Ik heb interesse om de elektrische installatie in mijn nog te bouwen nieuwe woning, te voorzien van een centrale besturing met Siemens Logo, Eltako (universele dimbare) relais, en bewegingssencoren.
Maar!
Er komt in de woning een praktijk voor logopedie. Er moet dus een dubbele deurbel met camera geïnstalleerd worden en een elektrisch slot in de deur zodat de deur kan geopend worden dmv drukknop of via een app op de smartphone.
Het is dus de bedoeling dat wanneer er op op de bel gedrukt wordt, zowel voor privé als voor de praktijk dat op de smartphone kan gezien worden wie aan de deur staat om dan vanop afstand het elektrische slot te bedienen en de deur van buitenaf kan geopend worden.
Is dit technisch mogelijk met Siemens Logo?
Binnen Niko Home Control is dit mogelijk. Zij hebben een dubbele deurbel videofoon maar werkt enkel met hun Niko Home Control domotica systeem.
Zou leuk zijn mocht dit met het Siemens Logo systeem ook kunnen.
Ik ben benieuwt!
Eendraadschema
https://sites.google.com/view/eendraadschema/ https://facebook.com/groups/290672806262333/
Er bestaan ook andere merken en waarom moet het via de logo gaan. Je kan ook bticino of een ander merk nemen.
Ik zou er ook eens over nadenken of je het hele huis wel op een enkele Logo wil laten werken.
Zeker met een praktijk aan huis.
Uitval is alles uit...
Ik zou zelf meerdere systemen naast elkaar gebruiken.
Bticino is dan inderdaad een prima systeem.
Op dinsdag 12 maart 2024 22:38:52 schreef revado:
Ik zou er ook eens over nadenken of je het hele huis wel op een enkele Logo wil laten werken.
Zeker met een praktijk aan huis.
Uitval is alles uit...
Ik zou zelf meerdere systemen naast elkaar gebruiken.
Bticino is dan inderdaad een prima systeem.
Hoe bedoel je? Iemand die bv. met domotica van Niko Home Control of bv Loxone werkt heeft toch hetzelfde voor? Als daar de contrloller unit uitvalt werkt is toch ook alles uit?
Wat bedoel je precies met meerdere systemen naast elkaar gebruiken ? Voor videofonie kan inderdaad een Bticino gebruikt worden. Maar kan je op Bticino videofonie dan ook extra drukknoppen toevoegen voor het openen van het elektrische slot ?
Eendraadschema
https://sites.google.com/view/eendraadschema/ https://facebook.com/groups/290672806262333/
Op woensdag 13 maart 2024 05:09:39 schreef vinny1970:
[...]
Hoe bedoel je? Iemand die bv. met domotica van Niko Home Control of bv Loxone werkt heeft toch hetzelfde voor? Als daar de contrloller unit uitvalt werkt is toch ook alles uit?
Wat bedoel je precies met meerdere systemen naast elkaar gebruiken ? Voor videofonie kan inderdaad een Bticino gebruikt worden. Maar kan je op Bticino videofonie dan ook extra drukknoppen toevoegen voor het openen van het elektrische slot ?
Ja je kunt dan werken met extra relais sturing dat als deurslot via videofoon opent niet via de drukknop het deurslot kan openen en ook omgekeerd maken.
Wij hebben iets soortgelijks gemaakt met een PLC. Naast dat onze sluitplaat met een drukknop te openen is, wilden wij hem ook permanent kunnen openen. Dat geeft ons de mogelijkheid om 'vrije inloop' toe te staan. Hiervoor hebben wij naast een drukknop op een eerste PLC ingang ook een schakelaar op een tweede PLC ingang. Daarmee kunnen we aangeven dat de sluitplaat permanent moet openen.
Het werd daardoor wel even goed zoeken naar de juiste sluitplaat. Ten eerste wilden we er graag een die werk 24 volt, omdat dit al aanwezig was voor de PLC besturing. Om de sluitplaat permanent te openen moet deze geschikt zijn om langdurig aaneengesloten aan te sturen (dat zijn ze lang niet allemaal!).
Bovendien zochten we een sluitplaat die zowel met wissel- als gelijkspanning aangestuurd kan worden. Bij een druk op de knop ontgrendelen wij hem met wisselspanning. Daardoor maakt de sluitplaat een typisch zoemend geluid, zodat de aanbeller doorheeft dat hij of zij binnen kan treden. Om de sluitplaat permanent te openen sturen we hem aan met gelijkspanning, zodat hij niet de hele dag staat te zoemen.
Soms durft een aanbeller niet uit zichzelf binnen te treden, ondanks dat de sluitplaat permanent geopent staat. In dat geval drukken we ook op de drukknop. De besturing schakelt dat kortstondig om van gelijkspanning naar wisselspanning, zodat de aanbeller alsnog het zoemend geluid te horen krijgt.
Met onze criteria is de keuze gevallen op deze sluitplaat:
https://www.elektrobode.nl/products/assa-abloy-elektrisch-deurslot-100…
24 volt gelijkspanning was al aanwezig in de besturing voor de PLC. Voor de wisselspanning hebben we een kleine trafo toegevoegd. Belangrijk is dat de sluitplaat niet gelijktijdig wordt aangestuurd met wissel- en gelijkspanning. De twee relais voor de aansturing zijn daardoor wederwijds met elkaar uitsloten. Bovendien zorgt de PLC ervoor dat er altijd een kleine pauze zit tussen de wissels- en gelijkspanning aansturing.
Net als alle techniek, kan de besturing of de sluitplaat ooit stuk gaan. In dat geval zullen we de deur permanent open moeten houden. Volgens mij zit er een palletje in de sluitplaat waarmee hij mechanisch ontgrendeld kan worden. Zo niet, dan kunnen we nog altijd een blokje tussen de deur leggen of de sluitplaat compleet verwijderen. Als alternatief kunnen we natuurlijk ook persoonlijk de deur openen voor de aanbellers. Dat is even vervelend, maar geen onoverkomelijk probleem.
Ik doe hetzeflde, maar zou zeker geen Logo gebruiken: ik kom die dingen vaker dan de gemiddelde andere PLC defect tegen...
Er zijn ook sloten in de uitvoering "ruststroom"
Die gaan open zodra de spanning er af gaat.
Deze worden vaak gebruikt bij (nood)deuren die open moeten gaan zodra de stroom er af valt, dat is zekerder dan sturen met spanning.
Die zou je ook kunnen gebruiken, maar dan moet de deur wel min of meer in het zicht zitten.
Je wil ook niet dat de deur ongewild opeens open te duwen is als de spanning per ongeluk weg valt.
Het nadeel van de ruststroom uitvoering is dat deze niet zoemt wanneer hij geopend wordt. Je zult in dat geval een andere oplossing moeten bedenken om de aanbeller het signaal "kom maar binnen" te geven. Bijvoorbeeld een los buzzertje of een ingesproken audiobericht dat wordt afgespeeld.
Het punt is alleen dat dit buiten moeten hangen. Ik kon destijds helaas niet echt iets simpels vinden dat bestand is tegen weersinvloeden en geen esthetische afbreuk doet.
Of een simpel plaatje met de tekst "tijdens praktijkuren kunt u naar binnen lopen zonder aanbellen" of iets dergelijks. 
Zo maakte ik dat nog wel eens bij huisartsen en mensen met praktijk aan huis.
Op vrijdag 15 maart 2024 09:58:17 schreef High met Henk:
Ik doe hetzeflde, maar zou zeker geen Logo gebruiken: ik kom die dingen vaker dan de gemiddelde andere PLC defect tegen...
Je moet ze ook niet mishandelen 
Ik weet verschillende 0BA1's te zitten die nog steeds trouw hun dingetje doen. En die zijn ondertussen toch al bijna 25jaar oud.
Ik zeg niet dat et ee compleet wan product is, maar kom sneller een defecte Logo tegen dan welke andere Siemens PLC (S7 of S5 zelfs)
en zelfs vaker een defecte Logo dan een Hitachi/Mitsubishi/Koyo/Omron/Wago.
En dan heb ik het over de PLC zelf en niet over I/O dus. Dooie CPU...
Overigens is een logo wellicht ook iets te beperkt qua I/O
Iig voor mijn toepassing....
En aan de onderkant zitten ook nog pijpjes en aansluitingen..
En dit is alleen in het woonhuis...
En alleen licht en brand.
Elke schakelaar en lichtpunt wordt een pijpje/kabel. Dat zijn er dus 2 per punt.
Hier zitten wel 5 voedingen en 4 brandloops in...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 15 maart 2024 20:31:14 schreef High met Henk:
Overigens is een logo wellicht ook iets te beperkt qua I/OIig voor mijn toepassing....
[bijlage]En aan de onderkant zitten ook nog pijpjes en aansluitingen..
En dit is alleen in het woonhuis...
dit valt nog best mee hmh, heb huizen gezien waar de elektrabuizen
naar de domotica/groepenkast 2 meter breed en 3 lagen over elkaar in de cement dekvloer lagen.
Dit is alleen domotica voor licht en brand en het huis is met nog geen 150 m2 woon oppervlakte geen mansion te noemen.
Er zit nog geen verwarming of AC of CCTV bij...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 15 maart 2024 21:51:47 schreef High met Henk:
Dit is alleen domotica voor licht en brand en het huis is met nog geen 150 m2 woon oppervlakte geen mansion te noemen.Er zit nog geen verwarming of AC of CCTV bij...
elke keer dat op t werk zo'n groot huis word gemaakt komen er weer nieuwe dingen in. elke ruimte inbouw speakers, meubels die helemaal in de vloer kunnen verdwijnen, ingestucte wandlampen, en touchschreen bediening in elke ruimte, zonwering in het dubbelglas ingebouwd, camera systeem terugkijken op de touchscreens. koelplafond, cv sturing ook op de domotica. de tijd dat vooral de lampen en vijverpomp centraal aangezet/gedimd konden worden is geweest.
Inbouw speakers niet, die klinken als wapper karton
Meubels in de vloer ook niet
Wandlampen ook niet, maar lampen in plafond ingestuct wel
Touchscreen in elke kamer ook
Cctv via touch niet
Koelplafond heb ik niet echt; maar de vloeren wel weer.
En schrale troost: de warmtepomp komt voor de pijpjes te staan en de boiler ernaast...
Cctv zijn hier 2 pijpjes voor. Netwerk zijn ook nog aantal pijpjes voor en gaan niet naar de kast, maar patch panel kom erboven en ernaast..
De oranje kabel is Dan ook glas...