Eerste batch met spulletjes uit Mandarijn is ontvangen.

Nog een opmerkelijke; Op het doosje staat dat je er maximaal 150W aan ledlight aan mag hangen. Ik vraag me af of dit komt omdat mensen er dan gelijkstroom doorheen duwen...

De eerste DIN (63A) die binnen kwam is iets van potnagel, dus die kan niet mooi open.

[Bericht gewijzigd door Skinkie op (34%)]

Op maandag 29 juli 2024 10:28:36 schreef Skinkie:

Deze Ikea zou volgens de specificaties zelfs 3860W kunnen. Nu heb ik zelf geen principiële bezwaren om gewoon alles netjes permanent aan te sluiten met klemmen. Maar het punt is dan meer, wat vertrouw je dan wel.

3680 zul je bedoelen (16x 230)
Ik zou het niet doen als je verder kijkt bij dat product staat er bij productinformatie, "goed om te weten" max uitgangsvermogen 2300w dat is 10A.

@vergeten,

Er staat toch echt 230-240V MAX 3840W 16A op.

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

Tja, bij 240V komt 16A wel op 3840W.

Bij een hogere spanning gaat de stroom omlaag. :)

In de POWR3 van Sonoff zit een kontactor die 25A/5000W kan schakelen. Is van veel betere kwaliteit als die pruts-relaitjes die doorgaans in de 'smart' stopcontacten zitten. De POWR3 heeft ook degelijke klemmen voor de aansluiting.

https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/powr3/

Dit bakje is ESP8266 based, dus indien je hun software niet wilt kan je er een andere firmware in programmeren. Hier staat er ESPHome op om dan via Home Assistant te sturen en uitlezen. je hebt hiervoor een goedkoop usb naar serieel adaptertje nodig.

De informatie gaat dat dit oorspronkelijk ontwikkeld werd om een hele hotelkamer aan/uit te kunnen zetten.

Op maandag 5 augustus 2024 14:04:25 schreef Lambiek:
Bij een hogere spanning gaat de stroom omlaag. :)

(rolt met ogen) maar niet tot de 2300W waar ikea het op de website over heeft ;)

@Swake.

Die ziet er inderdaad behoorlijk stevig uit, inclusief een "echte" stroomtrafo in plaats van een SMD weerstand als shunt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Op maandag 5 augustus 2024 14:24:34 schreef Sine:
(rolt met ogen) maar niet tot de 2300W waar ikea het op de website over heeft ;)

:)

Op maandag 5 augustus 2024 11:54:52 schreef Skinkie:
Eerste batch met spulletjes uit Mandarijn is ontvangen.

Je bedoelt porselein, toch?

Het probleem in die goedkope 'schakelstekkers' is de kwaliteit van de condensatoren, zowel elco's als X2 condensatoren. Zodra die in capaciteit afnemen neemt ook de contactdruk van het relais af en brandt die in of blijft zelfs plakken. Eerste tekenen van het aftakelen van de condensatoren: het relais komt nog wel op maar wil slecht uitschakelen. Zodra het relais aanschakelt stort de spanning in en werkt de ontvanger minder goed of niet meer.

Die ikea, sonoff en die zigbee switch hierboven gebruiken alvast een SMPS.

Dat zal ook de norm zijn bij dingen die een power meter aan boord hebben en zigbee of wifi. Dat ga je met een X2 C niet redden zonder dat die onredelijk groot wordt.

degelijk magneetrelais is t beste. tijd terug een dergelijke oude 7kW moeller nog vervangen bij een bedrijf waar de ganse kantoor verlichting, en deels pc's ermee werd geschakeld. net 1 week voor dat het relais 40 jaar werd ging 1 fase af en toe op zwart. idd een lomp ding wat best een klak maakt met inschakelen, maar wat maakt het uit voor die ene keer op een dag. nu zit er een 11kW model in, was nog een stuk kleiner ook :P

onlangs bij een klant, zat een eltako relais vastgebakken, zit er pas een 3 maanden. zit een flinke lichtlijn op. stom, maar dat had ik niet zo gemaakt. die universele 8-230V 16A relais welke meerdere fabrikanten hebben, bevatten een printrelais en elektronica. de piekstroom van een lichtlijn kun je dus vergeten voor een 16A relais. ik aangegeven dat er een 25A magneetrelais achter dat eltako relais moet wil je niet voor de kerst nog een keer terug kunnen.

dit degelijke geval dus.

Op maandag 5 augustus 2024 21:54:13 schreef testman:
bij een bedrijf waar de ganse kantoor verlichting, en deels pc's ermee werd geschakeld.

Ja, dat is ook VER van een resistieve belasting. De inrush is voor beide heftig.

Ik weet dat jullie hier vast in geinteresseerd zijn.

2.5mm2 naar Zigbee Mini Switch
2.5mm2 naar Boiler (< 1m)
2800W piek

Doosje is 57 graden na 40 minuten boiler opwarmen, gemeten met contactloze thermometer.

Ik geloof dat we het al eens waren dat die mini switch wat erg krapjes is uitgevoerd om dit soort stromen continu te schakelen ;)

Prima voor een schemerlampje .. dat wel.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Op dinsdag 6 augustus 2024 14:50:49 schreef Sine:
Ik geloof dat we het al eens waren dat die mini switch wat erg krapjes is uitgevoerd om dit soort stromen continu te schakelen ;)

Prima voor een schemerlampje .. dat wel.

Meten is weten toch ;)

Inmiddels ook de tweede DIN oplossing ontvangen. Dus we gaan de boiler uiteindelijk nog twee keer opladen en wat getalletjes doorgeven. Ik hang de DIN dan op dezelfde plek als deze mini switch hangt.

Het enige wat ik nog wil weten is hoe je een contractor zou aansluiten met bemetering er tussen. Of is het bemeteren via de el cheapo oplossing per definitie al een probleem omdat door het vermogen door de kabel de boel al opwarmt?

Als je deze hoort klappen geeft dat serieus vertrouwen.

Relais is 63A, Zigbee2MQTT ondersteuning is in wording.

Nul draad is permanent aangesloten, niet geschakeld.

[Bericht gewijzigd door Skinkie op (60%)]

Even een update. Begin augustus in de Zigbee Mini Switch met Power Meter er tussen gegaan. Relais van mini switch is nooit teruggeschakeld 'onder load' dus de boiler is altijd eerst uit gegaan, vervolgens onderbroken. Gisteren bleek dat het relais bleef plakken, de overige meet functionaliteit bleef wel werken. Inmiddels hangt de kleine DIN variant er tussen benieuwd hoelang deze het volhoudt.

Ben je niet beter af met een degelijk Eaton / ABB magneetschakelaar en dan een meetoplossing (voor het stroomverbruik) op basis van een stroomtrafo, zoals de PZEM-004T ? Die knoop je met een ESP zo aan je home automation. De magneetschakelaar kun je dan wel weer door een kleiner relais (die door de ESP wordt bediend) laten schakelen.

Op donderdag 17 april 2025 20:59:32 schreef ThinkPad:
Ben je niet beter af met een degelijk Eaton / ABB magneetschakelaar en dan een meetoplossing (voor het stroomverbruik) op basis van een stroomtrafo, zoals de PZEM-004T ? Die knoop je met een ESP zo aan je home automation. De magneetschakelaar kun je dan wel weer door een kleiner relais (die door de ESP wordt bediend) laten schakelen.

Ik denk dat een magneetschakelaar qua degelijkheid zeker beter is. Maar ik wil ook die zigbee functionaliteit en niet de (waardeloze) cloud-WiFi oplossingen of drie apparaten achter elkaar om een relaitje te schakelen. Ik zie het overigens ook als experiment, hoe lang houden deze apparaten het vol.

Mijn ideale situatie is overigens een traploze aansturing.