Area_Tum
veni vidi secretum
Ha CO’ers,
Voor mijn camper heb ik een digitale paneelmeter gekocht. (Zon klein digitaal displaytje die stroom en spanning meet)
Met het aansluiten heb ik per abuis 12v op de meetdraden van de stroom gezet, wat resulteerde in het doorbranden van de dichtsbijzijnde 15a zekering. Nu meet de meter de stroom niet meer, is er nog iets aan te doen of moet ik een nieuwe kopen? Ik zal een foto toevoegen van de meter/PCB. De vraag is dus eigenlijk welk van de componenten kapot gaat bij zoiets, is dat iets van een meetchipje ofzo? Alvast bedankt,
Henk
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou verwachten dat hooguit de shunt sneuvelt als je deze kortsluit. Als er meer kapot is dan zou het de opamp ernaast kunnen zijn (LM158 ?).
Die shunt is dik genoeg, die kan wel wat hebben.
Dus ik zou eerder de print verdenken. En dan krijg je misschien ook vervolgschade.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De shunt ziet er nog behoorlijk fris uit. Misschien een printspoortje op de achterkant. Kun je daar bij komen?
Area_Tum
veni vidi secretum
Ik zou er wel bij kunnen komen maar heb geen desoldeerapparatuur zoals lytzedraad oid. Dan maar een nieuwe kopen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hoeveel tijd kan men spenderen voor het geld dat die dingen kosten?
Of men moet er natuurlijk een uitdaging in zien, ieder diertje zijn pleziertje.
Wel zou ik de zekering vervangen, dat moet sowieso, en dan nog eens aansluiten (maar dan wel correct), met enig geluk was de zekering het enige slachtoffer. Zoals gezegd zijn die shunts nogal solide, gewoonlijk.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (42%)]
Area_Tum
veni vidi secretum
Op woensdag 1 mei 2024 17:36:28 schreef Paulinha_B:
Hoeveel tijd kan men spenderen voor het geld dat die dingen kosten?
Of men moet er natuurlijk een uitdaging in zien, ieder diertje zijn pleziertje.Wel zou ik de zekering vervangen, dat moet sowieso, en dan nog eens aansluiten (maar dan wel correct), met enig geluk was de zekering het enige slachtoffer. Zoals gezegd zijn die shunts nogal solide, gewoonlijk.
De zekering had ik al vervangen toen ik postte, misschien niet duidelijk aangegeven:) ik heb voor 2 minuutjes zonder desoldeermeuk geprobeerd het display eraf te solderen om te kijken naar de spoortjes aan de achterzijde, zonder resultaat. Meteen daarna een nieuw metertje besteld en die zo rond 8 mei binnen moeten zijn. Alles is nu juist aangesloten dus kan het nieuwe meterje zo in het oude gat drukken en de stekkertjes oversteken:)) dank voor het meedenken allen:) (ik heb weer wat geleerd iig, weet nu ongeveer wat een shunt is en waarvoor dat wordt gebruikt(na googelen nadat er over werd gesproken))
Deze meters trekken vrij veel stroom. Zorg dat de meter ook uit gaat als je de auto uit zet. Of voer hem uit met een druknopje dat de meter pas aanzet als je hem wilt aflezen. Anders sta je binnen twee weken met een lege accu.
Area_Tum
veni vidi secretum
Op zondag 5 mei 2024 14:47:44 schreef Ex-fietser:
Deze meters trekken vrij veel stroom. Zorg dat de meter ook uit gaat als je de auto uit zet. Of voer hem uit met een druknopje dat de meter pas aanzet als je hem wilt aflezen. Anders sta je binnen twee weken met een lege accu.
Oh shit, hoeveel stroom hebben we het dan over? Ik ging er vanuit dat het minimaal zou zijn anders wil ik misschien dat gat dichtstoppen en geen meter gebruiken. Ik was zo benieuwd wat de apparaatjes gebruiken (normaal gebruik vs startstroompjes ed/ verschillende apparaatjes die ik aan de usbpoorten hang) zodat ik weet wat niet zoveel kost en minder erg is dat het aanstaat. Ik heb de apparaten in 5 groepen verdeeld met een paneel met 5 schakelaars. Dit paneel heeft ook een blauw displaytje voor de spanning die altijd aan staat zou die ook zoveel verbruiken? Hij kan wel uit met een schakelaar vlakbij de accupool alleen die had ik meer als noodstop/hoofdschakelaar bedacht om niet teveel te gebruiken, met name omdat hij moeilijk te bereiken is.
Area_Tum
veni vidi secretum
Dit schakelpaneel benoem ik in mn laatste antwoord:
https://www.amazon.nl/Thlevel-tuimelschakelaars-led-spanningsmeter-str…
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Zo'n metertjes krijgen normaliter hun voeding langs het rode draadje. Verbind dat na het contact (als het metertje aan de boordbatterij hangt) of achter de onderspanningsbeveiliging van de woonbatterij.
Hoeveel de opgenomen stroom bedraagt durf ik niet te schatten, misschien 20 of 30 mA? Dat wil men inderdaad niet dagen en dagen laten aanstaan.
Area_Tum
veni vidi secretum
Ik heb kunnen vinden dat het 20 mA is idd, ik heb geen onderspanningsbeveiliging aan de huishoudaccu zitten. Ik heb een accu van 120Ah als huishoudaccu.
Paulinha_B
Honourable Member
Dat kost nochtans geen fortuinen... al is deze wel erg goedkoop, met alle vermoedelijke gevolgen vandien.
https://www.aliexpress.com/item/1005006883590864.html
Maar goed, eenieder kiest en beslist zelf.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
spanning op het stroom bereik, dat heeft kort gezorgd voor een flinke piek op een ingang die normaal mV meet. de vraag is meer of dit display wel tegen meten op dezelfde rail als waar diens voeding vanaf komt kan, daar kunnen veel goedkope meters niet tegen nl.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb deze van Accuweb.nl:
Zie pdf's
Waarschijnlijk hebben ze meer soorten. Ik heb deze gekocht in verband met de koelbox (60W).
Ooit ook iets dergelijks bij Conrad gekocht werkt prima, maar Conrad is een ramp met zoeken.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]
Thevel
Golden Member
Op zondag 5 mei 2024 15:54:20 schreef testman:
de vraag is meer of dit display wel tegen meten op dezelfde rail als waar diens voeding vanaf komt kan, daar kunnen veel goedkope meters niet tegen nl.
Bij de meter uit de startpost zit de shunt in de massa en dat zal wel eens problemen kunnen opleveren in een camper.