miedema
Golden Member
Keithley 199 ACV ruisvloer test
Een leuke test voor alle Keithley 199 eigenaren: meet de AC ruisvloer van jouw meter.
Meet de ruisvloer van jouw Keithley 199 in deciBels, met deze instellingen:
- Input kortgesloten (kortsluitstekker of banaansnoertje tussen VOLT en LO inputs)
- Spanning meten (toets: VOLTS)
- Wisselspanning (toets: AC)
- dBV meten (toets: SHIFT-dB)
- Front filter inschakelen (toets: SHIFT-FILTER)
Zodra je de meter in dB mode zet, gaat hij automatisch in autoranging. Het frontfilter zorgt voor een stabielere uitlezing.
Zoals je kunt zien op de foto zijn niet alle Keitley 199's gelijk....
ik ben benieuwd naar jullie resultaten 
.
Stresstest
Deze meting blijkt ook meteen een goede stress test te zijn voor de meter. Er wordt TrueRMS AC gemeten, omgerekend naar dBV, en flink gefilterd. De meter moet dus flink werken...
Dat blijkt bij mijn meters: de bovenste doet deze test probleemloos: letterlijk "all day long".
Maar de onderste heeft het moeilijker, en doet na een tijdje een reboot. Die vind ik dan terug met de default "000.000 V" (DCV) op het display...
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Leuk om te zien! Bij mij maakte front of rear niet uit (maar ik heb niet op de tiende dB gekeken
)
En nu kijken of hij dit ook een dagje volhoudt......
groet! Gertjan.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha heer miedema,
Is dit niet een kleine afstand -75dBV ? ik weet de bandbreedte niet maar toch.
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Henk,
Je zal in het schema moeten kijken hoe de opbouw is voor de gevoeligste AC stand.
Wordt er een voorversterker gebruikt?
Welk RMS IC wordt gebruikt?
Gebruikt men voor de RMS mode een vermedigvuldiger?
En dan ook nog zoals je aangeeft, was is de bandbreedte.
Dan nog als toegift, bij deze lage niveaus speelt ook de offset van de RMS converter mee.
Je hebt best kans dat als alle drie de meters -65dBV aangelevert krijgen, dat de verschillen klein zullen zijn.
Ik heb geen idee of er afregelpunten zijn voor het lage ingangs niveau bij deze meters.
Groet,
Bram
PS
Het blijft een leuk metertje. 
miedema
Golden Member
Ha electron920,
De ACV bandbreedte is 880kHz (-3dB).
-75dBV komt overeen met 177µV. Op DCV kun je een stuk dieper meten: daar ligt de ruisvloer rond 3µV
Het ligt dus voor de hand dat de beperkende factor in de TRMS converter zit, en wat daar omheen hangt.
Overigens is die -75dBV een vrij normale waarde voor een 5,5digit meter op ACV. Later zal ik nog vergelijkingen laten zien met andere meters.
Maar eerst eens kijken hoe de Keithley 199's van andere Co'ers het doen....
Teruglezend in het "Je mooiste meetapparatuur" topic kom ik regelmatig trotse Keithley 199 eigenaren tegen. Dus laat zien die meters 
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
De mijne doet maar -46.31dB 
Toch doet hij het naar mijn idee altijd goed.
Op de achter aansluiting is het -46.72dB
IK zal de meter 1 uur of langer aan laten staan en post ik de waarde.
Ik zie nu pas dat ik het filter niet had aangezet maar dat maat verder niets uit.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
miedema
Golden Member
Ha benleentje,
Heb je de ingang wel kortgesloten?
Met open ingang geven mijn meters ook rond de -46dBV.
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 9 mei 2024 20:25:03 schreef miedema:
Ha benleentje,Heb je de ingang wel kortgesloten?
Stond niet in je punten lijstje
.
Ja nu wel kortgesloten
-69.02dB
De meter moet dus flink werken...
De meter vroeg net om een stoffer en blik en een emmer met chloor en staat nu op -69.40dB
[Bericht gewijzigd door benleentje op (24%)]
miedema
Golden Member
Ha benleentje,
Dat is een stuk betere score
.
Dank je voor je moeite!
.
Stond niet in je punten lijstje
.
Puntenlijstje verder verduidelijkt 
groet, Gertjan.
electron920
Ha heer miedema,
Dank voor het antwoord met betrekking tot de bandbreedte, ik denk dat dit zeker niet slecht is.
Ik denk inderdaad dat de RMS omzetter voor ruis zeker niet ideaal is en zie het nut van een RMS meting voor ruis niet echt
maar dat terzijde....
Een Keithley 199 heb ik niet meer wel nog een 195A ik zal morgen eens kijken wat die doet ik denk rond de zelfde waarde.
@benleentje dan heeft het poetsen wel geholpen 
Groet,
Henk.
benleentje
Golden Member
Hij staat nu op -70.40dB
en zie het nut van een RMS meting voor ruis niet echt
IK eigenlijk ook niet. Maar ik vind het wel leuk om zo meters met elkaar te vergelijken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (77%)]
miedema
Golden Member
Ha electron920,
en zie het nut van een RMS meting voor ruis niet echt
Het is geen ruis meting, maar een meting van de ruisvloer. Oftewel, hoe diep kan ik eigenlijk meten met deze meter?
-75dBV komt overeen met 178µV. Dus als je de meter op z'n gevoeligste ACV bereik zet, dan krijg je te zien: "000,178 mV". Met kortgesloten ingang!
En dan realiseer je je dat je onder 0,18mV niks meer kunt meten, ook al staan nog lang niet alle laatste digits op nul 
En realiseer je je ook dat op AC het niet de AD converter is die de dynamiek van de meter begrenst 
Om alvast wat context te geven: die -75dBV blijkt vrij normaal voor een 5.5digit meter. Wil je lager meten, dan moet je naar 6,5 digit.
.
Een ander nut is dat deze Keithley's mooie meters zijn, maar inmiddels ook wel behoorlijk oud. Dus dan ga je je als gebruiker afvragen als je zoiets ziet: Is dit normaal of is mijn meter gedrift/verouderd, pruttelt er ergens wat etc.? Dan is goed om zo'n parameter te kunnen vergelijken.
En tot slot denk ik dat rechtgeaarde CO'ers het gewoon leuk vinden om hun meters te laten zien en vergelijken
. En een stress testje ook wel leuk vinden om te laten draaien 
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha benleentje,
Hij staat nu op -70.40dB
Het is normaal dat die waarde wat drift als je de meter langer laat draaien.
Ik zag dat bij mijn meters ook. Na uren aanstaan werden de waarden wat beter. Maar daarna werd de beste weer wat minder (zeg naar -74,5dBV), en de slechtere werd wat beter (naar -72dBV).
Op het moment liggen ze open en wijzen ze véél slechter aan. Dus de conditie van de afscherming heeft ook flinke invloed.
groet, Gertjan.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
miedema
Golden Member
Ha Jeever,
Het gaat om de Keitley 199's. Maar het is natuurlijk ook leuk om een andere meter zien 
De East Tester ET3255 is ook een 5,5digit meter, en speelt dus in dezelfde categorie.
Die -68 dBV klopt dus wel, en is te vergelijken met de K199 metingen.
Als je een andere meter wilt vergelijken, let dan wel op dat je dBV meet (0dB=1Volt). Veel meters kunnen dBm meten, als je dan als referentieweerstand 1000Ω kunt instellen, dan meet je ook dBV.
groet, Gertjan.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Sine,
Groter stoorniveau met kaart.
B.V.
Geen goede symetrische opbouw van de scanner kaart.
Kaar zit binnen het EM veld van de voedingstrafo, trafo induceert in de spoel van de relais en die weer door de contacten/bedrading.
Vraag me niet hoe ik dat weet, niet van dit soort scanner kaarten maar wel van Pro audio apparatuur. 
Groet,
Bram
Hey BD, nee, dat was een voutje van de zaak, ik had die meter op ACI staan. Waarschijnlijk een fat finger incident met de filter/amps knop.
Nog een keer getest met de kaart er weer in en dat maakt een tiende dB verschil.
De kaar en trafo kunnen niet verder uit elkaar overigens.
blackdog
Golden Member
Hi Sine,
Dan is het mazzel hebben. 
In verband met mijn vorige opmerking over de offset van verschillende delen van de gebruikte RMS converters in DVM's.
Hier onder een plaatje van de LTC1966 van Lineair Technology, zij laten in ieder geval zien dat bij kleine signalen voor verschillende productie units grote verschillen kunnen optreden als je in verhouding kleine signalen aanbied.

Groet,
Bram
Het zal misschien niet de beste ADC uit de silicium loterij zijn 
Hij zit weer in zijn mantel, met het stekkertje van de mux kaart los, die ga ik toch nooit gebruiken.
electron920
Ha heer miedema,
Dank voor de toelichting..... ik had het idee begrepen omdat ik geen 199 bezit kan ik geen aanvulling geven.
De 195A is een geheel ander model zonder toeters en bellen @blackdog geeft terecht de nodige afwijkingen.
Ook hier mijn stelling hoe complexer de schakeling hoe groter de kans op afwijkingen.....
Ik gebruik de 195A niet veel meer vroeger bij de optische metingen vanwege de lage ruisvloer.
Deze meter heeft een veel grotere gevoeligheid 100 nV, hierdoor is een vergelijk niet eerlijk.
Toch een getal voor AC -120 dBV en voor DC -140 dBV 
Misschien interessant om ook eens op DC te kijken.
Voor wat de aannames betreft dat is een discussie die strekt iets verder,het is niet zo dat er bij de ruisvloer een soort muur staat.
Wat je meet is geen ruis maar ruis en distorsie dit is een complex,spectrum instraling op de ingang maar ook afkomstig uit de ADC !!
Wel zal de meetnauwkeurigheid beïnvloed worden maar de totale spanning is afhankelijk van de correlatie.
PS: Ik weet niet of de autorange in geschakeld is beter handmatig het bereik kiezen.....
Groet,
Henk.
benleentje
Golden Member
het is niet zo dat er bij de ruisvloer een soort muur staat.
Zo las ik het zelf niet. Maar als het ruisniveau op 0,1mV zit en ik zet op de meter een signaal van 0,05mV dat ziet hij dat niet en zegt dat het 0,1mV is
miedema
Golden Member
Ha heren,
Wat is het opeens weer gezellig op CO 
Om de K199 meetresultaten wat meer in context te plaatsen heb ik gekeken wat andere meters er van bakken:
De Vici DM8145 is een bijna 5 digit meter (80.000 counts). Die -68dBV is dus goed in verhouding met de Keithley 199 resultaten.
De East Tester kwam ook op die -68dBV, je zou bijna denken dat de Chinezen dezelfde chipset gebruiken
.
De Hameg HMC8012 komt net iets lager met -77dBV. Het is dan ook een veel modernere meter, en eigenlijk ook 5¾digits (400.000 counts). Dus dat past ook mooi in de trend.
.
Als je echt dieper wilt kijken dan heb je toch een 6,5digit meter nodig:
Met een 6,5digit meter kun je dus wél zo'n 20dB dieper kijken.
Klopt ook precies: 20dB is een factor 10, dus 1 digit dieper 
Dat de 34401A vrij zinloos deciBels met 4 decimalen weergeeft is hem vergeven omdat z'n ruisvloer ruim 3dB lager ligt als die van z'n Fluke conculega
.
Tot zover een duidelijke trend: hoe meer digits/counts, hoe lager de ACV ruisvloer. Logisch: hoe groter het dynamisch bereik van de meter, hoe groter ook het dynamisch bereik van de AC converter moet zijn
.
Maar niet elke meter houdt zich aan die trend. De Fluke 8920A is een 3,5digit meter, maar kan toch flink dieper kijken:
En dat met een bandbreedte van 30MHz!
.
@Sine: Was je meetresultaat na omschakeling van ACI naar ACV beter? (zo te zien is je foto in de ACV mode)
@ Blackdog: Dank je voor je toevoegingen! Inderdaad hoeft een wat hogere of lagere ruisvloer geen invloed te hebben op de kalibratie van de meter. En kan dus b.v. een -65dBV signaal op alle meters hetzelfde weergegeven worden. (als het maar voldoende boven die ruisvloer ligt)
Ik heb nog niet gekeken of er afregelpunten in de AC converter zitten, maar binnenkort moet ik toch dieper in die K199 duiken. (dat rebooten...)
@ electron920: Alle meters zijn op DCV een stuk beter. Bijvoorbeeld bij de Keithley 199 ligt de ruisvloer op DCV op zo'n 2...3µV. Dat is een stuk lager dan de 178µV op ACV. Ook wel logisch: bij DC gaat een klein ingangssignaal via een ingangsversterker de AD converter in. Bij AC volgt het signaal dezelfde weg, maar moet ook nog door de AC converter (met z'n eigen ruisvloer)...
groet, Gertjan.