De turbo was niet kapot, maar de bouten waren afgebroken.

Oh sorry hoeben dat was me even ontgaan.

Maar dat riekt inderdaad naar lompigheid.

Mischien kun je een werkplaats handleiding bemachtigen over het met de werkzaamheden die bij jouw bus zijn gedaan bijv haynes of zo met waarin het beschreven wordt dat je de motor met subframe moet laten zakken ter aanvulling in het schrijven naar mercedes duitsland.

Maar het bewijzen zal best pittig worden.

Volgens mijn bron bij Benz is dat voor de verstuiver niet nodig dus.
Gloeiplug had ik niet naar gevraagd.

Ook al zou je het subframe laten zakken dan nog breekt eerder de klem naar het roetfilter af dan dat de turbo van het spruitstuk stuk breekt. Blijft een raar verhaal.

Nou jullie het over de brug hebben:
Hij was vrijdags niet af en ze hebben er zaterdagochtend aan verder gewerkt. En er werd me verteld dat hij de brug stond.

Kan zo'n brug vanzelf wat zakken in de nacht en dit veroorzaken? Mijn palletwagen en palletlifter zakken ook langzaam.

Op zondag 28 juli 2024 21:58:42 schreef Hoeben:
Nou jullie het over de brug hebben:
Hij was vrijdags niet af en ze hebben er zaterdagochtend aan verder gewerkt. En er werd me verteld dat hij de brug stond.

Kan zo'n brug vanzelf wat zakken in de nacht en dit veroorzaken? Mijn palletwagen en palletlifter zakken ook langzaam.

bij grotere bruggen loopt vaak een beveiliging mee die als de hydrauliekpomp geen voeding krijgt ook niet unlockt, dus de brug kan max een x aantal cm zakken voor die mechanische lock ingrijpt.

ik denk meer aan sleutel/ slagtol die wat te hoog ingesteld stond, draadeind afgebroken want te strak aangetrokken. of brak later pas af toen het blok heet werd.

Iedere brug is daar tegen beveiligd, kan een heel klein stukje en dan grijpt de mechanische beveiliging in.
Veiligheidseis, stel dat ie zakt met iemand er onder.

Ik ben nog steeds benieuwd welke bouten er afgebroken waren.
Inlaat of uitlaatzijde.
Vraag eens naar het rapport van de monteur daar staat misschien meer info op.

Klus 1 was het branderplaatje / afdichtingsring van de verstuiver om dat deze los zat.
En een gloeipitje wisselen.
Die verstuiver zat al los ( dat is wel eens anders) en die gloeipit kan zich flink verzet hebben, maar dan nog hebben ze niets bij de turbo te zoeken.

[Bericht gewijzigd door revado op (67%)]

Zoals beloofd alweer een update. Na de derde keer in de garage te zijn geweest doet hij zowaar!

De factuur heb ik ook, de items daarop:

Motorstoringslamp brandt, gaat soms in noodloop stinkt ook onder kap, geur trekt naar binnen.
Korte test uitvoeren
Motor controleren (na korte test)
Injector (1) uit-, inbouwen, zo nodig vervangen
Doorvoer uitlaatgastegendruksensor reinigen
Verstuiverring cdi 1.56mm
Vet verstuivermontage
Bout injector m6
O-ring

Gloeilampje blijft tientallen seconden na starten branden
Gloeibougies uit-, inbouwen, zo nodig vervangen
Gloeibougie

Airco drukknop maakt moeilijk contact
Slangklem 70-90mm smal

Aanzuiggeluid RV, fluiten bij gas geven.
Turbocompressor controleren, bevindingen:
..........
Turbocompressor uit-, inbouwen
Pakking
Pakking uitlaat
Uitlaatklem
Bout m8x40 torx uitlaatklem
Pakking
Doorvoerrubber
O-ring
Koperring m10
Bout m8x25
Uitlaatgasturbo

Hulpstoffen en milieutoeslag

De boutjes van de turbo zelf waren gebroken. Ik denk aan de inlaatzijde maar ben eigenlijk niet 100% zeker. Volgens de garage kunnen ze erbij en hebben ze de motor niet laten zakken. Geen idee of het klopt.

Ik denk nu dat het gewoon een domme pech was dat alles na elkaar kapot ging. Dat olielek was garantie.

Revado keek even mee bij het ophalen van de boxen (elders) en maakte deze foto. Ik weet niet of de turbo dat geraakt heeft en of het wel een deukje is. Het zit wel precies waar de turbo tegenaan zou komen als je de motor wat scheef laat zakken.

Nog wat foto's van mij:

Dan was mijn gedachtegang toch goed, alleen jammer dat ze daarvoor een ruilturbo nemen in plaats van de tapeinden uitboren en vervangen.