Het enige wat ik weet is dat er bij de ingangs connector PE, L1, L2, L3 dus 3 fasen en een veiligheid aarde (in mijn schematje per ongeluk als 0 getekend). In elke tak zit een 16A bussmann (500V) dus aardig wat stroom. De elcos zijn 220uF 400V. Er worden UV lampen voor waterreiniging mee gevoed.

Als het goed is, is het een 3 fase 400V net (is aan board van een schip)
Alle diodes zijn 1200V types, diodes en IGBTs na dit geheel zijn ook 1200V.
3 elcos in serie is ook 1200V.

Ik ben niet goed thuis in 3 fase netten dus daarom deze vraag. Er is volgens mij dus geen nul, wordt het dan 800VAC tussen de fases ? Want dan wordt het iets van 1100VDC en klopt het wel dat ze 3 elco's in serie moeten zetten. Maar dan zijn de zekeringen te laag in spanning.

Maar zit de negatieve kant van de elco's alleen aan aarde? Dat zou ik raar en heel gevaarlijk vinden.

De DC spanning is ongeveer 325V. Bij een 690Vac net is het ongeveer 566V.

Als er dubbel wordt gelijkgericht dan is de spanning ongeveer 565V of 975V.

Waar die drie diodes vandaan komen is duidelijk. Waar de 'nul' van de elco's vandaan komt niet.

Of er missen nog drie diodes of er wordt stiekem iets als 'nul' gebruikt.
https://phasetophase.nl/boek/pics_boek/11_power-quality/11.29.png

De elcos zitten niet aan de PE, daarom heb ik een ander symbool getekend.

Het PCB is 4 layer en alles verdeeld over 2 grote PCBs. Connecties via studs en connectors. Geen schemas en het merendeel van de diodes, zekeringen en IGBTs kapot. Bij 230V kom ik er zo achter maar om hier te meten moet ik het op 3 fase aansluiten en dat kan pas als ik alle onderdelen heb vervangen. En ik heb geen zin in rook en knallen dus ik werk het zelfde als bij losse PCBs die niet aan kunnen.

Als ik weet hoeveel DC spanning daar staat, kan ik delen van het circuit mogelijk via een labvoeding voeden over de elcos. Ik heb een 1200VDC voeding maar die moet ik dan eerst gaan halen, ik kan hier maar 400VDC maken.

Op woensdag 28 februari 2024 15:00:25 schreef fred101:

Ik ben niet goed thuis in 3 fase netten dus daarom deze vraag. Er is volgens mij dus geen nul, wordt het dan 800VAC tussen de fases ? Want dan wordt het
[bijlage]

tussen de lijndraden heb je dan 400V~ spanning ( wat jij tussen de fazes noemt) .

maar het verschil maakt niet uit, door de diodes. wat wel uitmaakt is waar de massa aanhangt van de condensatoren. Als dat de N is, dan zit er tussen de faze en de N 230V~, er vanuitgaande dat het 400V sternet is. 400V driehoek kan ook, dan heb je geen N (in princiepe). Maar ook dan heb je 400V tussen de lijndraden.

Op woensdag 28 februari 2024 15:33:12 schreef fred101:
De elcos zitten niet aan de PE, daarom heb ik een ander symbool getekend.

Het lijkt me logisch dat dat de nul is. Je hebt dan 230VAC en over de elco's krijg je dan 325VDC. Maar dat had Benadski al geschreven.

Waar zit die nul dan ? De connector heeft maar 4 contacten. PE, L1, L2 en L3
PE zit aan het chassis en zover ik kan zien verder nergens aan vast.

Als het maar 325V is hoeven ze niet drie 400V elco's in serie te zetten. Dan is 1 genoeg.

Ik heb 1 PCB door gepiept dat is ongeveer formaat A4 en dat is alleen de primaire kant, de min van de onderste elco's is de massa waar de rest van de primaire kant op dat PCB aan hangt. Het 2e PCB bevat de rest. Daar zitten ook een aantal smps regelaars en dat moet ik nog in kaart brengen. Ben nu de datasheets van alle halfgeleiders/ICs aan het opzoeken.

De sim plaatjes.

Jouw constructie die alleen in ster kan

Ster zonder nul

Delta, altijd zonder nul

Op woensdag 28 februari 2024 16:24:27 schreef fred101:
Waar zit die nul dan ? De connector heeft maar 4 contacten. PE, L1, L2 en L3
PE zit aan het chassis en zover ik kan zien verder nergens aan vast.

Dan verwacht ik 6 diodes voor de elco's. Bij 400Vac ingangsspanning wordt het dan 565Vdc en bij 690Vac wordt het 975V. 3 fase ingangsspanning maal de wortel van 2.

Ik vermoed dat de rest op de 2e PCB zit. Ik zou eerst het hele plaatje compleet maken.

Die UV-lampen zijn gasontladingslampen?
En ik zou ook wel wat foto's willen zien van de PCB met de elco's. :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op (22%)]

Stom, nu zie ik het pas. Er zitten 3 extra diodes zoals bij delta. Die had ik niet op mijn schematje gezet (wel op mijn uitgebreidere) omdat ik dacht dat deze als beveiliging tegen inductieve tegen-EMK waren geplaatst. Er zitten een aantal heel dikke spoelen voor en na de elcos. Aan filtering geen gebrek. Dan wordt het dus delta zonder nul en grofweg 560Vdc

Het is een boardnet, op de kast staat 440V 50/60Hz en output to lamp max 6 kW. Er staat alleen niet bij of die 440 uitgang of ingang is.

Op zich maakt het niet zoveel uit want waarschijnlijk gaat hij zonder de rest van de installatie toch niet aan. Maar ik wilde het gewoon graag weten omdat dit de eerste keer is dat ik aan een 3 fase voeding werk (wel meer gehad maar die waren onderdeel van een apparaat en niet kapot, die kon ik gewoon aanzetten).

Ah, bij 440Vac (wat niet vreemd is op een schip) wordt het 623Vdc.

Inderdaad, lijnspanning = fasespanning x √3 ~ 230x √3 = 398 (400)

En de rest is gewoon amplitude in plaats van effectieve spanning dus dat is Veff x √2 ~ 400 x √2 = 565dc

Is het scheepsnet wel 400 v 50hz?
Is best wel een aanname die je daar doet denk ik.
Kan rustig iets anders zijn.

Het is niet zo belangrijk want het ding doet niks zonder dat de lampen er aan hangen (is mij verteld) en daarnaast heb ik geen 3 fase hier aan board. Ik zal het eens navragen bij jou collega als hij de rest brengt (er zijn er blijkbaar 10 tegelijk overleden). Ik test gewoon alle onderdelen, dat gaat sneller en is veiliger.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Op woensdag 28 februari 2024 16:24:27 schreef fred101:
Waar zit die nul dan ?

Ik veronderstel het onderste punt in je tekening. Als dat niet de nul is, dan moet je eerst uitzoeken waar dat dan wel aan vast zit.

Ben ik toch wel benieuwd naar de oorzaak van die 10 tegelijk overleden. (foutje met boordnet?) Verder klinkt dit als een (forse) elektronische ballast voor PL, TL of hogedruk buizen zoals je die vroeger in het klein in de oudere gezichtsbruiners tegen kwam.

Ik kon online niet zo snel UV lampen met die forse vermogens vinden. Dus ik vermoed dat er meerdere lampen parallel dan wel serie geschakeld zijn.

Waar je nu aan werkt zou dan zowel stroombegrenzing als ontstekings gebeuren bevatten. En afhankelijk van het type lamp misschien ook nog e.e.a. aan voorgloei schakelingen.

Edit:
Inmiddels wel 6kW (en hoger) buizen tegengekomen.

Idd een fout aan het boardnet.

Op donderdag 29 februari 2024 07:49:23 schreef fred101:
Ik zal het eens navragen bij jou collega als hij de rest brengt (er zijn er blijkbaar 10 tegelijk overleden). Ik test gewoon alle onderdelen, dat gaat sneller en is veiliger.

Ik las dit als: Er zijn al 10 collega's overleden, dus...

Op woensdag 28 februari 2024 18:47:55 schreef Sine:
En de rest is gewoon amplitude in plaats van effectieve spanning dus dat is Veff x √2 ~ 400 x √2 = 565dc

Waarom lijkt dat niet te kloppen in het bovenste plaatje?
230.017 x √2 = 325.3 en geen 330.748 .

Omdat de sim e.e.a. verrekent met de niet aangesloten fases. Met een 1 fase 230 volt bron komt er weer wat anders uit.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]

Op donderdag 29 februari 2024 12:45:39 schreef harry64;
Ik kon online niet zo snel UV lampen met die forse vermogens vinden. Dus ik vermoed dat er meerdere lampen parallel dan wel serie geschakeld zijn.

Waar je nu aan werkt zou dan zowel stroombegrenzing als ontstekings gebeuren bevatten. En afhankelijk van het type lamp misschien ook nog e.e.a. aan voorgloei schakelingen.

Edit:
Inmiddels wel 6kW (en hoger) buizen tegengekomen.

Wellicht UV buizen voor een ballast water treament system? De BWTS's die UV gebruiken hebben veel vermogen qua UV verlichting.

Geen idee. Die hoogvermogen UV buizen zijn kwikdamp, de grote broers van wat vroeger in die gezichtsbruiners zat. Die werden zelf ook akelig heet i.i.g. Die gezichtsbruiners hadden een of twee verwarmingselementen die in serie stonden met het UV buisje en die waren rond de 500 of 1000 watt. Lichten dan mooi oranje op na een korte opwarmtijd. Dus de brandspanning van die UV-buis was laag. Die UV-buis moest ook eerst op temp komen voor dat die het zonnetje ging uithangen.

https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/37/37d6b733-371b-4f34-b574-0d1af1e56837?rule=ecg_mp_eps$_82
https://www.vintageway.nl/images/productimages/big/2291-copy-864x864.jpg

[Bericht gewijzigd door harry64 op (10%)]

Nouja, verwarmingselementen, infraroodstralers en dat komt eigenlijk best mooi uit bij een hoogtezon. Die oplossing kende ik nog niet.