Goedemiddag techneuten!
Vanmiddag deed opeens de acculader van mijn heftruck niet meer, stoppen en aardlek waren er door gevlogen.
Kap van de acculader eraf gehaald, en tot mijn verbazing zie ik een klein M3 moertje liggen tussen de PTC1 en koelblok. Hier kwam dus de kortsluiting van.
Moertje weg gehaald en voorzichtig de stroom er weer op en het leek er op dat de PTC1 begon te roken.(Hij was wel goed warm)
Uiteindelijk stroom er af, en deze PTC1 eraf gesoldeerd en doorgemeten. Deze geeft nog 5.7 Ohm.
Is deze PTC nog bruikbaar omdat deze nog wel een bepaalde weerstand heeft of is deze kapot?
Op de zijkant van deze PTC staat 16P.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Als ik het zo lees kan er wel eens meer stuk zijn gegaan.
Het hangt er vanaf hoe die "PTC1" in de schakeling zit, en waartussen dat moertje precies heeft gezeten.
Een goede foto van boven en onderkant print, van het gebied waar de klappen zijn gevallen, kan uitsluitsel geven.
----
Een PTC krijgt een Hogere weerstand als hij opwarmt vanaf "kamertemperatuur".
Het zou een NTC moeten zijn (als hij in serie staat met de voeding) die krijgt een Lagere weerstand als hij opwarmt. Zo wordt de opstartstroom begrensd.
Hij zou dus gewoon goed kunnen zijn, hij zakt naar zeg 1 Ω of zo als hij warm is.
Je kan hem ohms meten en dan een beetje opwarmen met een aansteker/fohn (niet in de fik steken) om te zien of de weerstand omhoog of omlaag gaat.
Op zaterdag 1 juni 2024 17:37:33 schreef vergeten:
Een PTC krijgt een Hogere weerstand als hij opwarmt vanaf "kamertemperatuur".Het zou een NTC moeten zijn (als hij in serie staat met de voeding) die krijgt een Lagere weerstand als hij opwarmt. Zo wordt de opstartstroom begrensd.
Hij zou dus gewoon goed kunnen zijn want hij zakt naar zeg 1 Ω of zo als hij warm is.
Het zal wel een exemplaar zijn wat tot 0,1 Ohm of lager gaat, tenminste als die inde netleiding zit als inrush current limiter. Bij 1,4 KW loopt er al gauw een Ampère of 7 en dan wordt hij bij 1 Ohm wel erg warm'.
Leesvoer:
https://product.tdk.com/en/products/protection/current/ntc-limiter/ind…
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 1 juni 2024 17:51:23 schreef buzzy:
[...]Het zal wel een exemplaar zijn wat tot 0,1 Ohm of lager gaat, tenminste als die inde netleiding zit als inrush current limiter.
Hij moet natuurlijk wel warm blijven als de voeding is opgestart, er moet wel "thermisch" evenwicht ontstaan tussen de stroom/weerstand/warmte. Is ook weer afhankelijk van de belasting.
Als ik de PTC met de adem warm maak zak ie even naar 3.4 Ohm en daarna weer terug naar 5.7 Ohm.
De PTC staat parallel over de WRG RB-112DMF5 als ik de print zo bekijk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo'n ding begrenst de stroom bij opstarten. Als er een short na de NTC zit dan blijft de stroom te hoog en wordt hij te heet. Ik denk dat de NTC goed is maar er iets kapot is na de NTC. Dat moertje kan best gezorgd hebben dat er spanning op iets kwam te staan waar geen spanning of een veel lagere hoort te staan. En dat kan geen gevolgen hebben, een klein gevolg (1 onderdeel kapot) of je halve PCB slopen (als er zo bv 48V op de rail komt die de digitale logica voedt en zo de boel total loss heeft gemaakt).
vergeten
Golden Member
Als ik de PTC met de adem warm maak zak ie even naar 3.4 Ohm en daarna weer terug naar 5.7 Ohm.
Dan is hiermee bewezen dat het een NTC is en geen PTC. (ondanks dat de componentaanduiding PTC1 iets anders suggereerd)
De NTC zit parallel aan het (dubbele) maak contact van het relais RB-112DMF5.
Het relais heeft daarmee als doel de NTC te overbruggen/bypassen als de voeding is gestart.
Achterhaald 
Je kan het beste de voeding gaan testen met een serie-gloeilamp van 60 of 100watt in de netaansluiting. wel eerst de gesneuvelde zekering herstellen.
Als je aangeeft wat de lamp doet als je de netspanning inschakelt, dan kunnen wij daaruit de gezondheidstoestand enigzins diagnostiseren.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 1 juni 2024 18:20:26 schreef JoukeD:
Dat is het gedrag van een NTC.
Bij een NTC word de weerstand lager bij een hogere temperatuur en voor een PTC word de weerstand dan hoger.
Een NTC word als inrush limiter gebruikt. Dit is nodig anders is de inschakelstroom te groot voor de zekering in je groepenkast.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter
Dus als dat ding toch gaat roken dan is de stroom die er door de NTC loopt groter dan wat de bedoeling is en is er waarschijnlijk iets defect.
Nadat je het moertje heb weg gehaalt begon de NTC pas te roken dus op zich doet hij zijn werk en blijft de zekering heel. En dat zekering heel blijft geeft ook wel een hint dat er geen grote schade is in het apparaat.
Volgens hierboven moet er een relais de NTC overbruggen en dat werkt dan waarschijnlijk niet meer. Ik zou als eerste eens meten of de halfgeleiders op het koelblok waar het moertje tegenaan lag of die nog goed meten. Meestal is zo een koelblok geïsoleerd opgesteld en maakt dat moertje sluiting en dat overleeft dat component op het koelblok niet.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
vergeten
Golden Member
Dus als dat ding toch gaat roken dan is de stroom die er door de NTC loopt groter dan wat de bedoeling is en is er waarschijnlijk iets defect.
Dan testen welke van de onderstaande situaties het geval is.
- Geen aansturing van het 12v Relais. (spanning meten op de relaisspoel)
- De relais spoel weerstand. (Ohms meten zonder spanning, zie datasheet)
- Defect relais contact, wat zou moeten sluiten. (die is wat lastiger)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou ook kijken waar dat moertje vandaan kan zijn gekomen... (meestal is er dan ook nog een los boutje en ringetje ergens...
)
(en misschien een ongekoelde halfgeleider door een los koelprofiel)
Ik denk een triac of thyristor te zien tussen koelvin en buffer. De weerstand waarvan ik denk dat het een ntc is dient om de piek van de buffer te beperken bij het opstarten. Eens op spanning zal de triac als overnamecontact dienen. Door de kortsluiting verwacht ik dat de triac stuk is waardoor alle stroom door de weerstand blijft vloeien, en dan wordt deze idd zeer warm.
Allemaal bedankt voor jullie deskundige blik.
Ben al weer wat wijzer geworden. Om de weerstand te controleren met de adem lijkt niet goed te werken. Had hem afgelopen zaterdag even op een warm houd plaatje gelegd en dan gaat de weerstand omhoog dus toch een PTC, en die werkt dus die kan ik uitsluiten en weer terug monteren.
De weerstand die er kort bij in de buurt zit doorgemeten deze is ook goed. De weerstand van de relaisspoel gemeten die komt op 356 Ohm uit dus die kan ik ook uitsluiten.
Hierna de 2 K40EH5 transistors (toch?) eraf gesoldeerd en doorgemeten. Deze hebben onderling 0.0/0.1 Ohm en dat klopt volgens mij niet. Dit zijn de 2 die allebei een klein eigen koelblok hebben.
Als ik de andere 2 meet als ze gemonteerd zijn (de 2 op dat lange koelblok) hebben die wel een bepaalde weerstand waar 1 daarvan daarna wel 0.0/0.1 Ohm heeft en dus doorlaat. Dat is toch goed?
Ook is de weerstand van het kleine koelblok waar dus het moertje tegen aan heeft gelegen naar 1 aansluiting van de spoel, op 1 foto heb daar een lijntje tussen getekend. Betekend dit dat er nog ergens anders een kortsluiting in zit?
-- Moertje is terecht, dat had ik helemaal aan het begin al gedaan. Komt van het display die aan de behuizing zit en deze is waarschijnlijk losgetrild of iets dergelijks.--
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De K40EH5 is een IGBT. Dat is een transistor met een gate. Een gate heeft maar heel weinig lading nodig om de IGBT in geleiding te brengen. Geen idee hoe je die met een ohm meter test want ik heb nog nooit een halfgeleider getest met een ohmmeting. De oldtimers hier zullen wel weten hoe want vroeger hadden multimeters geen diodetest.
De gate moet oneindig zijn tov de collector of emitter. Er zit een body diode met de anode aan de emitter en kathode aan de collector. Die kun je ook testen. Zoek anders een video waar ze het voordoen. Niet dat het zinvol is want je hebt ze eruit geknipt ????? dus ze kunnen toch niet meer terug als ze heel zijn. Dan kun je gewoon wachten op de nieuwe.
Hoeveel steeg die "ptc" toen je hem verwarmde ?
Een IGBT meten met een multimeter is idd niet super. Je kan idd de body diode meten, en de geisoleerde gate tov de emitter als een capaciteit.
De IGBT zijn er uit geknipt, tijd voor een betere soldeerbout?
Thevel
Golden Member
Een IKW40N65H5 heb ik niet maar ik heb gemeten aan een IGW40N60H3 IGBT (zelfde behuizing)
Met de meter in de Ohm stand heb ik op geen enkele manier 0.0/0.1 Ohm gemeten.
Als je zo'n lage waarde meet zijn volgens mij de IGBT's overleden...
In dit topic waren de IGBT's ook stuk en die maten ook 0Ω tussen alle pootjes.