EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zet een lading natte was in.
Draait de compressor en ventilator gedurende een vol uur? Even tijd investeren...
Wordt de was (achterkant droogkast) heet na dat uur?
Staat de droger op een koude plek?
Herhaal eventueel dat uur zonder zwarte filter onderaan.
Zijn de 2 deurfilters doorschijnend of vol zeep?
[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]
Deze ventilatoren draaien pas aan einde van het proces of als de condensor leiding oververhit dreigt te worden, gemeten door de NTC er op. Als je de droger met natte was start, worden de leidingen van/ naar compressor warm en koud??
Zijn de filters echt goed schoon? Draai even 1 beurt zonder filters en bekijk resultaat.
Haal de ventilator er uit en test deze los op 230V, maar dikke kans dat deze het niet meer doet, vervangen door alternatief exemplaar van Papst, is goedkoper en werkt beter
Dank voor je reactie! Ik kan het even checken of de leidingen koud of warm worden. Ik voelde nu alleen maar warm. en het compressorvat wordt ook behoorlijk warm. Maar misschien is dat normaal. Maar ga de Fan even los testen, ik wist nat deze op 230AC draait.
Wordt vervolgd!
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Voor mijn gevoel was werden de droogtijden steeds langer maar ik weet dat niet zeker.
Vanwaar de vraag?
Deurfilters moet je goed doorheen kunnen kijken, mogen niet langs de randen wit uitgeslagen zijn. Indien vuil, onder stromend warm water schoonborstelen.
Sokkelfilter (die zwarte) uitspoelen onder warm water en goed laten drogen.
Eerste test:
Apparaat zoveel mogelijk dichtbouwen, er is al weinig vermogen voor verwarming en met open behuizing gaat het te langzaam. Programma warme lucht starten en met voorprogrammering op 1 uur zetten (standaard 20min). Apparaat starten en 30 minuten laten draaien.
Na 30 minuten deurtje van sokkelfilter openen (draaiend), je moet nu een warme luchtstroom voelen van een graad of 40.
Controleer de condenspomp:
Hang de slang van de waterafvoer in een emmer en start het proces opnieuw met een stapel wasmachine-vochtige handdoeken.
Na een aardige tijd draaien moet er steeds meer water in de emmer komen.
Zie foto hieronder, achter de balk zitten 2 koolborstels die over de trommel slepen. Raken de vierkante zwarte koolborstels de trommel nog, of klappert de houder zelf ook over de trommel? Zoja dan zijn die versleten.
Welke wasmachine staat erbij? Sommige Mieles willen weleens weigeren te centrifugeren door een verstopte slang en dan is de was te nat, en de droger draait dan veel langer.
Wat is meestal doe bij het testen van een warmtepompdroger is de opgenomen stroom meten .
Dit zegt iets over de werking van de warmtepomp ?
Makkelijk te meten .
Je kan ook aan de trommel voelen( nu het deksel eraf is) , deze moet warm worden na 15 of 20 min .
Jan
Op 15 december 2023 07:34:57 schreef Wevers:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Voor mijn gevoel was werden de droogtijden steeds langer maar ik weet dat niet zeker.Vanwaar de vraag?
Beginnende verstopping?
Opgenomen stroom zegt niet heel veel over de werking. Standalone testen van de unit is het beste, dus zonder ventilatie. Komen de leidingen snel ( Max 2 min) volledig in ijs, tot aan compressor dan is capaciteit OK. Ik heb hier nu een A+ klasse AEG met gelijkwaardig koelsysteem en compressor, trekt 3,07 A, maar warmt/ koelt voor geen meter..
Als de leiding naar condensor koeler blijft dan compressor is er iets mis met koelsysteem. deze moeten even heet worden.
Bij de A++ en zuiniger is de opgenomen stroom zeer minimaal...1 a 2 A
Al eens een geleidbaarheid test gedaan?
Zit in het service menu.
Je moet dan op de rvs meenemer in de trommel een verbinding met een draadje maken met de achterwand van de trommel. Kan met een paar magneetjes.
Ik heb het ook gehad er komt nl een vettig laagje op de achterwand en de meenemer. De geleiding is dan niet goed meer. Schoonmaken met zeep en een schuursponsje. Heel lichte druk uitoefenen om krassen te voorkomen.
Je kunt het laatste ook doen zonder de test en dan weer een was laten drogen en kijken wat het resultaat is.
Koolborstels als die lopen te tikken zijn ze op dan zo wie zo deze vervangen. Dan meet hij de geleidbaarheid ook niet goed meer.
beginnen bij de basis! Dus eerst warmte pomp testen, daarna de sleepbanen/ borstels, is alles werkelijk goed schoon? Werkt de ventilator standalone?
Als ik in het 'storingsmenu' zit dan knipperen 2,5,7,- en dan weer dezelfde cyclus. Enig idee wat dit betekend?
Doe nou eerst even wat hier staat zonder meteen vanalles los te maken of vage metingen te doen waar geen documentatie van is..
Een tekort aan koelgas kan alsnog zorgen voor koude leidingen maar dan gaat hij niet werken.
Op 15 december 2023 10:31:52 schreef maus0611:
Deurfilters moet je goed doorheen kunnen kijken, mogen niet langs de randen wit uitgeslagen zijn. Indien vuil, onder stromend warm water schoonborstelen.
Sokkelfilter (die zwarte) uitspoelen onder warm water en goed laten drogen.Eerste test:
Apparaat zoveel mogelijk dichtbouwen, er is al weinig vermogen voor verwarming en met open behuizing gaat het te langzaam. Programma warme lucht starten en met voorprogrammering op 1 uur zetten (standaard 20min). Apparaat starten en 30 minuten laten draaien.Na 30 minuten deurtje van sokkelfilter openen (draaiend), je moet nu een warme luchtstroom voelen van een graad of 40.
Zojuist wederom de trommel gevuld met 'natte' handdoeken en op tijdprogramma van een uur gezet. Dan begint hij te draaien de trommel wordt warm en de was voelt al na 10 minuten warm aan. Je hoort de 'pomp' inslaan en weer uitslaan. Afvoerslang in een emmer gedaan en er komt geen druppel water uit.
Ook niet na meer dan 1 uur draaien...
De reden dat ik hem open had gemaakt was dat ik hem eerst helemaal schoongemaakt hebt maar eigenlijk viel dat reuze mee. Niet extreem veel pluis in de machine etc.
Wat zou de volgende stap zijn?
Om te testen kan je de electrische ventilator van de achterzijde afkoppelen. Start de droger met natte was of op tijd programma. Als de compressor aanslaat zou binnen korte tijd de leiding 2 koud ( kan zelfs lichte ijsvorming op komen) moeten worden en als je hem langer aanlaat, ong 5 min zou de leiding 1 warm moeten worden zeg maar graadje of 50..
Maar de compressor moet wel blijven draaien, het afslaan na 10 min vind ik vreemd gedrag. Meet of de compressor wel 230V blijft behouden op moment van afslaan, als 230V blijft, dan gaat de compressor in thermische beveiliging en duid meestal op vervuiling koelsysteem inwendig (meest voorkomend) of iets met compressor/ start relais of bedrijfscondensator.
Hij condenseert blijkbaar de waterdamp niet.
Trommel demonteren dan die grote kunsstof bak openen de helft kan eraf en daar kijken of hij niet vol stof zit. Als daar niet voldoende lucht door kan condenseert het water niet dus kan hij ook geen water wegpompen. Compressor krijgt te heet gas terug.
Mieles raken niet zo vaak verstopt, alleen de filters.. Of je gebruikt droger zonder filters, dan zal het enorm vervuilen!!
Op 17 december 2023 15:58:46 schreef Wevers:
Zojuist wederom de trommel gevuld met 'natte' handdoeken en op tijdprogramma van een uur gezet. Dan begint hij te draaien de trommel wordt warm en de was voelt al na 10 minuten warm aan.Wat zou de volgende stap zijn?
Op zich een goed teken, maar vocht moet ergens dus heen uit de was. Heb je een thermometer die je voor het sokkelfilter achter het deurtje kunt zetten?
EricN
Mogelijkheden:
-tijd te kort. Monitoren hoe lang zonder uitval de compressor draait, tijd investeren.
-niet genoeg gaswerking. De hier reeds vele malen aangehaalde diverse testen. Arbeid investeren.
- luchtcirculatie te gering. Gans uiteen om te inspecteren. Maar idd bij miele een uiterst zeldzaam gebeuren edoch bij verwijderde fijnfilter voor de zwarte spons is het een mogelijkheid.
Temperatuur bij verwarmen linker rooster 15, rechter rooster 50, kap eraf (2 schroeven achter, links en rechts vooraan achter dekseltje) bovenkant naar achter schuiven voorzijde optillen, sleep triangel helemaal tot op het vierkante middenstuk op. Dat zal m wel zijn!
Op vrijdag 15 december 2023 10:31:52 schreef maus0611:
Sokkelfilter (die zwarte) uitspoelen onder warm water en goed laten drogen.Eerste test:
Apparaat zoveel mogelijk dichtbouwen, er is al weinig vermogen voor verwarming en met open behuizing gaat het te langzaam. Programma warme lucht starten en met voorprogrammering op 1 uur zetten (standaard 20min). Apparaat starten en 30 minuten laten draaien.Na 30 minuten deurtje van sokkelfilter openen (draaiend), je moet nu een warme luchtstroom voelen van een graad of 40.
Controleer de condenspomp:
Hang de slang van de waterafvoer in een emmer en start het proces opnieuw met een stapel wasmachine-vochtige handdoeken.
Na een aardige tijd draaien moet er steeds meer water in de emmer komen.Zie foto hieronder, achter de balk zitten 2 koolborstels die over de trommel slepen. Raken de vierkante zwarte koolborstels de trommel nog, of klappert de houder zelf ook over de trommel? Zoja dan zijn die versleten.
Welke wasmachine staat erbij? Sommige Mieles willen weleens weigeren te centrifugeren door een verstopte slang en dan is de was te nat, en de droger draait dan veel langer.
Nieuwe leven is goed…
Mijn vraag Miele pdr300 na ong. 2min geeft aan F66, getest op 20min warm en de comprosser is nog niet aan, zwarte filter is verwijderd.
Vraag: hoe kan die dat bepalen? Alle compenten werken, denk zelf dat die dat via de motorstromen dit bepaald (te denken aan verstopping van de condensunit door een slechte lucht doorstroming.
EricN
Klopt. Motorstroom. Ik heb onlangs 2 gehad. Beide was aan geprutst en blijkbaar is het bij de knutselaars een algemeen fenomeen om de ventilator averechts op de as te monteren met dit als gevolg. Andere mogelijkheden zijn stroefheid in de mechanica zodat links en rechts draaien minder differentie geeft. Of uiteraard vertropping maar dat is ultra zeldzaam. One way to find out...
De oudere modellen werken op temperatuur om de F66 te bepalen. Mss de rooster rechts onderaan er eens af halen?
Geen idee wat een pdr300 is. Een model nr? Begint normaal met T.