Thermostaat verwarmingselement werkt niet meer

Goeie tip.
Zal eens kijken of ik nog ergens iets heb liggen;
Batterijtje van mijn meter is OK, onlangs nog vervangen.

Ik heb hier nog een ouwe printplaat liggen met wat diodes, hier meet ik telkens oneindig in de ene richting en iets tussen 600 en 650 ohm in de andere richting.

Dus mijn meter kan wel degelijk diodes uitmeten.

Wat mijn thermostaatprint betreft lijkt het er wel op dat er meer defect is dan enkel die weerstand van 18K.

Als iemand hem voor mij kan repareren zou het me heel wat werk besparen, dan moet die natte weerstand er tenminste niet uit, met al het extra gedoe vandien.

Idd Kris. Dat was mijn eerste gedacht ook.
Gezien de nieuwe feedback ga ik dan voor lak op de print die je meting onbetrouwbaar maakt

Een zener gaat 99% vd gevallen defect door in sluiting te gaan.

Wat als: je besteld de weerstand en zet hem er in en we zien verder? Kost niets, zelfs niet aan moeite.

Of wat als je een berg weerstandjes uit de "gevonden" print knutselt en er een 18k mee maakt?
Kost helemaal niets en je weet onmiddelijk het resultaat.

Mss is de weerstand zelfs niet stuk daar de diodes ook niet gemeten geraken door bv lak?

Wat mijn metingen betreft: ik heb echt wel goed met de punt van de meetpennen op de solderingen geduwd.

De pootjes van de 2W weerstand zijn bijna 1 cm. lang, daar heb ik meermaals gemeten op verschillende plaatsen van die pootjes.
Telkens oneindige weerstand.

Maar goed.
ik heb nog een hoop nieuwe weerstandjes uit mijn schooltijd, halfweg jaren '70.
Binnenkort eens een serie-parallel constructie maken, om zo aan 18 Kohm te raken.
Resultaat post ik hier weer.

Op zaterdag 10 februari 2024 16:54:32 schreef EricN:
Gezien de nieuwe feedback ga ik dan voor lak op de print die je meting onbetrouwbaar maakt

Op die print zit met zeer grote zekerheid geen lak/conformal coating, dat zou je onmiddellijk zien op foto's, omdat het spul de neiging heeft bij componenten 'op te kruipen' door de capillaire werking van dat spul.

Als je van zoiets zeker wil zijn druk je de pennen op punten waarvan je zeker weet dat ze met elkaar verbonden moeten zijn.

Afgelopen namiddag eens wat weerstanden aan elkaar geknoopt, en jawel, het spul werkt weer!

Nu die 18K weerstand los is, heb ik hem eens onder een loep bekeken: hoegenaamd niets aan te zien.

Ook nog eens die diodes doorgemeten: ook hier enkel oneindige weerstand.

Gelijk wat spulletjes besteld, hopelijk snel binnen.

Hoe dan ook: het probleem is opgelost.

Dank aan allen voor het meedenken en tips!