Samsung tv heeft kortsluiting

De stop slaat eruit als de tv in het spotcontact zit. Misschien is de transformator kapot maar die kan ik niet aanwijzen op de printplaat. Kan iemand me verder helpen hoe ik erachter kom wat kapot is?

Is het echt de groepszekering die eruit vliegt, of is het de aardlekschakelaar?

Haal de antennekabel eens los van het toestel en probeer het dan nog eens.

Heb al eerder meegemaakt dat de mantelstroom op de coax kabel van de kabelmaatschappij door lekte door de AOP heen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik ga zo even proberen wat er precies los slaat, update volgt. Ik heb de tv gehad in deze staat. Er zat geen coax kabel aangesloten toen de tv nog werkte.

Het is de groepszekering die eruit vliegt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 14 juli 2024 20:17:39 (13%)

Dit ziet er uit als flinke vochtschade. Bekijk de andere kant van het board daar maar eens, waarschijnlijk zit de sluiting daar.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Meet de bruggelijkrichter eens na die (links op de foto) onder het koelblokje zit. Normaal verwacht ik ook dat de zekeringen door zouden gaan, maar misschien is je groepszekering een beetje trigger happy.

Ook al geprobeerd of de groepszekering in blijft met een lang verlengsnoer er tussen? Misschien is de inschakelpiek te hoog.

@Drambuie: Dat lijkt me gewoon stof?!

Edit: Ik zie ook een brandplekje? bij de linker 53uF/450V elco.

Oh en heeft je groepszekering een testknopje? Want dat kan het verklaren dat de zekeringen in de TV niet springen. Het kan dan een van de blauwe condensatortjes zijn die (links op de foto) onder de witte kit zitten. Al gaan ook die zelden stuk.

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 25 juni 2024 12:51:03 (22%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De vochtschade kan zeker kloppen. De tv heeft 's zomers in een overkapping in de tuin gehangen. Nieuwe plaatjes zijn zo te krijgen zie ik voor een paar tientjes.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou dan inderdaad een nieuwe voeding plaatsen.

Je hebt wel een kansje dat het LCD panel (beeldscherm) op den duur ook vochtschade oploopt of al heeft opgelopen. Dan krijg je bijvoorbeeld gekleurde lijnen in beeld of vlekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lijkt niet echt op vocht maar een stoffig printje. met een borstel zo weg??

Het is de blauwe Condensator DB 801 die stuk is

Het is de blauwe Condensator DB 801 die stuk is

DB 8xx onderdelen op die print lijken mij op diodes, geen condensators?

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat je bedoelt de blauwe condensator links naast DB801? Daar zit inderdaad een plekje op, goed gespot! De TS zou even moeten kijken of dat een brandplek is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op dinsdag 25 juni 2024 18:39:29 schreef smd:
Lijkt niet echt op vocht maar een stoffig printje. met een borstel zo weg??

En vochtschade, zie de jumpers.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

dat is stof, zoom maar goed in.. Met vochtschade ziet het er wel anders uit..

ja Maarten deze bedoelde ik ook maar nr was niet zichtbaar daarmee

er lijkt ook iets met de primaire elco te zijn, 1 pootje is zwart.

waar rook was, werkt nu iets niet meer