https://youtu.be/2b1WOFLFwkQ

Het lijkt mij niet normaal dat deze splinternieuwe wasmachine zo opstart.

Productomschrijving:
AEG LR6KOLN WASMACHINE VOORLADER

Modelnummer:
LR6KOLN

Productnummer (PNC):
914913141

Aankoopdatum:
03.06.2024

Graag jullie mening

Normaal. Is een bdlc motor zonder tacho. Heeft een emk nodig om positie te vinden.

Geen problemen te zien, bijna alle wasmachines hebben dit verschijnsel. Vaak zelfs gaan ze eerst terug in draairichting om de aanloop makkelijker te kunnen nemen..

Dat is dan wel heel erg vreemd.
Dit is de nieuwe machine van mijn vriendin en ik heb zelf ook een machine van AEG ook van de 6000 serie en die loopt wel keurig vloeiend aan.
Want ik kan me er niets bij voorstellen dat zo'n motor een "aanloopje" moet nemen.

Deze zelfde techniek wordt ook gebruikt in treinen en die gaan ook niet eerst achteruit.
Want dit soort omzetters kan vanuit nul gewoon vloeiend opstarten.
Of zijn dit weer prutsontwerpen?

Soms wordt een kooimotor gebruikt ipv magneetmotor. Die werken anders. Mss moet je de pnc nrs van beide toestellen eens opzoeken bij electrolux in de service manuals op verschil in motor. Ik zie dit toch bij elk merk. Niet elk model.

Vreemd, ik heb ook een ouder type AEG hier met inverter motor, maar die doet dit helemaal niet.

Voor een nieuw type met inverter vind ik dit vreemd gedrag... Lijkt meer een stap achteruit vergeleken met die van mij die dit helemaal niet doet.
Het lijkt meer op iets wat teveel speling heeft.

Op zaterdag 29 juni 2024 21:00:39 schreef Lampje45:
Dat is dan wel heel erg vreemd.
Dit is de nieuwe machine van mijn vriendin en ik heb zelf ook een machine van AEG ook van de 6000 serie en die loopt wel keurig vloeiend aan.
Want ik kan me er niets bij voorstellen dat zo'n motor een "aanloopje" moet nemen.

Deze zelfde techniek wordt ook gebruikt in treinen en die gaan ook niet eerst achteruit.
Want dit soort omzetters kan vanuit nul gewoon vloeiend opstarten.
Of zijn dit weer prutsontwerpen?

Bij een BLDC motor moet de "controller" weten waar de rotor zich bevind. Zodra ie een beetje draait is het makkelijk: Dan zijn er spanningen die je kan meten om dat te bepalen. Maar als ie stilstaat is het moeilijker.

Dit kan je oplossen met een "hall sensor". Of eigenlijk drie. Er zijn 6 (essentieel verschillende) mogelijke posities en door de hall sensoren handig te plaatsen kan je precies die zes mobelijke posities bepalen.

Maar ja. Dat kost geld: enerzijds voor de sensoren zelf, anderzijds voor de ontvangende elektronica.

De motor moet je aansturen met stroom-combinaties die we 1 2 3 4 5 6 zullen noemen. Door nu 1-2-3-4-5-6-1-2-3-4-5-6-1-2-3 enz te sturen gaat de motor linksom draaien. Doe je 6-5-4-3-2-1-6-5 enz. dan draait ie de andere kant op.

Wat je hem ziet doen is dat ie de motor naar een posite forceert door zeg "1" te sturen. Dan wacht ie lang genoeg totdat de motor "volgt" naar die "1" positie. Dan stuurt ie "2" en draait de boel een beetje. Weer waccht ie even... en dan stuurt ie 3-4-5 enz om echt te gaan draaien. De reden dat ie twee posities moet sturen is dat ALS de motor precies tegenover 1 staat, dus in positie behorend bij 4, dan weet ie niet welke kant ie op moet. Mogelijk blijft ie dan staan. Maar de tweede "random aansturen en dan wachten" moet dan wel effect hebben.

Zodra ie eenmaal iets aan snelheid heeft kan ie elektrisch meten waar de motor zich bevind en de sturing daarop optimaliseren.

Als een fabrikant besluit van "ouderwetse" motor op BLDC over te stappen is "met hall sensors" de makkelijkste manier. Werkt altijd en zo. Deze sensorless implementatie is iets lastiger om te maken, maar als je de software eenmaal hebt: goedkoper. Dus ze pakken een stagiair en zeggen: Hier is een wasmachine: Kan jij hem aan de praat krijgen als we de sensor draden doorknippen? Een paar jaar later is het dan betrouwbaar genoeg om gewoon te gebruiken.

Dus: Verklaarbaar dat andere wasmachines het niet hebben: die hebben de hall sensors nog. En geen reden om je zorgen te maken.

Op zaterdag 29 juni 2024 21:06:06 schreef EricN:
Soms wordt een kooimotor gebruikt ipv magneetmotor. Die werken anders. Ik zie dit toch bij elk merk. Niet elk model.

ja Eric het zijn wel verschillende motoren

https://shop.aeg.nl/wassen/wasmachines/motoren-en-pompen/motor-inducti…

https://shop.aeg.nl/c/motor-magneet-240v-50hz-21-5mm/p/140151949033

Dat stelt me al een een stuk geruster, want ik zag de convertor al de eerste maand in elkaar zakken.

Op zondag 30 juni 2024 08:24:00 schreef rew:
[...]

Bij een BLDC motor moet de "controller" weten waar de rotor zich bevind. Zodra ie een beetje draait is het makkelijk: Dan zijn er spanningen die je kan meten om dat te bepalen. Maar als ie stilstaat is het moeilijker.

<Knip>

En geen reden om je zorgen te maken.

Rew hartelijk dank voor de duidelijk uitleg, daar kan ik wat mee en stelt me duidelijk weer op mijn gemak.

een Hall-loze motor heeft ook een voordeel. Eén mogelijke oorzaak van storingen minder. Het idee is trouwens niet nieuw. Werd meer dan 30 jaar geleden al gedaan in ander toepassigen, en ook die motoren gingen, afhanklelijk van de startpositie, wel eens even achteruit om dan full speed voorwaarts te gaan.

Zit er op dat model geen 5j waarborg? Goed nakijken! Wel registreren dan!

Gemiddeld gaan ze op 5jaar en 1 maand stuk :-)

Nee, grapje. Vroeger, dus dat valt binnen de garantie. :-)

Ik ken een Beko die precies hetzelfde doet. Draait al maanden.

Maanden... . Niet echt representatief. Liefst "jaren" :-)

Van alle merken heb ik al freq sturingen stuk gehad. Zal ook wel afhangen of je de was er met de voetzool in propt.

Bij siemens bv, zie ik dit (schokkerige bij start)veel. Niet echt een flut merk. Miele doet dit volgens mij ook maar minder opvallend.

Miele doet het bij aanvang, 3 tikjes. En daarna draait hij zonder schokken. Geen idee hoe dit werkt.

Wbt de Beko, hij is pas een half jaar oud :D

Ook op veel beko's (selective reeks) is er 5j waarborg. Zeker registreren dus.

Wat de werking betreft: Als het werkt, afblijven :-)

[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]

Miele doet het met 3 schokjes, LG ( de uitvinder van Direct drive) die had vroeger een Hall sensor inzitten, tegenwoordig niet meer en geeft ook van die schokjes..

Geen frequentie sturingen meer in witgoed?

De term "frequentiesturing" wordt vooral bij ASYNCHRONE AC motoren gebruik. De term BLDC controller meer als het om syncrhone driefase motoren gaat. Maar in essentie is het 't zelfde.

Alleen het verschil is dat met een asyncrhone motor dan maak je gewoon een draaiveld wat je in sterkte toe laat nemen en dan gaat de motor draaien. Bij een BLDC moet je eigenlijk gewoon de motorpositie weten.

er is een tijd geweest dat men synchrone machines asynchroon liet aanlopen, tot de motor binnen het vanggebied zat, en dan schakelde men over naar synchroon. Dat was ver voor de tijd van frequentiesturingen en een manier om zonder positie elementen de motor toch synchroon te krijgen :-) (op het net)

De Bosch wasmachine die ik hier heb staan schokt ook een keertje voordat ie begint met draaien. Nooit problemen gehad met deze al bijna 9 jaar oude wasmachine; m.a.w. niet echt iets om je zorgen over te maken.

Op maandag 1 juli 2024 07:43:30 schreef kris van damme:
er is een tijd geweest dat men synchrone machines asynchroon liet aanlopen, tot de motor binnen het vanggebied zat, en dan schakelde men over naar synchroon. Dat was ver voor de tijd van frequentiesturingen en een manier om zonder positie elementen de motor toch synchroon te krijgen :-) (op het net)

Dit vind ik ook een mooie - synchrone motor onbelast laten aanlopen door de stator toe te staan om te draaien, die vervolgens met een remband stil wordt gezet waardoor de rotor gaat draaien en alle machinerie die er aan gekoppeld zit, aandrijft: https://www.youtube.com/watch?v=fNuI6keQXYA

Hoewel ik gedurende mijn werk diepgaande opleidingen heb gehad van allerlei typen electromotoren, ontbrak het mij aan kennis op het gebied van de huidige ontwikkelingen vanwege mijn pensionering.

Nu naar aanleiding van de antwoorden op mijn vraag een site gevonden waar de diverse types met prachtige animaties worden verklaard.

Dit is wel een prachtige site, die ik jullie niet wil onthouden.

Brushless DC Motor, How it works ?

en van de site waar nog veel meer te zien is:

Learn engineerings through Fysics (LESICS)

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (13%)]

Op zondag 30 juni 2024 13:50:05 schreef maus0611:
Miele doet het bij aanvang, 3 tikjes. En daarna draait hij zonder schokken. Geen idee hoe dit werkt.

Daar ben ik intussen wel achter:

Sensorloze startup methodes