beste mede forum leden,
Ik ben in het bezit van een Sony 65BZ35F, helaas geeft deze na nu ongeveer twee jaar geen beeld meer. Alvorens ik besluit dit scherm aftevoeren, heb ik ergens nog het gevoel dat ik deze wellicht kan repareren.
Wat gebeurt er/ wat gebeurt er niet/ wat heb ik gedaan!!
1. Wanneer het scherm met netsnoer het stopcontact wordt aangesloten, hoor
ik duidelijk "het scherm gaat aan, altans ik hoor voedingsdeel aangaan.
normaal bij aan zetten kreeg ik een witte led.
2. Dit witte ledje krijg ik nu niet, al druk ik op de AB of op het scherm
zelf geen reactie dat deze aan gaat. (gelezen op het internet kan een oorzaak zijn van defect t-con bord)
3. Wanneer ik een reset uitvoer. Netsnoer uit stopcontact, even wachten.
Aan/uit button + volume Down samen ingedrukt. op dat zelfde moment
netsnoer in het stopcontact. Dan krijg ik na +/- 10 sec een groene
led. En hoor je duidelijk dat "scherm aan wil gaan"
4. Wanneer ik deze actie uitvoer, zie ik op het mainbord wat gebeuren
Optical aansluiting zie ik rood worden, en een
USB stick zie ik opblikken.
5. nog even voor mijn idee lijkt als of mainbord & Voeding oke zijn?
6. Waarmee ik uitkom dat er wat mis is met een t-con bord.
Mijn vraag is dan ook, zouden jullie mij kunnen helpen assisteren het euvel te kunnen vinden cq vervangen. Voor dat deze bij de mileustraat beland. Het blijft toch zonde.
wellicht staps gewijs komen tot een conclusie,
al vast veel dank, en wellicht tot hoors
MVG
Mjon3336
ps: als foto's of iets dergelijks het verhaal/probleem kunnen verduidelijken dan kan ik daar zeker voor zorgen en uploaden
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt me als een stel defecte leds in het panel zelf. krijg je met een zaklamp op het scherm gericht geen sony logo met opstarten ofzo te zien?
Op maandag 18 maart 2024 18:16:39 schreef testman:
klinkt me als een stel defecte leds in het panel zelf. krijg je met een zaklamp op het scherm gericht geen sony logo met opstarten ofzo te zien?
Dank voor je reactie, nee geen beeld op het scherm. Ook niet met een zaklamp had ik geen resultaat.Wat bedoel je precies met defecte leds panel. Als het ledje niet zichtbaar is, dan werkt de ab toch nog wel?
Ik hou het ook op panel, maar wel een vreemde manier van aanzetten zet me tot denken dat de mainboard een issue heeft..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 18 maart 2024 22:36:06 schreef smd:
Ik hou het ook op panel, maar wel een vreemde manier van aanzetten zet me tot denken dat de mainboard een issue heeft..
begon ik ook al aan te denken, software komt niet eens zover dat het iets in beeld laat zien.
Op maandag 18 maart 2024 22:36:06 schreef smd:
Dank voor de reactie, hmm panel duur grapje denk ik dan. Al is het nog niet helemaal zeker. Daar ook het main bord word benoemd. Zijn er testen om te kijken of dit het euvel is. Hmm om op de gok een mainboard te kopen is wel een dingetje. Tcon heeft er niets mee van doen. Vreemde manier van aanzetten? Wat ik hier doe is een factory reset, als je dat niet meer kan doen met een ab.
Het is natuurlijk enorm lastig een oorzaak te vinden via deze weg. Wel
Fijn dat er meegedacht wordt wat het wel zou kunnen zijn. Is dat wel te vervangen.
Mvg
Je zou kunnen kijken met een simpele USB stick met de firmware vanaf Sony Website misschien soelaas bied. Neem een USB stick met een LEDje er op, want dan kan je zien of er iets gebeurt..
Op dinsdag 19 maart 2024 18:31:49 schreef smd:
Je zou kunnen kijken met een simpele USB stick met de firmware vanaf Sony Website misschien soelaas bied. Neem een USB stick met een LEDje er op, want dan kan je zien of er iets gebeurt..
Zeker een goeie tip, ik heb dit ook gedaan. En de usb stick geeft op het moment van aan gaan. En dat doe ik dus met de knoppen combinatie aan/uit + volume down samen indrukken en dan netsnoer in stopcontact. Dan gaat voor mijn idee het spul aan. En zie ik ook dat usb stick zijn led laat knipperen.
Het is alleen, zodra ik netsnoer in het stopcontact doe. Dan hoor ik soort van klik dat hoor ik overigens altijd wel als ik spanning op een scherm zet. Dat is op de slaapkamers het zelfde. Alleen bij aan drukken met gewoon de aanknop scherm of ab. Gebeurt er niets, krijg ook dan geen witte led te zien. wel de harde reset methode. Dat is al een deel wat ik niet snap waaronder niet werkt. Even los van hiervoor het led panel wat was aangegeven.
Even ook terugkomend op de zaklamp, ik heb dit niet norgmaals geprobeerd. Is het zo dat je dat héél lastig/moeilijk kan zien. Of een zaklamp erop en dan zie je het vrij snel wel.
Ergens hoop ik stiekem dat ik het kan oplossen. Maar, dat lezen jullie waarschijnlijk al wel. Wederom dank voor het meedenken.
Mvg
Op woensdag 20 maart 2024 19:00:50 schreef smd:
De EMMC op moederbord is defect, je kan deze evt laten herstellen, is wel een mooie TV!
wederom dank voor je reactie. oke, dat is denk ik niet zelf te doen? eventueel door een derde. wellicht een suggestie voor iemand die dat zou kunnen uitvoeren? Heb even gegoogeld, klopt het dan dat je alleen geen apps meer kunt draaien of haal ik nu iets door elkaar.
Ik vind het zeker wel de moeite waard, aangezien ik het zelf ook nog steeds een erg mooie tv vind.
mvg
Mjon3336
Op donderdag 21 maart 2024 18:56:02 schreef smd:
Nee, maar met een Chromecast kan je weer apps draaien, dus toch niet zo'n probleem??
Zeker geen probleem. Heb nog een Apple TV staan. Dus daar is wel een oplossing voor te bedenken. Ben alleen zoekende naar, wie dat kan vervangen. Heb zojuist het moederbord er uit gehaald. Dat zo’n ding zo veel roet in het eten kan gooien.
Deze repareren de moederborden: https://www.mjkelectronics.com/en/repair-service-mjk-electronics/558-s…
Op vrijdag 22 maart 2024 19:11:09 schreef smd:
Deze repareren de moederborden: https://www.mjkelectronics.com/en/repair-service-mjk-electronics/558-s…
Dank je voor de informatie. Ervaringen met deze club? In nl. Ook nog een bedrijf, die dit doet.