testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de print heeft relais die de pitten schakelen, 1 ervan plakt. pas ook bij een kennis gehad. die had zelfs in uit stand nog een oranje pit, fornuis ging eruit, ding was 30 jaar oud..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op donderdag 11 januari 2024 20:51:27 schreef patpin:
[...]
Hoe/waar gebeurt t° sensing dan?
Vanuit veronderstelling want we hebben geen model nr maar 99,9% vd regelingen in ceramische vuren zijn geen regelingen maar periodesturingen. Mss dat google je daar mee verder kan helpen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricN
Op vrijdag 12 januari 2024 20:10:26 schreef patpin:
[...]periodesturing is toch via triac of thyristoren? Waarom dan relais nodig?
Ik zie dat je wikipedia geraadpleegd hebt. Ook daar zitten fouten in 
idd. Als ik het goed begrijp trekt die relais dus aan om de x seconden, ngl positie van de touch-knop,dus zonder effectieve t° meting.
Op vrijdag 12 januari 2024 20:15:12 schreef testman:
kan net zo goed met een relais idd. bij grote horeca frituren zelfs met lompe magneetschakelaars.
sturing relais wellicht op 5 of 12v DC of zo?; relais zelf: 10A 240V vermoedelijk voldoende?
Op donderdag 11 januari 2024 06:01:03 schreef EricN:
Idd. Plakkend relais.
Kan fornuis met plakkend relais (bvb op mn nog nt bekend model met touch-"knoppen" van van Miele) nog afgezet worden?? Of plakt die zo nu en dan, waardoor veel te heet?
EricN
Yep. Sturing. Geen regeling
Meestal 12v. Maar er zijn allerhande doorteny en vormen
Meestal dubbel uitgevoerd. Kleinere voor de individuele periodesturing en grotere voor aan/uit op de andere fase
Maaaaarrrr alles in veronderstellende vorm. Nog niets van typenummer te bespeuren...
Het betreft een inductieplaat met 4 inductiespoelen type Schott Ceran.
1 van de platen gaat met stand 1 op een beduidend hogere temp. dan de 3 andere op dezelfde stand. De plaat stopt echter eveneens met stroom geleiden (hoorbaar). Is het normaal dat 1 plaat (nl. links onder) op hoger vermogen draait?
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Ja, ik heb een auto met 4 wielen en hij start niet, en de kleur is zwart, wat is er aan, dat ie niet start?
EricN
Scott ceran is de leverancier vh glas. Niets met merk model of type te maken.
Wordt de "spoel" rood (op hoge stand) als je de pot weg haalt en kijkt?
nee niet rood. temperatuur is gewoon hoger. Ik heb die niet gemeten doch schat die op +-100°C terwijl de andere op stand 1 net aanraakbaar blijven.
Op dinsdag 30 januari 2024 22:40:52 schreef Krelis Vonketrekker:
Ja, ik heb een auto met 4 wielen en hij start niet, en de kleur is zwart, wat is er aan, dat ie niet start?
hij start wel doch heeft eigenlijk meer de neiging niet te stoppen....dank voor de nuttige info
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Patin, het is NIET hatelijk bedoeld, maar we helpen op dit forum graag, maar met type nummers weten we waar we over praten, dat was de info....
EricN
En ik vis of het wel echt een "inductie" is...
Geen inductie dan moet visueel de duty cycle zichtbaar zijn
Wel inductie dan moet het potgeluid veel verschil geven.
Op dinsdag 30 januari 2024 23:17:01 schreef Krelis Vonketrekker:
Patin, het is NIET hatelijk bedoeld, maar we helpen op dit forum graag, maar met type nummers weten we waar we over praten, dat was de info....
ik begrijp dat doch mocht ik het nummer hebben zou ik het meteen hebben gegeven. Het betreft echter een huurwoning waar ik niet makkelijk in kom. Heb er wel een foto van doch wellicht is dit onvoldoende specifiek.
Zodra mogelijk volgt type.
Op dinsdag 30 januari 2024 23:32:37 schreef EricN:
En ik vis of het wel echt een "inductie" is...Geen inductie dan moet visueel de duty cycle zichtbaar zijn
Wel inductie dan moet het potgeluid veel verschil geven.
Ja inductie, het staat op de plaat: "induction". Plaat is ook nooit rood en een verkeerde pot bvb ALU geeft een speciaal signaal.
EricN
Ah. Bekend model.
Het probleem is door jou vastgesteld of doorverteld?
Met potgeluid bedoel ik het getik en gezoem in de pot tijdens de werking. Dit wijzigt bij verschillende vermogens. Intensiteit en klank (duur)van geluid is dus belangrijk.
Kun je wat experimenteren? Gezien toegang moeilijk is.
In principe is dit bij dit type niet mogelijk dus mss is er een pot (pan) probleem of iets unieks.
Een reset door even de stroom uit te zetten kan ook nog.
In ieder geval is de voorheen gegeven info die over ceramische vuren ging niet van toepassing op dit model.
De voeler in de spoel centraal heeft enkel een beveiligende functie. Heeft niets met te heet worden te maken. Het vermogen komt voort uit de pulsbreedte en periodieke sturing vd transistoren. Dit is hoorbaar en met de andere zones vergelijkbaar. Met dezelfde pot...
Is het normaal dat 1 plaat (links onder) meer hitte geeft op zelfde stand als een ander van zelfde diameter? De kokkin zegt dat ze hetzelfde fenomeen met alle potten voor heeft. Heb dit nt kunnen checken. Ikzelf heb gehoord dat de bromgeluiden periodiek onderbreken. Er blijkt dus nog een soort periode- of frequentieregeling te zijn.
EricN
Dat behoort niet te gebeuren
Er is idd buiten pwm ook periodesturing zoals ik in vorige reactie schreef.
Je kan de vaststelling best zelf even doen. Hearsay is niet betrouwbaar.
Je kan een amperetang gebruiken of op geluid voort gaan. Gebruik dezelfdepot op de2 identieke vuren.
Resetten (automaat uit) zou ik mee beginnen.
Iets defect dat dit veroorzaakt is me onbekend. Ofwel knalt alles stuk ofwel mindert hetvermogen ipv meerderen.