Goedemiddag allen,
Ik heb een Thorens TD126, waar een aantal elco's defect van zijn.
Nu zijn dit Condensators van Roederstein (radiaal)ik geloof dat het ceramische zijn en wil ze vervangen, echter ben ik niet echt electro technisch aangelegd om te bepalen welke ik als vervanger zou kunnen gebruiken, graag jullie expertise in deze.
Het betreft de volgende;
47 / 16 EK J5
10 / 63 EK J2
470 / 40 EK GPF
Ik heb wel vervangende gevonden van Panasonic maar dat zijn aluminium elco's en het prijsverschil met wat ik nog aan Roederstein kan vinden op Ebay is enorm.
Tevens vraag ik mij af of deze defecte elco's kunnen storen op het geluid (arm e.d. zitten op het zelfde aardpunt).
Dat zijn conventionele elco's en vaak kapot. Nooit dit type elco uit oude stock aanschaffen en gebruiken!
Eerste getal is waarde in µF, tweede werkspanning in volt.
Allemaal vervangen, ook als het goed werkt.
Op het geluid zal het geen invloed hebben, tenzij ze onderdeel zijn van een voorversterker.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een enorm prijsverschil ? De Panasonic 47uF in 50V kost minder dan een euro (0,18 ex bij Farnell)
Niet bij Ali of Ebay kopen tenzij je weet waar je op moet letten. Anders krijg je fake of een of ander vreselijk brak merk. De capaciteit moet gelijk of iets hoger zijn, the pitch (afstand pootjes) moet gelijk zijn, de spanning gelijk of hoger. Dit omdat er toen andere "standaards" waren. 40V is bv niet gangbaar meer dus dat wordt 50V
Maar die dingen moeten gedesoldeerd en weer vast gesoldeerd worden zonder soldeer eilandjes te mollen en zonder de boel te heet te stoken. Ze zijn gepolariseerd dus je moet goed in de gaten houden wat de plus en wat de min is.
Op 3 januari 2024 16:37:56 schreef fred101:
Een enorm prijsverschil ? De Panasonic 47uF in 50V kost minder dan een euro (0,18 ex bij Farnell)
Ik bedoel dat de Roederstein euro's kosten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 3 januari 2024 16:24:48 schreef Ledlover:
Dat zijn conventionele elco's en vaak kapot. Nooit dit type elco uit oude stock aanschaffen en gebruiken!
Eerste getal is waarde in µF, tweede werkspanning in volt.
Allemaal vervangen, ook als het goed werkt.Op het geluid zal het geen invloed hebben, tenzij ze onderdeel zijn van een voorversterker.
Ze zitten niet in het geluid circuit, hoef ik alleen maar te kijken naar het vermogen en de spanning? en temp natuurlijk.
Er zijn zoveel verschillende type's namelijk
BTW Het waren top cap's hebben het ook ruim 35 jaar gedaan.
Mooi ding die Thorens, ik heb de TD150 hier staan, die heeft geen elektronica en een loodzwaar buitenplateau. De elco's vervangen is noodzakelijk als ze lekken. Ik heb hier vintage audio staan waar niks aan mankeert. Fabrikanten leverden grotere elco's die prima blijven functioneren. Ik heb hier Rifa elco's met rubberseal die nog steeds prima zijn na >50 jaren. Idem dito van TCC uit de UK en nog wat andere merken.
Er zijn zoveel verschillende type's namelijk
Capaciteit, werkspanning en afstand tussen de pootjes zijn het belangrijkst. Maar met een goed merk ben je beter af. Er is nogal wat Chinese zooi te koop.
Maak een boodschappenlijstje en zoek op die drie criteria. Mocht je er niet uitkomen dan kan je bijv. op deze NL winkel kijken wat voorradig is. Ze verzenden kleine dingen ook per briefpost maar dat staat wel aangegeven.
https://www.okaphone.com/groep.asp?id=7 Ze hebben zowel axiale als radiale uitvoeringen van elco's. Het woord elco is een samentrekking van electrolytic en condensator. Die jij nodig hebt zijn standaard elco's. Wellicht zit er een stenen winkel in de buurt die ze verkoopt. Links op de overzichtpagina van de site staan plaatsen waar nog winkels zijn. Bij mij in de buurt zijn dat bijvoorbeeld Sneek en Groningen.
Grappig om te zien op de foto dat ze weerstanden van diverse merken door elkaar gebruiken. Die lichtkleurige types komen van Philips.
Maar weet je zeker dat de elco's defect zijn? Met die SAS*** IC's van Telefunken moet je voorzichtig zijn, die dienen voor de toetsen voor de snelheidskeuze en liftsturing. Die zijn kapot te maken als je geen ESD maatregelen neemt tijdens het solderen.
Kijk goed naar de rotzooi die er uit komt. De failure mode bij deze types is dat het plastic huisje (!) open scheurt en dat het elektroliet een korstje er op vormt.
Ik ben niet van het hersenloos recappen maar deze types zijn gewoon rete-onbetrouwbaar.
Klopt, maar ik was benieuwd of de vragensteller in gaat op de opmerking over de defecte elco's. Reageert het apparaat niet meer? Is het toerental nog wel constant? Wat scheelt de patient? Net zoals bij de dokter en niet eigenwijs gaan zeggen dat je een nieuwe knie wil.
Arco
Special Member
Op 3 januari 2024 17:17:33 schreef Foob:
[...]
BTW Het waren top cap's hebben het ook ruim 35 jaar gedaan.
Toen wel, nu niet meer... 
Op 3 januari 2024 17:12:53 schreef Foob:
Ik bedoel dat de Roederstein euro's kosten.
Op Ebay, daar kan je meer obsolete spul op vinden.
Hier zijn prima goedkopere en betere van Panasonic of Rubycon als vervangers voor te vinden.
Maar... de hamvraag is: Zijn ze stuk?
Te lang geleden dat ik die prut gezien heb.
Op 3 januari 2024 16:12:57 schreef Foob:
Tevens vraag ik mij af of deze defecte elco's kunnen storen op het geluid (arm e.d. zitten op het zelfde aardpunt).
Wat voor storing heb je?
(Dat zal dan wel brom zijn)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vermoed dat hij denkt dat ze kapot zijn na grondig youtube onderzoek.
Als je het verschil tussen een keramische C en elco niet weet, heb je vast geen LCR meter en scoop.
Jongens, gebruik toch jullie ogen! Natuurlijk zijn ze kapot! De korsten elektrolyt staan er op!
Deze dingen hebben geen overdrukventiel aan de bovenkant waar het elektrolyt en/of papier uit komt puilen, maar het komt hier gewoon op willekeurige plekken door scheurtjes in dat plastic hulsje.
Als de korsten van het elektrolyt er uit groeien zijn ze stuk. Dat is hier duidelijk het geval, dat is het geval geweest bij een heleboel van dit type die ik zelf ben tegengekomen. Net zoals bij Rifa netfiltercondensatoren en philips teerknollen is in dit geval vervangen gewoon nodig omdat die paar die misschien toevallig nog goed zijn, er over 'n paar jaar aan gaan.
De rest van de elco's van de andere types laat je lekker zitten tot er daadwerkelijk symptomen optreden, maar die Roederstein dingen in plastic huls zijn bagger. Als je ze stuk voor stuk nameet op ESR en capaciteit kan je ze net zo goed alsnog vervangen.
Dat de TS ze aanziet voor keramische is niet handig natuurlijk, maar feit is dat ze kapot zijn en het type onbetrouwbaar is.
benleentje
Golden Member
Op 3 januari 2024 17:17:33 schreef Foob:
Er zijn zoveel verschillende type's namelijkBTW Het waren top cap's hebben het ook ruim 35 jaar gedaan.
35 jaar gelden maakte iedereen nog goede elco,s sommige wel beter dan een ander maar slechte zoals je nu hebt van sommige merken had je toen nog niet.
35 jaar is nog niet eens zo oud er zijn er nog die veel ouder worden maar wie zegt dat deze defect zijn? Heb je ze gemeten of op andere manier dat kunnen bepalen.
Qua verschillende types elco valt het wel mee, je de top merken, de midden moot en de slechte merken. In de type elco's heb je vooral de temperatuur klassen. Normaal neem je 85 graden elco maar als vanwege de toepassing of de plaats waar de elco zit die warm kan worden neem je ze van een hogere temperatuur klasse.
Een toepassing waarin ze warm worden is in een geschakelde voeding waar er grote piekstromen in en uit gaan. In een oude versterker en gezien de foto;s niet aan de orde.
Het warm kunnen worden is bv als een elco tegen een koellichaam zit en of de behuizing niet goed genoeg kan ventileren.
Je hoort soms ook wel eens iets over low ESR en dat is belangrijk voor in een geschakelde voeding maar hier niet aan de orde.
Er valt over elco veel en veel meer te vertellen maar ik denk dat genoeg is om voor een versterker een andere elco te kiezen.
Roedenstein was vroeger misschien een goed merk maar nu obsolete en dan neem je ze van een ander goed merk.
Waar je dus op moeten letten.
Goed merk elco
Juiste temperatuur klasse, staat ook op de oude.
van dezelfde spanning of hoger
Zelfde capaciteit of iets hoger, vroeger had je bv 50uF en nu is dat 56uF geworden.
Pitch = poot afstand van de elco moet hetzelfde zijn.
Nieuwe elco zijn bijna altijd kleiner dan die oude maar als je een elco neemt voor een hogere spanning is die weer groter, het moet fysiek dan wel passen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Op 3 januari 2024 22:02:30 schreef benleentje:
wie zegt dat deze defect zijn? Heb je ze gemeten of op andere manier dat kunnen bepalen.
Voor de vierde keer ofzo: de korsten elektrolyt zijn duidelijk zichtbaar op de foto die de TS heeft geplaatst.
Doen de foto's het nog niet bij sommige mensen ofzo? Want het is echt enorm goed zichtbaar.
Normaal is het eerst waar men naar kijkt bolle elco's - nu zijn dit plastic hulsjes dus die bollen niet op, maar ze scheuren. Dus fysieke lekkage ziet er ietsjes anders uit, maar het is hier op de foto wel duidelijk zichtbaar.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (35%)]
Ja, een roepende in de woestijn, vooral 's avonds als de scherpte van sommige bezoekers wat terugloopt 
Op 3 januari 2024 17:12:53 schreef Foob:
[...]Ik bedoel dat de Roederstein euro's kosten.
HHet is net als met de beruchte Rifas. De behuizingen scheuren allemaal open, alleen het rookeffect laten ze achterwege. Nieuwe Roedersteins in dit model worden volgens mij al tig jaren niet mer geproduceerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Op 4 januari 2024 12:01:41 schreef Ledlover:
[...]Voor de vierde keer ofzo: de korsten elektrolyt zijn duidelijk zichtbaar op de foto die de TS heeft geplaatst.
Het lijken me meer kitresten... (op die plaats is de behuizing gewoon dicht)
Op 4 januari 2024 19:29:01 schreef Arco:
[...]
er ontstaan door de druk allerlei niet direct zichtbare scheurtjes, het kan alle kanten op. ben het Roerend eens dat je roederstijn elco's niet meer laat zitten. Die dingen scheurden vaak al na een paar jaar.
Vraag me af wie ooit zo snugger was een electrolytische elco op te bergen in een 100% sealed plastic behuizing. Dat was gewoon vragen om problemen..
Op 4 januari 2024 19:29:01 schreef Arco:
[...]
Ja, dat hóórt dicht te zitten, maar dat is ie niet.
Soms komt de binnenkant er niet uit, soms wel. Maar dit is een foto van een duits forum.
Van een saba forum
Hifi forum. Hier kan je de scheur niet zien zitten, maar wel wat korstjes die beslist geen kitresten zijn.
Braun forum... De kosten hier zeer duidelijk te zien. Rotzooi. Skeptisch zijn is goed en recappen is vaak kapotrepareren, maar het moet ook weer niet zo overdreven zijn.
De hele serie is onbetrouwbaar, ik ben ze van alle waardes en formaten kapot tegengekomen. Vaak zichtbaar, soms onzichtbaar. Mijn eigen foto's staan érgens in een fotodump van een vorige telefoon maar die opzoeken is meer werk dan de 5 minuten die ik nodig had voor het vinden van deze foto's op het internet van diverse verschillende mensen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]
Nee ook die zijn niet ok, serie EK-GPF. Die van jou zien er nog heel uit, maar dat is dan ook alles.
Elco's in een kunststof behuizing maken leek mooi, maar ze gaan allemaal kapot door haarscheurtjes. De eigenschappen van de elco's opzich waren goed.
Op 4 januari 2024 12:01:41 schreef Ledlover:
Voor de vierde keer ofzo: de korsten elektrolyt zijn duidelijk zichtbaar op de foto die de TS heeft geplaatst.Doen de foto's het nog niet bij sommige mensen ofzo? Want het is echt enorm goed zichtbaar.
Het is een combinatie van turen op een telefoonschermpje, het topic niet goed lezen, en onkunde.
Ik dacht eerst ook niet aan zwetende elco's en intepreteerde de foto als elco's met niet relevante smurrie. Het is voor mij gelukkig jaren geleden dat ik die ondingen tegenkwam.