Worden ook nog nieuw verkocht kennelijk...
Vind ik wel apart. Voor zover ik weet zijn deze lampen nogal gevoelig voor 'tocht', daar kunnen ze niet zo goed tegen als ze bloedheet zijn. En 400 watt lijkt mij ook wat veel voor een bruiner. Ik gebruikte ze heel vroeger wel eens voor fotoprint belichten, dat ging heel snel met die dingen. Veel sneller als met die vier tl lampjes, dus er komt wel een forse dot UV straling af.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (24%)]
Op zaterdag 2 maart 2024 22:52:52 schreef maartenbakker:
Nouja, verwarmingselementen, infraroodstralers en dat komt eigenlijk best mooi uit bij een hoogtezon. Die oplossing kende ik nog niet.
Philips heeft dat nochtans jaren in zijn gamma gehad. (en ook ik gebruik er nog eentje als UV bron voor snelle belichting)
Op zaterdag 2 maart 2024 20:49:04 schreef harry64:
Omdat de sim e.e.a. verrekent met de niet aangesloten fases. Met een 1 fase 230 volt bron komt er weer wat anders uit.
Het is kennelijk een beroerde situatie om te simuleren. Ik heb in Simetrix wat gespeeld met print stapgrootte, totale tijdsduur, fasehoek(en), beginwaarde spanning condensator, serieweerstandje, type diode. Ook bij 1 fase knap wisselende resulaten, tot zelfs 338 V aan toe (bij 230 V rms sinus). Soms is duidelijk te zien dat er al bij de eerste sinuspiek t.g.v. een te grote tijdstap overshoot optreedt en die gaat dan natuurlijk niet meer weg.
Goede waarschuwing om niet al te blindelings af te gaan op simulatieresultaten.
Edit:
Ligt aan de grootte van de tijdstappen. Op te lossen door Max Time Step aan te passen i.p.v. de default waarde te laten staan. Zelfs bij belasting, als je de condensatorspanning toch enkele perioden wilt volgen tot het patroon stabiel is, moet de stapgrootte soms aangepast worden.
3 fase ingangsspanning maal de wortel van 2
Dit is niet toepasbaar bij een 6 diode gelijkrichter, volle brug, aangesloten op 3fasen.
Udc =2,34 x Ulijn
Udc =1,35 x Ufase
@Harry64: ik heb nog wat commentaar toegevoegd aan mijn vorige post.
@MJN: waar komen die factoren 2,34 en 1,35 vandaag?
De verhouding is netjes √3, maar moet die niet net andersom zijn? Lijnspanning is √3 maal de fasespanning.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Zouden er over die in serie geschakelde elco's geen weerstanden geplaatst moeten worden, om de boel in balans te houden???
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 2 maart 2024 22:44:11 schreef harry64:
Geen idee. Die hoogvermogen UV buizen zijn kwikdamp, de grote broers van wat vroeger in die gezichtsbruiners zat. Die werden zelf ook akelig heet i.i.g. Die gezichtsbruiners hadden een of twee verwarmingselementen die in serie stonden met het UV buisje en die waren rond de 500 of 1000 watt. Lichten dan mooi oranje op na een korte opwarmtijd. Dus de brandspanning van die UV-buis was laag. Die UV-buis moest ook eerst op temp komen voor dat die het zonnetje ging uithangen.
klopt, die constructie met halogeenlampen in serie met een kwikdamplamp kwam ik onlangs nog tegen in een sunshower.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op maandag 4 maart 2024 19:24:08 schreef Krelis Vonketrekker:
Zouden er over die in serie geschakelde elco's geen weerstanden geplaatst moeten worden, om de boel in balans te houden???
Die zitten er ook. Ik heb niet alles getekend, er zitten ook nog de nodige filters, zekeringen, MOVs etc erna twee dikke SMPS nog wat kleintjes, een nestje lineaire regelaars, V detectors, Processor board forse filters etc.
Ik heb geen idee wat voor lampen, dat zal HmH wel weten, het schip is van zijn werkgever. Het zijn UV lampen voor drinkwater zuivering. Zullen wel stevige jongens zijn gezien het vermogen wat deze voeding kan leveren.
Op maandag 4 maart 2024 19:24:08 schreef Krelis Vonketrekker:
Simetrix geeft zonder die weerstanden de foutmelding dat er geen DC operating point (om te starten) berekend kan worden. Normaliter moeten alle knooppunten in het schema een galvanische verbinding hebben met (uiteindelijk) massa. Ik had het daarom bij een enkele condensator gelaten en het nu voor de zekerheid even getest met 3 in serie zonder weerstanden.
Je kunt ook beginwaarden van de condensatorspanningen vastleggen. Maar dan kan de middelste condensator op termijn wel wegdrijven.
Op zondag 3 maart 2024 11:18:08 schreef aobp11:
[...]Het is kennelijk een beroerde situatie om te simuleren.
Inderdaad, en dat is niet helemaal de schuld van de sim. Eigenlijk proberen we hier twee onmogelijke situaties te simuleren.
De een, de spanningen over de condensatoren in serie, is opgelost door parallelweerstanden (net zoals er in het echt meestal zitten).
Je kunt ook in de simulatie .OPTION Rshunt=1G of een dergelijke waarde opgeven.
De andere onmogelijkheid is het laden van de reservoircondensator uit een spanningsbron zonder inwendige weerstand. Dat is opgelost door een serieweerstand (realistisch, of gewoon klein) in serie met de bron aan te brengen (net als daar in het echt zit). In LTspice bijv. kun je dit al in de bron definiëren, en anders neem je gewoon een losse.
Wat verder weleens moeilijkheden geeft is het gedrag van de diode te simuleren in zulke vereenvoudigde (niet-realistische) schema's. Wat dan helpt is in de sim-opdracht aan te geven dat je gear integration wilt gebruiken in plaats van trapezoid; zie plaatje hieronder.
Als de simulatie nu goed werkt, kun je natuurlijk de (print)tijdstap nog aanpassen als je de golfvormen ook in de, nogal scherpe, minima mooi wilt kunnen bekijken.
Op maandag 4 maart 2024 18:49:43 schreef aobp11:
@MJN: waar komen die factoren 2,34 en 1,35 vandaag?
Theoretisch (ideale dioden enzo) zouden de factoren 2,45 (wortel 2 maal wortel 3) en 1,41 (wortel 2) moeten zijn. Zie plaatjes voor 1- en 3-fase full bridges.
@F.E.T: Bedankt voor de tip om method Gear te kiezen. Staat natuurlijk uivoerig in de manuals, ooit wel gelezen denk ik maar niet meer aan gedacht. Ik gebruik Simetrix maar zeer incidenteel.
Gear was de auteur naar wie de methode genoemd is. Grappig dat er op www een degelijk artikel staat over "Gear's Method" toegapast op torsietrillingen van "gears".
Gear was de auteur
Krijg nou wat. Ik heb altijd gedacht dat het iets te maken had met de manier waarop de golfvorm werd benaderd, of zoiets. Ik leer ook altijd weer wat hier!
Een prachtige samenvatting hier: 
In Gear's method, the nonlinear equations are solved. If they cannot be solved, then the step size is reduced and you try again. Keep reducing the step size until the implicit equations can be solved. If the step size is extremely small, the computer program will stop.