Het zou blijkbaar de eerste keer gebeurd zijn nadat er een glas kapot gegaan is in de vaatwasser. In de filter en daaronder was niets meer te zien, maar dat betekent natuurlijk niet dat er niets is achtergebleven dat nu de waterniveaumeter blokkeert.
Ik veronderstel dat als de waterniveaumeters niet aangeven wat de machine verwacht, er ook niet verwarmd wordt? Zijn die pressostaten zichtbaar van binnenuit (als je het filter eruit haalt) of moet dat sowieso langs de achterkant?

Dit zijn de knoppen; ik heb al in een andere thread gelezen dat testmode activeren kan door de resetknop in de drukken en dan de machine op te starten, en dan knoppen 1 en 3 in te drukken. Zou dat in dit geval dan knoppen 3 en 5 zijn?

[Bericht gewijzigd door KellyDK op (21%)]

Op vrijdag 12 januari 2024 21:40:33 schreef jerome:
[...]
Op wisselstroom getest dan, want relais zoemen niet!

Tenzij er een flinke rimpel op de wat te lage stuurspanning zit.

Toch nog even terugkomen: weet er iemand hoe je een AEG/Zanussi/Electrolux machine in het testprogramma krijgt, met bovenstaande knopjes?

We zijn weer heel wat verder. Je geraakt in het servicemenu met knoppen 3 en 5. Eerst geen foutmelding te zien, dan de verschillende testen eens doorlopen en het viel me op dat test 6 (opvullen van water) niet werkt. Wel vreemd, want als je de machine een gewoon programma laat doorlopen werkt het vullen prima. Ook test 7 (verwarming) faalt en nadien verscheen foutmelding i64. Die staat niet gedocumenteerd maar alles met een 6 heeft me de warmteweerstand te maken. En dat bleek correct; de temperatuurzekering (206°) in het verwarmingselement is onderbroken. Dat is zeker een probleem en we dat hele element dus vervangen. Maar ik vraag me af waarom die zekering defect is, dat lijkt alsof de machine droog gelopen heeft wat dan wel weer in de richting van opvullen zou wijzen.

Op donderdag 25 januari 2024 10:38:28 schreef KellyDK:
Toch nog even terugkomen: weet er iemand hoe je een AEG/Zanussi/Electrolux machine in het testprogramma krijgt, met bovenstaande knopjes?

Best met exact typenummer. Als er afwijkingen zijn klopt de veronderstelling niet.

De weerstandszekering kan defect gaan door vorige opgesomde mogelijkheden.
Mss nog "schuimvorming" als mogelijkheid toevoegen. (Verkeerde zeep zoals waspoeder, te veel dreftresidu of naspoelmiddel gemorst of bakje stuk).

Dat stond ietsje hoger, een FSE83700P :) Het antwoord is dus: knop 3 (delay) en 5 (extra hygiëne) ingedrukt houden na opstarten.

De pressostaataansluiting doorblazen met perslucht is toch een minimum eerste vereiste. Niet in de pressostaat zelf blazen!!
Pressostaat uitnemen en in het gat vd watercollector blazen.

Die heb ik gedemonteerd en gereinigd (de machine moest toch op zijn kant om makkelijk aan de pomp/verwarming te kunnen). Pressostaat zag er prima uit, geen vuil in te zien.

Ik dacht dat je in de service mode eerst de kuip moet laten vol lopen in de inlaatventiel testfase. Want bij de verwarmtest heeft hij water nodig en vult hij niet automatisch. Een ter zijde bedenking.

Een verwarmelement kan ook zomaar stuk gaan. Meestal zie ik aan de binnenzijde wel een oorzaak. Er hangt een klopt potjes papier aan of zit vol zand (silicaten). De relais sturing is dubbel uitgevoerd dacht ik dus dan moet je al dubbele pech hebben. Nog niet gehad.

En de toeren direct naar max duid op defecte taco. En de nieuwere machines werken vaak pulserend laag/ hoog/ laag in toeren.

Update: het is niet gelukt... Ik heb het nieuwe verwarmingselement geïnstalleerd, maar ook nadien verwarmde de machine niet.
Na verloop van tijd verscheen weer foutmelding 10 (probleem met opvullen).
Dit keer werkte de vultest (test 6) in service mode wel correct, ik vraag me af of ik vorige keer niet gewoon vergeten was de kraan open te tijdens de test. Tijdens de verwarmingstest had ik toen wel met de hand 5 liter water in de machine gegoten.

Tijdens een gewoon programma heb ik op een bepaald moment mooi 230V op de pennen van het verwarmingselement gemeten maar veel warmte heb ik niet gevoeld. Nadien element nog eens gemeten en dat was ok (27 Ohm). Ik begrijp niet goed waarom het dan niet warm werd

Bij de test van het verwarmingselement kreeg ik echter geen 230V op het element, maar een volt of 15. Zit daar een vermogenregeling op?

Anyway, ik heb beslist ermee te stoppen, het heeft me al teveel tijd gekost en AEG biedt een service aan waarbij ze voor een forfaitair bedrag van 229 eur de machine herstellen. Dat is waarschijnlijk de beste oplossing, want ik ga niet op goed geluk pressostaten en andere onderdelen vervangen.

Meet toch eens nog de draden door van element naar de print, zijn ze wel goed ? Ze moeten nagenoeg nul ohm zijn. Als element goed is dan is het relais ingebrand of defect. Er gaan grote stromen door dit relais e niet warm worden is gevolg van corrosie vaak op de contacten op print, relais of stekkertjes. Dit komt zo vaak voor bij verwarmingselementen in dit soort huishoudapparaten (wasmachines, koffiezetapparaten, kookplaten enz ). Ook als er (een gele of blauwe ) x2 condensator op de voeding zit kan deze verlopen en rare storingen geven. Meten is weten~!

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (15%)]

De 15v is iets wat niet klopt. Vreemd probleem of gigantisch meetprobleem. Het blijft een electrolux. Regelmatig verversen dus.

Als bij verwarmings elementen een overgang in de stekkers of bedrading is, dan is dat meestal overduidelijk zichtbaar. maar misschien idd handiger om voor vast bedrag te laten maken, het is niet anders..

Het zijn dan eigenlijk al drie problemen: temperatuurzekering in de verwarming defect, mogelijk een slecht relais of slechte bedrading in de print, en dan ook nog die foutmelding ivm watertoevoer. Voorlopig is enkel die temperatuurzekering hersteld dus mogelijk nog twee te gaan.
Ik kan er nog een paar uur tijd in steken om de print uit te bouwen en na te meten, maar dan laat ik het liever aan AEG zelf...

[Bericht gewijzigd door KellyDK op (11%)]