Beste allen,

Mijn pc heeft gister de geest gegeven en ik heb nu toch maar een nieuwe gekocht :). Ik zit alleen met 1 uitdaging. Proton IDE had ik zo geinstalleerd, maar de update voor de compiler kan ik nergens meer vinden. Google en dit forum verteld dat er ruzie geweest is tussen proton en Les (de eigenlijk programeur van vrijwel alles?).

Lang verhaal kort: Ik wil gewoon de compiler updaten zodat ik mijn bestaande programma's weer kan compileren. Ik zit nu op 3.5.0.6 wat ronduit prehistorisch eis voor zover ik kan vinden (die zit op de installatie CD... waar windows XP nog genoemd word).

Heeft iemand enig idee waar ik die update vandaan zou kunnen halen? Of heeft iemand die toevallig nog staan?

Alvast bedankt!

Daan

Probeer deze eens. Les heeft een eigen site tegenwoordig.

http://www.protoncompiler.com/index.php

Geen antwoord op uw vraag maar zou het niet beter zijn om gelijk te updaten naar de dongle-free versie voor het te laat is....

Het wordt gewoon voortgezet door Les en anders is c++ misschien nog een optie, dat is ook gratis.

Dank beide voor de snelle reacties!

@Lambiek: die site had ik ook gevonden. Daar heb ik wel een update gevonden maar dat was een betaalde update. (een aantal chips zijn gratis, maar lang niet allemaal). C++ kan opzich ook natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat picbasic me goed bevalt. En voor wat ik er mee doe is het meer dan zat. Zeker sinds fucnties ook kunnen ipv dat je alles met gosub moet doen.

@OXO: ach, die dongle heeft tot nu toe altijd zonder al te veel gezeur gewerkt. Ook op windows 11 waar ik sinds een paar uur op draai thuis was het zo gepiept. En het is toch weer ~50 euro. Ik eet er geen boterham minder om, maar ik heb net 1000 euro aan een pc uitgegeven... het moet wel leuk blijven :P. Een update voor de compiler volstaat wat mij betreft. Het heeft heel lang geduurd voor ik er achter kwam dat er uberhaupt updates beschikbaar waren xD.
Dat gezegd hebbende: Als ik niet aan die update kan komen en voor 50 euro ben ik weer op gang (en van die dongle af)... misschien geen hele gekke optie...

...en van die dongle af

De dongle kan er ook mee stoppen... of daar nog ondersteuning voor is...
En Lester zal ook wel eens aan "retirement" toekomen...

Ik zie ergens Proton Compiler Setup 3.5.4.7 - Win7,
Maar of die legaal is...

Op 14 december 2023 22:44:57 schreef DaanSteeman:

Dat gezegd hebbende: Als ik niet aan die update kan komen en voor 50 euro ben ik weer op gang (en van die dongle af)... misschien geen hele gekke optie...

Dat heb ik ook gedaan. Ik heb het pakket met een Dongle, die gebruik ik op de pc in de hobby ruimte. De versie zonder dongle gebruik ik op m'n andere pc.

Het is een tijd geleden dat ik picbasic gebruikte, maar destijds was het gewoon te downloaden. Zonder dongle is het dan de gratis versie (50 regels, alleen een paar types PIC), en met dongle de volledige.

(Maar dat was vòòr ‘Het Incident’. )

Of Great-cow-basic, werkt op PIC en AVR en is gratis.

@OXO: tjah de dongle kan er mee stoppen natuurlijk. Maar die heeft (na even prutsen met drivers) eigenlijk altijd prima gewerkt. Eigenlijk vind ik het zonde om weer geld uit te geven aan iets wat ik in essentie al heb. Maarja, toch regelmatig even naar de pc rennen om hem opnieuw in te prikken etc. Dus misschien is gewon maar 50 euro aftikken en er vanaf zijn toch de beste route

@bobosje: Ik vermoed dat dat een nóg nieuwere versie is. In elk geval met het oude systeem kon je opzich het volledige pakket gewoon gratis downloaden. Compleet functioneel. De enige beperking die je had als je niet betaald had (en dus de dongle had) was dat je maximaal 50 regels kon gebruiken. Maar dat was voor "het incident" zoals Lucky Luke beschrijft.

@Lucky luke: in dat tijdperk heb ik toen ook de licentie (met dongle dus) gekocht. Sindsdien heb ik de compiler 1 keer geupdate omdat er een probleem was met wat ik wilde doen. Daarbij zaten ook wat nieuwe fucnties die ik sindsdien gebruikt heb. Maar bij het opnieuw installeren van mn pc ben ik weer terug naar de versie die op de cd stond. En daar missen nu die een aantal opties uit nieuwere programma's die ik gemaakt heb...

@bprosman: Hhmm das ook nog wel een optie natuurlijk. Ik zal er eens even naar google. Dank voor de tip!

Of Mikrobasic, tot 4k code gratis...

Staat de update misschien nog op de HD van de defecte PC?
Als de HD van de defecte PC het nog doet en als je de HD kunt uitbouwen dan zou je deze extern via een SATA-USB bridge (met een losse HD voeding) via USB kunnen aansluiten op je nieuwe PC en dan zoeken op de HD of daar de update nog op staat.

Alle oude files zijn open source, alleen voor Les zijn nieuwe projekt Positron heb je een licentie nodig:

https://www.crownhill.co.uk/category-41.html

De nieuwe naam voor deze compilers is Positron en met de trial-versie kan je gratis, onbeperkt de voor de volgende PIC's compileren ;

14-bit core Devices:
PIC16F84, PIC16F628, PIC16F628A, PIC16F877, PIC16F877A, PIC12F1552, PIC16F1614, and PIC16F1937

18F devices:
PIC18F13K50, PIC18F25K20, PIC18F25K22 PIC18F452, PIC18F45K20, and PIC18F46K20

16-bit devices:
PIC24EP128MC202, PIC24FJ64GA002, PIC24FJ64GA004, and dsPIC33FJ128GP802

Meer info hier : https://sites.google.com/view/rosetta-tech/home
Voor de aankoop (ca. 40€) stuur je best een mailtje naar Storypainter@hotmail.com

De Positron-compilers werken nu zonder dongle.

Op 18 december 2023 15:13:39 schreef Henry S.:
Alle oude files zijn open source, alleen voor Les zijn nieuwe projekt Positron heb je een licentie nodig:

https://www.crownhill.co.uk/category-41.html

Ik was van plan om die hele repository te downloaden dit weekend,
maar de link werkt sinds vandaag niet meer :-(
(ook een search op "pic basic" levert niks op)

Toevallig iemand die de hele repository gedownload had, voor de URL offline is gegaan ?

Op 22 december 2023 10:31:59 schreef ActiveHouse:
[...]

Ik was van plan om die hele repository te downloaden dit weekend,
maar de link werkt sinds vandaag niet meer :-(
(ook een search op "pic basic" levert niks op)

Toevallig iemand die de hele repository gedownload had, voor de URL offline is gegaan ?

Hier staan ze nog : http://pds.protonbasic.co.uk/Files/

Geniaal ! Mijn dank is groot, ik begin ze dadelijk te downloaden :-)