Goeiemorgen,
Ik zit met volgende vraag.
In mijn SiemenS logo zou ik de waarde willen gaan binnentrekken van mijn digitale meter. De waarde die aangeeft hoeveel wattage ik over heb (van mijn zonnepanelen) of van het net afneem.
Dit zodanig ik met mijn logo dan bepaalde zaken in mijn woning kan gaan aansturen (bijvoorbeeld elektrische weerstanden).
Iemand hier ervaring mee of het kan? En hoe ik dit dan dien te doen?
Alvast dank voor de feedback,
Groeten Mathias
Volgens mij is een logo niet zo goed in serieële signalen welke ook nog met 115k2 kbaud elke seconde uitgespuugd worden.
Een tussen oplossing zou bv een p1 naar analoog volt signaal welke 0-10Volt overeen komt met -5000 tot + 5000 watt.
Modbus tcp kan de logo wel denk helemaal als je beperkt tot bv alleen het vermogen op te halen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Als je LOGO modbus RS485 kan, kun je ook een P1MB kopen, dit ding: https://xemex.eu/products/communication-modules/p1mb/
Dan kun je via een zwik registers alle parameters van de DSMR meter uitlezen.
Als je een latere meter hebt haalt dat ding zelfs de voeding uit de meter. Plug en play.
Hallo,
Dank voor jullie input !
Zelf beetje zitten "knutselen" en tot een oplossing gekomen.
Heb me een Homewizard aangeschaft die in de P1-poort steek van mijn digitale meter.
Aansluitend via node red de data ophalen en doorsturen naar Logo.
Groeten Mathias
Mathias, Kun jij wat meer uitleg geven over jou oplossing.
Koppeling met Logo en hoe je de data uit de homewizard haalt.
Op donderdag 29 februari 2024 07:55:27 schreef matsrey:
Hallo,Dank voor jullie input !
Zelf beetje zitten "knutselen" en tot een oplossing gekomen.Heb me een Homewizard aangeschaft die in de P1-poort steek van mijn digitale meter.
Aansluitend via node red de data ophalen en doorsturen naar Logo.Groeten Mathias
Heb je hier misschien ook een beschrijving van hoe je dit gedaan hebt??
Even googelen laat zien dat dat niet zo moeilijk is. Je kunt de logo met node-red laten babbelen, dan kun je alle gewenste info doorsluizen.
Node red met logo communiceren wil wel allee hoe je de gegevens vannde homewizzard naar de node red krijgt??
Als je met node-red een http get kunt doen kan je de locale api van homewizard uitlezen.
De kwh uitlezen naar node red dat lukt en verbinding tussn node red en siemens logo lukt ook alleen hoe kan ik 1 waarde doorsturen van kwh meter naar de logo bijvoorbeeld alleen de spanning
Heb al verschillende forums doorzocht maar nog niet gelukt
Ik heb Domoticz draaien die de data uit de P1 poort krijgt via een Wemos D1 met ESPeasy. Dat werkte goed totdat ik het spul draaiend had en de Wemos van de keukentafel naar de meterkast kon verhuizen en nu zijn voeding uit de meter haalt. Nu moet ik de Wemos elke paar dagen resetten omdat hij hangt.
Die ESP8266 lust wel wat meer stroom tijdens WiFi en de voeding uit de P1 poort is ook maar beperkt (100 mA?) en schakelt af bij overbelasting waarna hij even later weer netjes terug komt volgens mijn info. Ja, en die ESP start normaliter gewoon op als je hem voeding geeft... Geen reset nodig.
Ik had al het plan om met een buffer-elko (of gold-cap of accu) te testen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Heeft iemand een suggestie of soortgelijke ervaring?