Anoniem
Goedenmiddag,
Ik heb in mijn werkbus een Victron omvormer met de service-accu gescheiden van de start-accu.
Nu merk is als de accu leeg is het lijkt alsof hij niet bijgeladen wordt als de motor srationair loopt.
Zelfs na een uur lang stationair draaien blijft het lampje op low battery staan waardoor de omvormer niet aan wil.
Maar als ik een kwartiertje ga rijden dan gaat het lampje wel uit en kan ik de omvormer gebruiken.
Nu snap ik wel dat de laadstroom een stuk minder is bij stationair toerental, maar is dit dan zo echt zoveel minder dat de accu na een uur nog niet vol genoeg is om het lampje low battery uit te laten gaan?
Of wordt de dynamo niet aangestuurd omdat de start accu wel vol is?
Hoe is de service accu aangesloten op de hoofdaccu, met een scheidings relais of diode of diodebrug?
Meet de spanning over beide accu's eens bij stationair draaien.
stationair toerental zal de motor ongeveer een 13-13,5V geven, net genoeg voor de start accu op te laden.
mogelijks schakelt je relais niet door, of valt er teveel spanningsval over de bekabeling.
bij het rijden (2000rpm motor) zal je wel een 14-14,4V hebben op het boordnet
nieuwere autos regelen hun dynamo als je moet gaan afremmen, zo zijn ze 'zuiniger' bij het rijden. mogelijks dat de dynamo ook gewoon maar 12,6V geeft stationair dan om te voorkomen dat de verbruikers de start accu leegtrekken.
meten is weten hier
Anoniem
Bij de service accu kan ik zo snel niet bijkomen dat moet ik van alles losschroeven. De startaccu heeft op dit moment 15,1V bij stationair toerental, gemeten met een duspol, want multimeter ligt thuis. Dit lijkt mij best hoog?
Of de scheiding gaat dmv een relais, diodes of mosfets geen idee, ik kan dat relais niet vinden.
Kan je ook niet bij de omvormer komen?
Ik heb jaren terug een tijdje een VW touran gehad ( grijs kenteken, ex Ziggo service wagen) daar zat ook een 2e accu in met omvormer.
Daar zat een heel dik relais tussen de plussen van beide accu's wat op kwam zodra het laadstroomlampje uit ging.
Meten is weten 
[Bericht gewijzigd door revado op (78%)]
Hoe oud is die bus?
'Oudjes' hadden een scheidingsrelais, bij de bussen van de laatste 5-10 jaar zag je vaak de TS800 geinstalleerd zijn (Eneco, Essent bussen enz)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
15,1V is tamelijk hoog voor een gewone loodzuur startaccu. dit klinkt meer als een calcium startaccu die op hogere laadspanning gebruikt worden. doorgaans hebben auto's die dat hebben een canbus laadregeling welke bepaalt. hoop dat niet voor je want dat zou niet gunstig zijn.
Anoniem
Ik kan niet makkelijk bij de omvormer en accu komen, teveel moeite.
Het is een VW Crafter van eind 2021.
De bus is van mijn werkgever, en de inrichting wordt gedaan door Sortimo welke jaarlijks tig bussen voor ons inricht.
Zou de hoge laadspanning niet kunnen komen door de compensatiediode, mits de accu's gescheiden zijn met een diodebrug? Of werk dat niet zo?
Ik weet ook niet of ik mijn Duspol kan vetrouwen met DC spanningen, ik meet het liever na met een multimeter.
Maar zou de dynamo de service accu (richting de 200Ah) volgens jullie voldoende hebben moeten bijladen na een uur stationair draaien? Om op zijn minst het 'battery empty' lampje van de Phoenix control uit te laten gaan?
Dan zal het een slimme dynamo zijn.
Ik verwacht dan dat er een TS800 geinstalleerd is. (Laadbooster)
Controleer die eens of die werkt (Je kan m via de PC uitlezen of met een amperetang meten)
Met een uurtje draaien moet de accu wel weer bijladen. Maar hoe is die accu behandeld? Zit alleen die Phoenix erop? Of zitten er ook 12V dingen op zoals verlichting? Als je die een paar keer aan laat staan en er geen beveiliging op zit (Batteryprotect) is het heel niet vreemd als die accu inmiddels overleden is.
Welke accu zit erin? Meestal leveren ze een complete Victron set: 200Ah accu (vierkante of de smallere telecom accu), Phoenix omvormer, TS800 booster en een TE-IMD2 isolatiebewaker.
Vaak ook nog een Eberspacher standkacheltje.
Maar als ie van je wg is, laat hem lekker dat fixen/controleren.
Tip: Zet er een zonnepaneeltje op. Dat scheelt een hoop en komt de levensduur ook ten gunste van je accu.
Dan is het een euro 6.
Die heeft waarschijnlijk, vanwege het start-stop systeem al 2 boordaccu's. een grote startaccu en een kleine hulpaccu voor de elektronica.
Kan best zo zijn dat de ECU zijn eigen accu's voorrang geeft en de service accu pas laat laden tijdens werkelijk rijden.
Is een linbus gestuurde dynamo dus inderdaad slim laadsysteem.
[Bericht gewijzigd door daandc op (33%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 11 april 2024 20:22:55 schreef InHogereSferen:
Om op zijn minst het 'battery empty' lampje van de Phoenix control uit te laten gaan?
Ik weet niet wat een "phoenix control" is, maar vooralsnog zijn de hints dat DAT apparaat z'n spanningsmeting niet klopt. Als er 15.1V op de accu staat is die overvol en is de vraag of dat phoenix ding wel op die 15V is aangesloten (i.e. komt het aan) of is z'n spanningsmeting niet in orde.
Maar als je die duspool niet vertrouwt dan moet je de meting nog even overdoen voordat je drastische maatregelen neemt: Zoals gezegd: ik zie het als een hint.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Een loodaccu met 15.1V op zijn kiezen is gekookt, die kan daar absoluut niet tegen. Calcium hebben iets hogere spanning, maar ze hebben ook niet graag 15V staan.
Ik laad lood-zuur accu nooit meer dan 14.4V.
Anoniem
Maar als je die duspool niet vertrouwt dan moet je de meting nog even overdoen voordat je drastische maatregelen neemt
Zoals ik al dacht kon ik de Duspol niet vertrouwen, mijn multimeter geeft 14,5V aan bij stationair.
Ik verwacht dan dat er een TS800 geinstalleerd is. (Laadbooster)
Klopt, heb het even opgezocht en dit schermpje zie ik zitten.
Wat doet dit ding precies?
Edit: Ik heb het even opgezocht. Deze laadt de serviceaccu dus op met de start accu dmv een boost converter. Dus als de startaccu leeg raakt wordt de dynamo aangestuurd.
200Ah accu (vierkante of de smallere telecom accu), Phoenix omvormer, TS800 booster en een TE-IMD2 isolatiebewaker.
Vaak ook nog een Eberspacher standkacheltje.
Dit klopt ook allemaal, merk standkachel weet ik niet maar die heb ik wel.
De isolatiebewaker zit inderdaad naast de TS800.
Maar als ie van je wg is, laat hem lekker dat fixen/controleren.
Ja opzich heb ik er niet veel last van, ik rij heel wat kilometers op een dag. Het was meer gewoon mijn nieuwsgierigheid. Ik snap niet waarom hij stationair niet of erg langzaam oplaadt.
Ik heb een VW Caddy van vorig jaar.
Die heeft een Sortimo inrichting met 12-230 omvormer. Deze zitten standaard onder de bestuurdersstoel gemonteerd.
Er zit een stuurkastje tussen. Het lijkt mij als volgt te werken:
Bij voldoende laadspanning gaat de omvormer aan en kan ik mijn laptop en gereedschap opladen.
Na het starten gaat de omvormer vaak niet aan. Die gaat pas aan na een aantal seconden remmen op de motor.
Daarna blijft de omvormer aan.
Ik vermoed dat door het stroomgebruik van de omvormer, de dynamo aan blijft.
Het stuurkastje ertussen, zit tussen de plus naar de omvormer en heeft één draadje naar massa. Vermoed dat deze gewoon de laadspanning controleert.
Oftewel, stukje rijden en uitrollen. Dan pauze houden met draaiende motor 
Edit
Dynamo laadt niet bij als het niet nodig is, de computer zet hem gewoon uit.
Startstop uitzetten of de AC aan, dan gaat de dynamo ook meedoen.
Anoniem
Die van mij zit in de laadruimte, weggewerkt. Onder de passagierstoel zit de standkachel en onder de bestuurdersstoel allemaal zekeringen en relais.
Mijn onvormer blijft gewoon altijd aan staan (als ik hem vergeet uit te zetten).
Ook even rijden en dan weer stilstaan hielp niet, want ik moest die dag van het uurtje stationair draaien ook de bus even verplaatsen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken dat probleem wel met de moderne euro 6 bussen en hun tamelijk magere accu's en laadstromen met die canbus sturing. bij diverse bussen dingen ingebouwd, maar na 10-20min gaat het interieur licht uit en moet je de motor starten voor je weer iets aan kunt zetten. binnen 1,5 jaar is de accu gaar, veel te krap berekend met die start stop. stby verbruikers als alarm systemen zorgen na een periode van een week stilstand al voor lege accu's. terwijl hetzelfde systeem bij de oude euro5 bus nog geen problemen had met 3 weken stilstand.
de omvormer in mn bus heb ik met een relais achter het contact gehangen. vergat ook weleens dat ding uit te zetten. heb het omvormer bedienpaneel al naar het dashboard uitbedraad zodat de leds zichtbaar waren, maar op een zonnige dag hielp dat ook niet.
Kan zijn dat de parameters van de ts800 ff fijngetuned moeten worden.
dat ding heeft een trildetectie die redelijk werkt maar in mijn ervaring moet je soms ook de spanningen ff finetunen, met alleen trildetectie wisselt het resultaat.