Ik heb een Commodore 64C en een Commodore 1084 scherm. Nou heb ik een S-video kabel gekocht, maar over SCART. Dus DIN-8 naar SCART.
Als ik deze inplug op de 1084, dan is het beeld heel vreemd. Alsof het de achtergrond van een oude MacPlus betreft. Dus gewoon paars-op-paars, met met een schaakbordpatroon op pixelniveau, maar dan als sterke helderheids variatie in het paars, en niet letterlijk zwart-wit. Er is geen "color-bleed" zoals je over RF of composiet krijgt, er is dus wel degelijk sprake van chroma en luma scheiding. Maar door dat pixelpatroon is er niet mee te werken. Is dit een kwaal van een defecte VIC chip? Iets anders?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die DIN naar scart kabels doen niet altijd wat je ervan verwacht.
Hier staat hoe het eea aangesloten zou moeten zijn. https://www.c64-wiki.com/wiki/A/V_Jack
Ik heb zelf enkel het systeem aanhouden wat Commodore ook zelf gebruikte, DIN naar drie tulp stekkers.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De 300 Ohm weerstand in de Chroma lijn kan enige verbetering brengen. De amplitude van het Chroma signaal van de C64C is groter dan de S-Video standaard en kan daardoor meer kleur artifacten op het scherm veroorzaken.
Het lijkt er op dat de "horizontale resolutie" is gehalveerd op de foto van TS.
Ik zou TS aanraden om eens alleen het CVBS (composiet video) signaal aan te sluiten op de 1084 en kijken of het beeld dan wel goed is.
Als het CVBS signaal hetzelfde slechte beeld laat zien dan is er ergens een defect.
De 300 Ohm weerstand in de Chroma lijn kan wonderen verrichten...
KGE
Golden Member
Op maandag 3 juni 2024 12:16:15 schreef blanka:
Hier een closeup.
Als ik het zo bekijk zit je nog steeds naar een Composiet video signaal te kijken en niet naar Chroma/Luma (S-Video/YC).
Samen met het raster van de beeldbuis krijg je dan door de beperkte bandbreedte dat beeld.
Op de Commodore SX64 was het nog veel erger met dat kleine kleuren beeldbuisje..
We zijn vreselijk verwend met LCD/OLED e.d.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat halve resolutie doet mij denken aan: "was daar niet een bitje voor?"... Omdat de opstartprocedure van het ding tot op de cycle nauwkeurig bij al die dingen hetzelfde was, zou dan de videochip kapot moeten zijn: Bitje "stuck-at-1" of zoiets. Dit lijkt me veel onwaarschijnlijker dan iets anders in de rest van het circuit. Maar houd het in het achterhoofd.
(Normale resolutie is 320x200, toch? Dan was er ook een 160x200 mode).
Op maandag 3 juni 2024 18:53:38 schreef KGE:
[...]Als ik het zo bekijk zit je nog steeds naar een Composiet video signaal te kijken en niet naar Chroma/Luma (S-Video/YC).
Samen met het raster van de beeldbuis krijg je dan door de beperkte bandbreedte dat beeld.
Op de Commodore SX64 was het nog veel erger met dat kleine kleuren beeldbuisje..
We zijn vreselijk verwend met LCD/OLED e.d.
Composiet video (CVBS) moet ongeveer hetzelfde beeld als op de foto van Sine opleveren.
Als Composiet video (CVBS) er net zo slecht uitziet als op de foto van TS dan is er ergens een defect.
Het beeld op de foto van TS is over-gesatureerd door de te hoge amplitude van het S-Video Chroma signaal dat uit de C64C komt en dat kan voor oversturing zorgen in de PAL decoder.
De weerstand van 300 Ohm in de Chroma lijn brengt het Chroma signaal terug naar een standaard S-Video level en zou het euvel wel eens kunnen oplossen, proberen kost niets (een weerstandje en wat tijd).