Hallo mede audiofielen en hobbyisten! Lang geleden dat ik hier wat gepost heb. Van 2004 tot 2006. Lukte mij niet om nog in te loggen op het oude account. Niet meer bestaand Xs4all adres/ provider.
Een tijdje terug de schuur eens opgeruimd en kwam daar aardig wat vintage audioapparatuur tegen. Akai, Revox en vooral Sansui.
Nu begonnen met het restaureren van de AU-517. Leuke uitdaging! Heb een elektronica achtergrond. Aardig wat gesoldeerd vroeger, begonnen als 3m. piraat, machtiging gehaald enz. Echter weinig tot geen echte elektronica activiteiten de laatste 25 jaar. Kennis wat weggezakt. Lang leve YouTube! Ook een scoop op marktplaats gescoord.
Heb de Sansui tuner ingang voorzien van een 1kHz. toon en heb het inmiddels werkzaam tot aan de ingang van de 2 eindversterkers. Die doen niks aan de uitgang geen DC offset en geen biasstroom.
Ik zag op Ebay iemand uit de VS, die een restauratiekit aanbied. Echter niet zo'n goede reputatie op Audiokarma. Moet toch in Nederland en Duitsland ook te vinden zijn?
Oakaphone vraagt voor 4 x 15000 microF 63V (voedingselco's) al 130 euro. Via Ebay uit de VS inclusief verzendkosten nog goedkoper.
Ben dus benieuwd, waar jullie de onderdelen bestellen.
Grt. Willart
Eerst het probleem oplossen voordat je elco's gaat vervangen. Hoe heb je geconcludeerd dat de voedingselco's defect zijn?
Hi,
Wees je ervan bewust dat heel wat FAKE onderdelen (Power Transistoren, maar ook dit soort grote elko's) op EBay worden aangeboden.
Ik ben helaas ook door deze bewustwordingsfase heen gegaan.
(zie bv de link
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163143
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157871/4
Zou je toch dringend aanbevelen deze onderdelen via de BonaFide elektronikazaken, zoals Okaphone aan te schaffen.
Goedkoop = Duurkoop!!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn leverancier heeft deze.
Lijkt me een normale prijs voor die dingen, mits je een "moderne variant" en niet een "zoals ze ze 30 jaar geleden maakten" koopt.
Op maandag 22 april 2024 17:03:00 schreef Ledlover:
Eerst het probleem oplossen voordat je elco's gaat vervangen. Hoe heb je geconcludeerd dat de voedingselco's defect zijn?
Als je niet eerst de fout er uit haalt, begin dan gewoon met alles te vervangen wat op de onderdelenlijst staat. Dan is de kans het grootst dat het nog net werkt........
Voedingselco's fout? Bekijk eerst eens de rimpel die er op staat.
Capaciteitsloze elco's in de voeding leveren meestal alleen een forse 50 of 100 Hz brom op. Met de scope kun je meteen zien hoe ze er voor staan. Een paar volt rimpel staat de werking van een versterker niet in de weg.
Maar als de voortrappen werken en er komt niets uit de eindtrappen, dan kan het zijn dat er twee draadbeugeltjes aan de achterzijde tussen pre out en main in ontbreken. Dat is een insertiepunt voor extra apparatuur. Voor zover ik de manual kan ontcijferen, zit hiervoor een schakelaartje boven de RCA aansluitingen. Staat dat goed en werkt het ook?
@Ledlover
Versterker is van 1977. AC rimpel valt wel mee eigenlijk. Maar ga gewoon een totale recap doen. Zou dom zijn nu alles toch open ligt en bereikbaar is. Behalve de phono trap dan. Die zal ik nooit gebruiken. De vermelding van de voedingselco's is gewoon een prijs voorbeeld.
Staat dus los van het fixen van de 2 pa's.
@ redguuz
Bedankt voor het advies. Had er al wat van mee gekregen.
Alleen zijn er toch meer zaken dan Okaphone en Conrad of is alles verdwenen?
@rew.
Welke leverancier bedoel je dan?
@buzzy
Koppelen pré-amp en PA gebeurt door een schakelaar. Werkt gewoon goed. Staat een mooie sinus op de ingang van de PA. Toonregeling, balans en volume werkt zonder haperen.
@buzzy
Inderdaad een vieze DC zorgt nog altijd voor een biasstroom en regelbare DC offset. Die beide schitteren door
afwezigheid. Dat wordt dus echt meten en onderdelen loshalen. Ook de nodige aantasting van pootjes.
Opgenomen vermogen bij aanzetten piekt even naar 75W (werkende voedingselco's!) en zakt tot 17W
Protectormodus komt hij ook doorheen
Hi
Zie Schema/service docu van deze Sansui AU 517 versterker:
http://www.amplimos.it/images/Sansui%20AU-517,%20AU-717%20Service.pdf
De voeding van en de eindversterkers zelf, zijn volledig als een dubbel mono constructie uitgevoerd (hoewel met gemeenschappelijke nettrafo).
Ik zou beginnen, met de power supplies te checken, omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat beide eindkanalen cq de voedingen van de afzonderlijke eindversterkers defekt zijn geraakt, behalve dan de gemeenschappelijke nettrafo.
Je bent een gelicenseerd zendamateur, dus foutzoeken zou geen probleem moeten zijn.
NB
Op deze site kun je andere onderdelen leveranciers vinden, maar Okaphone, Groningen is een heel goede in jouw regio.
Ok, ga hier dan wat beter zoeken naar leveranciers. Wil hierna eigenlijk wel verder met het aanpakken van de andere apparatuur. Vandaar de speurtocht naar acceptabele prijzen. Best wel leuk om te doen. Vooral de tuners zijn zeldzaam inmiddels.
Service manual had ik al ooit eens op Ebay gekocht. PDF-jes downloaden bestond toen nog niet. Zonder was ik ook nooit zover gekomen. Doorgronden van alle kabels tussen de om en nabij 10 printen lijkt me onmogelijk zonder. Helemaal als het niet functioneert.
De 417 is vrijwel dezelfde uitvoering met 1 trafo. De 517 heeft 2 trafo's.
Heb de 48V voedingen belast. Alle 4 zijn ok. 2 x +48V en 2x -48V. Heb de ingang op 240V gezet en de hele 220/240 selector bekabeling en schakelaar er uitgehaald. Topt hier regelmatig op 251V.
De trappen voorafgaand aan de PA's hebben trouwens een eigen gelijkrichter en stabilisator gedeelte.
Zitten aardig wat onderdelen op de PA's die erg zwart zijn. Minstens 15 jaar in een vochtige ruimte gestaan helaas. Bijvoorbeeld de 6 trimmers, die zijn helemaal zwart gecorrodeerd. De eindtransitoren zijn niet eens gesoldeerd. Zitten geklemd. Kan ook nog een slecht contact zijn. We gaan het zien.