Medion MD32190 Backlight probleem?

Hallo, onze Medion tv (4/5 jaar oud) heeft sinds een aantal dagen backlight problemen. Het beeld rechtsboven is dan dus donker, je kan nog wel wat zien maar iets is niet goed.

Nu zag ik dus op marktplaats meerdere met dit probleem:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/televisies/m2122871975-m…

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/televisies/m2111529959-s…

Maar bij ons is het dus rechtsboven en niet links! Soms helpt het als ik even de stroom eraf haal en weer terug erop. Dan werkt die weer normaal voor een paar dagen. Maar nu lijkt dit niet meer te helpen/werken.

Het lijkt mij dus dat de LEDS niet kapot zijn aangezien ze soms nog wel werken? Iemand hier ervaring mee? En wat ik eventueel zou kunnen nakijken/proberen?

Ik kan wel meteen een nieuwe tv kopen maar hij doet het verder nog prima en wie weet zit hier een aparte print in voor de backlight met bijvoorbeeld slechte condensators of is het mogelijk om die print voor weinig te vervangen.

Hij hangt bij ons aan de muur dus ik heb hem nog niet eraf gehaald om open te maken.

Edit: vond net dit topic: https://community.medion.com/t5/Video/Backlight-MD32190-lijkt-kapot/td…

Hmm..

fred101

Golden Member

Open maken, optische inspectie, daarna meten. Kan van alles zijn, van een brakke soldering tot een fout in de led-aansturing.
4 a 5 jaar is volgens mij helaas best netjes voor low budget electronica maar als je handig bent, wat meet apparatuur hebt en weet wat je doet kun je hem vast wel weer goed krijgen.
In ieder geval niet op de gok van alles gaan vervangen en als je door meten een fout onderdeel hebt gevonden dan geen (vaak fake) Ali Junk gebruiken maar goede echte onderdelen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 15 juni 2024 08:39:38 (23%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Meten bij een intermitterende fout kan erg omslachtig zijn en als een deel van de verlichting uitvalt is het geen elektronicafout (behoudens modellen met microled of local dimming). Beter is eerst een gerichte inspectie. Het topic van een iets ander model op het medionforum is een goede hint, slecht contact op een van de printjes waar de backlight aan verbonden is. Kan eventueel ook een slechte LED zijn op een van de backlightstrips zelf.

Let wel dat het LCD-panel waarschijnlijk uitelkaar moet (de printjes zitten bij de meeste modellen intern in de lichtbak en de LED-strips altijd). Bij Vestel is dat vaak goed te doen, maar je moet een zachte stabiele werkoppervlakte hebben van 1,5 a 2x de afmetingen van de TV en voorzichtig werken. Er is breukrisico als je het panel uitelkaar haalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zaterdag 15 juni 2024 13:04:38 schreef maartenbakker:
Meten bij een intermitterende fout kan erg omslachtig zijn en als een deel van de verlichting uitvalt is het geen elektronicafout (behoudens modellen met microled of local dimming). Beter is eerst een gerichte inspectie. Het topic van een iets ander model op het medionforum is een goede hint, slecht contact op een van de printjes waar de backlight aan verbonden is. Kan eventueel ook een slechte LED zijn op een van de backlightstrips zelf.

Let wel dat het LCD-panel waarschijnlijk uitelkaar moet (de printjes zitten bij de meeste modellen intern in de lichtbak en de LED-strips altijd). Bij Vestel is dat vaak goed te doen, maar je moet een zachte stabiele werkoppervlakte hebben van 1,5 a 2x de afmetingen van de TV en voorzichtig werken. Er is breukrisico als je het panel uitelkaar haalt.

Dank zie nu pas dat mijn model in de topic titel anders is als van het forum. Ik heb eerlijk gezegd niet eens gekeken welke het nu precies is.. Zal morgen kijken of ik hem naar voren kan halen om te zien welk model het nu echt is wat hier hangt.

Edit: helaas, is dus niet te zien de sticker zit volgens mij precies in het midden waar de muurbeugel zit. Dus dan moet hij eerst eraf en dan vesa mount weg etc. Word vervolgd.

maartenbakker

Golden Member

Het juiste type is altijd een goed beginpunt maar op dit moment is dat niet superbelangrijk, het meeste kan je bereiken met openmaken, maar een paar foto's of een filmpje van het mankement kan ook de richting bevestigen waar je het moet zoeken.

Bij Vestel heb je bovendien de hele typesticker nodig, omdat 1 Medionmodel best uit 10 verschillende Vestel ondermodellen kan bestaan met vaak ook wel een paar panelvarianten.

Omdat Vestel de lichtbakken (achterste deel van het panel waar de rest van het toestel meestal min of meer aan vast zit) meestal zelf maakt, heb je wel grote kans dat er in verschillende modellen van dezelfde afmetingen en ongeveer dezelfde productieperiode, dezelfde LED-strips zitten.

Op het moment dat een backlightprobleem aannemelijk is, is het volgende een goede aanpak om te voorkomen dat je het panel meerdere keren open moet maken.

Haal de achterwand van het toestel en zoek naar een sticker met het paneltype (zit ergens op de lichtbak). Geef dat type in op Aliexpress en bestel redelijk uitziende strips (niet de goedkoopste en als er keus is liefst types met aluminium achterkant). Haal pas als je die hebt, het paneel open en vervang ze sowieso. Bij het vervangen kun je ook kijken of alle aansluitingen richting de strips in orde zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zondag 16 juni 2024 13:16:00 schreef maartenbakker:
Het juiste type is altijd een goed beginpunt maar op dit moment is dat niet superbelangrijk, het meeste kan je bereiken met openmaken, maar een paar foto's of een filmpje van het mankement kan ook de richting bevestigen waar je het moet zoeken.

Bij Vestel heb je bovendien de hele typesticker nodig, omdat 1 Medionmodel best uit 10 verschillende Vestel ondermodellen kan bestaan met vaak ook wel een paar panelvarianten.

Omdat Vestel de lichtbakken (achterste deel van het panel waar de rest van het toestel meestal min of meer aan vast zit) meestal zelf maakt, heb je wel grote kans dat er in verschillende modellen van dezelfde afmetingen en ongeveer dezelfde productieperiode, dezelfde LED-strips zitten.

Op het moment dat een backlightprobleem aannemelijk is, is het volgende een goede aanpak om te voorkomen dat je het panel meerdere keren open moet maken.

Haal de achterwand van het toestel en zoek naar een sticker met het paneltype (zit ergens op de lichtbak). Geef dat type in op Aliexpress en bestel redelijk uitziende strips (niet de goedkoopste en als er keus is liefst types met aluminium achterkant). Haal pas als je die hebt, het paneel open en vervang ze sowieso. Bij het vervangen kun je ook kijken of alle aansluitingen richting de strips in orde zijn.

Thnx, momenteel werkt de tv weer "goed" ik moet eerst even een leen TV zien te scoren en dan kan die pas eraf. Vind het wel raar dat het soms niet goed is en dus soms wel. Lijkt mij dan nog steeds geen probleem in de leds zelf? Ik heb ook het idee dat als hij aan gaat en alles goed werkt dat dit dan zo blijft.
Tot je dus de tv uitzet en de volgende keer weer aan.

maartenbakker

Golden Member

Dan voor de zekerheid misschien toch wat foto's of filmpje met verschillende beelden maken als hij weer de fout ingaat. Is de fout klopgevoelig?

Alle LED strips voor nieuwe vervangen is het beste. LEDs gaan bij deze loszitten, lenzen vallen er soms vanaf door warmte probleem of verbranden compleet.

Op zondag 16 juni 2024 00:26:24 schreef Tweak-:
[...]

Dank zie nu pas dat mijn model in de topic titel anders is als van het forum. Ik heb eerlijk gezegd niet eens gekeken welke het nu precies is.. Zal morgen kijken of ik hem naar voren kan halen om te zien welk model het nu echt is wat hier hangt.

Edit: helaas, is dus niet te zien de sticker zit volgens mij precies in het midden waar de muurbeugel zit. Dus dan moet hij eerst eraf en dan vesa mount weg etc. Word vervolgd.

vaak kun je in het menu van de tv het type nummer vinden , ik weet niet of dat met deze ook kan.

maartenbakker

Golden Member

Meestal niet, plus zoals gezegd het is een Vestel. Die hebben naast het Medion nummer ook nog twee verschillende interne nummers die het makkelijker maken om onderdelen op te zoeken bij bijvoorbeeld Aswo. Het volledige Vestel type- en serienummer bestaat uit 2 of 3 regels tekst en 2 barcodes. Soms staat er ook nog bij op welke mainboard-serie het toestel gebaseerd is (17MBxxx).

Als het om de backlight strips gaat staat het belangrijkste nummer echter binnenin; het type van het panel, de sticker op de lichtbak.

Ik heb een 37 inch tv kunnen scoren voor weinig. Dus als het probleem er weer is wil ik hem van de muur gaan halen. Nu werkt hij natuurlijk gewoon weer prima.. Maar had nog wel een foto gemaakt van als het probleem er is.

Deze avond de tv eraf gehaald en al redelijk uit elkaar liggen. Toen ik hem had liggen met de kap eraf zag ik inderdaad dat aan 1 kant de backlight niet werkte. Na een paar keer stekker eruit en erin werkte die kant wel weer.

Morgen weer verder.

Gebeurd me gelukkig niet vaak maar heb het verpest denk ik. Ik wilde de printjes losmaken die de ledstrips verbinden zodat ik de contactjes kon nakijken. Bij 1 led strip is het geen 2 contactjes maar 4 toen ik die eruit wilde trekken brak het printje :( ik heb hem wel compleet eruit maar dus een kapotte print (Wat erop staat: 090516R2 VESTEL 17DB65B TC26872B)

Andere zijn: TC26873B 17DB65C en de TC26871B 17DB65A

Misschien maar kijken of ik 3 nieuwe kan kopen. De backlight werkte uiteraard gewoon weer goed toen ik hem open had liggen.

Kan zo snel geen nieuwe vinden.. Dus dan maar anders oplossen.
Heb alle contacten die in de led strips gaan voorzien van nieuw tin laagje. Dit zou volgens een aantal youtube videos het probleem moeten oplossen.

Zo niet dan gaat die weg.

Edit model is trouwens MD32190 misschien kan een moderator topic titel aanpassen?

[Bericht gewijzigd door Tweak- op woensdag 26 juni 2024 23:04:36 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Nieuwe zijn meestal te vinden op het type van het panel (sticker op de lichtbak), maar op 17DB65 zou toch ook moeten kunnen.

De contacten die je vertind hebt zijn een soort printconnectoren neem ik aan? Vertinnen is geen duurzame oplossing, dan zou ik er liever draadjes overheen solderen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 26 juni 2024 23:28:39 (40%)

Op woensdag 26 juni 2024 23:27:30 schreef maartenbakker:
Nieuwe zijn meestal te vinden op het type van het panel (sticker op de lichtbak), maar op 17DB65 zou toch ook moeten kunnen.

De contacten die je vertind hebt zijn een soort printconnectoren neem ik aan? Vertinnen is geen duurzame oplossing, dan zou ik er liever draadjes overheen solderen.

Mee eens, maar dat is wel een werkje! De tv lag "prima" in de garage maar als je hem uit elkaar gaat halen moet je ook die dingen ergens kwijt. In de woonkamer lagen dus allemaal onderdelen. Als je iets wilt doen aan een tv met dit formaat moet je ruimte genoeg hebben en dat hebben wij helaas niet.

Ik heb hem ook weer veelste snel in elkaar gezet moet morgen nog een stripje opnieuw plaatsen onder want deze sluit niet goed aan. Ook zag ik net dat de bezel in de hoeken netjes zit maar in het midden niet etc.

We zien wel hoe lang die het nu volhoud en anders maar gewoon een andere.

maartenbakker

Golden Member

Klinkt logisch. En het blijven natuurlijk wel budgettoestellen. Hoewel betrouwbaarder en servicevriendelijker dan sommige duurdere Samsungs....

Op donderdag 27 juni 2024 00:51:51 schreef maartenbakker:
Klinkt logisch. En het blijven natuurlijk wel budgettoestellen. Hoewel betrouwbaarder en servicevriendelijker dan sommige duurdere Samsungs....

Ja ik was wel verbaasd hoe makkelijk/snel hij uit elkaar is dat hebben ze wel goed voor elkaar!

LED strips zijn er wel, vaan type lichtbak of op strip staat wel een text. Yup en deze TVs waren beter soms qua beeld dan de haast niet meer uit elkaar krijgende Samsungs..

Hangt weer sinds vandaag, ben benieuwd of het geholpen heeft. En of die het dus voorlopig blijft doen.

Hangt nu een week en probleem is (nog) niet opgetreden.

Maand verder en nog steeds geen problemen gehad! Dus de led strips zelf was dus echt niks mis mee =)