Ik zal mijn mond maar houden. ;)

Op maandag 29 juli 2024 08:29:27 schreef InHogereSferen:
Dat vind jij, ik ben echt niet de enige die geen Frans spreekt.

Mijn Frans is absoluut van basaal niveau, maar met goed luisteren en vooral iets twee keer beluisteren, kom ik vaak een heel eind, er zijn toch echt wel wat woorden die onderscheidbaar zijn omdat ze erg op het Nederlands of Engels lijken.

Op maandag 29 juli 2024 08:29:27 schreef InHogereSferen:
Maar is dit dan hetzelfde principe als met de 380kV leiding? Zou je deze arcs ook zien als je niet op de grond zou staan? En ik snap ook wel dat je iets voelt, maar het is dus duidelijk niet dodelijk en je kijkt er nog vrolijk bij. :)

Ja en nee. Bij die tesla-coil is het een beetje tweeledig: je maakt een verbinding met aarde die 'goed genoeg' is, én je vormt een capaciteit waardoor er vonken overspringen.

Reken maar dat je ook 'geraakt' wordt door die tesla-coil als je geïsoleerd in de lucht zou hangen.

Je moet alleen niet vergeten dat zo'n tesla-coil echt niets is kwa vermogen vergeleken met een hoogspanningslijn. Op de Maasvlakte zijn ooit monteurs van een spoorlijn zwaar gewond geraakt (of 1 zelfs overleden, ik kan het niet meer vinden) doordat de bovenleiding waaraan ze werkten kilometers lang parallel liep aan een 380 kV tracé. De boel was volgens voorschriften geaard via de rails, maar die aarding werd verbroken toen er ergens een railstaaf doorgebrand werd met de snijbrander. Daardoor kwam er ineens levensgevaarlijke spanning op de bovenleiding die veilig geacht werd te staan, wat enorme vonken veroorzaakt schijnt te hebben.

Op zondag 28 juli 2024 16:47:09 schreef InHogereSferen:
Vanaf 0:30, hij heeft het inderdaad niet over een magnetisch veld maar over een 'energized field' geen idee of dit hetzelfde is. Maar hij zegt wel dat hij de inductie hiermee weghaalt? Klopt het dan niet wat hij zegt?

Twee opties: 1: hij snapt zelf amper wat 'ie zegt/doet (best link lijkt mij) of 2. (meest waarschijnlijke) probeert het in lekentaal uit te leggen, maar erg lekker lukt dat niet...

Maar is het nou het pak wat ze aan hebben waardoor dit niet dodelijk is?

Ja.

Of stel al sprong de monteur uit een helikopter en hij pakt die kabel beet zonder zijn pak, zou dit dan een andere schok geven, is het dan wel dodelijk?

Mogelijk is het effect kleiner als 'ie in z'n eentje naar de kabel zou springen en 'm beet pakt, maar een schok krijgt 'ie en er is gerede kans dat dat z'n dood wordt.

Gaan vogels niet op 150kV/380kV kabels zitten omdat ze het niet prettig vinden of is het ook echt dodelijk voor ze??

Dat laatste hoogstwaarschijnlijk. Die snavel is veel te scherp. De omgeving van die draden is waarschijnlijk al zodanig geladen dat ze er bij uit de buurt blijven.

Op maandag 29 juli 2024 09:26:34 schreef rew:
Dat "spelen" wat ze daar doen, is NIET toegestaan (zou zo moeten zijn, ik ken de regels niet). Stel dat zo'n pak kapot is en er tussen z'n "broek" en "jas" geen verbinding is... dan is ie bij zo'n vonkje in 1x dood. (Het pak zal wel een overall zijn zodat de kans hierop zo klein mogelijk is).

Het is een overall vaak, maar er zitten volgens mij ook verbindings strips tussen losse delen die je vast MOET maken voor je instapt. Volgens mij wordt dat ook met speciale apparatuur getest: een te hoge weerstand is foute boel.

Op maandag 29 juli 2024 10:48:43 schreef InHogereSferen:
Bedankt voor je antwoord rew.
Maar als het bakje aan die hoogspanningslijn vast zit, zitten ze dan niet op hetzelfde potentiaal? Of zitten ze dit niet door hun schoenen enzo?

Lees je überhaupt wat we schrijven? Met die staaf wordt het eerste contact gemaakt, daarna, als de staaf tegen de draad geduwd is, wordt er een 'krokoklemmetje' aan de draad geknepen zodat ze die staaf niet constant tegen de draad hoeven te houden: 'bonding on' zoals zij dat noemen.

Schoenen gaan je bij dergelijke spanningen echt niet zodanig isoleren dat het bakje wél maar jij níet op hetzelfde potentiaal bent.

En volgens mij hebben ze gewoon lederen handschoenen aan? Niet super goed isolerend. Zou dat pak dan ook niet over hun handen moeten zitten, je grijpt toch als eerst met je handen ergens naar?

Die handschoenen bevatten voor zover ik weet óók metaalgaas, het zijn echt geen gewone handschoenen. De vonken rechtstreeks op je huid krijgen is niet alleen zeer pijnlijk, maar ook gewoon gevaarlijk.

Waarom zijn deze schokken minder gevaarlijk dan als de de staaf niet zouden gebruiken?

Zucht. Die schokken ZIJN gevaarlijk. Het is niet de bedoeling dat je zonder die staaf contact maakt. Ondanks dat die handschoenen aan de buitenkant geleidend zijn, betekent dat nog niet dat ze er voor gemaakt zijn.

Bedankt voor je antwoorden.

Mijn Frans is absoluut van basaal niveau, maar met goed luisteren en vooral iets twee keer beluisteren, kom ik vaak een heel eind

Dat kan. Ik niet. En zeker niet als ik juist alle details wil weten.

Lees je überhaupt wat we schrijven?

Zekers, maar lees je ook wat ik vraag?
Zover ik begrepen heb uit de filmpjes, is dat de 'bucket' al op hetzelfde potentiaal gebracht is. Dan is het toch niet zo vreemd dat ik mij afvraag waarom ze alsnog met de staaf gaan binden?
"Dat is niet het geval" had ook een antwoord geweest.

Zucht. Die schokken ZIJN gevaarlijk.

Hey, neem mij niet kwalijk dat als ik een plaatje van Sine zie met hele grote arcs op blote handen dat ik begin te twijfelen. Dan moet er meer context gegeven worden, dat probeer ik te krijgen dmv mijn vragen.

Die handschoenen bevatten voor zover ik weet óók metaalgaas,

Dat verklaart heel veel.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (20%)]

"Dat is niet het geval" had ook een antwoord geweest.

Dat is indirect WEL het geval, maar zo werk je natuurlijk niet.

Dat is indirect WEL het geval, maar zo werk je natuurlijk niet.

Ik snap het al, ik dacht dat die bucket waar ze in staan vast zat aan de kabel. Maar ze zetten dus de staaf erop, verbinding halen ze weg, dan hand erop, dan staaf eraf, dan hand eraf.
En in combinatie met de speciale handschoenen is het mij nu helemaal duidelijk.

Op zondag 28 juli 2024 17:11:08 schreef Sine:
Zonder bescherming ga je dat wel degelijk voelen.

Dat hebben we zelf getest ;)

[bijlage]

Korte toelichting op het plaatje:
De hand die getroffen wordt door de vonken is mijn hand.
Het lijkt net alsof mijn hand tegelijk door veel vonken getroffen wordt, maar dat was niet zo. Het zijn meerdere vonken na elkaar.
De lichtende puntjes op mijn hand zijn volgens mij brandende stukjes opperhuid, maar daar voel je niks van. Na afloop rook mijn hand namelijk een beetje naar verbrande nagel. De spanning is hoog en de stroom is laag, dus de 'brandplek' heeft minimale afmetingen. Ik kon ze niet zien.
Er zat af en toe een vonk ertussen die ik wel voelde als een klein tikje. Ik ga er vanuit dat die vonk bij een (pijn)zenuwuiteinde insloeg. Veruit de meesten voelde ik niet.
Wat je op de foto ziet is een Teslacoil van Sine. Deze geeft een hoge spanning af bij een lage stroom en met een hoge frequentie.
Door het skineffect van hoogfrequente stromen loopt er geen of een zeer kleine stroom in de kern van de geleider, maar loopt de stroom op of vlak onder de huid.
Dat is de reden dat je er (bijna) niks van voelt.
Bij een 150kV hoogspanningslijn is de frequentie 50 Hz en is er van skineffect geen (nauwelijks) sprake. Ook kan de stroom veel groter worden dan die paar mA van de Teslacoil. Het is dus een slecht idee om dat kunstje met de hand bij een hoogspanningslijn uit te halen.

Gaan vogels niet op 150kV/380kV kabels zitten omdat ze het niet prettig vinden of is het ook echt dodelijk voor ze??

Het schijnt dat de hoogspanningslijnen flink warm worden door de hoge stroom die erdoorheen loopt.
Zelfs als ze geen last hadden van die hoogspanning, dan zouden ze alsnog erg snel van die lijnen wegvliegen vanwege de warme pootjes die ze dan krijgen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (14%)]

Op maandag 29 juli 2024 16:12:51 schreef weardguy:
Op de Maasvlakte zijn ooit monteurs van een spoorlijn zwaar gewond geraakt (of 1 zelfs overleden, ik kan het niet meer vinden) doordat de bovenleiding waaraan ze werkten kilometers lang parallel liep aan een 380 kV tracé. De boel was volgens voorschriften geaard via de rails, maar die aarding werd verbroken toen er ergens een railstaaf doorgebrand werd met de snijbrander. Daardoor kwam er ineens levensgevaarlijke spanning op de bovenleiding die veilig geacht werd te staan, wat enorme vonken veroorzaakt schijnt te hebben.

https://www.hetkontakt.nl/vijfheerenlanden/39675/volker-rail-niet-schu…

Op maandag 29 juli 2024 23:21:01 schreef ohm pi:

Wat je op de foto ziet is een Teslacoil van Sine. Deze geeft een hoge spanning af bij een lage stroom en met een hoge frequentie.
Door het skineffect van hoogfrequente stromen loopt er geen of een zeer kleine stroom in de kern van de geleider, maar loopt de stroom op of vlak onder de huid.
Dat is de reden dat je er (bijna) niks van voelt.

Ho, stop, hier gaat het fout.

Dit heeft niets met het skineffect te maken. Je huid is vergeven van de pijnpunten en zenuwen, en daar loopt die stroom waarschijnlijk ook echt wel doorheen. De opperhuid geleidt erg slecht, en het stukje er onder heeft gewoon alles wat je nodig hebt om pijn te voelen.

De reden waarom jij niets voelt, is dat vanaf enkele tientallen kHz, je zenuwen en spieren simpelweg niet meer reageren op de stroom. Ons zenuwstelsel heeft een beperkt frequentiebereik :+

Dat is de reden waarom zendamateurs of zender/radartechnici die een forse HF brandwond oplopen van een paar ampere aan HF energie, geen problemen krijgen met hartfibrillatie of verkramping en 'vastplakken'. Zolang je natuurlijk geen DC + RF dragende verbinding aanraakt zoals een buis-anode.

Op maandag 29 juli 2024 23:56:37 schreef theove:
[...]

Grrrrrrrrrr. Overslag is NIET hetzelfde als capacitieve inkoppeling. Incompetente lullo's weer. Het zou wat zijn als een 380kV lijn daadwerkelijk naar lagergelegen geleiders kon overslaan. Leuke lokale onweersbui met een even zo harde knal.

Korte toelichting op het plaatje:

Thnx voor de toelichting

Hier hebben ze het over elektriciteitsoverslag, maar deze spanning kwam dus door de capacitive koppeling omdat de leidingen een grote afstand langs elkaar lopen?
Edit: ik zie nu dat Ledlover dezelfde fout op was gevallen.

Dat brengt mij eigenlijk op de volgende vraag, soms als je in huis spanning van een loze/ niet aangesloten draad meet die langs de fase loopt dan meet je ook een relatief hoge spanning met een multimeter, ik weet dat deze spanning geen kwaad kan, en als je met een Duspol zou meten dat je deze spanning warschijnlijk niet eens zou meten door de hogere interne weerstand maar ik vroeg mij af:
Komt dit nu door inductie of door capacitive koppeling?
Ooit was mij namelijk geleerd dat dit inductieve spanning was, maar dat moet dus zijn capacitive spanning?

Ho, stop, hier gaat het fout.

Dit heeft niets met het skineffect te maken. Je huid is vergeven van de pijnpunten en zenuwen, en daar loopt die stroom waarschijnlijk ook echt wel doorheen. De opperhuid geleidt erg slecht, en het stukje er onder heeft gewoon alles wat je nodig hebt om pijn te voelen.

De reden waarom jij niets voelt, is dat vanaf enkele tientallen kHz, je zenuwen en spieren simpelweg niet meer reageren op de stroom. Ons zenuwstelsel heeft een beperkt frequentiebereik :+

Nu ben ik wel benieuw wie er gelijk heeft, ik had namelijk eerder ook gelezen dat hier sprake zou zijn van het skineffect, maar dat is dus niet zo?

Op dinsdag 30 juli 2024 16:03:55 schreef InHogereSferen:
Hier hebben ze het over elektriciteitsoverslag,

Het bericht van Vijfheerenlanden valt niet zoveel te verwijten. Het vermeldt correct dat er van overslag wordt gesproken. Die term is fout, maar werd gebruikt, dus dat feit wordt genoemd.
Verderop vermeldt het bericht voor de zekerheid duidelijk dat het in feite capacitieve koppeling is wat de werkers met die term aanduidden.

als je in huis spanning van een loze/ niet aangesloten draad meet
Komt dit nu door inductie of door capacitive koppeling?
Ooit was mij namelijk geleerd dat dit inductieve spanning was, maar dat moet dus zijn capacitive spanning?

Hier gaat het altijd om capacitieve koppeling. De 'zwerfspanning' op de losse draad is er óók als in de andere draad geen stroom loopt. De koppeling kan dus niet inductief zijn.

Let op dat elektriciens de termen eigenlijk slordig gebruiken.
In de leerboeken heten beide effecten, magnetisch én elektrisch, 'inductie'.

Je hebt elektrostatische inductie, die wordt in de praktijk altijd 'capaciteit' of 'capacitieve koppeling' genoemd.
Capacitieve koppeling kan optreden als op de 'primaire' draad een wisselspanning staat.

Je hebt elektromagnetische inductie, en die wordt in de praktijk altijd 'inductie' of 'inductieve koppeling' genoemd.
Inductieve koppeling kan optreden als door de primaire draad een wisselstroom loopt.

Het zou interessant zijn het 380kV-geval eens na te rekenen, om te zien hoe groot beide effecten in het genoemde ongeval waren.

ik had namelijk eerder ook gelezen dat hier sprake zou zijn van het skineffect, maar dat is dus niet zo?

De weerstand van de opperhuid is veel te groot om van 'skineffect' te spreken. Hoogfrequentstromen lopen hoofdzakelijk net ónder de opperhuid, waar de weerstand veel lager is. Koppeling 'in en uit' het lichaam gebeurt doorheen de capaciteit, veel meer dan door de weerstand, van de opperhuid.

Ik heb vaak genoeg gloeilampjes laten branden door de de buitenkant van de fitting goed vast te nemen en het 'tepeltje' tegen een HF-voerend punt te duwen - bijvoorbeeld een stukje stuurpaneel dat 'heet' aanvoelde als de scheepszender werd gebruikt.
Je voelt niets van zo'n lampjestest - als je maar goed vasthoudt.

Op dinsdag 30 juli 2024 16:03:55 schreef InHogereSferen:
Nu ben ik wel benieuw wie er gelijk heeft, ik had namelijk eerder ook gelezen dat hier sprake zou zijn van het skineffect, maar dat is dus niet zo?

Zie bijvoorbeeld http://donklipstein.com/skin.html
Ik hou het erop dat door het skineffect de stromen vlak onder de opperhuid lopen, want de opperhuid geleidt slecht. Door het hart loopt zeer weinig of geen stroom.
Je voelt er niks van omdat de zenuwen niet gevoelig zijn voor frequenties boven ruwweg 5kHz.
De Tesla coil van Sine wekt kleine stromen op, en als dat gelijkmatig verspreid wordt door mijn lichaam, zelfs dan is de stroom naar mijn bescheiden mening niet dodelijk.
Mocht ik het mis hebben, tot nu toe leef ik nog.

tesla's zijn dan niet per se heel dodelijk,
volgens mij is er toch genoeg over aangetoond dat die dingen onderhuidse verbrandingen, zenuwschade en andere vervelende klachten aanrichten, ook al voel je de stroom niet lopen
zeker niet een hobby om langdurig uit te voeren

Op dinsdag 30 juli 2024 17:59:40 schreef Frederick E. Terman:
Inductieve koppeling kan optreden als door de primaire draad een wisselstroom loopt.

Altijd leuk om met een uitzondering op de proppen te komen. :-)

Ik heb hier een puntlas ding. Gebaseerd op twee supercondensatoren van 3000F. Dat is zeker DC.... Maar toch is er sprake van (magnetische) indcutie als ie ploink doet! Ik denk dat een AWG18 lus van 20-30cm gewoon de lucht in springt!

Magnetische inductie kan plaatsvinden bij VERANDERINGEN van stroom. Doorgaans wisselspanning maar een plotselinge sprong in DC stroom is ook een verandering.

Grappig hé? De allereerste keer dat de kabels opsprongen bij het testen van m'n CD-puntlasapparaat heb ik me toch eventjes achter de oren staan krabben hoe dát nou kon. Iets met de Wet van Lenz en het aardmagnetisch veld....

Maar... 18AWG? Is dat niet wat aan de dunne kant (1mm dia)? Volgens mij gebruik ik ca. 3AWG.... (Maar ja, de mijne is dan ook slechts 1.56F, geen 3000F). :+

De kabels zelf (AWG 3 zou kunnen) duwen zich (iets) uit mekaar. Als je een lus van 18 AWG er bovenop legt (dus een stukkie parallel met de ene en een ander stukkie parallel met de andere, denk ik dat ie de lucht in vliegt. Dat is wat ik bedoelde.

Op dinsdag 30 juli 2024 20:06:02 schreef rew:
[...]Altijd leuk om met een uitzondering op de proppen te komen. :-)

Ik heb hier een puntlas ding. Gebaseerd op twee supercondensatoren van 3000F. Dat is zeker DC.... Maar toch is er sprake van (magnetische) indcutie als ie ploink doet! Ik denk dat een AWG18 lus van 20-30cm gewoon de lucht in springt!

dat de draden opspringen heeft weinig met inductie vandoen, maar eerder met de krachten die optreden tussen twee draden als er een stroom doorheen loopt. Dat geld ook voor een DC stroom, meer nog, die kracht komt zelfs voor in de basisformule van de Ampere..

Inductie slaat op hoeveel van de primaire er geinduceerd wordt in de secundaire, en dat speelt in dit voorbeeld geen rol van betekenis.

Op dinsdag 30 juli 2024 20:06:02 schreef rew:

Magnetische inductie kan plaatsvinden bij VERANDERINGEN van stroom. Doorgaans wisselspanning maar een plotselinge sprong in DC stroom is ook een verandering.

een stroom met gelijkstroom + een wisselstroom noemt men een wisselende stroom, maar het is enkel de wisselstroomcomponente die inductie veroorzaakt.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (20%)]

Het verhaal van die 25kV bovenleiding en wat er misging, maakt bij mij weer het een en ander los. Gewoonlijk word er geaard als er aan de bovenleiding word gewerkt, en voorschrift is dan zo dicht mogelijk bij de werkplek. Het klinkt alsof er geen aarders IN stonden nabij de voedingschakelaars. Om tegelijkertijd aan de bovenleiding en het spoor te werken, vereist meer planning, en meer veiligheidsvoorzienigen. Ze hadden aardpennen moeten slaan. Maar laat maar.

Zo'n 50 jaar geleden was ik met collega's bezig in een trafohuisje in Berkel en Rodenrijs. De gewone opstelling: LS rek, trafo en 10kV schakelinstallatie Magnefix MD. Over de magnefix zat een persplex plaat. M'n collega's attendeerden me erop dat als je je vinger nabij het perspex hield, er een vonkje bleef staan. Grappig. Vele jaren later leerde ik dat zo'n situatie niet zonder gevaar is. Sproeien noemen we dat. Nu zou ik dat van toen niet meer doen.

@ mvdk: volgens mij was het geen 25 kV bovenleiding, maar standaard 1,5 (1,8 kVDC). Het probleem is dat het bewuste stuk spoor waar aan gewerkt werd kilometers lang parallel loopt aan een (ik geloof) dubbele 380 kV verbinding (12 geleiders in totaal geloof ik).

Alles was volgens voorschriften geaard, dus met kabels tussen bovenleiding en rails. Het ging mis toen er ergens met de snijbrander een stuk rails doorgesneden werd: ineens was het geaarde deel van de bovenleiding z'n nulpunt/aarde kwijt en kwam de gehele bovenleiding onder fikse spanning te staan door inkoppeling van die 380 kv verbinding, met de gewonden tot gevolg.

@ rew: ik dacht tijdens het puntlassen van m'n accu's om snel door te kunnen met de volgende las, alvast de volgende verbinder klaar te leggen (lees: voorgevormde ('hilumin' volgens de website) strips met 4 bobbeltjes die slechts 2 cellen met elkaar kunnen verbinden).

Bij het puntlassen van de eerste verbinding sprong de tweede verbinder een gat in de lucht ;) Dat was toch echt wel een bevestiging dat de krachten fors zijn. Überhaupt het kalibreren van m'n kWeld al: 1869 Ampère als ik me dat goed herinner. M'n Proxxon boorstandaard waar dat ding in zit tordeert dan gewoon even heen en weer zodra die puls losgelaten wordt op de kabels.

Ooit in een ver verleden hadden we een dipool voor 80 meter hangen en waren we bezig om daar in de buurt een antenne voor ontvangst op te hangen parallel aan de dipool (paar meter afstand)
Moment dat we die blanke draad aan het straktrekken waren begon iemand anders de dipool te tunen met key down (400 Watt in deze)
Dat gaf op onze handen prachtige witte brandstrepen en de stank van verbrande kip....
En het nodige Oud Hollands richting de zak hooi die zonder waarschuwing key down gaf...

Zo een kilometers lange leiding parallel heeft nog een stevige capaciteit, dus ik geloof dit verhaal zondermeer.

Zo'n 50 jaar geleden was ik met collega's bezig in een trafohuisje in Berkel en Rodenrijs. De gewone opstelling: LS rek, trafo en 10kV schakelinstallatie Magnefix MD. Over de magnefix zat een persplex plaat. M'n collega's attendeerden me erop dat als je je vinger nabij het perspex hield, er een vonkje bleef staan. Grappig. Vele jaren later leerde ik dat zo'n situatie niet zonder gevaar is. Sproeien noemen we dat. Nu zou ik dat van toen niet meer doen.

Was jouw standplaats Energieweg 20 in Delft? Of bestond dat toen nog niet?

1,8 kVDC). Het probleem is dat het bewuste stuk spoor waar aan gewerkt werd kilometers lang parallel loopt aan een (ik geloof) dubbele 380 kV verbinding (12 geleiders in totaal geloof ik).

Alles was volgens voorschriften geaard, dus met kabels tussen bovenleiding en rails. Het ging mis toen er ergens met de snijbrander een stuk rails doorgesneden werd: ineens was het geaarde deel van de bovenleiding z'n nulpunt/aarde kwijt en kwam de gehele bovenleiding onder fikse spanning te staan door inkoppeling van die 380 kv verbinding, met de gewonden tot gevolg.

Het moet daar bij de splitsing geweest zijn. Vroeger liep die lijn in een boog richting e-centrale. Er zijn daar wissels gelegd. Die havenspoorlijn is 25kV 50Hz. Als je tegelijkertijd aan het spoor en de bovenleiding werkt, moet je een ander veiligheidsplan maken. Ze hadden echte aardpunten moeten maken. Nu stond in hun werkplan het opnemen van stukken spoorrails. Dan kun je die toch niet gebruiken als aardpunt?
Werken aan infrastructuurdelen vergt veel vooruit denken.
Er is hier een keer een topic geweest van een nieuwe gebruiker, iemand die betrokken was als projectleider bij het leggen van MS of HS kabels in de nabijheid van een bovengrondse hoogspanningslijn. Die zich verbaasde, en hier om info kwam omdat de monteurs wat "voelden" bij het maken van verbindingsmoffen.
Dat de monteurs van dat bedrijf destijds bij de Maasvlakte geen vertrouwen meer hadden/hebben, kan ik me voorstellen.
Allemaal op cursus/training sturen kan meestal wel helpen.

Op woensdag 31 juli 2024 19:30:53 schreef InHogereSferen:
[...]
Was jouw standplaats Energieweg 20 in Delft? Of bestond dat toen nog niet?

Jazeker wel.
Wie ben jij?

Stuur maar een mailtje. :+

Jazeker wel.
Wie ben jij?

We kennen elkaar waarschijnlijk niet hoor, ik ken er niet zo veel van elektra. Ik ben van de gas kant. Ooit wel VP-LS meterkast aanwijzing gehaald, een tijdje combiklussen gedaan een veel HAK's geplaatst en juten gesaneerd.
Nu doe ik er niks meer mee, had voor de rest voor mij geen voordeel dus heb ik de aanwijzing laten vervallen.
Ik zit ook maar 14 jaar waarvan de helft op SLinge/Heinenoord.

Maar gezien je verhalen dacht ik, dan moet dat ook op de Energieweg geweest zijn. :)

Ah, maar nog werkzaam daar?

Maar stuur een email. ;)

[Bericht gewijzigd door mvdk op (35%)]