De verlichting van mijn aanhanger werkt niet naar behoren, eigenlijk werkt alles wel, behalve de remlichten. Het is een aanhanger met lampen die beide normaal licht alsook remlicht combineren en de aanhanger heeft een 7 polige stekker. Mijn auto heeft een 13 polige Jaeger stekker, hiertussen zit een verloopadapter 13 naar 7.
Ik wilde eerst aan de auto de stekker nameten, maar dit leverde al iets onverwachts op...
Als ik nu meet tussen de polen:
Pool 1(L) en Pool 3(31) : 14,7 Volt
Pool 4(R) en Pool 3(31) : 14,7 Volt
Pool 5(58R) en Pool 3(31) : 14,7 Volt
Pool 6(54) en Pool 3(31) : 14,7 Volt
Pool 7(58L) en Pool 3(31) : 0,76 Volt
Dit lijkt mij niet normaal, je zou dan toch ook 14,7 Volt verwachten over Pool 7 en Pool 3 ? Kan dit een zekering zijn... Lijkt ook niet logisch, want dan zou het toch 0 Volt moeten zijn?
Als ik de richtingaanwijzers niet gebruik, dan staat er toch nog over polen 1:3 en 4:3 alsnog 2,7 Volt spanning, is dit normaal?
Als je op 6 ( remlichten) 14 volt meet zit de fout in de aanhanger.
Mogelijke oorzaken:
Draad los in de steker?
Kabel los of doorgesleten omdat de kabel over de straat heeft gesleept.
Massa los?
Dat 7 geen spanning krijgt zal daar los van staan.
Die is voor het linker achterlicht.
jerome
Golden Member
Als de standlichten werken zijn ze beiden aangesloten op 58R en doet 58L niet mee. Die 2,7V zal een controlespanning zijn uit de body computer van het voertuig. Maakt dat melding kan worden gegeven als de verlichting van de aanhanger faalt. Met een 21W testlamp heb je de beste diagnose.
Misschien een beetje een voor de hand liggende vraag... Maar als beide zijn aangesloten op 58R en 58L niet meedoet, dan houdt dat toch in dat de 13 polige jaeger stekker nooit goed compleet kan functioneren?
Is aansluiten op deze manier gewoon een luie aansluitmethode om tijd te besparen op aansluiten en minder hoeveelheid kabels te hoeven trekken? Wat is het nadeel trouwens?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Aan de stekker moet alleszins 58L EN 58R werken. Dat is de standaard. Zo wordt elke aanhangwagen afgeleverd. Waarom 58L en 58R apart? Stel dat 58R de zekering stuk gaat, om welke reden ook, dan werkt 58L nog en heb je achteraan nog verlichting. Ook voor de links/rechts parkeerverlichting is dat van belang.
Aan moderne wagens kan je met een multimeter weinig. Ze zijn ook kritischer als in het verleden. Mijn aanhangwagen heeft led verlichting en dat was niet naar de zin van mijn huidige auto. De remlichten werden knipperlichten. De stroom was te laag. Aan de andere kant, een nieuwe en kortere kabel aan mijn caravan (traditionele verlichting) was voldoende om de 2 mistlampen uit te schakelen wegens te hoge stroom. Rechtse lampje er uit gehaald en het werkt weer.
Op dinsdag 7 mei 2024 07:10:32 schreef buckfast_beekeeper:
Aan de andere kant, een nieuwe en kortere kabel aan mijn caravan (traditionele verlichting) was voldoende om de 2 mistlampen uit te schakelen wegens te hoge stroom. Rechtse lampje er uit gehaald en het werkt weer.
Dan had die auto daar "gelijk" in 
Die dubbele mistlampen achter zijn echt vreselijk en worden snel verward met remlichten.
In NL is een dubbele mistlamp achter helaas toegestaan.
In BE weet ik de regels niet, maar ik zie ze regelmatig met een flard mist al met dubbele mistlampen rijden hier in NL.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Dubbele mistlamp is gewoon toegestaan in de EU regelgeving. Met de originele kabel, veel te lang, werkte het gewoon wel. Deze is gewoon heel kieskeurig. Vorige werkte gewoon wel met LED en caravan.
Mistlichten in het algemeen worden heel vaak verkeerd gebruikt. Normaal moet de zichtbaarheid beperkt zijn tot 100m of zware regenval. Is er wat nevel maar ruime zichtbaarheid gaan ze er al mee rijden. Hebben ze 100m mist gehad, dan rijden ze er een hele week mee. Maar dat is een andere discussie.