Vraag over een kachel

revado

Honourable Member

Ik ben even het spoor bijster.

We hebben voor een hal een elektrische heater gekocht, een trotec TEH 100.
Daar zitten 6 elementen in van ieder 3 Kw, totaal 18 Kw op de hoogste stand.
De elementen zijn blijkbaar 230 volt.

Stand 1= 3 elementen in ster= 9 kW
Stand 2= 3 x 2 elementen in serie per fase dan levert ioeder element nog maar 2,5 kw, x 6 = 15 kW.
Hoogste stand worden er 2 groepen van ieder 3 elementen in ster geschakeld, dat is 18 kW.
Dat snap ik allemaal wel.

Nu de vraag.
Als het ding op de hoogste stand draait loopt er naar mijn mening 6 kW per fase, dus 6000/400=15 ampere + een beetje voor de motor.

De fabrikant geeft op nominale stroomopname 27,5 ampere.
Die 27,5 kan ik nergens thuis brengen.
De ventilator ( is 400 volt) zal ook iets van 200 watt zijn of iets dergelijks maar dan nog.

Kan dat ding op 3 x 25 ampere draaien? Daar gaat het om.
Met mijn berekening zeg ik ja, 3 x 16 ampere is al voldoende maar maak ik ergens een denkfout vanwege de ster schakeling?

In ster "ziet " ieder element maar 230V~ dat geeft dan 26,.. A per faze.

onlangs een 18kW bouwkachel aan het herstellen geweest, die had ook 27,5A erop staan bij 3F 400V. als je elementen echt 400V waren had je met minder stroom afgekund, 18kW bij 3F 400V is 15A. echter dan was een vermogens regeling niet haalbaar geweest zo simpel als bij deze.

nu is de heater vrijwel puur ohms, je komt zo op 3x 25A uit als je een lange verlengkabel neemt die niet te dik is om wat spanningsval te maken, in deze is dat al snel 5x2,5mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Ja natuurlijk...
Daar ging ik even de fout in.

Inderdaad een wat langere verlengkabel.
Maar op de een na hoogste stand geeft ie ook warmte genoeg :)

[Bericht gewijzigd door revado op maandag 5 februari 2024 23:37:30 (39%)

Op maandag 5 februari 2024 23:34:58 schreef revado:
Ja natuurlijk...
Daar ging ik even de fout in.

je bent de enige niet.. lijkt me dat Testman aan bedtijd toe is :-) (hij vergeet √3 )

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het maakt niet uit of de elementen in ster of in driehoek staan.
Tenzij jij er nu aan gaat sleutelen.
18 kW op 3 fase 230/400 Volt is bij mij 26 Ampere.
Dat zal je kachel ook opnemen in de hoogste stand.
En dan een klein beetje erbij voor de ventilatormotor.

Die kan gerust achter een 3x25 Ampere zekering, maar dan moet je verder niet veel meer gebruiken in huis als de verwarming vol aan staat.
Oppassen met wasmachine vaatwasser, oven, magnetron, stofzuiger! koffiezetter, waterkoker......

Beveiligd met 16 Ampere gaat NIET!
Hooguit een minuut of 5 en dan knalt je zekering eruit.
Of je moet niet verder gaan dan standje 2 op de kachel.

Waarom 27,5 Ampere op het plaatje?
Niet elk element is exact 3 kW. Er zullen er vast wel een aantal bijzitten die iets meer doen.
5% extra en je bent er al.

En je netspanning kan ook tot max 10% hoger worden! de stroomopname is daar evenredig mee!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 6 februari 2024 08:24:55 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De spanning en het vermogen zijn waarschijnlijk goed ingevuld op het plaatje, maar de sroom uitgerekent met oude gegevens als 18000/660 of 6000/220

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

de stroom is vrijwel altijd lager als op het plaatje, immers als de elementen warm worden stijgt de weerstand iets, ook heb je met dergelijk vermogen nogal snel spanningsval over kabels wat ook minder vermogen oplevert. echter die 25A op max zul je wel gaan halen..

als je een lange verlengkabel neemt die niet te dik is om wat spanningsval te maken

Inderdaad een wat langere verlengkabel

Een verlengkabel als stroombegrenzing valt toch echt wel onder beunhazerij :S

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op dinsdag 6 februari 2024 18:50:31 schreef OXO:
[...]
[...]
Een verlengkabel als stroombegrenzing valt toch echt wel onder beunhazerij :S

Als je de verlengkabel in dezelfde ruimte laat liggen als je kachel dan komt het verlies in de kabel ten goede aan je ruimteverwarming. :?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de verlengkabel truc word bij lasapparaten of slijptollen op een B16 ook zat zo gedaan. je gaat immers niet de meterkast verbouwen bij een klusje op locatie bijv.

Op dinsdag 6 februari 2024 19:48:28 schreef Toeternietoe:
[...]
Als je de verlengkabel in dezelfde ruimte laat liggen als je kachel dan komt het verlies in de kabel ten goede aan je ruimteverwarming. :?

Nog even doordenken: met alleen verlengkabels en een kortsluiting aan het einde ervan kan je ook die ruimte verwarmen, kan heel verassend uitpakken.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het verwarmen eenmaal goed op gang is, kan de stroom zelfs verder uit.

--
Hoe een niet-elektricien het ziet:
Elk van de drie fasen is 230 V t.o.v. nul. Voor een totaal van 18 kW levert elke fase 6 kW. Dan loopt er dus in elke fase 6 kW/230 V = 26,1 A.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Paulinha_B

Honourable Member

kan heel verassend uitpakken

Inderdaad lang genoeg kiezen, dan wordt het hooguit verrassend maar daarom nog niet verassend.

.

Op dinsdag 6 februari 2024 20:24:24 schreef Frederick E. Terman:
Als het verwarmen eenmaal goed op gang is, kan de stroom zelfs verder uit.

:)
Ik heb van mijn post maar een puntje gemaakt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 6 februari 2024 21:24:38 (99%)

revado

Honourable Member

Dank jullie allemaal voor de reacties en het meedenken.
Het betreft in dit geval een aparte groep ( cee-form 32 amp) met 3 x 25 ampere schroefzekeringen.
De hoofdzekeringen zijn veel dikker ( oud bedrijfspand)
Dan zal de hoogste stand dus inderdaad net kunnen.

Het ging mij in eerste instantie om de manier waarop ze aan die stroom waarde kwamen, dat is mij nu duidelijk.

Er komt een verlengkabel tussen van hooguit 2 a 3 meter.
Aan de kachel zit 30 cm kabel en de WCD zit op 1m5 meter hoogte :)

revado

Honourable Member

Nog een leuke.

Voor de verlengkabel ( 3 meter) moet 5x 2,5 neopreen prima kunnen ( of 4G2,5 de nul is niet aangesloten in de kachel).
Maar wat is nu de werkelijke regel, ik zie overal wat anders staan.

3 x 25 ampere schroefzekeringen.

Dat zijn dus smeltzekeringen.
Hier in BE wordt het dan al 6mm2
En ik dacht dat er in NL nog minder door een mm2 mag...

Op dinsdag 6 februari 2024 22:39:53 schreef OXO:
[...]
Dat zijn dus smeltzekeringen.
Hier in BE wordt het dan al 6mm2
En ik dacht dat er in NL nog minder door een mm2 mag...

smeltzekeringen voor een ceeform, is al een nogo tegenwoordig. maar nee, 25A mag in geval van ymvk nog over 2,5mm2 voor deze lengte. echter zou ik hier ook 4mm2 zeggen want warm word het wel..

jerome

Golden Member

Op dinsdag 6 februari 2024 21:48:37 schreef revado:
ik zie overal wat anders staan.

WWW staat vol calculators die allemaal zeggen dat 25A zekeringen net niet volstaan voor 18kW. Met smeltpatronen kan dat lukken maar kies maar voor een 4mm² minstens.

benleentje

Golden Member

Op dinsdag 6 februari 2024 21:48:37 schreef revado:
Nog een leuke.

Voor de verlengkabel ( 3 meter) moet 5x 2,5 neopreen prima kunnen ( of 4G2,5 de nul is niet aangesloten in de kachel).
Maar wat is nu de werkelijke regel, ik zie overal wat anders staan.

De regel voor wat?
Voor 27,5A is 2,5mm2 al wel vrij dun maar kan inderdaad net, maar ik zou het niet doen.
Over 4 en 5 polig.
Als destekkers 5 polig zijn gebruik dan ook altijd een 5Gxx kabel, of schrijf of plak een een label op de stekkers en kabel let op nul niet aangesloten. HEt mag volgens de regels wel.
Maar ik weet uit ervaring dat dat in de praktijk niet goed werkt en dat mensen dat niet snappen. Dus als er een 5 polige stekker aan de kabel komt altijd een 5Gxx kabel.

Als je vanwege besparing op kabel geen nul wilt gebruiken monteer dan ook altijd een 4 polige stekker.

Als apparaat die men zoals deze kachel in de winkel verkoopt zit daar ook een 5 polige stekker aan ook al is de nul niet gebruikt.Dat leid niet tot verwarring omdat het apparaat dan werkt als men die aansluit met een 5 polige kabel en 5Gxx kabel.

Zo mag in principe een apparaat dat enkel 230V gebruikt ook uitgevoerd worden met een 5 polige stekker maar dat is niet handig dat beperkt het gebruik van zo een apparaat.

smeltzekeringen voor een ceeform, is al een nogo tegenwoordig.

Ik geloof daar helemaal niets van.

die allemaal zeggen dat 25A zekeringen net niet volstaan voor 18kW.

Zekeringen en automaten doen niets tot 1,2x In. En dan bedoel ik puur de grafieken van die dingen. 1,2x 25 = 30A. Dus 27,5A gaat heel erg lang goed. Zekering zal wel iets sneller verouderen.

Maar officieel mag het niet een met je automaat 1,25x zwaarder zijn dan de continu stroom die er loopt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 6 februari 2024 23:39:47 (16%)

Met de gebruikelijke stilzwijgende regel om bij langdurige continu belastingen de automaat/zekering met 80 % te belasten zit je met 20A 25A goed voor 13,8kW
En een verlengkabel voor een CEE 32A maak je ongeacht de lengte met 6 mm2
Misschien komt een nieuwe voedingskabel van 3m aan de kachel beterkoop uit dan een verlengsnoer van 3mm + 2 CEE's

revado

Honourable Member

De meningen zijn ook hier verdeeld.
Daar was ik vooral benieuwd naar omdat er ook op internet veel verschillende info te vinden is.

Ik heb een verlengkabel van ongeveer 3 meter liggen, 5G4 met ceeform 5 polig er aan, die had ik er al voor bestemd, die is prima voor dit doel.
De kachel zal alleen maar als hulpverwarming gebruikt worden en dan op de 9 kW of 13 kW stand en zeker geen continue gebruik.
Maar het moet wel kunnen als per ongeluk de hoogste stand ingeschakeld wordt, en daar zat mijn twijfel.
Nemen die 25 amp smeltveiligheden dan afscheid dan is dat alleen die ene goep maar.
Aan de kachel zelf zit een stukje 5G2,5 met een cee 32, 5 polig.
Daarom was ik nieuwsgierig geworden.

Kortom, hoogste stand 18 kW op 3 x 25 A kan, maar hoort op 3 x 32 A.

5G2,5 kan net aan, maar 5G4 is de juiste keuze.
5G6 is nog beter natuurlijk.
Die 5 polige ceeform gebruik ik toch wel, zowel aan de kachel zit een 32 A , de Wcd is dat ook, en die is met 5G4 xmvk op de onderverdeler (zo'n
welbekend halyester geval) aangesloten, die zit direct aan de wand er achter.

Allen dank voor de antwoorden!

benleentje

Golden Member

Aan de kachel zelf zit een stukje 5G2,5 met een cee 32, 5 polig.

Aan een oplader voor bv een makita accutol zit ook maar 0,75mm2.

Het verschil is dat bij de oplader die bv 40VA is er primair 40/230 = 0,17A loopt en die 0,75mm2 daar ruim genoeg voor is.

Bij de kachel kan daar door die 2,5mm2 ook gewoon 27A lopen. Op zich kan die kabel de stroom wel hebben maar het word daarbij erg warm.

Er zit ook een verschil in een kabel die aan het apparaat vast zit en een meer algemene verlengkabel. Van die laatste weet je nietwaar die allemaal voor gebruikt gaat worden en dan ga je van het slechte scenario uit. En een kachel hoort daar wel bij. Hoge stroom en voor lange tijd.

Voor die 3 meter zou ik denk ook wel 5G4 nemen.

Maar het moet wel kunnen als per ongeluk de hoogste stand ingeschakeld wordt, en daar zat mijn twijfel.

Uiteraard moet alles daar tegen kunnen. En die zekeringen zullen het ook prima vinden als het al een keer teveel vinden is dat pas na dagen.

Maar ergens heb je gewoon de verkeerde kachel of de verkeerde bijbehorende groep ;). Maar dat gebeurt wel vaker.

Ik had op het werk in mijn kleine werkplaatsje ook zo een 15kW kachel staan, toch was die via zijn eigen thermostaat nooit langer dan 1 uur achter elkaar aan dan was het al warm genoeg. Misschien een een paar keer op een winterochtend wat langer.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op woensdag 7 februari 2024 08:33:00 schreef revado:
Kortom, hoogste stand 18 kW op 3 x 25 A kan,

Is dat niet erg krap?
18 kW is 26,1 A per fase, alleen al voor de elementen (zie hierboven).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org