Graag gedaan.
Meer over de math tag: http://en.wikipedia.org/wiki/Help:Displaying_a_formula

HP maakt(e?) prima rekendoosjes, het is alleen nooit mijn favoriet geworden door de postfix notation: daar heb ik nooit goed mee overweg gekund.
Ik heb ook rekenmachientjes gezien die inderdaad alleen ln (en geen log) bewerkingen hadden, mogelijk heeft dat tot de gewraakte uitspraak geleid; sorry...

De Oude Amsterdamse duim (2.574cm), de Oude Rijnlandse duim (2.618cm), de metrisch-gelinkte duim (2.54cm), ... ?

De el was ook zo'n verwarrende maat, varieerde tussen 44cm en 1m... (en er zijn er ook vele, vele verschillende, meeste rond de 68-70cm)
Origineel was de el 44cm (afstand tussen de elleboog en uiteinde gestrekte wijsvinger)

Dat was een wat onhandig korte maat, daarna nam men de afstand tussen de neuspunt en uiteinde wijsvinger (ongeveer 70cm)
Met het metrisch stelsel werd de el gelijk aan een meter...

Dat verschil was te onpractisch. Het pond werd afgerond in metrisch, dat was nog logisch, scheelde een procentje of 10. Het ons was al lastiger, maar lukte nog in het kielzog van het pond. Een el van een meter en een duim van een centimeter waren volledig kansloos, zeker toen de duim wereldwijd een metrische definitie van 25,4mm kreeg. Dankzij televisieschermen en in mindere mate de installtietechniek is die nog redelijk gangbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]