Beste,
ik heb een connector die lijkt op een USB-B connector (zoals bij een printer), maar die geen middenstuk van kunststof heeft. Er zijn 4 pinnen centraal in de connector. De aansluiting kabel heeft 4x contacten (female). Een de andere kant van de kabel is een USB A aansluiting. Op de foto de connector (kapot nog maar 2 pinnen). Bij het vervangen van de connector door een standaard USB-B connector op de printplaat geeft de computer een fout een melding van te hoge spanning op de port.
Ik vermoed dat de kabel een soort cross linking heeft, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan controleren.
Het geheel is een onderdeel van een oude digitale focusser voor astronomie (FLI PDF focusser oud model op de nieuwe modellen zit wel een standaard USB-B poort).
Wie heeft er een idee wat voor connector dit is en waar ik die kan bestellen?
alvast bedankt,
Matthijs
in de bijlage enkele foto's

Dit lijkt in alles op een gewoon USB-B kabeldeel en chasissdeel, waarbij het middenstuk van het chasissdeel afgebroken is en in het kabeldeel is blijven steken.

Als u goede foto's van de bovenzijde en de onderzijde van de print kunt plaatsen kan men hier vermoedelijk wel inschatten of de pin-out van het chasissdeel normaal of afwijkend is.

[edit] En doe voorzichtig. De soldeer-resten aan het chasissdeel doen vermoeden dat er hier een risico op kapot repareren is. Niets om u voor te schamen, maar weer er op bedacht.

Beste Aart,
bedankt voor uw antwoord, ik heb een aantal foto's bijgevoegd, wel nadat ik de nieuwe poort (USB-B) al vastgezet heb, zie bijlagen.

ik heb de oude USB-B poort open gemaakt en het ziet er inderdaad naar uit dat het middenstuk is afgebroken.
Nu ben ik alleen benieuwd waarom bij het aansluiten van het apparaat op de computer er de foutmelding te hoge spanning op poort ontstaat. Voorheen was dat niet het geval.

en inderdaad, uit de stekker uit de het afgebroken stuk weten te halen, zie foto.
Ik kan nu de originele kabel aansluiten en testen, ben benieuwd..

In ieder geval bedankt voor je advies/hulp Aart,

groet,
Matthijs

Op zaterdag 18 mei 2024 15:15:56 schreef matko:
Nu ben ik alleen benieuwd waarom bij het aansluiten van het apparaat op de computer er de foutmelding te hoge spanning op poort ontstaat. Voorheen was dat niet het geval.

Bij dit soort defecten kan er best kortstondig sluiting ontstaan tussen de voedingsspanning en een datalijn. Hoewel ik vermoed dat dat in de praktijk wel losloopt en zaken daar tegen beveiligd zijn, kan het best zo zijn dat je dit keer pech hebt en dat iets intern in een IC gesloopt heeft waardoor er nu constant sluiting ontstaat bij aansluiten.

bedankt voor je antwoord Weardguy,
na aansluiten op de pc of Mac krijg ik nog steeds de melding dat de stroomvraag te hoog is voor de usb-poort. Extra aansluiten via een lichtnet gevoede usb-hub (5V 3,5 Amp) geeft hetzelfde resultaat..
Ik ga de usb-poort lossolderen en de printplaat nog eens onder de microscoop op beschadiging(en) controleren. Als het dan niet werkt, is het helaas einde verhaal. Misschien kan ik dan iets van een Arduino stappenmotor fabriceren.

groet,
Matthijs