Als het toestel wel werkt met uitzondering van de klep, kan je stellen dat de spanningsregelaar goed is. Zonder of met defecte heb je niets van werking. Het zou uitzonderlijk zijn dat een processor er enkel een defect poortje aan overhoudt als de triac doorsloeg naar gate. In het slechtste geval zou je de processor kunnen omzeilen. Nadeel is dan wel dat je de klep ook kan openen als de boiler nog niet op temperatuur is.
Hierbij zoals beloofd een nieuwe foto van het stuurplak.
Bij nader controle vertrekkende van aan de gate van de Triac
Zo103 is dat weerstandje naar de processor ook defect.(nr 29) maar de waarde onleesbaar?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricN ,na verwijderen van de vernislaag,heb ik wel een weerstand
Gemeten van11.11M ohm, is dat normaal? Denk ik niet he,maar op de
Weerstand zelf is niets af te lezen!
EricN
Gaat eerder iets van 1kohm behoren te zijn. Een gate heeft rond de 5mA nodig. Maar het moet juist zijn. Als je ruim geduld hebt kan ik volgende week eens zoeken achter een gelijkaardige print waar de waarde nog afleesbaar is. Mss heeft iemand anders ook de mogelijkheid om het eens te bekijken?
EricN
Wat je ondertussen wel kan doen is de spanning meten. Zet de meter tussen GND (ground, dat is de min, niet de aarding). Die vind je ook op de kathode (voor een triac geen correcte benaming maar A2 is minder duidelijk) vh triac. Zet de ander meetpen op de zijde vh weerstandje dat naar de uC gaat. Nu zou je bij het indrukken vd stoomknop (toestel opgewarmd, led niet meer knipperen) een dc spanning (5v of drg) moeten verschijnen. En bij het lossen vd drukknop de spanning moeten wegvallen. Gebeurt dat dan is enkel dat weerstandje stuk. Als je dan geen gekke dingen doet en wacht op de juiste waarde gaat de herstelling veel kans een succes zijn.
Tip: soldeer 2 draadjes ipv met de meetpen onder spanning te klooien en door uitschuiven sluiting te maken.
Edit. De andere triacs (zit toch nog eenzelfde in) moeten ook zulke weerstand hebben. Mss zie je de schematische vergelijking na analyse en kun je die weerstand aflezen. 102 is 1kohm.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Dank u EricN voor de goede uitleg .Wat de Triac betreft zit er maar
1in oz103,en de gate hiervan gaat langs over die defecte weerstand
Naar de processor,en de g2 is de aansluiting van de zwarte draad,die
naar de stekker gaat van stoomvanne.(die dus niet werkt)
De ander trans is een Thyristor Do 602,die is voor de pomp,en de derde trans,isAs78L is die spanning regelaar.Nu zal ik verder uw werkwijze volgen,om de juiste weerstand te pakken.Nog nen dikken
Bedank .ik laat nog iets weten.
Vgr
EricN
Als er maar 1 triac is ga je zo de weerstand niet kunnen achterhalen.
De test vd spanning is om de microcontroller (uC, chip) te testen.
EricN
Groen: triac met gate in het midden en boven de anode. De rode is de kathode.
Blauw is de R29
Geel is de zijde die naar de gate gaat.
Rood is de R29 zijde die naar de uC gaat.
Dus draadjes aan de 2 rood aangeduidde punten. Dan meter op DCV en wachten tot opgewarmd is. De spanning moet mee gaan met het al dan niet indrukken vd stoomknop
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 6 juli 2024 19:09:47 schreef STEFF:
Zal morgen eens een duidelijk foto van de onderzijde maken en eens een 78L05 proberen.
Van "proberen" zijn veel ongelukken bekend, ook elektronische 
Hallo EricN
Ik heb de overbrugging gedaan met een smd van 10 ohm,en metdraadjes
En resultaat isdat de stoomvanne direct opengaat en trilt.als de spanning meet op aansluiting stekker meet ik maar 128v.
Het zal een hopeloos geval zijn zeker!graag uw mening!
Vgr
EricN
Ik heb nergens geschreven over een overbrugging. Waar heb je die brug gemaakt?
Geen idee wat je juist uitgezet hebt. Heb je sfeerbeelden?
De 2 draadjes waar ik over schreef moeten naar je meter. Die moet op DCV.
Eric
Dik had eerst die defecte smd overbrugt met een draadje,maar dan gewoon een smd weerstand van10 ohm en de stoomklep reageerde direct zonder de knop in te drukken,maar die fibreerde.ik heb dan de stekker van de klep logenomen en de spanning gemeten 140v! De rest van De Triac en de Thyristor zijn nog ok,Zou het de micropocesser zijn?
Vgr
EricN
10 ohm is veeeeeelste laag. 1000 zou beter zijn zoals ik eerder al schreef. Nu heb je sluiting gemaakt op de uC.
Maar nog niets verloren. Hopelijk kan hij wat hebben. Fingers crossed.
Onbelast spanning meten gaat niet. Dan meet je zweefspanningen. Geen accuraat beeld dus.
Ok zal morgen eens van 1k ohm proberen zal op een oude print een van minimum 1kohm zoeken,of een gewoon weerstandje zoeken.bedankt Eric.
EricN
Ik herhaal: dat is giswerk en gevaarlijk om het compleet om zeep te helpen(reeds vermeld). Als je een tijdje geduld hebt zoek ik de echte waarde(reeds vermeld). De draadjes test was om in de overbruggende tijd een extra test te ondernemen zonder desastreuze gevolgen(reeds vermeld). Namelijk, de uitgang vd uC testen zonder risico's.
Maar het kan ook zijn dat het lukt. Het hangt van je geduldigheid af of de hoogdringendheid.
Eric,heb r29 vervangen door een R van 1,5k ohm geen verschil,door een van 2,2k nog altijd zelfde resultaat,is ik de spanning meet tussen de R29 en massa gelijkstroom meet 3,5v!
EricN
3,5v constant of enkel als je op de knop drukt?
Gemeten als de boiler opwarmt of wanneer hij op druk is?
Hij komt fysiek op druk?
Meettoestel op de 2 aangegeven punten?
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Hen nog eens gemeten op de rode punten,en ik meet opgaande spanning
bij opwarmen tot 2.5v= Bij het op de knop drukken veranderd er niets,!
Vgr
EricN
Klinkt alsof de uC uitgang opgeblazen is. Zit er nog iets tss R29 en de uC of gaat de Printbaan recht naar een poot vd uC?
Bij opwarmen? En als hij opgewarmd is?
Een niet opgewarmde boiler gaat niet reageren op de stoomknop maar doet soms op eigen houtje het ventiel wel bekrachtigen om remanente druk af te laten. Tijdens het opwarmen weet je dus niet wat de status van de ventieluitgang op de uC is.
[Bericht gewijzigd door EricN op (42%)]
Dan is Micro processor wel klaar.. Meestal met geplofte Tryacs en directe koppeling is het wel over. Siemens Vaatwassers zelfde euvel gehad..
[Bericht gewijzigd door smd op (61%)]
Ok dat is duidelijk iets voor reserve stukken.allemaalnen dikken Bedank om mee te zoeken.tot..?..
Vgr
EricN
Zoals beloofd: ik heb hier een print ve calor met een weerstand van 470 ohm tussen gate en uC.
Ondertussen niet meer nodig maar mss dat er in de toekomst iemand wat aan heeft.