Goedemorgen allen,

Ik heb deze week een Gigatron ttl computer kit gebouwd, maar ik krijg er helaas geen leven in. Ik heb niet de kennis om verder te gaan dan met een multimeter te kijken of alle verbindingen goed zijn. Daar lijkt het probleem niet in te zitten zo ver ik kan zien. Verder heb ik gecontroleerd of alle ICs van spanning worden voorzien. Ook dat lijkt in orde.

De vier 'Blinkenlights' zouden een testpatroon moeten tonen, maar dit gebeurt niet. Zodra ik de computer van spanning voorzie, zie ik dat de Power OK led gaat branden, maar verder gebeurt er (meestal) niets.

Dit zijn de zaken die ik tot nu toe heb gezien:
- Verbindingen lijken allemaal in orde
- Alle ICs krijgen 5V
- Ik zie het kloksignaal van 6.25Mhz
- Soms gaan de Blinkenlights branden

Het is me opgevallen dat de blinkenlights allemaal gaan branden zodra ik een andere voeding gebruik. Met die voeding meet ik 4.9V op de ICs. Zodra ik een wat zwaardere voeding gebruik zie ik dat de leds haast nooit gaan branden, maar dan meet ik wel 5V op de ICs.

Verder ben ik bang dat ik misschien met een te hoge temperatuur heb gesoldeerd: ik heb gesoldeerd met een temperatuur van +-450 graden. Kan het zijn dat ik hierdoor chips heb beschadigd?

Kan iemand mij tips geven voor het verder onderzoeken van de oorzaak?

Edit: excuses, ik zie nu ook de Digitaal topic. Had mijn bericht beter daar kunnen plaatsen denk ik

Solderen met een hogere temperatuur kan zolang je de onderdelen niet te heet stookt. Dus pauze tussen iedere verbinding om het onderdeel weer af te laten koelen. Heb je die IC pootjes 10 seconde (is al te lang!) achter elkaar verhit om direct daarna nog eentje te doen, dan is er inderdaad een kans dat er thermische schade is. Hoeft niet natuurlijk, maar de kans is er.

Kijk goed naar of iedere soldering helemaal uitgevloeid is. Ik zie bijvoorbeeld aan de bovenkant van U23 dat het soldeer niet helemaal in de doormetalisering is gekropen. Ik kan voor jou niet bepalen of dat een probleem is of niet, maar je moet er even naar kijken.

TTL logica kan je redelijk goed gewoon testen in een breadboardje. Maar dat vereist dus het desolderen van al die dingen, en als je al te heet gesoldeerd hebt, is het riskant om het nóg een keer te doen. Ook printplaatschade kan voorkomen. Misschien kan je ze in circuit testen als je kijkt wat de outputs doen als je via een weerstandje een signaal aan de inputs aanbiedt. Ik denk dat dat wel kan zonder schade aan de omliggende chips.

Spanning niet te hoog geweest? (moet 5V +/- 5% zijn)
Is de eprom zeker goed geprogrammeerd?

Op 16 december 2023 11:43:01 schreef Arco:
Spanning niet te hoog geweest? (moet 5V +/- 5% zijn)
Is de eprom zeker goed geprogrammeerd?

Ik heb geen hogere spanning dan 5V gemeten. De eprom is voorgeprogrammeerd geleverd en heb de inhoud ervan ook gelezen. Dat lijkt in orde.

Op 16 december 2023 11:32:33 schreef Ledlover:
Kijk goed naar of iedere soldering helemaal uitgevloeid is. Ik zie bijvoorbeeld aan de bovenkant van U23 dat het soldeer niet helemaal in de doormetalisering is gekropen. Ik kan voor jou niet bepalen of dat een probleem is of niet, maar je moet er even naar kijken.

TTL logica kan je redelijk goed gewoon testen in een breadboardje. Maar dat vereist dus het desolderen van al die dingen, en als je al te heet gesoldeerd hebt, is het riskant om het nóg een keer te doen. Ook printplaatschade kan voorkomen. Misschien kan je ze in circuit testen als je kijkt wat de outputs doen als je via een weerstandje een signaal aan de inputs aanbiedt. Ik denk dat dat wel kan zonder schade aan de omliggende chips.

Ik heb alle punten opnieuw gesoldeerd die iets minder goed leken. Ik heb ook alle connecties doorgemeten adhv de schema's. Daarbij heb ik gemeten vanaf de bovenkant van de pins van de ICs en niet vanaf de printplaat zelf.

Ik ga proberen om de chips in circuit te testen.

Bedankt Arco en Ledlover :)

Zitten er geen pootjes dubbelgevouwen?
Moeilijk te zien op de foto maar deze bijvoorbeeld?:

Waarom de IC's niet in een voetje gezet ? :'(
Misschien heb je hier iets aan :
https://gigatron.io/?page_id=880

[Bericht gewijzigd door bprosman op (43%)]

Zijn de IC's meegeleverd met de kit? Zo nee waar heb je de IC's gekocht?

Ik zie ook dat je C3 niet hebt geplaatst. Als het enkel ontkoppeling is, dan zal dit niet een heel groot probleem zijn, maar als C3 voor de oscillator gebruikt wordt, dan kan het wel iets zijn.

EDIT:
Ik lees dat dit afhankelijk is van het type SRAM:

[Bericht gewijzigd door marcob op (16%)]

Op 16 december 2023 15:01:35 schreef marcob:
Ik zie ook dat je C3 niet hebt geplaatst. Als het enkel ontkoppeling is, dan zal dit niet een heel groot probleem zijn, maar als C3 voor de oscillator gebruikt wordt, dan kan het wel iets zijn.

C3 zit in de delay lijn van de klok.
https://www.budgetronics.eu/data/mediablocks/Gigatron-manual.pdf

Op 16 december 2023 15:01:35 schreef marcob:

EDIT:
Ik lees dat dit afhankelijk is van het type SRAM:
[bijlage]

Ik heb deze er inderdaad tussenuit gepakt nadat ik de opmerking in de documentatie las.

Op 16 december 2023 14:57:02 schreef bprosman:
Waarom de IC's niet in een voetje gezet ? :'(
Misschien heb je hier iets aan :
https://gigatron.io/?page_id=880

Achteraf baal ik ook dat ik dit niet heb gedaan ;(

Op 16 december 2023 15:00:47 schreef maartenbakker:
Zijn de IC's meegeleverd met de kit? Zo nee waar heb je de IC's gekocht?

Ik heb de complete kit, inclusief IC's, gekocht bij budgetronics.nl:
https://www.budgetronics.eu/nl/bouwpakketten/gigatron-computer-bouwkit/a-25779-20

Op 16 december 2023 14:54:38 schreef Arco:
Zitten er geen pootjes dubbelgevouwen?
Moeilijk te zien op de foto maar deze bijvoorbeeld?:

[bijlage]

De foto's zijn inderdaad niet al te best, maar heb de pootjes nogmaals gecheckt: ze lijken in orde te zijn.

Een collega van me heeft een logic analyzer en hij wilde me wel helpen met het onderzoeken van het probleem. Als we wat vinden laat ik het hier weten voor degene die wellicht geinteresseerd zijn.

Op 16 december 2023 22:10:43 schreef abbert:
Een collega van me heeft een logic analyzer en hij wilde me wel helpen met het onderzoeken van het probleem. Als we wat vinden laat ik het hier weten voor degene die wellicht geinteresseerd zijn.

Altijd geinteresseerd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Ik heb zelf ook een Gigatron, maar dan zonder ZIF socket. Weet je zeker dat de ZIF socket goed contact maakt met alle pinnen? Ik vertrouw die dingen nooit zo erg. Meet anders even pin voor pin na.

Op 16 december 2023 23:27:10 schreef bprosman:
[...]
Altijd geinteresseerd

Ik ook, o.a. omdat ik wel eens een voordracht heb gezien van Walter over zijn Gigatron, geweldig ding.

Een logic level test pen is ook handig om de status van een in of uitgang te kunnen bekijken. Zijn zelf makkelijk te maken of via de bekende kanalen te koop.