Wie kan mij helpen met het zoeken naar een geploft component op in een display van een Stromer speed pedelec. Door kapotte bedrading elders in de fiets is het display kapot gegaan. Nu al mijn tweede dus tijd om te repareren.
Het bewuste component lijkt op een spanningsregelaar met de code BE RL. Aangezien het gloft is kan ik geen goede foto ervan maken. Het lijkt op een SOT-89 Packard.
Functie: stroom doorsturen naar de motor wanneer de de accu stroom levert en het apparaat ingeschakeld wordt. Ongeveer 40V.
De bedradingsfout is inmiddels verholpen.
Groet Arno
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hier een foto van het component. Code BERC kan het ook zijn. Ik ga proberen om het logo van de fabrikant te geven.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje
Golden Member
Functie: stroom doorsturen naar de motor
Dat lijkt me ook geen spanningsregelaar maar gewoon een fetje of transistor.
Maar als je dat deel van de printplaat eens uittekent via reverse enginering dan word de functie van zo een component vaak een stuk duidelijker.
Ik denk dat het een transistor is, ook omdat de TS in de schets "Q4" heeft gekrabbeld. Dat is ook consequent met dat het ding spanning ergens naartoe zou schakelen. De volledige motorstroom zal er wel niet door gaan 
Misschien dat er meer te zeggen is met een foto van de print zodat we kunnen zien wat er rond het ding zit.
Op RL en RC heb ik niks gevonden, ik blijf voorlopig gokken op de BCX55.
In het midden lijkt het rondje mij geen logo. Gewoon een ronde uitsparing en wat vuil of fluxresten lijkt me.
Logo iets beter in beeld
Op zondag 12 mei 2024 18:59:30 schreef SparkyGSX:
Waarom denk je dat het een spanningsregelaar is?
Weet ik ook eigenlijk niet. Met verschillende mensen gesproken en de één dacht dat de motor ging bewegen wanneer er een 5V stuursignaal komt van blauw naar wit(zie foto). De technische dienst zei dat all3s op het batterij voltage geschakeld werd. In dat geval is het geen regelaar maar meer een soort schakelaar voor stuurstoel op de volle 40 Volt. Component zit bij Q4.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 12 mei 2024 17:39:06 schreef Arno65:
Functie: stroom doorsturen naar de motor wanneer de de accu stroom levert en het apparaat ingeschakeld wordt. Ongeveer 40V.
De bedradingsfout is inmiddels verholpen.
Groet Arno
Daar loopt echt de motorstroom niet doorheen!
Ook de begrippen spanning en stroom verdienen het eens bestudeerd te worden door, TS, zodat je weet waarover je het hebt.
Op zondag 12 mei 2024 18:10:18 schreef McAwesome:
BE zou misschien een BCX55 NPN transistor kunnen zijn.
Op een Zwitsers forum gelezen dat het een NPN transistor is. Dus je had gelijk.
Verder:
SMD Code BE | NPN Transistor BCX55 im SOT-89 Gehäuse z.B. bei Farnell
RA oder RT | bezeichnen das Herstellungsdatum, ist also nicht relevant für das Bauteil an sich.
benleentje
Golden Member
Weet ik ook eigenlijk niet.
Geeft niet de fotot maakt in ieder gaval wel duidelijk wat het component volgens het bijschrift zou meten zijn.
Rechts zie je wel 2 echte spanningsregelaars en die heten U1 en U2
Dat ding van TS heet q4 en is dan toch wel een tor en fet.
Daar loopt echt de motorstroom niet doorheen!
Het schakelt waar van een naar een paar dikke printsporen dus ik denk toch wel dat het de motor is. Maar een motor kan ook gewoon iets van 2A oid zijn en voor een goede fet is dat geen enkel probleem.
zei dat all3s op het batterij voltage geschakeld werd.
Ik zie toch vrij weinig op de print zo heel veel gebeurt er niet of er moet op de achterkant van de pcd nog een chip zitten. Maar dat zou ik een stuk meer via's verwachten. Dat zijn doorverbindingen van de boven naar onder kant.
Maar om spanningsgestuurd te schakelen is een paar zenerdiodes en wat weerstanden + transitoren genoeg.
Op zondag 12 mei 2024 20:03:42 schreef benleentje:
[...]Geeft niet de fotot maakt in ieder gaval wel duidelijk wat het component volgens het bijschrift zou meten zijn.Rechts zie je wel 2 echte spanningsregelaars en die heten U1 en U2
Dat ding van TS heet q4 en is dan toch wel een tor en fet.
[...]Het schakelt waar van een naar een paar dikke printsporen dus ik denk toch wel dat het de motor is. Maar een motor kan ook gewoon iets van 2A oid zijn en voor een goede fet is dat geen enkel probleem.[...]
Ik zie toch vrij weinig op de print zo heel veel gebeurt er niet of er moet op de achterkant van de pcd nog een chip zitten. Maar dat zou ik een stuk meer via's verwachten. Dat zijn doorverbindingen van de boven naar onder kant.De motor zelf wordt geschakeld in de achternaaf van de fiets. Daar zitten hoog amperage triacs of transistors. Hierbij nog een foto van het gestapelde bovendeel. Dit is het eigenlijke display.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 12 mei 2024 20:03:42 schreef benleentje:
Maar een motor kan ook gewoon iets van 2A oid zijn en voor een goede fet is dat geen enkel probleem.
Mee eens. Maar het gaat om een speed-elec. Dat ding zal iets van 35A bij 60V doen. Ik gok gewoon zomaar dat dit niet over het display loopt... 
Ik denk dat Q4 op het display spanning doorgeeft naar de motorcontroller PCB (waar de echte zware jongens zitten) om de motorcontroller te activeren.
Ik heb wat verder gezocht en uitgaande van mijn vermoeden dat het een PNP-transistor is op basis van de PCB lijkt het een 2SB1260 PNP transistor te zijn.

Ik denk dat de secundaire markering "RC" of "QC" in dit geval niet relevant is, er staat niets van in de datasheet.
benleentje
Golden Member
De 2de marking zal een datum code zijn. Maar dat zou dan ook in de datasheet moeten staan anders weet je niet welke datum het is. OF zou zo datum code weer universeel zijn onder meerdere fabrikanten?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 12 mei 2024 23:13:01 schreef benleentje:
De 2de marking zal een datum code zijn. Maar dat zou dan ook in de datasheet moeten staan anders weet je niet welke datum het is. OF zou zo datum code weer universeel zijn onder meerdere fabrikanten?
Sommige fabrikanten beschouwen dat als "interne info". Het maakt het voor hun mogelijk om als er problemen zijn te kijken welke batch het is geweest en daar heb jij als klant niets mee te maken.
Daar valt wat voor te zeggen. Toen ik TI chips kocht die jaren niet verkrijgbaar zijn geweest... moesten ze daar een briefje bij doen: Datumcode is van 2 jaar geleden, maar maak je geen zorgen ze voldoen aan alle datasheet specs.
Op zondag 12 mei 2024 22:03:40 schreef McAwesome:
Ik heb wat verder gezocht en uitgaande van mijn vermoeden dat het een PNP-transistor is op basis van de PCB lijkt het een 2SB1260 PNP transistor te zijn.
Dat is ook logischer in een 'made in China' produkt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De beide mogelijkheden zijn inmiddels besteld en stel voor dat pnp en npn verkeerd zou zijn dan gebeurd er misschien niet zo veel. De motor krijgt geen vrijgave door de witte draad en de speed pedelec zal niet starten. Foutmelding blijft dan komen op het scherm wat verder okay lijkt te zijn. De BCX55-16 SOT-89 komt als eerste binnen. De 2SB1260 komt pas half juni.
Hoe dan allen hartelijk dank voor jullie commentaar en ik meld me hier met het resultaat.
Arco
Special Member
Als je 'm eerder nodig hebt kun je een BCX53 nemen, is equivalent en wel leverbaar...
https://sinuss.nl/search?type=product&q=bcx53
rew
Een bipolaire tor bevat van nature een tweetal PN overgangen. Die geleiden in 1 richting ook als de tor niet als tor gebruikt wordt.
Als je de verkeerde polariteit monteert dan ben ik niet overtuigd dat de boel eenvoudigweg "niet werkt", Ik houd het voor mogelijk dat er dingen stuk gaan die nog niet stuk zijn.
Maar ik heb nu geen zin om in detail te gaan zitten nadenken over wat er kan gebeuren, maar als het mijn fiets was zou ik dat zeker wel doen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 14 mei 2024 06:31:38 schreef Arno65:
De beide mogelijkheden zijn inmiddels besteld en stel voor dat pnp en npn verkeerd zou zijn dan gebeurd er misschien niet zo veel. De motor krijgt geen vrijgave door de witte draad en de speed pedelec zal niet starten. Foutmelding blijft dan komen op het scherm wat verder okay lijkt te zijn. De BCX55-16 SOT-89 komt als eerste binnen. De 2SB1260 komt pas half juni.
Hoe dan allen hartelijk dank voor jullie commentaar en ik meld me hier met het resultaat.
Dus als je een lekke band hebt, maar de bestelde radiator komt eerder binnen dan je band, ga je op je radiator rijden?