Ik heb een Chromecast H2G2 gekocht. En Google Home geïnstalleerd. Nu wil ik de firmware van het apparaatje bekijken en/of updaten. (Omdat het casten bij sommige programma's zoals Canal + niet verder komt dan het logo tonen).

Bij het speuren op internet kom ik steeds uit op:

Open de Google Home-app op je smartphone of tablet.
Zoek je Chromecast apparaat in de lijst van verbonden apparaten en tik erop.
Ga naar de instellingen (het tandwielpictogram).
Scroll naar beneden en zoek naar de optioe ‘Fabrieksinstellingen herstellen’ of iets vergelijkbaars.
Bevestig dat je de Chromecast wilt resetten. De app zal je waarschijnlijk om bevestiging vragen, dus lees goed wat er staat voordat je op ‘Ja’ tikt.

Maar ik zie helemaal geen instellingen icoon!

Hoe moet ik dat nu doen?

deze stappen al gedaan?
https://www.lifewire.com/connect-google-home-to-chromecast-4173604

Dus eerst Chromecast toevoegen, dan selecteren, dan opzoek naar settings (tandwiel pictogram).

Het gaat meteen bij het begin al mis. Ik krijg nl een heel ander scherm te zien als ik Google Home start.

In the top left corner of the app’s Home screen, tap on the menu icon. Make sure you’re using the same Google account you set up on your Google Home smart speaker. You can switch accounts with a tap to the downward-facing triangle to the right of the account name.

Dit heb ik allemaal niet...

Grappig, ik lees dat nu voor het eerst.
Tja, dat kun je krijgen als je zo'n ding op marktplaats koopt.
Maar je moet toch wat, als je iets wilt zien dat niet op de 'kabel' staat op je vakantieadres.

Maar dan nog kloppen de beschrijvingen voor Google Home niet. Ik zit hier in een vakantiepark met een nieuwere Chromecast.

Deze beelden krijg ik te zien bij Google Home.

Het startscherm
.
.

Het apparaat met naam badkamer
.
.
.

En dit krijg je als je Badkamer lang indrukt.

Maar geen instellingen..
De drie puntjes rechtsboven geven alleen 'Help' en 'Feedback'..

welke versie van google home is dat? Mogelijk een oudje?

Zoals Flash al aangeeft wordt de 1e generatie niet meer ondersteund en als ik op H2G2 zoek lijkt het wel om de eerste generatie te gaan

Ik zou gewoon een Chromecast met GoogleTV kopen. Die kost regelmatig 30-40 euro. Dan heb je ook geen gedoe met casten wat niet werkt (op sommige netwerken staat client isolatie geblokkeerd)

Anno 2024 de eerste generatie kopen.... verbaast me dat iemand nog de moeite neemt om die te willen verkopen eigenlijk. Meer dan 5 eur krijg je er niet meer voor.

Hij wordt idd, sinds een jaar, niet meer ondersteund.
De naam H2G2-42 deed meteen al een belletje bij me rinkelen. En inderdaad. ook volgens de wiki, heeft het alles met Douglas Adams' hoorspel/roman The Hitchhiker's Guide to the Galaxy te maken. :D

Ik was helemaal niet van plan om met Google Chromecast te werken. Om helemaal eerlijk te zijn probeer ik alles wat met Google te maken heeft te vermijden. :>

Maar ik ben op een vakantiepark, waar ze normaliter een 'normale' Ziggo hebben. Met een coax kabel. Dan kon ik keurig mijn CI+ moduultje in de TV steken en heb ik alles wat ik thuis ook heb.

Hier is het een rare constructie met ethernet, er gaat alleen een UTP kabel de TV in. Ziggo glasvezel? Schijnt nieuw te zijn.

Dus kocht ik op MP een Google Chromecast, om via Ziggo Go vanaf de tablet te streamen, niet gelet op versies. Ik heb zo'n dongle waar dus H2G2-42 op staat.

Deze dingen worden tegen de €20-€30 aangeboden. 5€ heb ik nog nergens kunnen ontdekken, of het zou een versie van hiervoor moeten zijn.

Maar ze hebben hier ook een Chromecast aan de TV hangen (ik kan het type niet zien, er zit een anti diefstal box om heen).
Dus dacht ik: ik ga met Google Home eens kijken wat dat voor type is. Maar krijg dus met geen mogelijkheid de schermen te zien zoals ze beschreven staan bij de meeste hits via internet. Dat staat dan los van de Chromecast.

Op woensdag 13 maart 2024 15:38:44 schreef WillemV2:
welke versie van google home is dat? Mogelijk een oudje?

Ik heb de laatste versie gedownload, er staat versie 3.14.1.5

Op woensdag 13 maart 2024 16:41:28 schreef Bavelt:
Ik heb zo'n dongle waar dus H2G2-42 op staat.
....
of het zou een versie van hiervoor moeten zijn.

Dát kan niet, jouw versie is de eerste generatie en het model is 10 jaar oud. Dat is voor dit soort dingen in de huidige tijd oud.

Ja, maar dat is precies het probleem:

From the Google Home app
Note: This option is only available if you're on the same network your Chromecast was set up on.

Open the Google Home app Google Home app.
Tap and hold your device's tile.
At the top right, tap Settings and then More More menu and then Factory reset and then Factory reset.

Als ik op de tile druk, krijg ik dus geen Settings te zien..

Op woensdag 13 maart 2024 16:41:28 schreef Bavelt:

Maar ze hebben hier ook een Chromecast aan de TV hangen (ik kan het type niet zien, er zit een anti diefstal box om heen).
Dus dacht ik: ik ga met Google Home eens kijken wat dat voor type is. Maar krijg dus met geen mogelijkheid de schermen te zien zoals ze beschreven staan bij de meeste hits via internet. Dat staat dan los van de Chromecast.

Waarom wil je deze Chormecast resetten, deze is toch niet van jouw?
Je moet eerst zorgen dat je op hetzelfde WiFi netwerk zit, dan zal je telefoon vanzelf de Chromecast zien. Hiervoor heb je de Google Home app helemaal niet nodig.

Op woensdag 13 maart 2024 23:03:32 schreef Bavelt:
Ja, maar dat is precies het probleem:
[...]
Als ik op de tile druk, krijg ik dus geen Settings te zien..

2e optie: Een hardware reset geven.

Op donderdag 14 maart 2024 10:40:33 schreef marcob:
[...]

Waarom wil je deze Chormecast resetten, deze is toch niet van jouw?
Je moet eerst zorgen dat je op hetzelfde WiFi netwerk zit, dan zal je telefoon vanzelf de Chromecast zien. Hiervoor heb je de Google Home app helemaal niet nodig.

Is dat zo? Dus als ik mijn chromecast meeneem naar een ander verblijf met een ander WiFi netwerk, dan hoef ik hem niet te configureren met Google Home?
Hoe werkt dat dan?

Ik snap hem niet meer, jij schrijft:
Die is toch niet van jouw?

Degene die je bij je hebt is inderdaad van jezelf :) . Die moet inderdaad eerst op de locale wifi gekoppeld worden. Je moet dus eerst de Chromecast ressetten zoals beschreven in eerdere opmerkingen.

Op zaterdag 16 maart 2024 11:15:44 schreef marcob:
Ik snap hem niet meer, jij schrijft:
Die is toch niet van jouw?

Degene die je bij je hebt is inderdaad van jezelf :) . Die moet inderdaad eerst op de locale wifi gekoppeld worden. Je moet dus eerst de Chromecast ressetten zoals beschreven in eerdere opmerkingen.

Even ter verduidelijking even in de juiste volgorde:
- Ik was op een vakantiepark (nu weer thuis)
- Wilde naar ESPN kijken vanuit mijn Android tablet via een gekochte Chromecast. Dat werkte. Canal+ werke niet, de Chromocast zou vermoedelijk een firmware update nodig hebben.Dat lukte dus niet. Het ding zou te oud zijn volgens forumleden. Dus probeerde ik met de reeds aanwezige Chromecast of ik wel Google Home aan de praat kon krijgen om bijvoorbeeld het typenr. van die nieuwere (?) Chromecast te achterhalen.
- Ik heb nog steeds geen Google Home kunnen ontdekken waarvan de schermen corresponderen met wat ik op internet vind. Zo vind ik geen instellingen-icon.
- Eenmaal thuis sloot ik de (oude) Chromecast op mijn TV aan en het ding werkt uistekend.
- Maar ik wil het ding ook wel eens meenemen naar iemand anders, om wederom met mijn tablet een uitzending te 'casten'.
Dan moet ik mijn Chromecast dus configureren op de wifi van mijn gastheer.
Ik las in een van de posten dat je daar Google Home helemaal niet voor nodig zou hebben. Maar hoe configureer ik de Chromecast (resetten) dan voor die nieuwe wifi zonder Google Home?

Op zaterdag 16 maart 2024 18:35:33 schreef Bavelt:
[...]
Even ter verduidelijking even in de juiste volgorde:
- Ik was op een vakantiepark (nu weer thuis)
- Wilde naar ESPN kijken vanuit mijn Android tablet via een gekochte Chromecast. Dat werkte. Canal+ werke niet, de Chromocast zou vermoedelijk een firmware update nodig hebben.Dat lukte dus niet. Het ding zou te oud zijn volgens forumleden. Dus probeerde ik met de reeds aanwezige Chromecast of ik wel Google Home aan de praat kon krijgen om bijvoorbeeld het typenr. van die nieuwere (?) Chromecast te achterhalen.
- Ik heb nog steeds geen Google Home kunnen ontdekken waarvan de schermen corresponderen met wat ik op internet vind. Zo vind ik geen instellingen-icon.
- Eenmaal thuis sloot ik de (oude) Chromecast op mijn TV aan en het ding werkt uistekend.
- Maar ik wil het ding ook wel eens meenemen naar iemand anders, om wederom met mijn tablet een uitzending te 'casten'.
Dan moet ik mijn Chromecast dus configureren op de wifi van mijn gastheer.
Ik las in een van de posten dat je daar Google Home helemaal niet voor nodig zou hebben. Maar hoe configureer ik de Chromecast (resetten) dan voor die nieuwe wifi zonder Google Home?

Je schrijft dat de TV in het park ook een Chromecast heeft (of lees ik het verkeerd?). Dan kun je toch Canal+ op je Android tablet afspelen en casten naar de Chromecast van het park ?

Op zaterdag 16 maart 2024 20:12:43 schreef bprosman:
[...]
Je schrijft dat de TV in het park ook een Chromecast heeft (of lees ik het verkeerd?). Dan kun je toch Canal+ op je Android tablet afspelen en casten naar de Chromecast van het park ?

Dat heb ik ook gedaan. En een film gekeken.
Maar het ging me er ook om mijn eigen Chromecast te onderzoeken. Al was het alleen maar om bv het typenr uit te lezen..
Maar nogmaals: met Google Home lukt het niet. Zowel op de oude, alsook op de nieuwe niet.

Wellicht heeft iedere Chormecast versie zijn eigen versie van Google Home.