Momenteel heb ik lichamelijk af en toe problemen/pijn waardoor ik niet kan prutsen,
Meer wil ik er niet veel over zeggen! (prive)
.
MAAR!
Gisteren zat ik heel even te prutsen met een zendertje en een trapje ( jullie weten het wel )
.
Maar zit te rommelen met coax met plug en krijg ik plots een schok?
Geen harde maar werd er wel ff wakker van? Ik denk wat is dit nu? Ik begreep het niet!?
Aan de ene kant coax, aan andere een voeding, waar komt dat nu vandaan?
Ik moest er echt even HEEL goed over nadenken! Van de antenne kun je toch geen schok krijgen?
.
Wat blijkt!
Ik ben er nu pas achter gekomen, de voeding in mijn hokje is gloof ik deels een geschakelde voeding.( Diamond )
Das een ( 1 )
Maar in huis heb ik mijn 2/70 setje met OOK een geschakelde voeding!!! ( valt ie al?
)
wat blijkt, en dit vind ik best wel kwalijk! De (geschakelde)voeding binnen staat UIT!
.
via de voeding in het hokje ( die aan staat! ) en de voeding binnen ( uit! ) krijg ik die schok!
( ik prikte mijzelf met de mantel van de coax ik mijn vinger! )
Ik heb 42Volt wissel gemeten.
.
dus via de voeding binnen, de coax naar de antenne(de mantel!) via de metalen mast naar de antenne –
met de coax naar het hokje terug en daar staat de andere voeding!
Heb ik dat?
is/was dit nog te volgen?
Heel eventjes tot zo ver!
VrGr Rob
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
enkelpolig de voeding schakelen levert dit ook wel vaker op, middels de ontstoring condensatoren in de voeding die vaak naar secundair massa liggen.
in een geschakelde voeding zit er een EMI filter, en afhankelijk van het vermogen al dan niet geaard. Niet geaarde filters veroorzaken "lichte" stromen naar aarde via de uitgangen, heb je dat gevoeld?
Nu heb ik goed nieuws voor je. knip die EMI filters eruit en je hebt een extra illegale zender in je hobbykot, gratis en voor niets 
Zonder filter heb je geen langdraadantenne nodig. Dat kan dan prima via de lichtnetdraden van je installatie.
Hallo allemaal,
Baal er wel een beetje van want misschien heb ik daardoor nog wat stuk gemaakt ook!
( Niet te vroeg juichen, kweet ut nog niet zeker! SD1272 misschien… )
Ongelofelijk dit had ik ff niet zien aankomen.
En jah heb het eens eerder gehad met twee voedingen voor 3D printer,
toen zat het rond de… gloof iets van 110 Volt ~ ?
Kweet het niet zeker meer maar als je dan de stekker omdraaide… zo iets in die geest…
VrGr Rob
Rob, ik ken het fenomeen. Ik had in mijn vorige hobbyhok ook geen aarde en heb zo met aansluiten van een radio op de computer de geluidskaart om zeep geholpen. Ik heb daarna randaarde stopcontacten gemonteerd en alle aardaansluiting onderling doorverbonden (maar dus niet met aarde, want die was niet aanwezig).
Alle aangesloten apparaten zaten nu onderling op zelfde potentiaal. De kans op een schok (C's vormen een deler, dus halve netspanning) was nog steeds aanwezig, maar geen defecte apparatuur meer.
Later verhuisd en op zolder de geaarde groep van de CV ketel doorgetrokken naar de hobbykamer (ook op zolder) met een 6A automaat en 10mA aardlek ertussen
Hallo Schimanski,
ja dit was ZO geniepig, dit had ik nooit verwacht op die manier!
De stekker van geschakelde voeding in huis zat in het stopcontact maar stond uit!
Via de SET naar mantel van de coax aan antenne MAAR ook aan de mast!
Via diezelfde mast naar de piraten antenne door de mantel naar mijn hokje terug. 
( kan er nog niet over uit! )
.
Mijn SD1272 lijkt nog heel te zijn! ( geeft alleen niet veel PWR ongeveer 22...25Watt )
Maar das een ander topic!
VrGr Rob
Dat is ook de reden rob007 dat ik vanuit de meterkast aarde heb doorgetrokken naar mijn hobbyhok. ( was eigenlijk een slaapkamer)
Om dit soort grappen voor te zijn.
Hallo Daan,
ik heb in mijn rommel hokje ook aarde, MAAR niet in mijn huiskamer.
En dat ook niet gebeuren want dat gaat een beetje te ver.
Ik moet daar even wat anders op verzinnen natuurlijk.
Heb zitten denken de piraten antenne isoleren of andere voeding,
Die voeding zou ik het mooiste vinden.
Maar voor tijdelijk nu de voeding loshalen word het nu!
VrGr Rob
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op woensdag 3 april 2024 21:01:50 schreef daandc:
Dat is ook de reden rob007 dat ik vanuit de meterkast aarde heb doorgetrokken naar mijn hobbyhok. ( was eigenlijk een slaapkamer)Om dit soort grappen voor te zijn.
Meestal en zo heb ik dat op school geleerd, dat in ieder stopcontact ook een aarde draad zit, dan hoef je die niet door te trekken.
En Rob, als je die geschakelde voeding nu op de aarde zet, (dus de minpool met de aarde verbindt en ook nog eens met de behuizing kun je ook geen schok krijgen.
[Bericht gewijzigd door Martin V op (17%)]
Op donderdag 4 april 2024 21:02:36 schreef Martin V:
[...]
Meestal en zo heb ik dat op school geleerd, dat in ieder stopcontact ook een aarde draad zit, dan hoef je die niet door te trekken.
In onze woning uit de jaren 80 was dat alleen in de natte ruimtes slaapkamers overloop en zolder waren gewoon ongeaard, geaard was toen niet gebruikelijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 5 april 2024 19:55:37 schreef daandc:
[...]In onze woning uit de jaren 80 was dat alleen in de natte ruimtes slaapkamers overloop en zolder waren gewoon ongeaard, geaard was toen niet gebruikelijk.
dat was tot 1997 nog zo, iig moest de bouwvergunning dan nog in 1997 afgegeven zijn, soms had een huis uit 1998 nog ongeaarde wcd's. het is meer gedaan omdat het wel of niet een gedoe was, met een tegelvloer moesten er wel geaarde wcd in, met vloerbedekking weer niet. ook zag je over de bouwjaren dat bepaalde huizen wel meer geaard hadden en 20 jaar later juist weer niet. wat wel altijd was, het cv ketel wcd en keuken wcd hadden aarde, dat was een nen1010 regel. badkamers hadden nog geen wcd of CAP meestal zat de lichtschakelaar zelfs buiten de badkamer.
Hallo beste mensen allemaal,
Jaaaa maar dit was gewoon ZO… nogmaals in mijn hokje heb ik Aarde.
En in mijn huis ook wel maar dan in de keuken en in de douche MAAR in de kamer weer niet!
En mijn huis is 32 jaar oud dus nog niet eens ZO oud.
Het was gewoon stom ongeluk en we hebben er weer wat van geleerd!
VrGr Rob
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Ik heb je draadje niet helemaal gelezen maar ik begrijp je situatie.
Toen ik moest verhuizen 5 jaar terug zei ik tegen de woonconsulent,er is geen rand aarde in de woon vertrekken.
Zijn antwoord dat hoeft toch niet waar het moet is het aanwezig tja...
Maar met de moderne apparatuur.... ik heb hem uitgelegd dat een netfilter een condensator naar het chassis heeft en,
hier een lekspanning aanwezig is zonder randaarde !!
Als er objecten zijn die wel geaard zijn denk aan de centrale verwarming of je kabel aansluiting dan gaat het fout.
Dus eerst alle wandcontactdozen voorzien van randaarde redelijke klus in je uppie.
Groet,
Henk.
mijn huis is van 1930, het voorste deel heel allemaal stopcontacten zonder aarde (eetplaats, woonkamer, slaapkamers en zolder).
-op de dochter haar kamer staat haar desktop computer, geen problemen, geen electriciteit gevoel aan chassis.
-op zolder staat een computer en projector (cinema kamer), ook daar geen problemen.
-in de woonkamer staat ook onze bureau. daarop staat mijn desktop computer en zijn tal van arduino's, esp's, ... op aangesloten die de aarde dus ook nemen van de usb poort dewelke aan het chassis hangt van de pc. ook hier geen problemen of shokken van het chassis. ook 3 printers (samsung laser, brother laser, epson inkjet), gsm laders, netwerk switches...
op diezelfde bureau heeft mijn dochter haar HP laptop. aangesloten met 3pin voedingskabel op een stopcontact zonder aarde.
ALLE pc's die met randaarde zouden moeten verbinden, doen niks.
ik zou mijn DMM nemen en de spanning meten tussen mijn chassis en een aarding, maar het probleem is dat ik de eerste 10meter geen aarding kan vinden 
met mijn hoogohmige DMM meet ik tussen de usb poort en de vloer (zit een alu strip tussen de vloeren naar de keuken) een goeie 128V
met de vingers voel ik niks. hier WAS stenen vloer, heb ik nu een houten vloer bovenop gelegd.
ik denk dat hier het geluk is dat er GEEN aardedraad in de muren aanwezig is.
erger zou bv zijn als er wel aardedraad tussen de stopcontacten zit, maar geen verbinding naar de aarding zelf. dan zouden al die Y condensatoren hun stroom SAMEN kunnen steken op de aardebekabeling.
nu kan ik enkel elk afzonderlijk toestel 'voelen'
mijn vrouw heeft een macbook air, aangesloten met een adapter met 2 draden. geen aarde dus. dat ding is een alu pc. als je in de zetel zit, met die pc op je benen met korte broek, EN die zit in het stopcontact, voel je trilling van het alu naar je benen.
de enige waar je het dus NIET verwacht, geeft spanning af.
ik kan ze echter niet meten. de meter spring continue van _.___ naar __.__ maar geeft geen getal (schakelt dus continue over van 0-6V naar 0-60V. ik kan wel zien dat er 50Hz tussen aarding (wel een goeie) en macbook zit.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hier is een wild idee, zet de range van je multimeter eens op handmatig, zelfs op je wazige foto zie ik het knopje.
Alsnog is de halve netspanning op een apparaat zonder aarde volkomen verklaarbaar. De capaciteit is zo klein dat het voor mensen niet gevaarlijk is, vooral irritant.
Ach zo'n schokje kan ik nog wel mee leven, dat heb je immers nog zelf in de hand door de boel naderhand fatsoenlijk te aarden. Wat ik veel erger vind is de hoeveelheid en kwaliteit Chinese SMPS meuk die op de Europese markt te krijgen is en welke een berg HF uitstoot waar je eng van wordt.
Van telefoonladertjes tot microomvormers onder zonnepanelen, de hoeveelheid storing is ongekend bij sommige producten. Er is waar ik woon, en dat is vrij landelijk, nadat de overburen en achterburen alles hebben volgetrapt met panelen op de MG en KG bijna niks te ontvangen. En dan zullen we het maar niet over de netspanning hebben welke hier regelmatig de 250 aantikt om tijdens een wolkje in enkele seconden weer in te storten naar 229.
electron920
Ha Dominic,
Dat is weer een ander probleem het gaat @rob007 om de vereffeningsstroom die optreed waneer je twee,
verschillende aardpotentialen met elkaar verbindt.
Zoals @SparkyGSX al aangeeft is de ontlading via de mens niet levensgevaarlijk maar wel irritant voor de,
elektronica kan het wel funest zijn 
Ik spreek uit ervaring in mijn oude huis tot twee keer toe een RS232 chip er uit geblazen 
Zo'n aardlus is zo gemaakt denk aan je geluidskaart die je aansluit op de versterker waar ook de tuner op aangesloten is.
Je verbind nu de aarde van het antenne systeem met je interne aarde dit kan brom opleveren maar als je intern geen aarde aansluit,
dan zal de Y-condensator via de randaarde ontladen......
Jou probleem is van de moderne tijd voor radio amateurs zeer lastig de storing van de inverter.
Buiten de EMI en RFI treed er ook nog reflectie op zo'n PV-paneel heeft een rendement van 14% (wat ik onderzocht heb) veel gebruikers weten dit niet 
Ok beter iets dan niets dat is waar maar een heel groot gedeelte van het licht wordt gereflecteerd in de vorm van warmte,
Bij grote PV velden zal de temperatuur rondom het veld met ik denk wel 4...5° hoger zijn wat zijn we aan het doen 
Ik denk uiteindelijk zijn we de aarde aan het verwarmen ik geloof dat het tegenovergestelde de bedoel was/is (voor zover je daar in gelooft).....
Groet,
Henk.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het mooie is dat de opwarming keiharde wetenschap is, daar hoef je niet in te geloven. Die wetmatigheden zijn net zo hard aangetoond als de wet van Ohm, en die wetmatigheden zijn ook al bijna even oud (+- 50 jaar jonger) maar worden heden ten dage ieder jaar weer bevestigd.
De effecten variëren per locatie en zijn niet constant - maar het gemiddelde over periodes van 10 a 25 jaar, zien we gewoon stijgen.
Reflectie zorgt juist voor afkoeling. Dat heet albedo. In principe koelt de boel juist áf van reflectie. Die gereflecteerde straling gaat gewoon weer het heelal in, voor zover die niet door atmosferische deeltjes en/of vervuiling wordt geabsorbeerd.
Een van de plekken waar reflectie (albedo) zéér belangrijk is, is op de ijskappen en de permafrost. Wit ijs zorgt namelijk dat heel veel stralingswarmte weer wordt gereflecteerd, en dus voor minder absorptie/opwarming. Echter, door de roetuitstoot van schepen die op de zwaardere stookoliesoorten draaien, en door zware industrie, kan er een laagje roet van geringe dikte op het ijs belanden. Dat zorgt voor een gering percentage extra absorptie, dus extra opwarming. Daardoor gaat het smelten sneller, wordt er weer minder gereflecteerd, en wordt er weer meer geabsorbeerd enzovoorts. Reflectie is absoluut essentieel voor het handhaven van de temperatuur.
Denk maar aan de helderwitte of blauwe daken op de huizen in het middellandsezeegebied, vergeleken met onze vaak wat donkere dakpannen.
Ik denk echter dat zonnepanelen niet zo zeer reflecteren, maar absorberen. Dat doen ze echter niet meer of minder dan een donker pannendak, braakliggende grond of asfaltdak.
Een potentieel probleem bij velden vol zonnepanelen is dat door het gebrek aan schaduwen van bomen, de boel lokaal opwarmt. Een beetje vergelijkbaar met een asfaltweg. Maar in principe wonen er geen mensen *op* een veld vol zonnepanelen, en de panelen op een dak van een ruimte waar mensen zijn, zullen niet meer warmte absorberen of vasthouden dan een asfalt of pannendak.
Zou het veld braak liggen, dan zou het veld niet heel veel meer of minder warmte absorberen.
Zoals ik wel vaker zeg: schoenmaker, blijf bij je leest. Een cardioloog moet een elektronicus niet vertellen hoe hij een TV moet repareren. Omgekeerd moet een persoon die geen wetenschappelijke kennis heeft over het klimaat, zich erg terughoudend opstellen als die klimaatwetenschappelijke kennis probeert te discrediteren.
electron920
Ha Paulinha_B,
Even terug gelezen @rob007 heeft het over een schok wel door een schakelende voeding maar dat is het probleem niet.
Vandaar mijn eerste antwoord m.b.t. de randaarde in het algemeen kan je stellen dat indien er een netfilter in een apparaat aanwezig is,
je de randaarde moet gebruiken anders staat er een halve netspanning op het chassis......
@ledlover goed punt daarom hou ik mij daar niet mee bezig te kort voor op deze planeet om iets te kunnen bevestigen.
Ik denk om de 100 jaar een data punt en misschien na 5 data punten om iets van een trend te kunnen schrijven 
Waar het mij om ging is dat grote velden zo,n 5° (zelf gemeten) verhoging veroorzaken of dit erg is kan ik niet beoordelen......
In de nabijheid van zo'n veld groeit niets geen water in de bodem maar ja waar zou er tussen de panelen iets moeten groeien,
er loopt niemend geen dier geen mens en wat je schrijft op het asvalt groeit ook niets 
Groet,
Henk.
Hallo allemaal,
Je zou zeggen waar praten we/ik nu eigenlijk over he, de schok?
Ik weet niet tot HOE gevaarlijk dit kan gaan? ( ik was HEEL ff verbaast en meer niet meer! )
Mijn gedachte was wel schrijf het hier neer en wie weet help je/ik er een ander mee?
.
Los daarvan het zou ook wel eventjes je speelgoed kunnen slopen.
In dit geval heb ik geluk en is dat niet gebeurd, alhoewel ik daar nu aan twijfel!?
Ik heb ook eens zitten spelen met zo’n chinees (of Japans) piratentrapje dat iets van 2Watt kon maken,
heeft gewerkt op mijn dipool maar later op die andere antenne deed ie in eenst poef… ??? of het daardoor komt weet ik niet zeker!
( nooit geweten/begrepen hoe dit nu kwam? ) ik dacht tjah China/Japan rommel he! Maar nu denken we nog eens terug en…
.
wat jullie er nu mee doen moet ieder voor zich weten maar als ik er een(1) iemand mee help is het mij al goed!
XXX Rob
Op zaterdag 6 april 2024 11:19:21 schreef Paulinha_B:
Was het eigenlijk niet "schakelende voedingen"?
of schakel voeding.