Hallo allemaal,
Reden dat ik hier terecht ben gekomen is dat er tijdens een kelder opruiming het volgende is gevonden.
Wij vroegen ons af wat het is, ik vermoed een multi meter maar van het extra kastje heb ik geen flauw idee. Hopelijk kan met de kennis van hier wat meer duidelijk worden.
Iig alvast dank voor de moeite.
een bejaarde multimeter met kromme naald, die heeft dus al wat meegemaakt.
Het kastje heeft geen enkele indicatie, das dus een mooi voorbeeld van een black box. even openmaken en een foto van de binnenkant posten kan helpen het mysterie op te lossen.
Deze lijkt heul erg veel op mijn eerste multimeter, 50 jaar geleden. Toen gekocht bij de Nijmeegse elektronica-meneer Frits.
Geen flauw idee wat ik er toen voor betaald heb, maar het was in guldens en iets wat een jongen van 18 met een krantenwijk kan betalen. 
Hij zal wel een keer ergens gesneuveld zijn, want ik heb 'm ook al heul lang niet meer. Dat wel nadat ik 'm veel gebruikt heb.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Dezelfde meter maar een ander merk.
https://www.radiomuseum.org/r/ultron_ele_vielfach_messgeraet_um_204d.h…
Edit\Het kastje ernaast met die 10 knoppen is denk/gok ik een zelfbouw decadebox met weerstanden of condensatoren.
Op vrijdag 1 maart 2024 00:20:00 schreef Hensz:
Deze lijkt heul erg veel op mijn eerste multimeter, 50 jaar geleden. Toen gekocht bij de Nijmeegse elektronica-meneer Frits.
Geen flauw idee wat ik er toen voor betaald heb, maar het was in guldens en iets wat een jongen van 18 met een krantenwijk kan betalen.
Hij zal wel een keer ergens gesneuveld zijn, want ik heb 'm ook al heul lang niet meer. Dat wel nadat ik 'm veel gebruikt heb.
Dat is grappig, ik heb (volgens mij precies dezelfde als op de foto) ook zo'n 50 jaar terug van mijn vader gekregen als eerste meter.
Ik was toen bijna 10...
Het ding is ooit gevallen en dat bakeliet kon daar niet tegen.
Maar ik heb hem ook heel lang gebruikt.
MGP
LDmicro user.
Ik heb ook heel lang zo ene gehad, dat was toen een model dat je op school kon kopen in het eerste jaar middelbaar.
De reden waarom die ik heb weggedaan was dat de batterij voor Ohm metingen niet meer te krijgen was.
Een heel degelijk toestel, veel mee gewerkt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is een gewone analoge multimeter. Dat kastje ziet er uit als zelfbouw. Zal wel een weerstand decade box zijn met een 4 draad aansluiting.
Op vrijdag 1 maart 2024 08:34:45 schreef MGP:
Ik heb ook heel lang zo ene gehad, dat was toen een model dat je op school kon kopen in het eerste jaar middelbaar.
De reden waarom die ik heb weggedaan was dat de batterij voor Ohm metingen niet meer te krijgen was.
zat er een 22V batterijtje in? Heb nog enkele Sanwa's die dat ook gebruiken voor het hoogste Ohmbereik. met 2 stuks 12 Vtjes in serie gaat het ook 
Op vrijdag 1 maart 2024 08:34:45 schreef MGP:
Een heel degelijk toestel, veel mee gewerkt.
Ja, Japanse metertjes waren niet slecht (alhoewel ze veel kritiek kregen als zijn de rommel) maar waren ook de enige betaalbare.. Avo, Philips etc.. daar kon een student enkel van dromen..
MGP
LDmicro user.
Op vrijdag 1 maart 2024 08:48:47 schreef kris van damme:
[...]zat er een 22V batterijtje in? .
Ja, zo'n langwerpige 22V batterij, toen was er nog geen internet en de elektronicazaak vroeg teveel geld om er 1 te bestellen en ik zat al in digitale modus 
Het was zeker geen rommel, stevige draaischakelaar en ik denk speciaal voor dat toestel gemaakte 1% zwarte weerstanden, vele jaren plezier aan gehad.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Bij (dezelfde) Ultron meter specs staat: Batterijen 1,5 Volt en 15 Volt
Bestaan die dan? Of hebben die bestaan dan?
Edit\ Kan niet lezen wat er staat,krijg het niet scherp.
Er zat een exotische battrij in meen ik mij te herinneren, maar die heb ik volgens mij nooit vervangen.
In het schema van @hubie staat 2 x 1,5 volt zo te zien.
[Bericht gewijzigd door revado op (32%)]
Op vrijdag 1 maart 2024 08:48:47 schreef kris van damme: zat er een 22V batterijtje in.
Wist niet dat dat bestond. Hoe zagen die dingen er uit?
Destijds zag je dikwijls 4,5V in allerhande toestellen, denk ook in multimeters. Dan had je ook nog een “uitvergrote versie” van een AA., tweemaal zo lang. Dacht dat die dingen 3V waren, maar zeker weet ik meer.
Hubie
Golden Member
Die hierboven is 4,5 Volt,zijn nog in de handel. 22 22,5 Volt weet ik ook nog,die zaten ook in Kodak fototoestellen voor de flitslampjes.
MGP
LDmicro user.
Kun je de meter eens openmaken en kijken welke batterijen daar inzitten.
Als ik mijn goed herinner dan was dat een langwerpige rechthoekige 22v batterij met aan beide kanten een bobbel zoals aan een 1.5V + kant.
Op vrijdag 1 maart 2024 11:16:44 schreef New Beetle:
[...]Wist niet dat dat bestond. Hoe zagen die dingen er uit?
klein (vind er niet meteen eentje terug) . ongeveer de grootte van een 9V batterijtje maar met contactvlakjes boven en onder.
Op vrijdag 1 maart 2024 11:35:42 schreef Applied:
Kastje maar eens opgemaakt.
En dank voor alle informatie.
niet echt een decadebox, maar instelbare weerstanden, 2 groepen.
heb er ooit ook eentje gebouwd, maar wel met labels erop 
Ja, die rechthoekige batterijen had je idd ook nog, was tamelijk courant in Japanse multimeters als ik mij niet vergis.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (40%)]
TS stuurde net een foto van het interne van het metertje. daar zit de batterij nog in, onder de 1,5V AA. Heb je meteen een idee hoe het er uitzag en hoe klein het was 
Op vrijdag 1 maart 2024 12:01:40 schreef kris van damme:
TS stuurde net een foto van het interne van het metertje. daar zit de batterij nog in, onder de 1,5V AA. Heb je meteen een idee hoe het er uitzag en hoe klein het was
Dat waren toch geen 22V batterijen? En ook veel kleiner als een 9V model. Mijn pa had ook een multimeter met dat soort batterij, dacht een KEW of zoiets. Ga je online moeten kopen, bij Action ga je die niet vinden.
Misschien kan de TS die er eens uit nemen en een een foto van de zijkant nemen.
Op vrijdag 1 maart 2024 12:05:21 schreef New Beetle:
[...]Dat waren toch geen 22V batterijen? En ook veel kleiner als een 9V model.
Misschien kan de TS die er eens uit nemen en een een foto van de zijkant nemen.
ziet er mij toch een 22 V uit. en ja, nog kleiner dan 9 V. ik schreef dan ook "ongeveer", om een idee te hebben 
TS kan idd bevestigen of ontkennen door een foto van de zijkant van het batterijtje met het spaningsopschrift
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Is een 15V batterij, zit ook in alle AVO's 8. Makkelijk te vervangen door 5 x C2032 in een buisje. Mogelijk in een AVO iets meer ruimte.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (16%)]