Iemand dit wel eens gedaan, recappen van het a/d bord in dit apparaat?
Ik heb geen input en heb uit een draadje over de XV-D1000 begrepen dat recappen helpt: bord bevat een aanzienlijke hoeveelheid van SMD caps en ik zie wat vochtigheid over de gehele pcb.
Eens gedaan is een heidens karwei.. als er vocht op de print is dat naar kattenzeik ruikt dan echt alle elco’s eerst verwijderen, print goed spoelen onder de kraan met afwas middel en zuur neutraliseren. Daarna print sporen nalopen op onderbrekingen, weerstanden nameten en dan nieuwe elco’s er op.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze toestellen zijn nog best prijzig ondanks de leeftijd zo te zien. reparatie nog rendabel als een klant de tijd niet hoeft te betalen, anders word het duur, ofwel als het van jezelf is nog te doen. de elco's zijn de kosten doorgaans niet. zitten er van die beruchte sanyo smd elco's op? goed opletten voor zwarte sporen en via's.
probleem bij Sony was/is dat die elcootjes ( Testman, waren dat geen Elna's ?)echt gaan pissen, en uiteindelijk raakt de print aangetast, dus het dringends is de print spoelen en dan bekijken op schade.
tussen 2000 en 2005 heb ik duizenden van die elcootjes vervangen, het was een echte plaag. Gelukkig ging dat om elcootjes die evenzeer uitdroogden maar niet stonden te pissen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de elna's waren de trough hole uitvoeringen nog meen ik, die vraten de sporen goed weg idd. bij veel sony spul van medio 90's kwamen de sanyo's in smd uitvoering aan het lekken, minder lek als de elna's maar evengoed grote problemen daardoor.
Merk van de SMD caps ken ik niet en via’s kent dit bord geloof ik niet (berucht op het r/w bordje van een Philips DCC 900),althans me niet opgevallen bij eerste inspectie, da’s goed want die kunnen flink rotten.
Het is ooit een relatief duur apparaat geweest natuurlijk bedoeld voor studio’s, maar vanwege slechts PAL resolutie nu in de uitverkoop voor niet geheel niks gegeven de ooit hoge prijs.
Dus voor de hobby met wat ander oude PAL video apparatuur een leuk ding om te proberen op te knappen. De diagnose procedure in de onderhouds handleiding doorloopt het helemaal goed, enkel de input wordt niet verwerkt. Ik zie in het schema dat daar veel van de SMD caps bij betrokken zijn.