Hi allemaal,
Ik meld me hier, aangezien ik ten einde raad ben.
Mijn vrouw heeft een elektrische lease auto sinds vorige maand.
Een laadpaal aan huis laten plaatsen zou enorm duur zijn (wordt in de lease mee genomen en betaal je heel dik voor).
Daarom heb ik een EVBox Homeline 22kW uit 2018 via Marktplaats gekocht.
De paal werkt met een pasje en backoffice, origineel van Eneco.
Ik heb in minder dan twee uur een gat gegraven, de paal geplaatst in de voortuin, de kabel naar de meterkast gegraven en de aardlekautomaat in de meterkast geklikt.
Ik dacht: mooi klusje geklaard, dat ging vlot.

Echter toen begon het gedonder.
Ik heb twee weken lang dagelijks met Eneco gebeld.
Daar werd ik eigenlijk niet geholpen. Er werden geen acties ondernomen en ze hadden geen zicht op wanneer dat wel zou gebeuren.
Uiteindelijk heb ik Eneco zo ver gekregen om de laadpaal vrij te geven.
Wat was eerst niet mogelijk omdat de laadpaal niet online zou zijn; er moest een monteur komen.
De ochtend daar op kreeg ik een mail dat de paal alsnog vrijgegeven was.
Hierna heb ik direct bij EVBox alles geregeld om daar een Everon backoffice abonnement op de paal te krijgen.
EVBox hielp me ten minste wél.
Echter kwam de paal steeds niet online voor EVBox.
Inmiddels uren aan de telefoon verder en blijkt dat de paal af en toe verbinding maakt en online komt.
(waarschijnlijk is dat ook een moment geweest dat Eneco de paal wel vrij kon geven)
Aan de telefoon wordt vermeld dat het modem kapot is of dat de firmware geupdate moet worden.
Beide vind ik vreemd. Als het modem kapot is zou ik denken dat de paal helemaal niet online kan komen, ook niet sporadisch.
Ik zeg niet dat dat niet kan natuurlijk, maar toch vreemd.
Tevens de firmware die mogelijk een update zou moeten krijgen; dan zouden al deze palen allemaal een update fysiek op locatie moeten krijgen of hebben gekregen.

Afin, EVBox gaat in ieder geval met een offerte komen om het modem te laten vervangen.
Ik ben bang voor een pittige offerte en vrees dat ik dat geld niet meer in deze laadpaal wil steken.
Heeft iemand ervaring met dit soort laadpalen en vergelijkbare problemen?
Wat zouden mijn overige opties zijn?
Wat kan er (qua elektronica) "kapot" aan zo'n modem?
Of is dit gewoon al planned obsolescense?

Eventueel de laadpaal zelf ombouwen is heel misschien een optie (heb heel kort gekeken SmartEVSE), maar voor ons is het een must dat de kosten automatisch verrekend/uitbetaald worden met de lease laadpas.
En ik steek hier liever niet nog heel veel meer tijd en geld in.

A.u.b. geen reacties dat ik dit beter had moeten controleren tijdens aankoop: ik had geen mogelijkheid om deze werking te controleren.
Ik baal hier al hard genoeg van, het is een enorm hoofdpijn dossier ondertussen.

Edit:
Er zitten twee ledjes op het printje van het modem.
Als het modem aan gaat (er komt stroom op de paal), dan gaan beide ledjes aan.
Na een paar seconde gaat één van de twee ledjes langzaam knipperen.
Daarna gaat dat ledje sneller knipperen.
Kan natuurlijk nergens een handleiding oid van het betreffende modem vinden, dus helaas weinig informatie hieruit.

Via welk netwerk maakt deze laadpaal contact?
Zover ik kan zien in de omschrijving werkt deze met gprs / gsm.
Gprs is 2G en dat wordt nog maar door een enkele provider aangeboden en verdwijnt langzaam.
Mogelijk is de dekking niet voldoende en kan het apparaat daarom niet of moeilijk online.
Als er ook GSM in zit dan zat dat LTE zijn en dan moet het modem mogelijk worden omgezet om daar op te werken en het mobiel netwerk kaartje moet er ook geschikt voor zijn natuurlijk.
Daar zou ik het in eerste instantie zoeken en deze vraag bij EVbox neerleggen, misschien kan je daar, met hun hulp, zelf iets aan instellen of een kaartje wisselen?

Als er eisen zijn aan de laadpaal mbt verrekenen wordt dat meestal door de werkgever/leasemaatschappij betaald (Die regelen dan ook de paal)

Met een SmartEVSE kun je natuurlijk die paal wel aan de gang krijgen alleen dan mis je wel de backend koppeling.
Accepteert je wg geen kWh meter waarbij je maandelijks het verbruik declareerd?

Op 4 januari 2024 08:18:40 schreef revado:
Via welk netwerk maakt deze laadpaal contact?
Zover ik kan zien in de omschrijving werkt deze met gprs / gsm.
Gprs is 2G en dat wordt nog maar door een enkele provider aangeboden en verdwijnt langzaam.
Mogelijk is de dekking niet voldoende en kan het apparaat daarom niet of moeilijk online.
Als er ook GSM in zit dan zat dat LTE zijn en dan moet het modem mogelijk worden omgezet om daar op te werken en het mobiel netwerk kaartje moet er ook geschikt voor zijn natuurlijk.
Daar zou ik het in eerste instantie zoeken en deze vraag bij EVbox neerleggen, misschien kan je daar, met hun hulp, zelf iets aan instellen of een kaartje wisselen?

Voor zo ver ik er wat van voorbij heb zien komen is het een UMTS modem.
Het type nummer op de sticker op het model is CHARPOINT EU 471046.3.
Ik heb EVBox KPN horen zeggen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Het modem heeft twee antenne aansluitingen, eentje GSM en eentje GPS aangeduid op de silkscreen. (beide aansloten natuurlijk ;-))

Op 4 januari 2024 08:19:45 schreef DJSmiley:
Als er eisen zijn aan de laadpaal mbt verrekenen wordt dat meestal door de werkgever/leasemaatschappij betaald (Die regelen dan ook de paal)

Met een SmartEVSE kun je natuurlijk die paal wel aan de gang krijgen alleen dan mis je wel de backend koppeling.
Accepteert je wg geen kWh meter waarbij je maandelijks het verbruik declareerd?

Mogelijk wel. Maar dat heeft natuurlijk niet mijn voorkeur.
Ook daarvoor zou ik kosten moeten maken.
Het zou een last resort zijn dan.

UMTS is 3G en dat is sinds maart 2022 afgebouwd bij KPN...
Ik zou zeker de leverancier even vragen.
Dat zou best wel eens de reden kunnen zijn dat ze het modem willen updaten of vervangen ( naar LTE ).

Ik heb een aantal alarmsystemen omgebouwd de afgelopen tijd, zat ook UMTS of GPRS in.
Daar moet dan een ander modem in met een LTE kaartje.

[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]

kosten? een kwh meter van 30€
en maandelijks die stand doorgeven aan je werkgever.

Op 4 januari 2024 08:36:23 schreef revado:
UMTS is 3G en dat is sinds maart 2022 afgebouwd bij KPN...
Ik zou zeker de leverancier even vragen.
Dat zou best wel eens de reden kunnen zijn dat ze het modem willen updaten of vervangen ( naar LTE ).

Ik heb een aantal alarmsystemen omgebouwd de afgelopen tijd, zat ook UMTS of GPRS in.
Daar moet dan een ander modem in met een LTE kaartje.

Valt de verbinding dan niet terug op 2G?

Edit:
Ik heb overigens meermalen te horen gekregen van EVBox dat dit een "G3" (als in generatie 3) modem is.
Dit modem zou niet vervangen hoeven worden.
Veel oudere EVBoxen (van voor 2017) hebben een G2 modem, dat zou niet meer functioneren.
Daarom twijfel ik toch een beetje over de KPN UMTS netwerk theorie om eerlijk te zijn.

Edit 2:
Nogmaals met EVBox gebeld. Nu kreeg ik iemand anders aan de lijn. Gevraagd of het inderdaad een probleem is met het KPN UMTS netwerk.
Dit zou voor de G3 geen issue moeten zijn.
Deze persoon gaf aan dat er wel een andere sim kaart in moet.
Hiervoor krijg ik als het goed is ook een offerte.
Dat moet kennelijk gebeuren door een monteur aangezien de sim kaart geactiveerd moet worden.
Ik ben toch wat wantrouwend, aangezien ik steeds een ander verhaal te horen krijg.

[Bericht gewijzigd door tmdr op (23%)]

als de lader alleen internet nodig heeft, kun je er ook een utp naartoe leggen vanuit de meterkast.

heb weleens een storing aan een eneco laadpaal gehad, daar was een schuttingboer bezig en had de utp geraakt met een paal zetten. klant kreeg daardoor een melding laadpaal offline. ik had de kabel hersteld en lader was weer online.

je kunt met laadpalen echter nogal wat ellende hebben, zeker als die dingen ouder worden geen tijd en geld meer insteken maar een andere kopen. spul heeft dan jaren in kou en nattigheid, 60+ graden gezeten daar lijd het best van.

je hebt toch wel een fatsoenlijke kabel gelegd? dus een 5x 2,5mm2 voor 3F 16A minimaal? of een 3x 2,5 voor 1x16A laden? menig hobbyist knboopt er een stuk te dun lampsnoer aan, niet denkende dat de stroom voor uren hoog is en die draad dan wegsmelt. als de laadpaal dan al niet in error gaat op onderspanning.

Ik denk niet dat het mogelijk is om de paal met UTP aan te sluiten.
Als dat zo zou zijn zou het heel makkelijk zijn.
Er zit iig geen RJ45 connector ergens op de printjes.

Wat betreft de kabel, ik heb 4x4mm2 grondkabel met aardlitze gelegd.

Heb je een paar duidelijke foto's van het modem en alle aansluitingen in de paal, dan kunnen we eens meekijken. Kan je bv zien waar de antenne zit en of die nog in goede staat is?

Mvg,
Daan

Volgens mij gaan de twee antenne draden uiteindelijk richting de zwarte puck die op de foto zichtbaar is.

Als je een toevallig een LTE antennetje hebt met een SMA aansluiting zou dit eens (met uitgeschakelde modem) kunnen aansluiten op de 'GSM' antenne aansluiting. Misschien heeft de coax kabel een duwtje gekregen en zit er veel verlies op.

Als het signaal zwak is zit de antenne daar nu ook niet zo super dicht bij dat metaal en zonder groundplane.

Als laatste, kan je zonder stroom op de laadpaal, het groene printje er af halen en de bovenkant fotograferen. Dan zien we wellicht de modem module zitten en kunnen we met zekerheid de radiotechnologie bepalen.

Ik heb helaas geen losse antenne.
Als ik google lijkt het toch een 3G modem.

[Bericht gewijzigd door tmdr op (74%)]

Hier heb ik de datasheet gevonden:

https://octopart.com/datasheet/sim5320e-simcom-21131044

Het is dus een 3G (UMTS/HSDPA) modem maar heeft ook 2G (GSM/GPRS/EDGE) fallback. Deze modem zal jammergenoeg dus niet lang meer werken als ik het zo opzoek:

• KPN -> geen 3G, einde 2G in december 2025
  • Vodafone -> geen 3G, einde 2G ergens in 2025
  • T-Mobile -> geen 3G en geen 2G

Wellicht dat je het dus eventjes werkend krijgt met een SIM kaart die 2G nog toelaat en wellicht moet het APN door de EVBox technieker dan worden aangepast.

Aangezien je weet dat dit maximum voor 2 jaar nog zal werken zou ik dus goed nadenken of je deze kosten nog wel wil doen. Het lijkt mij wel een leuk project om hier gewoon een ESP32 in te steken die met de modbus van de kwh meter spreekt en dit zo doormailt naar de werkgever. Als je het echt via het pasje wil doen dan vrees ik dat het moeilijk word zonder grote kosten.

Als hij toch af en toe online komt dan is er geen compatibiliteit of simkaart probleem.

Is het niet door een auto of deur dat verbinding af en toe wel lukt? Kan je hem ergens anders zetten als test. Desnoods op 1 fase verlengsnoer?

Die knippersnelheud zegt vaak iets over de status, bijvoorbeeld wel netwerk maar geen data verbinding bij een ongeldige sim.

Op 4 januari 2024 12:12:00 schreef K7Jz:
Als hij toch af en toe online komt dan is er geen compatibiliteit of simkaart probleem.

Is het niet door een auto of deur dat verbinding af en toe wel lukt? Kan je hem ergens anders zetten als test. Desnoods op 1 fase verlengsnoer?

Die knippersnelheud zegt vaak iets over de status, bijvoorbeeld wel netwerk maar geen data verbinding bij een ongeldige sim.

Dat is wat ik ook zou denken.

Maar het verhaal van Daan is wel een ding.
Hoe graag ik ook wil dat het niet waar is, vrees ik toch dat er een kern van waarheid in zit.
Vrees dat ik even flink moet slikken en m'n verlies moet nemen.
Gewoon een stomme actie geweest.
Ik denk dat ik een andere paal ga bestellen.

K7Jz heeft zeker een punt hoor dat de huidige combinatie allicht werkt maar signaalproblemen heeft. Een andere SIM (bv niet enkel een KPN maar globale SIM) laat toe om met meerere netwerken te verbinden (KPN of Vodafone) en dus zo de kansen op betere ontvangst te verhogen.

Het punt blijft echter dat 2G er sowieso uit gaat. Ik zou echter nog even afwachten, misschien heeft EVBox wel een 4G modem upgrade voor een acceptable bedrag. De rest van de paal ziet er namelijk heel degelijk uit.

paal is uit 2019 zo te zien, ik weet niet of je sim een 4 cijferige code nodig heeft om te werken, maar die moet er juist af in deze toepassing.

heb eenzelfde model laadpaal ooit omgezet in onderdelen iig. die had ook een mankement, en gezien herstel langer duurde als een nieuwe zetten werd dat gedaan.

heb nog een kapotte lader liggen 1,5 jaar geleden gezet, maar door wispelturige werking van dat ding en de fabrikant met waardeloze service afdeling, kwam er een geheel ander merk lader op. lader kon ik nog net uit de kliko vissen..

Deze ouwe rakker kan soms niet goed volgen. Waarom is een dataverbinding nodig voor een laadpaal?
Is het niet voldoende om stroom van het net of van zonnepanelen te hebben?

Op 4 januari 2024 22:14:23 schreef Evarist:
Deze ouwe rakker kan soms niet goed volgen. Waarom is een dataverbinding nodig voor een laadpaal?
Is het niet voldoende om stroom van het net of van zonnepanelen te hebben?

Voor de simpelste palen is stroom is voldoende, zelfs 1 fase 6A. Ik weet niet of de paal van TS eenvoudig op 'simpel' gezet kan worden.

Er is echter een hele bedrijfstak ontstaan met laadpasjes, abonnementen, verrekening, administratie en ook beschikbaarheid.

In de praktijk is het natuurlijk wel fijn dat je buurman niet op jouw paal gaat inpluggen en met de communicerende palen is het zelfs mogelijk om je buurman ( of bezoekers van je bedrijf) te laten laden en daarvoor kostenloos gesteld te worden. Voor jezelf wordt het dan weer door werkgever of belasting geaccepteerd als 'zakelijk'.

Interessant detail: als je de kabel door de brievenbus weer in je vaatwasser, boiler en wasmachine steekt kan je de boel makkelijk flessen.

Op 4 januari 2024 23:59:28 schreef K7Jz:
[...]

Interessant detail: als je de kabel door de brievenbus weer in je vaatwasser, boiler en wasmachine steekt kan je de boel makkelijk flessen.

;)

Maar zo'n ding moet toch met de auto kunnen communiceren voor er werkelijk spanning op de laadkabel komt?

Op 5 januari 2024 00:04:59 schreef revado:
[...]

;)

Maar zo'n ding moet toch met de auto kunnen communiceren voor er werkelijk spanning op de laadkabel komt?

Ja dat is een simpel protocol met een blokgolf van een paar kHz naar de auto. Van auto naar paal kan volgens mij met een potmeter.

Voor de onhandige EV bezitter: auto opladen en vervolgens kunnen bijvoorbeeld de koreaanse EVs 230V 16A terugleveren via een soort omgekeerde laadstekker.

Ik heb zelfs een smoes voor rare verbruik/afstand gegevens. Je wil immers de auto erg vaak en lang voorverwarmd of gekoeld hebben :7

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (12%)]

Samen met Evarist en fcapri kan ik niet volgen waarom er zo ingewikkeld gedaan wordt. Wordt straks het opladen van je kruimeldief ook zo moeilijk?

Op 4 januari 2024 23:59:28 schreef K7Jz:
In de praktijk is het natuurlijk wel fijn dat je buurman niet op jouw paal gaat inpluggen

Schakelaar binnenshuis of kabel binnenshuis inpluggen?

Op 5 januari 2024 00:14:12 schreef Hensz:
Samen met Evarist en fcapri kan ik niet volgen waarom er zo ingewikkeld gedaan wordt. Wordt straks het opladen van je kruimeldief ook zo moeilijk?

[...]
Schakelaar binnenshuis of kabel binnenshuis inpluggen?

Nou het zijn stevige kabels, je vrouw zal het vast waarderen als dat naar binnen moet. Veel palen staan natuurlijk semi-publiek (oprit, kantoortereintjes) en voor TS moet de laadpas natuurlijk 'gecertificeerd' het verbruik verrekenen. ( zoals in mijn vorige berichten slaat dit nergens op, nul verzegeling of controle, zelfs je boiler of de EVs van je familie en buren zou je kunnen opladen met je bedrijfspas).

Het kan zijn dat het aantal 2G transponders langzaam wordt afgebouwd, en daarom niet altijd beschikbaar is.