LM317 kan toch regelbaar worden opgesteld? LM2337 doet mij zo gelijk geen belletje rinkelen. Overweeg misschien om een enkel paartje uitgangen te maken, regelbaar van 3,3 to 15V=, plus en min.

Als het toch vaste spanningen moeten zijn: ik ben iets ouderwetser dan @fcapri :) en zou dus wel +5 en +12 voorzien, en misschien ook +3,3, maar niet hun negatieve tegenhangers. En voor opamps enkel +/- 15V=.

Mijn meest gebruikte spanningen zijn +12, +15, -12, -15 en 5V.

Mensen met arduino achtige projecten zullen 3V3 en 5V gebruiken. Mensen die veel analoge projecten met opamps doen zullen de zelfde spanningen als ik gebruiken. Maar ik heb ook een paar keer 24V gebruikt. 9V gebruik ik soms ook.
Maar al mijn voedingen zijn regelbaar. Je hebt LM317's, waarom maak je hem niet regelbaar. Je kunt dat met een potmeter traploos of een veel standen schakelaar en weerstanden doen om vaste waarden te maken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Het ligt er nogal aan wat je wilt doen. Voor audio heb je nogal eens negatieve spanningen nodig, maar ik gebruik vrijwel alleen positieve spanningen. 3v3, 5v, 12v komen het meest voor, plus soms een flinke voeding voor vermogenselectronica.

Op zondag 16 juni 2024 22:25:23 schreef Paulinha_B:
LM317 kan toch regelbaar worden opgesteld? LM2337 doet mij zo gelijk geen belletje rinkelen.

LM2337 misschien?

En idd wat Fred zegt, als er al 'adjustables' (LM317/337) gebruikt worden, waarom dan niet meteen traploos variabel/schakelbaar maken. Anders ben je sneller klaar met 78**/79** regelaars.

Wat ga je ermee doen? Dat zijn de spanningen dat je nodig hebt...
Waar pruts je aan is dus de vraag.

Digitaal spul? 3,3 V en 5 V.
Analoog spul met opamps wil graag +/- 15 V of die +/- 12 V zal het meeste ook wel lukken.

Negatieve 3,3 V of negatieve 5 V heb ik wellicht nog nooit gebruikt gehad.
Heel occasioneel wel eens 9V om een batterij te simuleren, maar dat zit vandaag de dag zo goed als nergens meer in.

12V, of beter 13,8V om autospullen uit te proberen (Radio; CB; ...) heb ik ook al lang niet meer gebruikt.

LM317 en LM337 zijn regelbare stabilisatoren. Als je daarmee toch vaste spanningen wil maken is het misschien een idee om die dan via een schakelaar te kunnen kiezen. Het aantal posities op die schakelaar maakt dan uit hoeveel verschillende spanningen beschikbaar zijn.

LM2337 misschien?

Huh, ja, natuurlijk, dankje.

LM317 en LM337 zijn regelbare stabilisatoren. Als je daarmee toch vaste spanningen wil maken is het misschien een idee om die dan via een schakelaar te kunnen kiezen. Het aantal posities op die schakelaar maakt dan uit hoeveel verschillende spanningen beschikbaar zijn.

Jeps, schakelbaar eerder dan continu regelbaar. Schakelaar 2x6 standen is nogal courant en zou ruim moeten volstaan.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (75%)]

Mijn meest gebruikte spanningen zijn 5V, 12V en 24V.

De spanningen -3,3V en -5V zijn volgens mij vrij zeldzaam dat die ergens gebruikt worden. Heel vroeger kwam -5V nog wel voor maar dat waren voor de oudere computer geheugen chips. Maar ergens anders heb ik het nog nooit gezien.
Voor gebruik met een opamp is dat toch vaak -9V of -12V.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

Regelbaar is handig. Als je bv iets bouwt wat je op een batterij wilt gebruiken dan kun je kijken of het ook nog bij een bijna lege batterij werkt.

Denk ook aan beveiliging van de uitgang, plaats 2 diodes (zie datasheet) Ook een bleeder over de condensators op de uitgang van de LM317. Dit voor als je de boel uitzet terwijl er iets aan de voeding hangt wat lading heeft. LM317's vinden het niet leuk om een hogere spanning op hun uitgang, dan ze genereren te zien.

Als er voor schakelbaar gekozen wordt, dan wel uitkijken bij het omschakelen. Als de Adj van de LM317/337 zweeft, dan komt de maximale spanning (minus een paar volt) op de uitgang te staan.

Dat vroeg ik me al af, ja. Om veilig te zitten dus alleen maar omschakelen als de voeding uit staat. In mijn "labo" zou dat wel eens kunnen veronachtzaamd worden, vrees ik.

Die laat toch niet genoeg verschil tussen de in- en uitgangen van de 78xx/79xx? In mijn achterhoofd zit een minimum van 3 volt, al kan het verschillen per type, en ook nog eens tussen de 78xx en de 79xx.

Op zondag 16 juni 2024 22:55:07 schreef Henry S.:
Als er voor schakelbaar gekozen wordt, dan wel uitkijken bij het omschakelen. Als de Adj van de LM317/337 zweeft, dan komt de maximale spanning (minus een paar volt) op de uitgang te staan.

Er bestaan draaischakelaars met "maak voor verbreek"-contacten. Met zo'n schakelaar hangt de de Adj van de LM317/337 nooit los.

Op zondag 16 juni 2024 23:37:21 schreef Paulinha_B:
Die laat toch niet genoeg verschil tussen de in- en uitgangen van de 78xx/79xx? In mijn achterhoofd zit een minimum van 3 volt, al kan het verschillen per type, en ook nog eens tussen de 78xx en de 79xx.

Het verschil tussen in- en uitgang moet minimaal ergens tussen 2 en 3 volt liggen afhankelijk van de nominale spanning van de regelaar en de fabrikant. Met 3 volt zit je in de praktijk dus aan de veilige kant.
Het schema werkt wel omdat de 7808, 7806 en 7805 niet achter elkaar hangen, maar elk aan de uitgang van de 7812.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (43%)]

Ik gebruik al jaren een regelbare voeding van zowel positief als negatief.

De 3v3, 5 en 12 volts is meer voor de pc knutselaars, ik gebruik daar een oude AT voeding voor.Op de behuizing een paar instrumentklemmen gemonteerd, en klaar.

Op zondag 16 juni 2024 22:17:04 schreef Eric21:
.....Bijvoorbeeld opzetje op een breadboard e.d.

Als het voor experimentele toepassingen is zou ik zeker een voeding met instelbare stroombegrenzing gebruiken.
Je schat b.v. dat je schakeling 25mA gebruikt, en stelt dan de stroombegrenzing in op iets van 50mA.

Zo hou je alles heel wanneer je een foutje maakt.
De ingebouwde stroombegrenzing van een LM317 zit rond de 1,5A (en kan piek 2,2A leveren). Veel onderdelen overleven dat niet.....

groet, Gertjan.

Op maandag 17 juni 2024 01:03:09 schreef McAwesome:
Het schema werkt wel omdat de 7808, 7806 en 7805 niet achter elkaar hangen, maar elk aan de uitgang van de 7812.

Daar had ik overheen gekeken, inderdaad zo zit het wel netjes.

Op maandag 17 juni 2024 01:03:09 schreef McAwesome:
Er bestaan draaischakelaars met "maak voor verbreek"-contacten.

En ook met "verbreek voor maak" contacten, als je niet weet wat je gebruikt kan het misgaan.

Op maandag 17 juni 2024 05:23:20 schreef mel:
De 3v3, 5 en 12 volts is meer voor de pc knutselaars

Deze spanningen gebruik ik heel veel, meestal 3v3 voor microcontrollers e.d., 5V voor ICs die dat nodig hebben (vaak analoog), en 12V voor gate drivers. Soms nog 1v2 of 1v8 voor een FPGA, maar die maak je doorgaans toch op het board zelf.

Als je altijd een weerstand tussen de ADJ en OUT laat zitten, en alleen de weerstand naar de ground schakelt, gaat de uitgang van een LM317 tussendoor naar 1.25V.

Op maandag 17 juni 2024 05:23:20 schreef mel:
Ik gebruik al jaren een regelbare voeding van zowel positief als negatief.

De 3v3, 5 en 12 volts is meer voor de pc knutselaars, ik gebruik daar een oude AT voeding voor.Op de behuizing een paar instrumentklemmen gemonteerd, en klaar.

Voor een breadboard voeding geeft zo'n ATX beest wel HEEL veel power. Dat is genoeg om het breadboard te verdampen, laat staan een schakeling die er op staat.

Op maandag 17 juni 2024 19:47:05 schreef SparkyGSX:
Als je altijd een weerstand tussen de ADJ en OUT laat zitten, en alleen de weerstand naar de ground schakelt, gaat de uitgang van een LM317 tussendoor naar 1.25V.

Die van Ali misschien, maar een echte LM317 niet.

Bij nader inzien heb je gelijk; je moet juist de weerstand van ADJ naar de ground laten zitten, en de weerstand tussen OUT en ADJ schakelen. Als die onderbroken is, zit ADJ via die weerstand op 0V, en de uitgang dus op 1.25V.

Zomaar een simpel vraagje.

Ik denk dat dit een vraag is die, wanneer u die aan 20 verschillende personen stelt, u 20 behoorlijk verschillende antwoorden krijgt. Het belangrijkste is daarom inzicht te krijgen in uw eigen (toekomstige) behoefte. Maar voor wat het waard is, mijn situatie:

In '92 heb ik een oude, goudkleurige Apple-II schakelende voeding in gebruik genomen als mijn algemene labvoeding. Deze voeding genereert +5, +12, -5 en 12V. Met deze ene voeding dek ik 95% van mijn behoeftes af. In volgorde van belangrijkheid voor mij:

+12V max. 1.5A (ca. 60% van het gebruik van deze voeding)
+5V max. 2.5A (ca. 30%)
-12V max. 0.25A (ca. 5%)
-5V max. 0.25A (ca. 5%)

Daarnaast kan ik snel en simpel 10V, 17V en 24V creëren door het combineren van outputs. Op deze manier dek ik 95% van mijn behoefte af.

Op het moment dat ik meer spanning of stroom nodig heb schakel ik over op een regelbare geschakelde voeding (omgebouwde ATX, 2.5-28V @ 10A met instelbare stroombegrenzing), zelfbouw schakelende voeding regelbaar 5-58Vdc, 0-30A instelbare stroombegrenzing, zelfbouw schakelende voedingen 1.2-30V @ 5A en 15-300V @ 0.5A. Daarnaast heb ik nog enkele voedingen voor uitsluitend wisselspanning of extreem grote stromen (tot 300A). Al deze laatste voedingen zijn uitgebreid voorzien van meters voor spanning en stroom. Mijn oude trouwe Apple-voeding heeft niets van dit alles en is nochtans de voeding die het meest gebruikt wordt en ook behoorlijk wat mishandeling heeft doorstaan. Het is voor mij de meest praktische oplossing, maar eentje zonder glitter en glamour (alleen een aan/uit-knop, geen meters of instelmogelijkheden; zelfs geen LEDje als aan/uit-indicatie van de voeding). Ook wil ik soms nog wel eens een 12V/7Ah loodaccu als 'voeding' gebruiken. Niet optimaal (bij kortsluiting) maar soms toch wel handig.

Ook hier geldt het Pareto-principe: met 20% van mijn apparatuur (de oude Apple-II voeding) dek ik 80% van mijn behoefte af (in werkelijkheid eerder 95% dan 80%). De andere 80% aan apparaten dekt het laatste restantje van 20% behoefte af waar de Apple-II tekortschiet.

3.3V kan ik me niet herinneren ooit nodig te hebben gehad. Maar zoals gezegd, mijn gebruikersprofiel en behoeften wijken hoogstwaarschijnlijk af van het uwe.

Als ik maar één voeding zou hebben dan zou ik persoonlijk kiezen voor de vaste spanningen +12, +5, -12 en -5V. Met in plaats van +/-12 evt. +/-15V. Regelbare spanning gebruik ik alleen in uitzonderingsgevallen (bijv. het voeden van een hotwire-snijdraad voor styrofoam). Anderen hebben hoogstwaarschijnlijk andere behoeftes (+/-15V, +3.3V, regelbaar, ...)

Op zondag 16 juni 2024 23:37:21 schreef Paulinha_B:

Doet ie ook (zie schema).

Geweldig. Allen grote dank voor jullie input. Lab powersuplies zijn aanwezig dus ik ga 'm niet regelbaar maken. De insteek is dus simpelweg vaste outputs en dan direct de gewenste spanning bijvoorbeeld voor de breadbord experimenten. De LM317 heb ik nog in ruime voorraad, vandaar de toepassing. Als ik alles zo lees plus de eigen ervaringen wordt het waarschijnlijk. +3,3V, +5V, +9V, +/- 12V
Heb ik meer of andere spanningen nodig (of hogere stromen dan max. 1A) dan gaan de regelbare powersupplies aan (zoals ik het nu ook doe). Maar omdat ik het kastje heb (wat precies tussen de andere kastjes op de plank past, een ruime keuze trafo's en alle onderdelen lijkt me het leuk dit weekendprojectje te maken. Nogmaals, allen dank voor input. Grts

Op zondag 16 juni 2024 22:17:04 schreef Eric21:
Allen,

Zomaar een simpel vraagje. Ik heb nog een leuk kastje over en daarin wil ik een vaste gestabiliseerde DC voeding bouwen. Trafo's, stabilisators IC's etc is allemaal wel aanwezig. Ik ga de LM317 en LM337 toepassen, dus per spanning max. ca. 1A.

Gezien de lay out ruimte van het front (tja wat is belangrijkste haha), kan ik max 4 DC spanningen (zowel positief als negatief) kwijt.

Ik denk zelf aan +/- 3,3 Vdc, +/- 5 Vdc, +/- 9 Vdc en +/- 12 Vdc. Andere spanningen kan ik maken met de labvoedingen, dus dit is simpelweg voor het aansluiten en klaar. Bijvoorbeeld opzetje op een breadboard e.d.

Mee eens dat dit de meest gebruikte spanningen zijn? Dat is tot nu toe namelijk wel mijn ervaring. Of zou je bv 12 Vdc laten vervallen ten faveure van 6 Vdc. Ben bnieuwd hoe jullie erover denken.

Het hangt ervan af wat je wilt gaan doen. Bij digitaal en mixed signal zijn 3,3V en 5V als vaste spanningen onmisbaar, maar alleen positief en niet symmetrisch. -5V kom je hooguit bij heel oude logische circuits nog wel eens tegen. Bij RS-232 heb je -12V nodig. 6V of 9V positief kan handig zijn als je batterijgevoede apparaten test. Als je veel met opamps werkt dan is een symmetrische spanning handig. Dan denk ik +/- 9V/12V/15V.