TLDR: Iemand tips voor een goede 18V regelaar voor een sensored brushless motor?
Wensenlijst (van must have naar nice to haves):
- Aan/uit schakelaar
- Soepel throttle control
- Soft start / aanpasbare curve
- Lage/aanpasbare vertraging
- Geen/aanpasbare deadzone
- Min-max speed settings
- 3 speed settings
- power cut bij remlicht
-------------------
Hi all,
Ik hoop dat ik in het goede topic zit, zo niet dan voel je vrij te verplaatsen / me te informeren.
Ik heb vorige week een Mondraker Grommy 16 ontvangen voor mijn zoontje (5y).
Nu vallen me hier een paar zaken op, vandaar dit topic.
1. De acceleratie-response heeft een grote vertraging. Deze vertraging is zodanig dat de acceleratie meer als een verrassing komt.
2. Deadzone. De eerste 20a 30% van de travel reageert de fiets niet
3. De minimale snelheid is vrij hoog in standje drie (~8kmph) waardoor de hij erg onrustig aan voelt. Wil je langzamer gaan dan zit je in een soort aan/uit response ipv rustig pendelen. In standje 1 is de min snelheid wel lager.
4. De geadverteerde max snelheden worden niet gehaald.
Dit voelen voor mij allemaal aan als fouten in de electrische regelaar of eventueel de hendel.
Ik heb hiervoor reeds contact opgenomen met de verkoper, welke het bij Mondraker heeft neergelegd en kreeg als feedback: "we zien niets geks, alles is binnen spec".
Terugsturen mag, maar indien er geen fout wordt gevonden (klinkt aannemelijk als ik hun feedback lees) dan krijg ik de verzendkosten niet vergoed, dat betekend dat ik netto zo'n 100 euro heb ingeleverd.
Om eea wat beter duidelijk te maken hieronder wat video's met de boven beschreven problemen.
Vertraging response en deadzone
https://photos.app.goo.gl/A3UiaQvtBbYRkrsS6
Minimum snelheid, deadzone, gek geluid
https://photos.app.goo.gl/5JaYa7gAdMex5ZcH9
Max snelheid (6 / 11 / 16 kmph)
https://photos.app.goo.gl/r33jbsqBbt6AA74d7
Ik hoor graag jullie expert mening hierover.
Persoonlijk vind ik dit niet acceptabel van een product met deze prijs (van een gerenommeerde fabrikant). Ik heb zelf verschillende EV voertuigen (gehad) waaronder een Super Soco TS (die ik nadien van nieuwe accu, motor, regelaar heb voorzien), Zero FXE, Kia eNiro en Kia EV6 en daar ervaar ik (uiteraard) geen van bovenstaande problemen mee.
Ik ga liever geen hendels of esc's vervangen, maar als er geen alternatief is sta ik daar uiteraard wel voor open.
EDIT: Kan ik de titel nog aanpassen, het lijkt alsof er wat woorden zijn weggevallen.
Zeker niet acceptabel, maar wel kenmerkend voor iets dat waarschijnlijk gewoon in Shenzen van de plank getrokken is en met wat kunst en vliegwerk in een kinderfietsframepje is gezet. Kinderartikelen is het segment van de markt waar je de grootste rommel tegenkomt 'want het is voor kinderen' of 'het is speelgoed'.
Ik weet dat het gezeur is, maar laat dat kind toch z'n eigen spieren ontwikkelen. Bewegen is gezond. Jong geleerd is oud gedaan. Ik steek nog steeds alle conventionele elektrische fietsen voorbij op m'n trapfiets.
Je wil niet dat je kind straks niet meer zonder elektrische fiets kan, omdat het niet de geringste inspanning kan leveren. Die rottige opoefietsen waar de helft mee naar school komt, daar hoef je een kind ook niet mee te martelen natuurlijk, 't moet wel lekker rijden 
Dit alles is er van uitgaande dat er geen onderliggende fysieke redenen zijn voor het moeten hebben van trapondersteuning.
Echt kapot lijkt ie niet, omdat ie verder in snelheid te regelen is. Eerder gewoon een verzameling componenten die niet echt mooi een geheel vormen. Immers, een 250w motor op een kinderfiets is gekkenwerk. Dan zit je met een motor die zomaar 10x zoveel vermogen levert als het kind kan trappen, en dan moet je de boel dus heel ver terugregelen. Voor een 1:1 trapondersteuning:eigen vermogen verhouding zit je dan in het 0 tot 10% deel van je regelaar te werken en ik kan me voorstellen dat dat voor onprettig regelgedrag leidt, als de aansturing niet specifiek ontworpen is om soepel te werken in het 0 tot 25w bereik.
Waar je nog naar kan kijken, is of de gashendelpotmeter een vloeiend op/aflopende weerstand heeft, inclusief in het dode gebied. Dat vereist wel het openmaken en meten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik weet dat het gezeur is, maar laat dat kind toch z'n eigen spieren ontwikkelen. Bewegen is gezond.
Ik zeur volmondig mee.
Op donderdag 6 juni 2024 14:07:22 schreef Ledlover:
Zeker niet acceptabel, maar wel kenmerkend voor iets dat waarschijnlijk gewoon in Shenzen van de plank getrokken is en met wat kunst en vliegwerk in een kinderfietsframepje is gezet. Kinderartikelen is het segment van de markt waar je de grootste rommel tegenkomt 'want het is voor kinderen' of 'het is speelgoed'.
Kan ik geloven. De Super Soco TS waar ik op reed was ik ook niet ondersteboven van (vandaar ik hem geupgrade heb), maar dat zie je natuurlijk ook vaker bij opkomende producten. Voor speelgoed vind ik toch net wat te duur.
Ik weet dat het gezeur is, maar laat dat kind toch z'n eigen spieren ontwikkelen.
Mijn zoontje fietst ook hoor, geen zorgen. Dit is meer voor wanneer we een keer met pap op de MTB de bossen in willen en hij moeite heeft de bergen op te komen met zijn 16" geen versnelling fietsje. Of naar opa en oma willen met de fiets wat net iets te ver is voor hem op en neer. Hiermee is hij in ieder geval buiten bezig en aan het ontdekken ipv binnen achter de tv/tablet.
Het is zeker geen vervanging van zijn normale fiets en die gebruiken we dan ook voor alle 'normale' dingen zoals naar school gaan, zwemles, naar het dorp etc. Mijn kids zullen ook geen ebike krijgen van ons (heb er zelf ook geen).
Echt kapot lijkt ie niet, omdat ie verder in snelheid te regelen is. Eerder gewoon een verzameling componenten die niet echt mooi een geheel vormen. Immers, een 250w motor op een kinderfiets is gekkenwerk. Dan zit je met een motor die zomaar 10x zoveel vermogen levert als het kind kan trappen, en dan moet je de boel dus heel ver terugregelen. Voor een 1:1 trapondersteuning:eigen vermogen verhouding zit je dan in het 0 tot 10% deel van je regelaar te werken en ik kan me voorstellen dat dat voor onprettig regelgedrag leidt, als de aansturing niet specifiek ontworpen is om soepel te werken in het 0 tot 25w bereik.
Waar je nog naar kan kijken, is of de gashendelpotmeter een vloeiend op/aflopende weerstand heeft, inclusief in het dode gebied. Dat vereist wel het openmaken en meten.
Thanks voor je reactie. Ik snap je argumenten mbt wat de motor/regelaar kan en wat we er van verwachten. Zo laag in het vermogen rijden is inderdaad niet fijn (zelfde met een ICE auto 30kmph in de 5de versnelling). Al vind ik het dan alsnog apart dat in stand 1 de minimum snelheid wel lager kan en in stand 3 niet. Dit loopfietsje heeft geen versnellingen, het lijkt me dus puur electronisch.
Open maken kan ik dit weekend doen. Ik ben daar gisteravond mee begonnen maar had geen lange torx10 schroevendraaier (wel bitjes maar die zijn al snel te dik) dus dan houd het al snel op. Ik zal even kijken hoe ik deze potmeter door kan meten.
ps. dit is geen fiets met trappers, het is een loopfiets. Vooral bedoeld voor zijn 'gas gevoel' op te bouwen.
Op donderdag 6 juni 2024 14:17:45 schreef Paulinha_B:
[...]
Ik zeur volmondig mee.
Gezellig 
Op donderdag 6 juni 2024 14:32:40 schreef Hubie:
Ik wil ook wel meezeuren maar misschien heeft het kind maar 1 been...
Had gekund maar nee, hij heeft er twee en ze werken helemaal goed (zie laatste filmpje).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Grappig ding, is eigenlijk een electrische motorfiets voor kids. Valt dit onder snorfietsen of brommers ?
Ik denk dat Ledlover in de goede hoek zit met een te zware motor.
Op donderdag 6 juni 2024 14:47:54 schreef fred101:
Grappig ding, is eigenlijk een electrische motorfiets voor kids. Valt dit onder snorfietsen of brommers ?
Ik denk dat Ledlover in de goede hoek zit met een te zware motor.
Ja, kwam het "toevallig" op YouTube tegen en omdat ik sinds kort mijn motorrijbewijs heb gehaald leek me dit wel leuk voor hem.
Ik verwacht dat het onder een brommer oid valt. Het is in ieder geval niet toegestaan op de openbare weg zonder rijbewijs, kenteken, verzekering.
Ik heb contact met een dealer die een ander merk verkoopt (KTM, Stacyc) maar die hebben soortgelijke vermogens maar wel soepelwerkende electronica. Heb al overwogen die setup te kopen en hier op te verbouwen...
Inmiddels een torx10 bemachtigd en het ding uit elkaar gedraait.
https://photos.app.goo.gl/jeA9HAaZLETgkZdn9
De stekker in kwestie:
https://photos.app.goo.gl/m1yrKBL8eKvdJnyYA
Nu snap ik het idee achter een potmeter doormeten.
- Potmeter is bv 1000ohm
- Selecteer de volgende stap op je meter
- Zoek de eindes (deze moeten constant blijven wanneer je de potmeter verdraaid)
- Zet 1 meter op de wisser
- De waardes zouden nu moeten veranderen van 0 naar de max
Mijn vraag: welke kabels heb ik nodig?
Ik heb de zwarte met alle gematched en dan aan de hendel gedraait maar de waardes veranderen allemaal niet / blijven allemaal constant.
Ik weet ook de weestand niet, heb alles meten op 2000 en zag waardes rond de 5.xx en 6.xx. Ik kan de hendel uit elkaar halen maar had online gelezen dat deze dan niet meer in elkaar kan.
Motor heeft overigens geen branding oid. Zit de regelaar hier in de motor (erachter) of zit in de pcb waar ook de accu in gaat?
Als je de potmeter verdenkt, moet je echt de potmeter in de gashendel zelf meten. Niet aan de bedrading. Want je weet niet of ergens nog elektronica tussen zit.
Dus dan moet de boel vrij ver uit elkaar.
Ik geef je maar een kleine kans dat die potmeter defect is. Kan, hoeft niet. Alles wijst gewoon op een ontzettend 'lelijke' programmering van de driver.
De motorregeling zit waarschijnlijk in dat ingegoten ding. De potmeter in de gashendel zelf.
Ik zou eieren voor m'n geld kiezen. De verzendkosten (waarom 100 euro?!) maar effe incasseren want als onervaren persoon ga je dit niet zomaar in goede banen leiden.
Je kan nog eens een paar honderd euro investeren in nieuwe electronica, maar dan ben je weer veel geld, trial and error verder.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (25%)]
Op zondag 9 juni 2024 11:29:17 schreef Ledlover:
Als je de potmeter verdenkt, moet je echt de potmeter in de gashendel zelf meten. Niet aan de bedrading. Want je weet niet of ergens nog elektronica tussen zit.
Dus dan moet de boel vrij ver uit elkaar.Ik geef je maar een kleine kans dat die potmeter defect is. Kan, hoeft niet. Alles wijst gewoon op een ontzettend 'lelijke' programmering van de driver.
De motorregeling zit waarschijnlijk in dat ingegoten ding. De potmeter in de gashendel zelf.
Ahso, thanks. Ik zal de verkoper eens vragen of ik zelf de programmering kan/mag aanpassen, denk dat ik het antwoord wel weet.
Op zondag 9 juni 2024 11:29:17 schreef Ledlover:
Ik zou eieren voor m'n geld kiezen. De verzendkosten (waarom 100 euro?!) maar effe incasseren want als onervaren persoon ga je dit niet zomaar in goede banen leiden.
Je kan nog eens een paar honderd euro investeren in nieuwe electronica, maar dan ben je weer veel geld, trial and error verder.
Puur uit niewsgierigheid, waar kan ik kunnen zoeken naar een geschikte motor/regelaar combi voor zoiets? Hier zit nog een hoop slimmigheid in (ik zie in de handleiding bijvoorbeeld foutcodes, temperatuur meldingen etc.) Maar als ik gewoon een motor wil, een regelaar (aan/uit functionaliteit en evt met 3 standjes) en een gashendel dan is het allemaal niet super complex toch?
Ik heb een jaar of 4 geleden zelf een 20S20P accu gemaakt (incl. tempsensoren en BMS) van 18650 cellen, nieuwe motor gemonteerd, nieuwe regelaar ingeleerd en omvormer er tussen gezet voor alle randzaken. Dit heeft me wel bloed zweet en tranen gekost maar hij werkte wel.
ps. verzendkosten 100 euro is omdat ik het terug moet sturen (50 euro) en als de verkoper geen defect vind (aannamelijk) houden ze de originele verzendkosten in, die krijg ik dan niet terug (nog eens 50 euro). Daarnaast is mijn zoontje er al een keer mee gevallen waardoor er wat kleine beschadigingen op zitten dus wellicht houden ze daar ook nog wat op in.
Daarnaast zijn de alternatieven even duur of duurder en zien ze er minder mooi / degelijk uit (geen inframe kabeling, geen schijfrem, plastic wielen, etc).
Ik heb inmiddels nog contact gehad met een andere verkoper die dezelfde loopfietsen verkoopt en die gaf ook aan dat zijn model niet lekker reageerde (maw hetzelfde als die van mij). Het lijkt dus geen 'defect' te zijn maar zoals Mondraker de fietsjes aflevert.
Nu wil ik vanwege bovenstaande redenen de fiets liever niet terug sturen maar deze wel verbeteren; maw nieuwe motor met regelaar. Ik heb online getracht te zoeken maar weet niet goed waarna moet zoeken / waar.
Iemand tips?
Wat ik wel even heb berekend:
- Motor sprocket = 10T
- Wiel sprocket = 16T
- Wiel radius = 22cm
- Wiel omtrek = 138cm
Berekening
- Voor 10 kmph heb ik 121 wiel rotaties nodig per minuut en 193 motor rotaties per minuut.
- 10kmph = 10.000 meter per uur
- / 1.38 wiel omtrek= 7.250 rotaties per uur
- / 60 minuten = 121 wiel rotaties per minuut
- * 16T / 10T = 193 motor rotaties per minuut
Als ik een snelheid van 1kmph tot 25kmph aanhoud zoek ik een motor met een range van 19rpm tot 482rpm. Geen idee of zo'n range er is aangezien 19 wel vrij laag is. Ik zou eventueel een lagere T op de motor kunnen nemen of een grotere op het wiel.
Dat zijn extreem lage motortoerentallen. Daar heb je al een motor met ingebouwde vertraging voor nodig.
Weet je zeker dat je huidige motor geen vertragingsbak er op heeft zitten?
@ledlo
Op woensdag 12 juni 2024 11:29:52 schreef Ledlover:
Dat zijn extreem lage motortoerentallen. Daar heb je al een motor met ingebouwde vertraging voor nodig.Weet je zeker dat je huidige motor geen vertragingsbak er op heeft zitten?
Moet bijna wel, ik ga zoeken.
Jawel hoor, de motoren staan met 'gearbox' op de website.
https://mondraker.com/bg/de/grommy-motor-gearbox-12-16
Verder niets over de vertanding, maar dat zou ik uit kunnen zoeken door het open te maken.
Wellicht zou enkel een nieuwe regelaar al kunnen voldoen? Maar daar weet ik te weinig vanaf. Ik weet dat er sinus en cosinus is maar dan houd het vrij snel op.
Vooruitlopend op de zaken:
Dan zit je nog met de BMS in de accu, die is eventueel te omzeilen.
Of ik ga iets maken zodat ik ook mijn Makita accu's kan gebruiken. Heb zelf 3x 18v 5Ah XT (iirc) accu's liggen.
Of zelf een kleine accu bouwen (heb nog 10x Samsung INR18650-29E E7 2750mAh - 8.25A liggen van mijn scooter build)
18v = 5S x 2P = 10 cellen met 18V 5,5Ah.
Of ik koop een 5S LiPo (heb ik vroeger veel gebruikt met RC auto's). Die bieden meer dan genoeg punch.
Ik heb geen nieuwe motor nodig, toch?
Een nieuwe regelaar zou het wellicht al af moeten kunnen.
EDIT: Het lijkt erop dat het een brushed motor is (maar 2 kabels) waar geadverteerd wordt dat het een brushless motor is?!?!
EDIT: Zijn toch 3 kabels, was alleen lastig te zien op de foto.
[Bericht gewijzigd door Card Nox op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb niet alles gelezen, maar even over het laatste: Dat zou "gemeen" zijn. Maar het kan best dat iemand die het niet snapt iedereen over brushless hort babbelen en denkt dat ik ook zo eentje zal zijn. Of iemand die er wel verstand van heeft en weet dat het wel een in princiepe een "brushed motor" is, maar dat er technisch gezien iets anders dan brushes wordt gebruikt. Zoiets....
Iemand tips voor een goede 18V regelaar voor een sensored brushless motor?
Wensenlijst (van must have naar nice to haves):
- Aan/uit schakelaar
- Soepel throttle control
- Soft start / aanpasbare curve
- Lage/aanpasbare vertraging
- Geen/aanpasbare deadzone
- Min-max speed settings
- 3 speed settings
- power cut bij remlicht
Kijk eens bij kelly controle.
Lambiek, bedankt. Ik ben bekend met Kelly controllers, zat ook in mijn Super Soco TS.
De Puma Mini of de Cheetah mini KBS zijn wellicht een optie al kan ik daar zo snel geen afmetingen van vinden.
Daarnaast zijn ze vrij prijzig en beide extreem overpowered voor hetgeen ik het wil gebruiken. Ze doen respectievelijk 3kw en 1.5kw waar ik maar 0.3 oid nodig heb. Ik weet dan ook niet hoe soepel die het doen als ik ze maar voor max 10% a 20% benut.
Heb ook nog hier even gezocht maar meeste out of stock en staan niet overal specs bij.
https://www.kellycontrollers.eu/index.php?route=filter&filter=cate…
Hier staan ook de KBS mini maar prijzen vanaf de 200 euro, dat was ik niet van plan uit te gaan geven. https://www.kellycontrollers.eu/motor-vezerlok/kelly/kbs
Dan kan ik beter een VESC Six EDU importeren.
Zijn er geen ebike controllers die zouden kunnen werken of is dat een compleet andere techniek.
Of zoiets: https://www.omc-stepperonline.com/de/digitaler-buerstenloser-dc-motort….
Op zaterdag 22 juni 2024 00:20:36 schreef Card Nox:
DePuma Mini of de Cheetah mini KBS zijn wellicht een optie al kan ik daar zo snel geen afmetingen van vinden.
De Puma Mini is 125 x 85 x 60mm.
Anders kijken naar ESC-BLDC voor de modelbouw, misschien kun je daar iets vinden met de juiste voedingsspanning. Moet je wel iets maken dat het analoge signaal omgezet wordt naar het ingangssignaal voor de ESC.
Maar dat kan op verschillende manieren, hier wat voorbeelden.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48
Maar persoonlijk zou ik voor die Kelly Controller gaan.