Verhaal van Fred klopt.
Kan ook komen doordat de draairichting omgekeerd is.
12 Volt van een accu heel even op de veldwikkeling zetten, seconde is lang zat.
Helpt het niet, bovenstaande herhalen met omgepoolde + en -

succes

Weet je zeker of de wikkeling (stator en rotor en transformator) nog goed zijn ?
Weet je zeker of de driefazige diode nog werkt ?
Weet je zeker of de condensator niet in kortsluiting ligt ?

Op woensdag 22 mei 2024 22:38:53 schreef Toeternietoe:
Verhaal van Fred klopt.
Kan ook komen doordat de draairichting omgekeerd is.
12 Volt van een accu heel even op de veldwikkeling zetten, seconde is lang zat.
Helpt het niet, bovenstaande herhalen met omgepoolde + en -

succes

Dan wel eerst die 3F-brug loshalen, anders is die hemelen daarna.

Ik heb toch eerder twee berichten van Paulinha_B gelezen?

Eentje zomaar opgelost? Geeneens "bericht verwijderd"?
Tis een spookhuis hier...

Op donderdag 23 mei 2024 00:24:19 schreef harry64:
[...]
Dan wel eerst die 3F-brug loshalen, anders is die hemelen daarna.

Als je botweg spanning op de rotor zet (plaatje FET linksboven) zonder op de polariteit te letten kun je inderdaad de diode brug eruit stoken met een accu (je hebt dan twee diodes in serie, de brug, die dan je accu kortsluit).

Wat verstandig is, is een diode + powerweerstand (ergens 6-10 ohm) in serie met een accu zetten + diode en daar mee de rotor recuperen. Anders als die terug begint te voeden stook je je accu ook op. Dit terwijl de generator loopt.

-edit- Met die accu bedoel ik dus de tijdelijke accu waarmee je het veld recupereert.

-edit- In de manuals van de generatoren van Leroy Somer staat zelfs beschreven hoe je het veld recupereerd, met die diode er in. Dat zie je ook maar zeldzaam.

Hallo, alvast bedankt dat iedereen zo mee denkt!

Foto’s kon ik maar 3 mb, dus moest 2 foto’s aparts plaatsen vandaar. Ik weet ook niet precies hoe het werkt, ben al lang blij dat er foto’s op staan.

Antwoorden hier op :

Weet je zeker of de wikkeling (stator en rotor en transformator) nog goed zijn ? Nee
Weet je zeker of de driefazige diode nog werkt ? Nee
Weet je zeker of de condensator niet in kortsluiting ligt ?neee

Hoe kan ik dit bovenstaande testen?

En zou iemand op het schema ook een streep kunnen zetten waar ik dan precies even de accu spanning op moet zetten 1 sec?

Trouwens dit model is wel zonder accu, dus de polen omdraaien kan niet.

Mvg!

Op woensdag 22 mei 2024 20:54:27 schreef Sine:
[...]

Tip: klik nog eens op de foto nadat je er op geklikt hebt ... *magic* ;)

Doe dat eens in dit topic... en dan eens in "show your projects" bij de posting van Lambiek z'n zonnepaneel-controller.

Edit: Oh.... Die zijn vervangen, of toen ik dat gisteren deed, toen zat ik op een ander apparaat oid, dat ie ze alsof ze 240x320 waren liet zien en weer wegclickt als je er nogmaals op clickt.

[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]

Op donderdag 23 mei 2024 00:30:37 schreef mvdk:
Ik heb toch eerder twee berichten van Paulinha_B gelezen?

Eentje zomaar opgelost? Geeneens "bericht verwijderd"?
Tis een spookhuis hier...

1 antwoord van me staat er nog. Het andere bevatte een niet zo slimme opmerking van me, dat heb ik leeggemaakt en de lege doos werd netjes verwijderd door een moderator. Waarvoor alweer dank, trouwens.

En zou iemand op het schema ook een streep kunnen zetten waar ik dan precies even de accu spanning op moet zetten 1 sec?

Ik zet geen streep, maar wijs erop dat het antwoord reeds werd gegeven: tussen de rode en de zwarte. Linksboven in het schema dat FET postte. Ook ik vind het nogal link om er een startbatterij direct aan te knopen, maar met een autolamp in serie zou het m.i. wel moeten kunnen.

Om de driefazige gelijkrichter te checken: afkoppelen (en noteren wat waar zat!), en de zes diodes een voor een doormeten met de multimeter in de ohm- of diodestand. In de ene richting moeten ze sper aanduiden, in de andere doorlaat. Houd het schetsje rechtsboven in het schema in het oog.

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (100%)]

Op donderdag 23 mei 2024 06:15:37 schreef Aggregaat service:

Antwoorden hier op :

Weet je zeker of de wikkeling (stator en rotor en transformator) nog goed zijn ? Nee
Weet je zeker of de driefazige diode nog werkt ? Nee
Weet je zeker of de condensator niet in kortsluiting ligt ?neee

Hoe kan ik dit bovenstaande testen?

Wikkelingen meten:
ohms uitmeten: zouden nagenoeg nul moeten zijn (let op niet oneindig)
Daarna maggeren naar aarde en naastliggende wikkelingen

Benodigdheden een Megger (isolatietester heet zoiets officieel) en een multimeter (kan gecombineerd zoals bijvoorbeeld een fluke 1587)

De driefazige diode uitmeten
Met een diodetester, zit vaak in een multimeter als een speciale functie

benodigdheden: een multimeter met diodetest functie :+ (kon je vast niet raden)

De condensator uitmeten:
Veruit de lastigste van het geheel en eignelijk niet te doen: je kunt deze ohms doormeten na ontladen, maar dat zegt alleen iets over kortsluiten: hier is ESR en capaciteit net zo belangrijk en die kun je met een multimeter niet meten. Voor veel multimeters is de capaciteit te groot (als ze al een stand hebben om capaciteit te meten) en de ESR heb je een speciale meter voor nodig

Trouwens dit model is wel zonder accu, dus de polen omdraaien kan niet.

Als het remanent magnetisme kwijt is, heb je een accu nodig om het weer op te wekken: die accu moet wel 1 hele sconde aangesloten zijn, maar wel juist gepoold, anders ga je de mist in en maak je dingen kapot!

Goedemorgen, Ik ben er vanochtend weer mee bezig. Heb de 3 winkelingen boven op gemeten, is alle 3, 0 ohm.

Aggregaat schoon gemaakt en weer geprobeerd, opnieuw gemeten, meet wel 3 volt op 230.

Ik zie veder ook niks verbrands.

Nu weet ik nog niet precies welke 2 draden ik 1 sec de auto accu op moet zetten, zoals hier boven de rode en zwarte maar dat zijn er een stuk of 8..

Heeft iemand meer duidelijkheid welke draden ik precies moet hebben?

Mvg!

Beter idee.

1. Haal de twee aangewezen draden los.
2. Neem in de plus draad van je 12 volt accu een 21W remlichtlampje op in serie.
3. sluit de draad die van het lampje komt op een van de pennen aan die nu zichtbaar zijn.
4. sluit de min draad van de accu op de andere pen aan.

Doordat van de brugcel nu de twee wisselstroom (AC) aansluiting gebruikt wordt maakt waar plus of min zit niet uit. Het lampje van 21W begrenst de stroom tot maximaal 1.7 ampère en voorkomt dat je het circuit beschadigd.

5. Het lampje moet nu gaan branden. Doe dit twee tellen.
6. Haal de draden van accu en lampje weer van de pennen.
7. Doe de twee eerder losgehaalde aangewezen draden weer op de pennen.

Start de generator en kijk of deze nu spanning levert.

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (99%)]

Harry, bedankt voor de duidelijkheid ! Zonder dat de aggregaat loopt werkt het niet, als ik de aggregaat start, en doe dan even die 2 kabeltjes er bij in en dan met de accu even snel 2 sec geeft die wel stroom, ( heb er een lamp op gezet, maar lamp begint dan later zwakker te branden)

Wat kan ik nu doen?

Technisch gezien is deze generator hetzelfde principe als een autodynamo. Als er na magnetiseren geen vermogen opgewekt wordt zou het kunnen dat er geen voeding is vanaf dat regelgedeelte. Dat kan meerdere oorzaken hebben.

Het is met deze constructie een soort wat er eerst is, kip of ei. Die draaiende rotor heeft een magnetisch veld nodig. Dat wordt opgewekt door spanning op die koolborstels. Die spanning zou opgewekt moeten worden door de hulpwikkeling in de stator, maar die kan geen spanning opwekken als er geen magnetisch veld is.

Normaliter zorgt remanent magnetisme er voor dat er tijdens toevoer van de mechanische energie toch iets van spanning opgewekt wordt, die uiteindelijk zichzelf moet versterken door de toegevoerde mechanische energie.

Wordt nog wel lastig meten als je niet precies weet wat je meet en meten moet.

Je kan eens kijken wat de generator doet als je met alles aangesloten die 12 volt direct toevoegt op de koolborstels. Bij voorkeur met dat 21W lampje er tussen om o.a. je brugcel te beschermen. Als je daar de spanning toevoegt doet plus en min er wel toe.

Heb ik gedaan, geeft als ik rechtstreeks op de koolborstel doe, 22 volt.

Wat ik in het begin moest doen,
Op die 2 andere stekkers kwam die op 26 volt.

Dan wordt het magnetisch veld dus niet groot genoeg. Dan is er meer aan de hand dan verdwenen remagnetisme. Kan van alles zijn, verbrande (interne) spoelen, draadbreuk bij connectors/stekkers, koolborstels niet goed, anker probleem. Ik zou zo op afstand niet zo snel weten hoe verder. :/

Die "Verbrande spoelen" lijkt me niet: Als ie het doet met de accu aangesloten dan test je volgens mij alle spoelen in het "generator deel".

Ik verwacht nu dat er in de "regelaar" die van de opgewekte spanning de spoel-stroom moet maken iets mis is. Volgens mij zit daar een gelijkrichter in, dus je begint met dat ding nameten. Wat er verder allemaal wel en niet in zit daar heb IK geen zicht op.

owh mijn god, wat een hokkie kwokkie ding.....
ik hoop dat je er niet al teveel voor betaald hebt...

er zijn maar 2 goede alternator fabrikanten en die bouwen niet zo:
Stamford an Leroy Somer.

de rest moet je gewoon links laten liggen. Ik durf hier niets over te zeggen: dit principe met koolborstels gebruik ik nooit.

@ high met Henk
Het zou me niet verbazen als, ondanks dat het stickertje aangeeft dat het om een Italiaans fabricaat gaat, de generator van Leroy Somer komt.

@ aggregaat service
Om je generator terug aan de praat te krijgen ga je als volgt te werk.
-1) eerst een elektrisch plan tekenen van de bestaande situatie, dus alle draden voorzien van een markering en deze aanduiden op het schema van Frederick E Terman.
-2) dan alles los maken en component per component gaan nameten.
Een fatsoenlijke ohm meter is een minimum vereiste, liefst ook een megger, beter is een 4 draads milli ohm meter

-3a) diodes kan je met grote zekerheid uitmeten,
-3b) condensator eventueel verbinden met 230V netvoeding en de opgenomen stroom meten en hieruit de capaciteit te bepalen (I = U x 2 x freq x 3.1415 x C)
-3c) spoelen (anker, veld, trafo) kan je ohm meten, zowel de weerstandswaarde als de isolatie waarde. (wikkeling weerstand enkele ohms, isolatie weerstand enkele Mega ohms)
-3d) de diode op de sleepring eventueel tijdelijk los solderen

-4) als alle verbindingen los liggen, met een labo voeding DC op het anker zetten, (let op te polariteit van de diode op de sleepring). De benzine motor opstarten en gaan meten op de 3 stator wikkelingen.
Als de DC spanning op het anker stijgt (labo voeding wordt hoger ingesteld), moet de AC spanning op de 6 wikkelingen ook (evenredig ?) mee omhoog gaan.

-5a) wikkelingen terug met elkaar en de transformator verbinden.
-5b) Belangrijk is dat de 3 fazig wikkeling R1 correct is aangesloten, dit is het geval als de AC spanning tussen red – green – black drie keer even groot zijn, hier zou een 3 fazig draaiveld op moeten staan.
(eventueel de twee draden van één spoel onderling wisselen, er zijn drie combinaties mogelijk)
-5c) Ook op de drie fazige wikkeling R2 moet je drie maal een gelijke spanning meten.
-5c) de stator wikkeling R1 in ster zetten en verbinden met de trafo wikkeling R3 (normaal is dat de dikste draad).
-5d) Ook de wikkeling R2 in ster zetten en verbinden met de trafo wikkeling R4.
-5e) drie weerstanden (gloeilamp 230V / 100W of gelijkaardig iets) als driefazige belasting aansluiten op de klemmen U1, V1, W1. De condensator mag nog achterwege gelaten worden.
-5f) de gelijkrichter aan de wisselspanningskant aansluiten en met een DC voltmeter op de plus en min van de gelijkrichter gaan meten.
Als de spanning van de labo voeding daalt, moet de DC spanning op de plus en min van de diode mee dalen.
Als de belasting stijgt (extra lampen parallel hangen) moet de DC spanning op de plus en min van de diode mee stijgen.
-5g) de plus en min van de diode verbinden met de koolborstels en de condensator terug plaatsen.
Normaal zou de generator nu moeten werken.

Het principe is dat de condensator en de stator wikkeling een trillingskring vormen waarin een klein stroompje loopt. Dit stroompje loopt door de trafo en wekt via de diode een permanent magneetveld op in het anker.
Het anker magneetveld gaat hierdoor sterker worden en de opgewekte spanning in de stator gaat stijgen, waardoor het ankerveld nogmaals groter wordt. Deze cyclus herhaalt zich steeds.
Als de belasting op U1, V1 W1 stijgt, gaat de stroom door de trafo ook groter worden en een hogere spanning in R4 opwekken. Deze laatste wordt samen met de spanning uit R2 samengevoegd (twee bronnen in serie) en als terugkoppel signaal gebruikt om het anker van de correcte bekrachtigingsspanning te voorzien.

Een hogere generator belasting veroorzaakt een stijging van de stroom door R3 en een hogere spanning op R4.
Een hoger motortoerental veroorzaakt een hogere spanning in R2.
De spanning uit R4 en R2 worden opgeteld (eigenlijk van elkaar afgetrokken omdat ze in tegen faze geschakeld worden) en vormen de regellus voor de bekrachtiging van het anker.

Opmerking als de condensator defect is, start het systeem natuurlijk nooit op.

@pamwikkeling: heb zelf net een 1F 15kVA op laten bouwen: geen borstels.

Borstels zijn een nogo in een alternator behalve als je een auto dynamo hebt.

Ik bekijk net die foto's nog eens.
Is dit ( pijl) een zekeringautomaat, en is die gecontroleerd of die niet uit is gegaan?