het mocht absoluut niet op een van de 2 accu's aangesloten worden.

Klinkt erg logisch inderdaad. Was ook maar een wilde gedachte die bij me opkwam, maar ja, zonder verdere info van OP ga je er toch van alles bij verzinnen om de symptomen te kunnen verklaren...

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de bediening ('gashendel', bij gebrek aan een betere term) de motor bestuurt.

Normaal gaat dat met een regelaar met mosfets of IGBT'S. Daar staan er dan een stuk of 12 van parallel en worden met een PWM signaal aangestuurd. Gaspedaal is een module met een potmeter of een hall-sensor.

Zeker de olie vervangen. Na x tijd absorbeert hij water (vandaar schuimen). En dat water tast de keerringen aan. Gewoon om de paar jaren vervangen is het beste.

Alhoewel het er bij mij ook niet van komt. En dan moet je uitzoeken hoe dat gaat etc.

Nou hier is die leek weer, ik heb een ampère tang er op gezet. Corrigeer mij als ik het fout doe, ik zet de tang op 400amp, klem de bek over elke draad welke direct op de motor zit aangesloten. Als ik dan vooruit wil gaan met de heftruck dan gaat ie naar 99amp en dan vervolgens sukkelt 'ie door, loopt iets terug.

Als ik de heftruck van de grond til, aandrijfwiel achter staat los, pakt ie gelijk op en gaat ie met 60amp rond. MAAR als ik dat de bovenkant van de as vast wil pakken, dan kan ik hem zo zonder al te veel moeite stoppen/tegenhouden. Waarna ik hem vast houd op 105amp en dat kost weinig moeite

Ik begin te twijfelen aan mijn aansluitwerk, de contact draden van de motor zelf. 4 draden. Omdat ik de motor er uit heb gehad en wel opgeschreven had welke waar zat kan het natuurlijk fout zitten/zijn fout gegaan.
Is er in zon dergelijke machine of setup dat mogelijk waardoor deze op halve kracht rijd.

Alsof we ster/driehoek verkeerd doen, het draait wel, maar niet op volle kracht...

Ja er zit een controler op, maar die is uitgehouden uit zandsteen met een permanente hoes... Die zal niet zo heel slim zijn

Op woensdag 10 juli 2024 20:27:26 schreef Lambiek:
Normaal gaat dat met een regelaar met mosfets of IGBT'S. Daar staan er dan een stuk of 12 van parallel en worden met een PWM signaal aangestuurd. Gaspedaal is een module met een potmeter of een hall-sensor.

1988, ik heb zover ik weet een potmeter schakelaar, signalen worden geregeld met een controler

Op woensdag 10 juli 2024 20:58:37 schreef Hoeben:
Zeker de olie vervangen. Na x tijd absorbeert hij water (vandaar schuimen). En dat water tast de keerringen aan. Gewoon om de paar jaren vervangen is het beste.

Alhoewel het er bij mij ook niet van komt. En dan moet je uitzoeken hoe dat gaat etc.

Snap ik, net als remolie trekt bijna alle olie vocht aan. Is voor nu niet een probleem daar waar hydrauliek en dus heffen apart word geschakeld/geregeld

Op vrijdag 5 juli 2024 08:37:58 schreef testman:
is het vooral met optrekken dat de motor traag is? bergop is de stroom niet niks met zo'n ding, motor is een 3kW model vaak. dat kan de accu's toch weleens zijn, Ri hoger geworden en die warmen op als je bezig bent, ook zou je er dan in de winter meer last van hebben als in de zomer. de motor regeling kan er ook nog mee te maken hebben, hoe snel de regeling naar max uitstuurt.

Accus zijn recent vervangen

Onbelast, aandrijving van de grond, doet 30amp door de accukabels.

Bovenkant van de as vastpakken?
Waar doe je dat, welke as, de motoras?
Als de motor 100 A trekt en je kan kan hem gewoon tegenhouden is dat zeer tegenstrijdig.

Even een andere gedachte.
De motor is ze zelfde voor zowel de oliepomp om te heffen, als om te rijden.
Als je nu die helling op gaat en je beweegt de hef hendel even, gaat de motor dan harder draaien, dan zou het de regelaar van het "gaspedaal" kunnen zijn, bij heffen zal de schakelaar aan de hendel de motor vol aansturen.

MAAR als ik dat de bovenkant van de as vast wil pakken, dan kan ik hem zo zonder al te veel moeite stoppen/tegenhouden. Waarna ik hem vast houd op 105amp en dat kost weinig moeite

Ik begin te twijfelen aan mijn aansluitwerk, de contact draden van de motor zelf. 4 draden. Omdat ik de motor er uit heb gehad en wel opgeschreven had welke waar zat kan het natuurlijk fout zitten/zijn fout gegaan.

Die 4 draden mag je beslist niet omdraaien. Het veld van de motor word apart geregeld. Maar volgens mij als je het verkeerd aansluit kan er ook geen 100A + lopen.

Maak eens een duidelijke foto van de aandrijf motor.
Meet de spanning op beide aansluitingen op de motor.
De veld aansluiting zou een constante spanning moeten krijgen. Het veld zou dan hier denk ik gewoon 24V zijn met ca 2A oid.
Het anker word geregeld in stroom.

Graag ook foto's hoe je de metingen doet.

Als wel 100A + naar de motor gaat maar je kan het wiel tegenhouden dan denk ik aan 2 dingen ( dat kunnen er ook meer zijn maar er schieten me nu 2 te binnen).
1) De veld bekrachtiging van de motor is niet goed of je heb toch iets omgedraaid.
2) Er zit een gebroken as of spie in de motor.

De motor is ze zelfde voor zowel de oliepomp om te heffen, als om te rijden

Er zit heel erg veel ruis in dit topic. Maar wat jij zegt kan niet toch? De hef motor zit zo te zien direct op het olie reservoir. En daar zit geen extra as die naar het aandrijfwiel gaat?

TS heeft het volgens mij over een 2de en aparte motor voor de aandrijving.

Als de motor 100 A trekt en je kan kan hem gewoon tegenhouden is dat zeer tegenstrijdig.

In deze motor zit een aparte aansluiting voor het veld en voor het anker. Als het veld niet aangesloten is kan er ook amper vermogen in de motor ontwikkeld worden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]

Als ik dan vooruit wil gaan met de heftruck dan gaat ie naar 99amp en dan vervolgens sukkelt 'ie door, loopt iets terug.

Dat lijkt me op zich alleszins redelijk. De accuspanning zakte ook maar weinig in, zei u eerder. De motor zou dan dus ca. 24V * 100A = 2400W trekken.

Maar dan:

Als ik de heftruck van de grond til, aandrijfwiel achter staat los, pakt ie gelijk op en gaat ie met 60amp rond. MAAR als ik dat de bovenkant van de as vast wil pakken, dan kan ik hem zo zonder al te veel moeite stoppen/tegenhouden. Waarna ik hem vast houd op 105amp en dat kost weinig moeite

U kunt MET DE HAND de motor stoppen? Of begrijp ik dit nu verkeerd?

Als u hem met de hand kunt stoppen is er iets grondig verkeerd. Of de motor heeft een vreemd defect, of de meting (amperetang) klopt niet. 24V bij 30A = 720W, dat hoor je niet me de hand te kunnen stoppen.

Zeer vreemd.

U zou kunnen kijken of de motor zelf goed werkt: omzeil alles wat tussen de accu en de motor zit (koppel de motor los), en sluit hem rechtstreeks aan op de accu. Of gebruik evt. een losse 12V-accu om zo de motor en haar vermogen te testen.

Sluit de motor rechtstreeks aan op de accu, door eerst de +kabel van de motor (van de controller afkomend) los te halen. Daarna de + van de accu rechtstreeks verbinden met de motor. Doe dit op een veilige manier, met het wiel van de vloer, zodat de heftruck niet plots wegrijdt of andere ongecontroleerde dingen gaat doen. Heeft de motor nu plots meer kracht dan voorheen? Zo ja, dan is er iets mis met alles wat eerder tussen de accu en de motor zat (contactors, kabels, controller, etc.)

Echter, als de motor (rechtstreeks met de accu verbonden) nog steeds te weinig kracht heeft? (ik durf het bijna niet te suggereren, ik huiver ervan,... maar als u het wiel nog steeds met de hand kunt stoppen...) dan is er iets serieus mis met de motor.

Een motor die 100A trekt bij 24V zou absoluut niet te stoppen mogen zijn met de hand. Als uw metingen kloppen trekt de motor 2-2.5kW aan vermogen, maar levert nauwelijks iets aan de as als mechanisch vermogen. In dat geval is er iets met de motor mis. Zoals gezegd, u kunt het testen door de motor rechtstreeks op de accu aan te sluiten, zoals ik eerder uitlegde. Maar wees alstublieft voorzichtig, dat het u geen vingers gaat kosten.

Edit:

In deze motor zit een aparte aansluiting voor het veld en voor het anker. Als het veld niet aangesloten is kan er ook amper vermogen in de motor ontwikkeld worden.

Ik denk dat deze opmerking van Benleentje de sleutel tot het mysterie vormt. Als het veld niet of onvoldoende bekrachtigd wordt kan de motor een hoge stroom trekken, zonder mechanisch vermogen te leveren....

Op vrijdag 12 juli 2024 21:26:05 schreef benleentje:

[...] Er zit heel erg veel ruis in dit topic. Maar wat jij zegt kan niet toch? De hef motor zit zo te zien direct op het olie reservoir. En daar zit geen extra as die naar het aandrijfwiel gaat?

TS heeft het volgens mij over een 2de en aparte motor voor de aandrijving.

Helemaal met je eens, TS geeft ( onbedoeld) niet de juiste info.
Uit het hele verhaal in het topic heb ik uiteindelijk begrepen dat er maar een enkele motor in zit die zowel de pomp als het wiel aandrijft.
En die heeft TS gereviseerd.
Een enkele motor kan prima, als het hydraulisch systeem met een klep vrij gegeven is bij rijden ( olie kan vrij circuleren) is dat best mogelijk.

Omdat TS eerst sprak over een hydrauliek motor is de suggestie gewekt dat de aandrijving hydraulisch was.
Maar dat ging over de hydrauliek pomp.

Aan TS de vraag om te omschrijven hoe een en ander nu eigenlijk werkt.
Is er een enkele motor die alles aandrijft, of toch 2?
Er is over deze hefrucks bijna niets te vinden helaas...

Heren dames, dank voor jullie opmerkingen.

Ja bovenop de motor steekt nog een stuk as uit. Hier heb ik een hijsoog aangemaakt. Zie fotos. Die kan ik dan vastpakken en de motor fysiek doen stoppen terwijl ik 'gas' geef.
Voordat ik de motor ga uitbouwen en separaat aansturen. Zal ik eerst wat duidelijkere fotos maken.

Let op, dit is de elektromotor voor de aandrijving. Hydraulische systeem word apart aangestuurd.

Dank jullie wel voor jullie input _/-\o_

Op vrijdag 12 juli 2024 23:14:59 schreef revado:
[...]

Helemaal met je eens, TS geeft ( onbedoeld) niet de juiste info.
Uit het hele verhaal in het topic heb ik uiteindelijk begrepen dat er maar een enkele motor in zit die zowel de pomp als het wiel aandrijft.
En die heeft TS gereviseerd.
Een enkele motor kan prima, als het hydraulisch systeem met een klep vrij gegeven is bij rijden ( olie kan vrij circuleren) is dat best mogelijk.

Omdat TS eerst sprak over een hydrauliek motor is de suggestie gewekt dat de aandrijving hydraulisch was.
Maar dat ging over de hydrauliek pomp.

Aan TS de vraag om te omschrijven hoe een en ander nu eigenlijk werkt.
Is er een enkele motor die alles aandrijft, of toch 2?
Er is over deze hefrucks bijna niets te vinden helaas...

Edit : ja het was in het begin onduidelijk echter blijft ik herhalen dat de hydrauliek los staat vd aandrijving. O-)

Er zitten dus 2 motoren in.

Dus we concentreren ons nu nog enkel maar op de aandrijf motor dus wil ik ook meer weten van deze motor.

Wat ik begrepen heb is dat er 4 kabel naar toegaan.
gaan die elk naar een eigen aansluiting of staan de kabel parallel.

In geval dat het 2 aparte aansluitingen zijn vermoed ik een aparte veld en rotor wikkeling. Meestal staat dat ook op de motor met letter.
Graag daar een foto van.

De anker wikkeling of wikkelingen zijn makkelijk te herkennen door de koolborstels die erop zitten.
Een eventuele veld wikkeling heeft geen koolborstels.
In geval van een aparte veldwikkeling dat moet daar als de motor bekrachtig is gewoon 24V op staan en de stroom zal klein zijn ik denk 1 of 2A.

Zou je dit allemaal kunnen nagaan en meten en ook graag een paar foto's tijdens het meten zodat we ook zien wat en op welke aansluiting je aan het meten bent.

Meet de veldspanning eens als de motor draait!

En als het veld niet bekrachtigd is, dan draait de motor helemaal niet. Maar het kan wel zijn dat de veldspanning veel te laag is, als dat zo is werkt waarschijnlijk je regelaar niet goed.

Op zaterdag 13 juli 2024 00:01:43 schreef Lambiek:
Meet de veldspanning eens als de motor draait!

En als het veld niet bekrachtigd is, dan draait de motor helemaal niet.

Slaat deze dan niet op hol omdat deze geen tegen emk kan opwekken ?

.

[Bericht gewijzigd door klaasy op (100%)]

Op vrijdag 12 juli 2024 23:41:29 schreef benleentje:
Er zitten dus 2 motoren in.

Dus we concentreren ons nu nog enkel maar op de aandrijf motor dus wil ik ook meer weten van deze motor.

Wat ik begrepen heb is dat er 4 kabel naar toegaan.
gaan die elk naar een eigen aansluiting of staan de kabel parallel.

In geval dat het 2 aparte aansluitingen zijn vermoed ik een aparte veld en rotor wikkeling. Meestal staat dat ook op de motor met letter.
Graag daar een foto van.

De anker wikkeling of wikkelingen zijn makkelijk te herkennen door de koolborstels die erop zitten.
Een eventuele veld wikkeling heeft geen koolborstels.
In geval van een aparte veldwikkeling dat moet daar als de motor bekrachtig is gewoon 24V op staan en de stroom zal klein zijn ik denk 1 of 2A.

Zou je dit allemaal kunnen nagaan en meten en ook graag een paar foto's tijdens het meten zodat we ook zien wat en op welke aansluiting je aan het meten bent.

Dank je voor je tijd en input, ik ga er mee aan de slag. Ik heb 4koolborstels er in zitten. Behoorlijk grote jongens. Deze zijn in goede staat.

Fotos van vorig jaar dat ik hem uitelkaar had gehaald. Kunnen we hier wat mee?

Koolborstels gangbaar gemaakt
Anker voorzichtig opgepoetst zodat het weer netjes egaal koper kleur is. En binnenzijde behuizing opgepoetst al het vliegroest er af/uit
Lagers van het anker vervangen
Lagers van haakse overbrenging vervangen

[Bericht gewijzigd door A3deur op (61%)]

Zie ik goed dat één van de 4 koolborstels zeer klein is? Is die inmiddels vervangen?

Edit: ja, dat zag ik goed. Dus, is die al vervangen?
Is ook meer een koperkleur in plaats van koolstof.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Op zaterdag 13 juli 2024 05:41:15 schreef Lead Acid:
Slaat deze dan niet op hol omdat deze geen tegen emk kan opwekken ?

Hoe kan dat als je geen veld hebt?

Het magnetisch veld wordt hier opgewekt door de veldwikkeling in plaats van permanent magneten.

Op zaterdag 13 juli 2024 13:50:13 schreef Ledlover:
Zie ik goed dat één van de 4 koolborstels zeer klein is? Is die inmiddels vervangen?
[bijlage]

Edit: ja, dat zag ik goed. Dus, is die al vervangen?
Is ook meer een koperkleur in plaats van koolstof.

Zover ik me ken herinneren zijn/waren alle koolborstels gelijke maat. Dus NEE niet vervangen.

over ik me ken herinneren zijn/waren alle koolborstels gelijke maat. Dus NEE niet vervangen.

Als ze allemaal van gelijke afmetingen zijn dan kan die ene koolborstel niet vrij bewegen in z'n houder, of is de veer defect.

PS: die foto's geven veel informatie, het had enorm geholpen wanneer u deze eerder gepost had.

die borstel is niet korter, deze blijft hangen in de houder, kijk maar naar de veer. de houder is ook roestig, dat heeft de rest niet. paar keer op en neer bewegen is doorgaans genoeg dat de borstel schacht weer schoon is. dat die borstel koperkleurig is, is niks abnormaals, dat hebben vermogens koolborstels wel vaker.

ik vind het apart dat 1 van de veld schilden nieuw lijkt en de rest wel oud eruit ziet. alsof het anker aanloopt..

[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]