LG OLED77GX6LA geen standby light

Hallo,

Ik heb hier een OLED77GX6LA waarvan de voeding niet lijkt te werken.
Ik meet op een aantal uitgangen op de onderste connector, zie de foto in de bijlage, wel 13v en aantal andere spanningen maar er is geen standby light zichtbaar. Heb inmiddels al een aantal PWM drivers en PFC controllers vervangen maar dit heeft het probleem niet opgelost. De spanning,23v, voor het backlight bij de bovenste connector is niet aanwezig en de 12v op de middelste connector ook niet. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn met deze TV?

Van de 13V word op moederbord de betreffende standby spanning gemaakt voor de uC, dus vermoed eerder een mainboard issue... Ga daar eens meten of je 3,3 en zelfs 1,8V meet voor standby controller.

fred101

Golden Member

Ipv blind regelaars te vervangen zou ik met de scope kijken op ze werken. Hoe meer je zomaar doet, des te groter de kans op nieuwe fouten. Zo kan een nieuwe regelaar bv fake of kapot zijn, je kunt ook door desolderen dingen mollen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat de meting met de multimeter die smd voorstelt, op dit moment de snelste route is. Een scope is nog niet nodig, maar meten komt in de aanpak van een reparatie inderdaad bijna altijd vóór vervangen (moet je wel een klein beetje idee hebben van wat je moet meten).

23V voor het panel (niet voor de backlights!) wordt pas ingeschakeld als hij uit standby komt en eventuele beveiligingen niet getriggerd worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 4 juni 2024 19:54:23 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@smd
Oke ik laat weten als ik wat gevonden heb, bedankt voor de suggesties.

@fred101
De regelaars en/of andere componenten die ik vervang, haal ik altijd bij gerenommeerde bedrijven zoals een mouser/digikey dus fake zullen ze niet zijn.
Het desolderen en solderen is voor mij geen probleem, heb ik al aantal jaar ervaring mee, mollen is er niet meer bij.

@maartenbakker

Voordat ik uberhaupt de PFC controllers en PWM drivers vervangen had, eerst uiteraard gemeten. ik miste een aantal spanningen bij deze ic's, de passieve componenten zoals diodes, condesatoren en weerstanden waren allemaal oke. Je moet toch ergens beginnen met meten, aangezien de voeding een verdachte is ben ik daar begonnen.

@smd

Inmiddels gemeten bij de kabel naar het standby lampje, daar meet ik op 2 punten 3.3v. Alleen op een derde uitgang maar 2.23v. er zitten achter de connector 3 filters denk ik. Bij de bovenste(omcirkelde) en rechtse filter meet ik aan beide kanten 3.3v maar de onderste omcirkelde filter meet ik aan 1 kant 3.3v en andere kant 2.23v. de standby spanning(1.8v) is niet aanwezig op de connector, daar meet ik 0v, ik meet bij verschillende spannings regulators 0.9v, 5.0v, 1.1v, 1.8v, 3.3v

Dus lijkt of moederbord gewoon "aan" is, dus heb je beeld met een felle lamp? kan je TV op standby zetten met afstandsbediening?? Meet je op de Tcon ook spanning??

@smd
De tv reageert niet op de afstandsbediening terwijl 3v3 standby aanwezig is op de IR ontvanger print. De zekeringen op het Tcon board zijn allemaal goed, die heb ik gemeten, alleen ik meet geen spanning op het Tcon board, dit bord wordt gevoed door de 2 connectoren vanaf de voeding waarvan ik zei dat ik daar geen spanning had gemeten, dat is de 23v en 12v.

Kan dit niet een softwarematig probleem zijn?

[Bericht gewijzigd door marc1200 op donderdag 6 juni 2024 22:24:18 (17%)

Denk het niet, maar je kan een USB stick met controle ledje met de software van de LG site er in drukken en kijken wat er gebeurt??

Heb een usb met fat32 bestands indeling daarop heb ik de lg software opgezet maar ik zie het rode ledje niet aangaan of knipperen als ik stekker van de tv erin doe.

Dan lijkt moederbord toch echt defect...

Inmiddels via marktplaats een nieuw moederbord weten te bemachtigen, heb al enige vooruitgang, de standby led brandt weer maar als ik de tv inschakel hoor ik de relais van 230v aan en uit klikken en gaat de standby led uit maar er gebeurt verder niks backlight gaat niet aan en beeld blijft zwart.

De processoren van het moederbord en Tcon bord worden gewoon warm dus het lijkt allemaal wel op te starten

[Bericht gewijzigd door marc1200 op donderdag 13 juni 2024 22:55:37 (16%)

Geen breuken in het scherm?? Alle spanningen aanwezig? Alle details van moerbord komen overeen??

Nee scherm is volledig heel, de spanningen zijn ook aanwezig allemaal.
Het moederbord heb ik nog even gecontroleerd maar is 100% de juiste.

Op moment heb ik een nieuw Tcon board in bestelling liggen, dus dan maar even kijken of dat het op gaat lossen, ik las namelijk ergens anders dat het tcon board het probleem dan is als het moederbord wel gewoon reageert op de afstandsbediening maar dat er geen beeld of verlichting is.
Als ik meer weet laat ik het weten hier.

Ik ben zelf nog wel benieuwd naar het echte probleem, zou het ook kunnen zijn dat er breuken zitten in de solderingen van de processor op moederbord en Tcon board vanwege slechte koeling?

[Bericht gewijzigd door marc1200 op zondag 16 juni 2024 14:38:16 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Het is een OLED toestel, er is dus geen sprake van verlichting (backlight) en de TCON is gekalibreerd op het panel dus resultaat onduidelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je hebt gelijk inderdaad, ik bedoel dat er compleet geen beeld is dus zwart.

ik las op het forum elders dat het ook mogelijk was om het eeprom geheugen van het Tcon board over te zetten. Hier zouden die kalibratie waardes in moeten staan?

Op zondag 16 juni 2024 18:51:27 schreef marc1200:
Je hebt gelijk inderdaad, ik bedoel dat er compleet geen beeld is dus zwart.

ik las op het forum elders dat het ook mogelijk was om het eeprom geheugen van het Tcon board over te zetten. Hier zouden die kalibratie waardes in moeten staan?

Afhankelijk van het bouwjaar is het de eeprom en de EMMC of alleen de EMMC, deze zet je niet zomaar even over want de EMMC is een BGA IC.

Het bouwjaar van deze TV is 2020.
Het desolderen van emmc BGA geheugen en solderen van een nieuw geheugen heb ik wel eens vaker gedaan bij een sony tv met android bootloop probleem, dit was een succes.
Het enige probleem is dat ik de chips moet reballen. Dit lijkt mij wel lastig, zijn er universele stencils beschikbaar?

Dat zijn universele stencils.
Vraag, hoe heb je de t-con kunnen vinden? Heb je gezocht op het 6870C nummer of het 6871L nummer?

Oke
Ik heb in dit geval niet gezocht op deze nummers, aangezien deze inderdaad niet verkrijgbaar zijn. Ik heb gezocht op het MGJ nummer die komt wel overeen. Maar misschien is er wat mogelijk met overzetten van eeprom of EMMC?

Wat is een MGJ nummer?
Als de t-con volgens jou gelijk is aan wat er origineel in de tv zit had je beeld moeten krijgen, geen mooi beeld maar wel beeld. Krijg je dat niet dan is er meer aan de hand. De t-con voor dit model is hoogstwaarschijnlijk een 6871L-6457D en is op zich wel te verkrijgen.

Het MGJ nummer staat op de koelplaat van het Tcon board, dit is MGJ66967301.
Het 6870c nummer kwam bij de oude en nieuwe Tcon overeen. Het totale nummer is 6870c-0858c

Alleen met het nieuwe Tcon board is het probleem niet opgelost helaas, nog steeds geen beeld wat aan zou moeten gaan, wel het klikken van relais.
De 12v op de middelste connector is wel aanwezig.
Alleen op de 23v connector meet ik 0.83v als de tv uit standby gehaald wordt.

De signalen vanaf het moederbord naar voeding zoals drv_on,pwr_on, en 12vt_on zijn aanwezig(3.3v)

Dus trerugtraceren waar de 24V blijft, meestal direct uit de main voeding