blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Vorige week was er een SDR ontvanger bij mij binnen gekomen omdat ik daar verschillende toepassingen voor heb.
Vorige week al even aangetipt dat de DAB+ wat geluid betreft niet optimaal is wat mij betreft.
Zover ik heb kunnen uitvinden, zit dat grotendeels bij de stations kant en bij hoeveel bandbreedte ze bij de DAB+ zenders hebben ingekocht.
Maar ik luister ook regelmatig naar twee middengolf stations hier in Amsterdam, dat is Radio Caroline en AMsterdam 1485 wat een LPAM zender is.
Hieronder is wat info over deze LPAM zender te vinden.
https://radiovisie.eu/kleinste-amsterdamse-zender-werd-vier-jaar/
De boven genoemde twee MG station gebruik ik nu als test stations om te kijken wat mogelijk is met twee typen antennes.
Dat zijn dan MiniWhip antennes van verschillende makelij.
Een aantal van jullie zullen zeggen dat ik moet gaan luisteren via DAB+ en/of via het Internet, maar waar zit dan de gein van het leren om een goed signaal binnen te krijgen met verschillende technieken?
OK, waar liep ik al zo tegenaan bij het gaan luisteren beneden de 2MHz op de ontvang locatie.
STORING, STORING, STORING
O, wat verlang ik naar mijn Grundig buizenontvanger met extra HF buis en de tijd zonder schakel voedingen en 25M VD2.5 op dak.
Het ging als eerste mis met buren die grote KTV's kochten met 2x een PL519 die zeer veel harmonische produceerde.
Een groot deel van de dag was het DX luisteren verdwenen van de middengolf band, pas na 24:00 werd het rustig wanneer de Nederlandse TV zenders stopte.
Maar niet zeuren, laten we kijken wat nu met het hoge stoorniveau rond mijn werkkamer mogelijk is.
Wat zijn de antennes waarmee ik ben begonnen te testen:
Dit zijn de drie actieve antennes die ik al een tijd in huis had, maar nog geen tijd er voor vrij gemaakt om ze te testen.
Maar vorige week dus begonnen deze antennes aan te sluiten op een generator om te zien hoe ze werken.
Dit was niet echt een succes en de reden?
Onder op de foto is de bekende MINIWHIP, deze had een bagger transistor i.p.v. een echte 2N5109 van Motorola, hierdoor liep de versterking snel terug vanaf ongeveer 8MHz.
Een echte marge maker voor de verkoper! hij wordt bedankt, ik heb verschillende transitoren geprobeerd, dit is makkelijk omdat er een voetje is gemonteerd voor deze transistor.
De 2N5109 is een speciale transistor, ontwikkeld voor centrale antenne systemen, dus grote bandbreedte en lage vervorming.
De twee er boven zijn eigenlijk het zelfde, alleen uitgevoerd met modernere transistoren waar verder niets mis mee is, je haalt zelfs een grotere bandbreedte als je dus wel het goede type monteert!
Op beide printen zit een verkeerd model "dual gate MOSfet" gemonteerd, zoiets als een BF998, deze fet en broertjes hiervan hebben twee uitvoeringen de "normale" en een "reverse" model,
De bovenste en de middelste print hebben het verkeerde model MOSfet gemonteerd, hoezo kwaliteitscontrole bij onze Chinese vrienden...
.
Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat als je drie van deze actieve antennes gaat testen en eigenlijk alle drie werken niet zoals het zou moeten...
dat je dan je grijze haren uit je hoofd trekt. 
Hier is zichtbaar dat ik de MOSfet omgedraaid gemonteerd heb in het rode kader, en hierna werkte hij zoals het zou moeten, de prutsers...
Ondertussen heb ik het goede model binnen gekregen die netjes op de print gemonteerd kan worden.
De BNC is voor het inkoppelen van de generator waarmee ik de antennes heb getest.
Oja, daarvoor het ik de Siglent SDG 1032X gebruikt en niet mijn HF generator, dat kan natuurlijk wel,
maar voor de basis testen was dat niet nodig, later kom ik hier nog op terug bij vervorming metingen met gecombineerde uitgangen van de generator, Two Toon Test.
Waarom laat ik nu weer weten waarom ik een relatief goedkope functie generator gebruik, omdat hij voor heel veel metingen inzetbaar is.
.
De vierde antenne die ik getest heb was nog niet te zien, dat is een van de ferriet staafjes die Leo in de aanbieding had.
Hieronder is hij te zien gemonteerd aan de MiniWhip.
.
Maar zo ben ik niet begonnen voor het ferriet staafje, ik was begonnen een versterkertje te ontwerpen met een J310 JFet in LTSpice.
De eerste versie was met een 2N3906 voor Q1 en zonder het spoeltje L1, dat resulteerde in een -3dB bandbreedte rond de 6MHZ,
de 2N5087 en L1 bracht de bandbreedte naar zoals in het plaatje te zien is naar ongeveer 20MHZ wat voor mijn toepassing voldoende was bij afgesloten met 50 OHM rond de 5dB gain.
Dit is niet helemaal correct, de transistor Q1 kan in deze schakeling moeilijk grotere uitgangspanningen leveren, dit omdat de collectorstroom hiervoor te laag is, hier maar 3mA.
.
De volgende stap was een casode schakeling, dit om de invloed van de terugwerk capaciteit van de J310 kleiner te maken, daar deze de Q beïnvloed.
Dit resulteerde in het volgende schema.
Er is twee maal een cascode toegepast, dat is Q2 voor de J310 en Q3 voor de tweede versterking trapje met Q1.
.
Dit resulteerde met de aangegeven transistoren in een -3dB bandbreedte van rond de 70MHz.
Door de transistoren wat anders in te stellen loopt er nu wat meer stroom door Q3 en is er wat meer stroom beschikbaar om de belasting aan te sturen.
Verder zijn de gebruikte PNP transistoren Q1 en Q3 niet echt hele snelle jongens, die snelle jongens heb ik wel op voorraad, maar die zitten niet in de librarys van LTSpice.
Of ik nog verder ga met dit trapje voor de antenne met het ferriet staafje, dat denk ik niet, de opbouw van een MiniWhip is daar mooi genoeg voor.
Zo ziet de frequentie responce van dit versterker trapje er uit.
.
Ferriet antenne metingen
Mooi, ik heb de Miniwhip gemonteerd aan het ferriet staafje en een goede afstem condensator.
En toen wat metingen gaan doen om te bepalen wat de Q is van de kring.
De Q van de kring is van de volgende eigenschappen afhankelijk:
Materiaal van het staafje
Het spoeltje en dan vooral het gebruik van Litze draad.
Kwaliteit van de afstemcondensator, wat bij dit gebruikte model goed is
Ik heb Bode Plots gemaakt op twee frequenties en dat is 1MHz en 600KHz.
De inkoppeling was een BNC kabel naar krokodillen bekjes die een 56 Ohm weerstand vast hielden, deze combi onder mijn anti statische mat vast gelegd.
De functie generator op een gunstig niveau ingesteld zodat ik geen last zou hebben van ruis in de meting en ook dat er maar een hele lichte koppeling met het ferriet staafje wat, wat de Q bevorderd.
Ik klaag niet, een Q van rond de 200, als je goed kijkt naar de groene trace dan zie je dat de kring niet precies op 1MHz stond,
maar er is ook een fase verschil door de verschillende lengte van de meetkabels.
.
Dit is de zelfde meting, maar nu bij 600KHz, hier ben ik wat netter te werk gegaan en klopt de fase sprong beter met de theorie.
De Q is hier wat lager op deze frequentie, de cursors geven hier dus het -3dB punt aan net als bij de vorige meting.
Dit levert aan de ingang van de antenne een geweldige selectiviteit op, maar is dit wel gewenst?
De gene die b.v. buizen AM zenders hebben gebouwd, weten dat de Q van de Anode kring van de eindtrap liever niet hoger moet zijn dan 15 en wil je breedbandig moduleren dan liever 10 a 12 als Q.
Als ik dus een versterker trapje bouw zoals de MiniWhip als eerste afgestemde kring voor een AM ontvanger, dan zal de geluidskwaliteit altijd nogal "dof" zijn, dit door de hoge Q factor van de eerste kring.
Welke ik trouwens nog wel wat hoger zou kunnen krijgen door bootstrapping van de J310 Gate sturing,
hier aan dacht ik als ik nog eens zelf een DCF ontvanger zou bouwen, of een Frans Inter op 162 KHZ of op 198KHz BBC Radio4, maar ik dwaal af...

.
ik wil het volgende gaan uitvoeren met de ferriet antenne, dat is op een stukje China print het versterker trapje bouwen.
De ferriet antenne van een afscherming voorzien voor het electrische veld.
Dan kijken hoe goed de Q is bij gebruik van een Varicap diode, doordat de hele sterke zender zijn verdwenen, hoef ik minder bang te zijn voor oversturing.
Laters dus meer.
Groet,
Bram
Op vrijdag 24 mei 2024 19:07:37 schreef blackdog:
AMsterdam 1485 wat een LPAM zender is.
Hieronder is wat info over deze LPAM zender te vinden.https://radiovisie.eu/kleinste-amsterdamse-zender-werd-vier-jaar/
Stomtoevallig heb ik die gisteren op de fiets uitgepeild.
Van Bos en Lommer (zenderlocatie) tot de kolenterminal in de westpoort een keurig signaal op een goede sony portable. Bij de kolenbergen valt het signaal plotseling bijna weg. Aan de overkant van het noordzeekanaal bij het hembrugterrein is de signaal/ruisverhouding op het gehoor bijna 1:1.
Prima resultaat voor een 'CB sprietje' en 1w vermogen.
Op 10km afstand, in het Jagersveld, zijn er nog flarden van muziek te horen.
Wat bandbreedte betreft:
Sommige radiostations compenseren in hun processing voor de beperking in de hoge tonen die de afgestemde kringen soms hebben. Dus je hoeft je niet meteen zorgen te maken.
Verder zijn er grote verschillen in bandbreedte tussen de zenders. Caroline gebruikt grofweg 14kHz en lijkt sinds enige maanden terug de audioprocessing veel scheller te hebben gezet. Minder hoge tonen zijn dan geen ramp.
Je kan altijd nog overwegen om de resonante kring te dempen met een weerstand, en vervolgens het lagere signaalniveau verderop in de keten weer te compenseren met extra versterking. De Philips BX680a deed dat geloof ik, doch vertrouwde simpelweg op de AGC van de radio om bij omschakelen tussen smal en breed het signaal constant te houden. De aanname was dat je toch alleen maar de stand 'breed' zou gebruiken, bij een zender die al erg krachtig en ruisvrij binnenkwam.
Mijn lokale LPAM zender Backyard AM zit daarentegen op 'gewoon' 9kHz. Moet je ook wel kunnen horen, zender staat bij mijn weten op 50w daar en de antenne is heel wat serieuzer. Die zendt alleen in het weekend uit trouwens.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha blackdog,
Leuk dat je hier mee bezig bent ik weet niet of je al een idee hebt waar je naar toe wil ?
Voor een goede antenne met onderdrukking van common mode ruis is je getoonde ferriet staafje wel iets te klein.
Het is niet verstandig om de spoel direct aan de versterker te knopen beter een trafo gebruiken.
Maar als je twee ferriet staafje bezit dan kan je simpel verlengen de twee bestaande wikkeling als buitenkant en,
in het midden je secondaire wikkelen.
De J-FET is prima alleen heb je er dan twee nodig het dynanisch bereik van die versterkertjes is pudding is mijn ervaring.....
Het afschermen koker met een sleuf (slot) dit werkt uit de grote kunst 
Het idee afstemmen met varactors kan maar let op de diodes i.v.m. het dynamisch gedrag !
Ik stem automatisch als je ontvanger een S-meter aansluit heeft kan de sterkte spanning gebruiken om de antenne maximaal af te stemmen.....
Groet,
Henk.
Op vrijdag 24 mei 2024 21:24:02 schreef Ledlover:
[...]Stomtoevallig heb ik die gisteren op de fiets uitgepeild.
[bijlage]
Ah, daar woont Herbert Visser dus.
Directeur bij Mediahuis en gaat oa over Veronica, Slam, 100%NL
Oud nieuwslezer, ook op zendschepen.
Herbert is dus ook eigenaar van AmsterdAM op 1485 kHz met toegestaan vermogen van wel 1 W.
Het ging als eerste mis met buren die grote KTV's kochten met 2x een PL519 die zeer veel harmonische produceerde.
dat was dan een Philips met K8 chassis? das de enige KTV met twee zulke melkflessen aan boord die ik ken.. was ook nodig, 110° ktv en afbuiging met buizen, enig in zijn soort. Ook de ferrarisschijf draaide er vrolijk rondjes door 
Een miniwhip heeft een hele goede hf-ground nodig om goed te werken. Anders pikt deze via je coaxmantel alsnog heel veel storing op. Een aantal m2 kippengaas op de grond is geen overbodige luxe.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Even wat antwoorden geven op de opmerkingen.
harry64
Met het massavlak ben ik bekend, de MiniWhip komt op een metalen ondergrond van ruim 1M2, niet super maar ook geen dun mastje. 
kris van damme
Mij ging het meer om de benodigde energie voor de grote kleuren beeldbuizen, later dus uitgevoerd met transistoren.
pararuud
Ik had een vermoede waar de zender stond en nu vrij zeker, maakt verder niet uit, het is één van de referentie station voor mijn testen (648KHz, 1332KHz en 1485KHz)
Henk
Wat ik wil bereiken... tja! 
Dat is dat ik een aantal stations op de middengolf goed beluister baar worden.
Dit is vooral zonder de ratel storing, welke bij wat langere luistersessies aardig wat luistermoeheid oplevert, wat ik de signal/stoorverhouding noem.
Verder met het aangeleverde signaal aan de SDR ontvanger hoog genoeg zijn voor een goede signal/ruisverhouding.
Even tussen door, dit is ook een leuk leer project en ik kan mijn opgedane kennis van jaren geleden hier in toepassen.
Verder met Henk zijn opmerkingen, voor de middengolf antenne(misschien ook lange golf) aan elektrisch veld afscherming rond de gevoelige delen zonder een kortsluiting te maken.
Ik heb lang geleden als eens wat onderzoek gedaan voor een ferriet antenne die DCF77,5 moest ontvangen en dat pas ik nu ook toe, de ervaring dus. 
Wat betreft de pudding, echte chocolade pudding met bitterkoekjes en echte goede slagroom, om je vingers bij op te eten!
Maar ik denk dat je het dynamische bereik van de actieve antennes bedoeld, daar moet ik nog wat meer metingen aan doen.
Wat mij wel al was opgevallen bij metingen aan de lagere frequenties, dat de gebruikte spoelen in de voeding niet zo geschikt zijn,
ze kunnen te weinig hebben bij grotere signalen onder zeg 200KHz.
Maar er zijn hier voldoende spoeltjes aanwezig waar ik flink mee kan experimenteren.
Voor de Ferriet antenne kom ik wat signaal niet echt veel verder dan -40dBM, verder door de relatief hoge Q zal de IM ook sterk beperkt zijn.
Hier ga ik nog metingen aan doe met één van mijn functie generatoren met wee kanalen tegelijk zeg 1000KHz en 1050KHz en
dan de spectrum analyzer aan de uitgang hangen om te zien hoe de vervorming producten er uit zien.
Dit wil ik ook doen voor de drie typen actieve MiniWhip die ik hier heb, kijken wat de verschillen allemaal zijn.
Maar als eerste verder met de Ferriet antenne versie.
Daar heb ik dit weekeinde nog wat meer metingen aan gedaan zover het droog was op het balkon.
Op de beurs in Beesterzwaag had ik nog twee ferriet staafjes gekocht, deze zijn uitgerust met een MG en LW spoel.
Deze heb ik met alleen de MG spoel op de staaf aangesloten dat bracht al een grotere signaal sterkte voor mijn teststation.
En daarna ben ik in mijn laadjes gedoken om naar mijn collectie ferriet staven met spoelen te zoeken, daar kwam nog wat mooi uit tevoorschijn.
En dat was een 24cm lange staaf met een vrij goede spoel, de gemeten Q is wat lager, maar die wou ik uiteindelijk toch al wat lager maken om de bandbreedte iets gunstiger te maken.
Inschattend heeft de 24cm lange staaf ongeveer 15dB meer signaal af.
Maar wat al opvallend was bij het 14cm lange staafje uit Beesterzwaag is dat de verhouding stoorsignaal en
het gewenste signaal duidelijk beter was dan het korte staafje waarmee ik de testen begon.
Dit heeft waarschijnlijk te maken me de kleinere openingshoek door de lange staaf en het grotere signaal door de lange antenne.
Hieronder de ferriet staafjes waarmee ik aan het testen ben.
De drie op de voorgrond zijn getest, links boven het voeding printje waarmee ik 12V DC naar de antenne breng.
Het stukje bandkabel vouw ik over het geheel heen als afscherming als ik luistersessies ga doen.

.
Om een goed idee te krijgen van het signaal op dak, zal ik een test sessie moeten doen in de avond uren om een goede indruk te krijgen van het dBM niveau dat maximaal aanwezig is op de ferriet antenne.
Dit dan samen met de vervormings metingen die ik nog ga doen geeft aan of de drie versterker trapjes van de MiniWhip geschikt zijn.
Ik heb nog ene mooi IC dat 2x versterkt en een hele grote bandbreedte heeft, dat misschien geschikt is voor deze toepassing.
Dit Buffer IC heet: OPA653 en heeft een gain van 2x en kan redelijk wat stroom sturen en heeft een JFET ingang.
Waar weinig over geschreven word is echter wat de vervorming is als de ingang relatief hoog Ohmig wordt aangestuurd, ik zal het vanzelf zien als ik ene test hiermee ga doen.
Laters weer meer over mijn Actieve Antenne projecten
Groet,
Bram
De twee er boven zijn eigenlijk het zelfde, alleen uitgevoerd met modernere transistoren waar verder niets mis mee is, je haalt zelfs een grotere bandbreedte als je dus wel het goede type monteert!
Op beide printen zit een verkeerd model "dual gate MOSfet" gemonteerd, zoiets als een BF998, deze fet en broertjes hiervan hebben twee uitvoeringen de "normale" en een "reverse" model,De bovenste en de middelste print hebben het verkeerde model MOSfet gemonteerd, hoezo kwaliteitscontrole bij onze Chinese vrienden...
Volgens mij smijten onze Chinese vrienden alleen met BF998R's kloons onder het motto zoek het maar uit. Ik heb het bij andere projekten ook gezien.
electron920
Ha blackdog,
De reden dat ik een actieve symmetrische ferriet antenne gebruik is de volgende.
Omdat je een magnetische antenne ontwerp wil je geen parasitaire antenne effect creëren 
Het antenne effect in algemeen zin is het oppikken van elektrische signalen door elektrisch geleidende verbindingen.
Door het antenne effect wordt een hoger ruis en stoor niveau en, het dicht slippen van de magnetische nul in het antenne stralingsdiagram veroorzaakt !
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Ha die Henk,
Kan je het voor mij nog wat duidelijker maken, b.v. met wat foto's en/of schema technisch.
Ik kan mij niet goed voorstellen op mijn lokatie en samen met het gebrek aan grote/sterke AM stations in de buurt dat er kernverzadiging gaat optreden in de ferriet staaf.
Wel merk ik de hoge Q van de ferriet staaf op de geluids kwaliteit dat moet ik nog tunen met een parallel weerstand als ik daar an toe ben.
Op het ogenblik heb ik wat PC pijp materiaal in huis en ik denk aan een manier voor afscherming, zoals twee plastick pijpjes over elkaar heen en de binnenste bijna 360 Graden alu folie.
Twwede optie is en koper pijpje waar ik een sleuf in slijp ens, enz.
Ik hoor graag van je.
Groet,
Bram
electron920
Ha blackdog,
Ik heb een schetsje gemaakt het is de bedoeling om de ferriet staaf symmetrisch te gebruiken.
Als je de lange ferriet staaf die je hebt laten zien wil gebruiken prima op beide uiteinde dezelfde spoel,
positioneren in het midden de uitgangstrafo.
Als versterker kan je de Op amp gebruiken twee keer en koppelen met een trafo.
Ik heb indertijd een J-fet gebruikt J310 denk ik deze is in de familie degene met het grootste uitgangsvermogen.....
Voor de afstemcondensator zou een power varactor gebruikt kunnen worden maar die zijn duur en zeer lastig verkrijgbaar.
Nu zijn de signalen ook weer niet van dien aard dat we over Volts praten,wel zou ik ook hier een,
dubbel diode nemen om gelijkrichting tegen te gaan.
De varactor zou gestuurd kunnen worden door de sterktemeter spanning zodanig dat de tuner van beneden bedient kan worden....
Een andere oplossing is het elektrisch afschermen ik heb dat toegepast door in een stukje verwarmingsbuis een,
sleuf te frasen (slijpen kan ook) en hierin geïsoleerd de ferriet staaf te monteren.
De ferriet staaf had ik op een langwerpig printje bevestigt met het versterkertje minder complex als de symmetrische uitvoeren.
Maar de symmetrische uitvoeren is het aller beste het verschil je valt van je stoel veel gevoeliger en een zeer goede onderdrukking van het E veld.
Ik denk dat je de antenne binnenshuis kan gebruiken met een draaicondensator.......
Eens kijken voor een versterkertje met twee keer een J-fet en de spanningskoppeling.
Belagrijk voldoende ontkoppeling tussen voeding en HF pad.....
Groet,
Henk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik snap die sneer "margemaker" niet echt als ik een kladje van de kosten maak. Ik kan het er nauwelijks voor leveren als ik ueberhaupt nog marge wil maken, maar dat terzijde.
Als het gaat om het onderdrukken van storingen vraag ik me af of het nog uitmaakt als je - net als Philips vroeger - een statisch scherm om de whip plaatst zodat je de niet-magnetische stoorcomponent zoveel mogelijk uitsluit.
Ik zie ook niet heel erg een begrenzing van de bandbreedte behalve de gebruikte transistor. Zou hij niet juist veel meer storing oppikken als je een VHF transistor gebruikt die ver boven de 30MHz nog goed versterkt?
Daarop voortbordurend zie ik dat electron920 juist de nodige afstemming opneemt in zijn symmetrische schema hierboven. Zou enige vorm van afstemming of nog wat steilere bandbreedtebegrenzing niet ook voordelig zijn voor het traditionele whip-ontwerp?
electron920
Ha maartenbakker,
De eerste opmerking kan ik niet plaatsen
misschien ander draadje.
Een Whip zeg maar spriet die werkt in eerste instantie voor het E-veld en die moet je dus niet elektrisch afschermen.
En magnetisch afschermen daar heb je veel minder last van wel kan je door gebruik maken van een schild de richting/gevoeligheid beïnvloeden.
Ik heb geen magnetische antenne meer op dit moment maar het type gewikkeld op de ferriet staaf heb ik z'n 45 jaar geleden gebouwd.
Dus dit lig nog in mijn gedachten overigens is het idee van Philips ik denk uit 1937 
Toen was Philips nog echt Philips maar ja.....
Het punt met bijvoorbeeld de loop ruit of raam is hetzelfde als je niet goed oplet heb je zo het antenne effect.
En doe je het voordeel van de loop teniet dat is jammer.
De afstemming ik heb in het tekeningetje gekozen voor een bandspreiding en afstemming dit is best wel gunstig maar is even rekenwerk.
Groet,
Henk.
blackdog
Golden Member
Hi Maarten, 
Als je adverteert met een 2N5109, dan hoort hij er op te zitten.
Dit is een speciale transistor en ik weet dat hij vrij kostbaar is.
Het is niet alleen de bandbreedte die ten koste gaat betreffende de ongestempelde transistor.
Ook de 2 en 3e orde vervorming zal zeker hoger zijn.
De modernere versies van Alie en EBay gebruiken andere Fets en ook een modernere breedband transistor die de coax stuurt in SMD format.
Als fabrikant van een MiniWhip zal je het moeilijk hebben hier in Nederland, dit als je nieuw materiaal inkoopt, het gaat alleen enigsins rendable, bij gebruik van oude voorraden denk ik.
Behalve de J310 en de 2N5109 zijn het allemaal basis onderdelen waarbij je oude goedkope onderdelen kan gebruiken, dus nog wat marge maken.
Begrijp me goed, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit voor 20 Euri op de markt te brengen als bouwpakketje.
Ik weet maar al te goed hoeveel tijd er in gaat zitten om onderdelen bij elkaar te zoeken, vooral als er aardig wat prijsdruk op staat.
Maar op de website van Display staat gewoon een foto met een 2N5109, misschien bestel ik nog een printje, dit om te kijken wat ik ga krijgen. 
Bandbreedte beperking
Vele modellen MiniWhips hebben tegenwoordig een kleine serie spoel met het antennen vlak opgenomen, dat kan zinnig zijn als je net als ik, dicht bij een Digitenne mast of andere service mast bevind.
Bij wat metingen vond ik echter wel wat slingeringen over het frequentie gebied waar ik het tot nog toe getest heb, als ik het goed onthouden heb, heb ik tot 100MHz toen gemeten.
Ieder voordeel heb zijn nadeel...
Ontploffing
Bij één van de China modellen had ik een kleine ontploffing...
Op de antenne print plofte er een tantaal uit en ik was niet boven zijn max werkspanning geweest(16V)
Waarschijnlijk is de 16V opdruk op de geplofde condensator wat te optimistisch....
Te testen antenne typen
Maarten, ik test met twee verschillende antennes in dit topic, dat is een MiniWhip van drie verschillende fabrikanten en een actieve ferriet staaf voor de middengolfband.
De MiniWhip modellen mag je geen scherm geven, anders kan het antenne vlak het elektrische deel van het signaal niet ontvangen.
Wel helpt het sterk mee als je een MiniWhip model boven een goed geleidend massavlak kan plaatsen.
Er is trouwens aardig wat tegenstrijdige info te vinden over MiniWhip aardpunten,
dit heeft betrekking op het stoorniveau rond de antenne positie in het elektrische veld en de commonmode problemen hiervan.
Omdat het bij iedere plaatsing van een MiniWhip anders is, hierdoor krijg je ook heel veel verschillende "meningen"
Het type actieve antenne met een ferriet staaf heeft er voordeel van, dat je zowel de ferrietstaaf zelf en het versterkertrapje zo goed mogelijk kan afschermen tegen het elektrische veld.
Dit helpt de storing van het elektrische deel(waar de meeste storing in zit binnen de muren) zo goed mogelijk uit te sluiten.
Zoals je al aangaf, gebruikte Philips en Grundig radio's een "gaas" over de draaibare ferriet staaf, dit voor het verkleinen van de ratel storing.
Henk
Ik ga eens testen met een wat simpeler opset van je schema, je schema laat een dubbele symetry zien, ik begrijp dat je hiermee het onderste uit de kan haald. 
Ik ga testen met een uitkoppeltrafo maar even zonder versterker trapjes.
Dank en groet,
Bram
electron920
blackdog
Golden Member
Hi Henk, 
Af en toe heb ik wat tijd beschikbaar en doe ik kleine stapjes.
Druk en jammer genoeg nogal wat koppijn...
Ik heb een dual variabele condensator opgezocht en een kleiner model ferrietstaat er op gemonteerd met twee gelijke spoelen.
Die zijn van de radio beurs van een paar weken terug waar ik twee ferriet staafjes had gekocht.
Ik heb verder nog wat testjes gedaan met het uitkoppelen van het signaal vanaf de ferriet staaf rond het midden van de staaf met een aantal windingen.
De koppeling van deze windingen naar de afgestemde kringen is niet strak, ik denk er nu aan om de "koude kant" van de kringen een koppel winding te leggen en deze in serie te zetten.
Nog een stap die ik heb gedaan is de manier hoe ik het signaal van dak naar beneden te brengen.
Daar wil ik een stukje FTP voor gebruiken, dus ik ben wezen experimenteren met twee trafo’tjes met midden aftakking om ook DC te kunnen overbrengen.
Zie het maar als een POE systeem voor netwerk, alleen heb ik wat grotere trafo's nodig voor de nodige zelfinductie bij lagere frequenties.
Dus, ik heb niet stil gezeten, steeds testjes gedaan voor onderdelen van het systeem.
Mijn minivna-h4 is trouwens een welkome aanvulling, ik heb al wat screenshots gemaakt van de trafo setups,
maar ben nog niet fris genoeg om er een redelijk verhaal bij te maken. 
Dank voor de interesse en er komt nog een vraag aan die ik je ga stellen, maar daar moet ik eerst even een schema'tje voor tekenen.
Groet,
Bram
Mijn ervaring is dat een breedbandige uitvoering net zo goed werkt.
Een grote verbetering is twee mini whips parallel aansluiten.
Eentje laag, bijv. 3 meter hoog, de andere 6 meter of meer.
Maar ook bijv. 5 of meer meter uit elkaar werkt met 2 ingangen.
De 2e antenne kan ook een lange draad zijn.
Dit ontdekte ik bij toeval. Later heb ik een fase unit gemaakt.
Daarmee regel ik de fase van eentje en van beide de amplitude.
Één van de ingangen kan ik afstemmen in 4 banden van 150 khz tot 15 mhz.
Met slechts één van die antennes aangesloten, verzuipt het signaal in de qrm. Met beide een schone signaal. Net nog Caroline 648 khz schoon en een lpam op 675 khz. Draad van 15 meter als 2e antenna.
Als 2e tor gebruik ik een BFR193. UHF torretje van € 0,22..
In een 3/4 buis, daar past precies een SO239 plug in.
Op dinsdag 11 juni 2024 23:45:38 schreef Bert jan:
Mijn ervaring is dat een breedbandige uitvoering net zo goed werkt.
Een grote verbetering is twee mini whips parallel aansluiten.
Handige ontdekking!
Heb je ze puur parallel bij de voeding parallel aangesloten, of ziet er iets tussen?
Dit ontdekte ik bij toeval. Later heb ik een fase unit gemaakt.
Daarmee regel ik de fase van eentje en van beide de amplitude.
Één van de ingangen kan ik afstemmen in 4 banden van 150 khz tot 15 mhz.
QRM killers zijn tegenwoordig een must.
Ik had een home made antenne switch , die in de stand tussen beide standen, met allebei contact maakte. Door de voedingsspanning van de miniwhip te regelen, dus de gain, nam de qrm nog verder af. 2e antenne was een lange draad.
Effect was het grootste op de middengolf, zo tussen 600 en 1200 khz.
Er was kennelijk sprake van een faseverschil van ca. 180 graden.
Op de kortere golven was er weinig verschil.
blackdog
Golden Member
Hi,
Voor het goed nullen is een correcte fase van belang en de amplitude moet gelijk zijn voor de frequentie waarop je de stoorspanning onderdrukking wilt hebben.
Denk dan aan de amplitude van de storing en niet van het te ontvangen signaal, op hogere frequenties kan dat aardig lastig worden dit goed ingesteld te krijgen. 
Denk b.v. maar eens aan een passief Notch filter(dubbel-T filter), pas als je de condensatoren en de weerstanden binnen 0.1% hebt uitgezocht kan je verwachten dat je ruim 50dB demping kan halen.
Dit natuurlijk als je het filter met een lage impedantie aanstuurt en met een hoge impedantie afsluit.
Variabelen hierbij zijn bij dit filter 6 passieve componenten en twee impedantie ’s, is alles goed in balans, dan is de onderdrukking erg goed te krijgen. (. -60dB met temperatuur stabiele componenten)
Nu is bij storing via antennes geen 40 a 60dB onderdrukking nodig, maar het bovengenoemde geeft misschien wel een beetje het gevoel wat nodig is voor goede onderdrukking, dit daar het principe gelijk is.
Bij een Actieve antenne zoals de MiniWhip zijn de variabel deze: de amplitude(vrij vlak over een groot gebied) en positie t.o.v. de stoorbron,
bij een draad antenne is dit de positie t.o.v. de stoorbron en ten opzichte van de MiniWhip.
De amplitude op de draadantenne, en de amplitude die van een draad antenne afkomt is alles behalve vlak over het korte golf gebied.
Hoe hoger de frequentie hoe belangrijker een precieze correctie van de amplitude en de fase zal moeten zijn, je zal een groot bereik van de regelorganen moeten hebben met waarschijnlijk een vertraging op je condensatoren.
Groet,
Bram
Klopt, komt erg precies. Startpunt is een punt waar het signaal minimaal wordt (tegenfase) ,gelijke amplitude. Dan iets bijregelen voor minste qrm. Voor de lange golf moet ik een grote spoel van 1mH in serie zetten met de lange draad. Anders is de spanning te laag. Rond 1500 khz even sterk als de whip.
Vanmiddag de miniwhip van 3 naar 6 meter hoogte gezet. Maar dat ging slechter. Opvallend. Seabreeze 1098 khz op 65 km afstand nog hoorbaar.
hoi Bram,
Ik zoek al een tijdje voor je naar een artikeltje en heb het eindelijk gevonden. Het is denk ik ooit eens genoemd in Electron.
Je kan het vinden op blz 81-85 van: https://archive.org/details/radio_electronics_1983-06
blackdog
Golden Member
electron920
Ha 575,
Het prentje is niet tof twee aparte versterkers gebruiken en de uitgangen koppelen.
Ik heb een 15 cm ferriet staaf opgezocht en ga een voorbeeld maken maar mij gaat het er weer om om op afstand te tunen....
Groet,
Henk.