Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik breng dat statiegeld toch liever naar de automaat in de supermarkt. Dan kan ik er zeker van zijn dat de opbrengst naar de voedselbank gaat en niet naar een alcoholverslaafde prullenmandgraaier. Ik heb al enkele keren zo'n persoon teruggezien bij de kassa met een of meer blikjes bier, die hij met het statiegeld bonnetje betaalde.... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 27 januari 2024 17:52:52 schreef GJ_:
Kabels strippen gaat ook met dunnere kabel razendsnel met een walsje. De koper word gewoon uit de isolatie geperst.
dat koper brengt iets minder op, zit ook deels de mantel nog door het koper heen. een machine die de mantel open snijd met een rolsnijder doet dat niet, maar is wel een afstelwerk als je steeds kleine stukjes verschillende kabel hebt. zo'n machine werkt voor dikke kabel wel het fijnste, een 5x240 koperkabel is nogal gewichtig.
Ik weet ook wel wat plekken ergens achteeraf waar de hele zooi in een oude oliedrum verdwijnt en het gewoon schoon gebrand wordt...
Over uitgegloeid koper gesproken 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
IK breng mijn statiegeld ook het liefst weg, maar met blikjes is dat niet altijd practisch. Ik denk dat het aanbrengen van rekjes een goed plan is.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op zaterdag 27 januari 2024 17:52:52 schreef GJ_:
Kabels strippen gaat ook met dunnere kabel razendsnel met een walsje. De koper word gewoon uit de isolatie geperst.
Dank voor de tip! 
Op vrijdag 26 januari 2024 21:31:10 schreef testman:
filmpje geeft aan dat er een rail gejat is idd, maar dat was dan een gecombineerde rail aarde/nul. anders liepen de fase rails daar ook wel langs.
....
Deze rail loopt door het hele huisje langs de wanden en is een aarde/vereffenings rail
Wat ik mij afvraag: als een koperdief enkel een deel van de beschermingsgeleiders wegknipt in een trafohuisje en dus de boel dan eigenlijk in IT-net overgaat. Wie is dan aansprakelijk bij een ongeval in een woning waarbij er dus geen gepaste beveiligingen meer zijn om op tijd in te grijpen in geval van een foutstroom?
Normaal komt er maar weinig volk in een trafohuisje dus het kan lang duren tegen dat opgemerkt wordt dat er een probleem is met de aardverbinding.
Op zaterdag 27 januari 2024 18:14:44 schreef Tidak Ada:
Ik breng dat statiegeld toch liever naar de automaat in de supermarkt. Dan kan ik er zeker van zijn dat de opbrengst naar de voedselbank gaat en niet naar een alcoholverslaafde prullenmandgraaier. Ik heb al enkele keren zo'n persoon teruggezien bij de kassa met een of meer blikjes bier, die hij met het statiegeld bonnetje betaalde....
Tja... een verslaving in stand houden is niet handig, maar dat zal die desbetreffende persoon zelf ook wel weten.
Het jammere is dat er voor verslaving(en) geen geneesmiddel bestaat. Het enige middel zijn therapieen waarbij je eigenlijkt leert tegen je zelf te zeggen "Niet meer doen", meer is het niet.
Ondanks ons zorgstelsel, ondanks onze sociale vangnetten zijn er nog steeds mensen in NL die tussen "Wal en schip vallen". Soms is het een keuze, lang niet altijd. Bedelen mag niet in NL, dan blijft "prullenmandgraaien" en stelen in de supermarkt (mag ook niet) over.
Ik twijfel zeer sterk (noem het een educated guess) of deze groep mensen zich bezig houdt met koper stelen.
Misschien toch maar eens een oplossing maken in mijn kast tegen een loshangende nul.
Ik kan een fase-nul relais monteren met een dik relais die de boel afschakelt. Nadeel relais altijd in kost paar watt en kans op gebrom.
Ik heb eens gekeken naar een obo systeem, lijkt mij niet helemaal geschikt is alleen tegen grote pieken van bv bliksem.
Zuinige oplossing die in me op kwam
Fase-nul detectie relais via een contact met serie weerstand 5000 ohm de aardlek laten trippen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mensen die hun best doen om mijn blikjes op te ruimen, die mogen daar van mij best aan verdienen. Het was een ding voordat het statiegeld werd ingevoerd, dus je hebt nu wel 'zwervers' die andere bijverdiensten moeten zoeken.
Ik stampte blikjes meestal zelf plat en gooide ze bij het aluminium, maar je gaat geen blikje met je meeslepen (voor recycling of statiegeld) als je ergens te voet onderweg bent, veel te onhandig want ze mogen niet teveel beschadigd zijn voor statiegeld en je wilt ook niet dat ze restanten van de inhoud tussen je spullen gaan lekken.
Op zondag 28 januari 2024 11:13:27 schreef bprosman:
Tja... een verslaving in stand houden is niet handig,...
daar ga je echt geen bijdrage aan leveren: die verslaving houd zichzelf in stand.
Op zaterdag 27 januari 2024 20:18:38 schreef revado:
Ik weet ook wel wat plekken ergens achteeraf waar de hele zooi in een oude oliedrum verdwijnt en het gewoon schoon gebrand wordt...
Over uitgegloeid koper gesproken
Dat kun je niet inleveren bij een bonafide handelaar en brengt dus geen bal op.
Op zondag 28 januari 2024 13:14:19 schreef GJ_:
[...]daar ga je echt geen bijdrage aan leveren: die verslaving houd zichzelf in stand. [...]
Was ook een opmerking bedoeld voor de verslaafde zelf 
Op zondag 28 januari 2024 13:02:41 schreef Peter112:
Misschien toch maar eens een oplossing maken in mijn kast tegen een loshangende nul.
Ik kan een fase-nul relais monteren met een dik relais die de boel afschakelt. Nadeel relais altijd in kost paar watt en kans op gebrom.
Is daar een fase controle relais niet handig voor?
Op zondag 28 januari 2024 13:14:19 schreef GJ_:
[...]daar ga je echt geen bijdrage aan leveren: die verslaving houd zichzelf in stand.
Precies. Als een hopeloos verslaafde zijn geld niet met blikjes rapen kan verdienen, zoekt ie wel een ándere manier om dat geld bijelkaar te krijgen om de (bij alcohol letterlijk levensgevaarlijke i.v.m. epileptische aanvallen) ongecontroleerde ontwenningsverschijnselen te voorkomen.
Er zit een hele medische wetenschap achter het behandelen van verslaving, 'geen geld geven aan een verslaafde' of 'een verslaafde geen geld laten hebben' als "oplossing" zien, is voor verslavingsartsen hetzelfde als wat wij vinden van elektronica solderen met S39 of het compleet onderspuiten van een edge connector met Kontakt 60 in de gedachte dat je er wat goeds mee doet. Nutteloos of contraproductief, en in het ergste geval fataal voor de "patiënt".
Die verslaafde weet heel goed dat in ieder geval bij alcohol of benzodiazepine-ontwenning zijn leven in gevaar is (en dat het bij ándere drugs zo voelt, ook als het niet zo is), en hij zonder alcohol op straat ligt te stuipen als er niets meer in z'n systeem zit. Dus gaat ie hoe dan ook wel een manier zoeken, om alcohol te verkrijgen.
Bijvoorbeeld koper of fietsen jatten, of simpelweg winkeldiefstal. Al is dat maar 50 euro, dan kan ie weer een week of 2 overleven.
Op zondag 28 januari 2024 13:25:39 schreef maus0611:
[...]Is daar een fase controle relais niet handig voor?
Een Siemens 3UG5616-1CR20 kan dit doen, echter met de (hulp) contacten moet je dan wel iets doen.
Op zondag 28 januari 2024 13:41:02 schreef Ledlover:
Al is dat maar 50 euro, dan kan ie weer een week of 2 overleven.
Nou, ik ken er een aantal en die maken dat in twee dagen op. Te triest voor woorden, maar het is zo.
Maar voor de rest helemaal mee eens. Ze doen er echt alles aan om aan geld te komen, wat het ook is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de dag dat blikjes naar het statiegeld systeem gingen was amper geweest en ik zag al dat gemeentewerkers die de openbare prullenbakken legen die blikjes eruit stonden te filteren, beetje stiekem in een 2e vuilzak steken. het schijnt wel interessant te zijn voor oa straatbewoners, 100€ in een week is wel haalbaar aan statiegeld in de steden.
maartenbakker
Golden Member
Vroeger toen huisvuil nog langs de straat gezet werd, zat er ook altijd een bak onder de vuilniswagen waar metalen ingingen. Dat hoort er toch ook een beetje bij.
Op zondag 28 januari 2024 21:57:01 schreef GJ_:
Hoe word huisvuil nu dan opgehaald? Het staat hier nog steeds langs de straat.
Hier niet meer, er zijn van die ORAC krengen op ieder hoek van de straat.
En in ons appartementencompex containers in een aparte ruimte.
Alleen grofvuil gaat nog op straat, en alleen op een vooraf afgesproken dag.
Wat er in de avond neergezet wordt is in de ochtend totaal veranderd 
Alles wat metaal is halen de busjes met niet gele kentekenplaten weg.
Mensen nemen bruikbare meubeltjes mee en gooien er weer andere troep voor terug 
Ah, natuurlijk. Wi hebben hier ook van die stortdingen op de hoek, maar het word ook nog gewoon opgehaald.
Op maandag 29 januari 2024 07:15:19 schreef GJ_:
Ah, natuurlijk. Wi hebben hier ook van die stortdingen op de hoek, maar het word ook nog gewoon opgehaald.
Maarten bedoeld denk "toen stond het nog in zakken aan de straat" nu zit het in een container. Maar goed daar kun je nog in graaien als je wilt. 
Zou hier geen mogelijkheid liggen voor de "slimme meters"? Deze kunnen ook schakelen EN weten de actuele netspanning per fase. Boven de 270V o.i.d. de afgaande kant automatisch uitschakelen?
Ze willen de meters in de toekomst immers ook gaan gebruiken voor een "staged startup" na netuitval (i.v.m. alle warmtepompen en laders welke direct volle bak aan gaan).
Op maandag 29 januari 2024 10:48:08 schreef Brokencore:
Zou hier geen mogelijkheid liggen voor de "slimme meters"? Deze kunnen ook schakelen EN weten de actuele netspanning per fase. Boven de 270V o.i.d. de afgaande kant automatisch uitschakelen?Ze willen de meters in de toekomst immers ook gaan gebruiken voor een "staged startup" na netuitval (i.v.m. alle warmtepompen en laders welke direct volle bak aan gaan).
Op zich wel een idee, maar heeft ook nadelen.
Stel dat de spanning een keer even piekt dan gaat de boel plat en meteen weer aan. Dat maakt ook veel schade als je pech hebt.
De huidige slimme meters kunnen niet schakelen, ze zullen er wel zijn, maar de gene die ik ken van bv Iskra in woonhuizen niet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?