Naar aanleiding van het topic "zelf koelbox maken", waar ik ook al jaren wat peltiers en afgedankte videokaarten (mooie lage koelvin met heatpipes en fans) heb liggen, dacht ik aan een artikeltje over stacked peltiers voor een thuis warmtepomp. Destijds vluchtig gelezen maar weer kwijtgeraakt.

Nu toch weer (een artikel) gevonden en hier staat er het een en ander over.

Ik weet te weinig over peltiers om het goed te kunnen bevatten maar kan de efficiëntie zo veel omhoog als je genoegen neemt met een beperkt warmteverschil? Nogmaals, mijn begrip is beperkt maar ze zeggen ZUINIGER te zijn dan een compressor waar bij koelboxjes (door de iets andere toepassing) altijd het tegendeel wordt beweert.

Stukje uit het artikel:

Het systeem van ThermoSwap is gebaseerd op het effect van Peltier. ‘Hierdoor zijn er ook nogal wat sceptici’, vertelt Joost. ‘Het peltier-element heeft een slechte naam vanwege de hotelkoelkasten waarin het wordt gebruikt. Uit die dingen komt alleen maar lauw bier.’ Maar in die koelkasten wordt lucht als geleider gebruikt, gaat hij verder. ‘Wij gebruiken water en koper, en die geleiden veel beter.’

Joost Minnaar is van huis uit scheikundige. Vier jaar geleden raakte hij betrokken bij de ontwikkeling. ‘Toen geloofde ik er zelf ook niet in’, vertelt hij. ‘Maar ik ben er naartoe gegaan en toen zag ik met eigen ogen dat een vat van 600 liter in 10 uur werd opgewarmd tot het kookpunt. Ik dacht: dit kan eigenlijk niet, hier wil ik alles van weten.’

Naast het ontbreken van de cycles heeft de warmtewisselaar nog meer voordelen boven de compressor. Er zitten geen bewegende delen in, dus het gaat niet kapot. ‘De elementen kunnen makkelijk 30 jaar mee’, stelt Joost. ‘Dus ze kunnen steeds weer worden hergebruikt. Dat is duurzaam.’

Als je niets doet met de restwarmte kan een pelt nooit zuiniger zijn. Die dingen zijn namelijk gruwelijk inefficient, hoe je ze ook inzet.

Zuiniger? Mogelijk, als je er 1 75w peltier in zet, dan verbruikt het minder dan een compressorkoelkast.

Efficiënter? Nee. Ik zie niet direct een manier waarop de boel écht efficiënter kan zijn. Daarvoor moeten we het octrooi of een ander paper hebben waarin staat uitgelegd hoe de boel precies in elkaar zit.

Overigens kan je er wel iets efficiënter mee verwarmen, misschien dat je een COP van 1,15 of 1,2 kan halen in ideale omstandigheden. Maar dat valt in het niet bij een compressorsysteem waarbij een veelvoud daarvan haalbaar is.

Toevallig heb ik dat artikel een tijd geleden ook gezien en gelezen. Ik geloof er ook niet in, tenzij ze een heel nieuw type peltier element uitgevonden hebben met heel andere materialen.
Anders is dat gewoon kansloos vanwege het slechte rendement.

Het is toch wel een interessante ontwikkeling als het werkt, ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Het zou zomaar kunnen werken, er wordt wel water en koper gebruikt en geen lucht die gekoeld of opgewarmd moet worden.

Super .. water en koper.
Je zult toch ergens naartoe moeten met de warmte die je afvoert.

Dat artikel is ook waardeloos, want daar staat wat voor een onderdelen ze gebruiken, maar nergens wat ze doen.

Ook van hun eigen website wordt je geen gram wijzer.

The Peltier effect is the underlying principle behind the operation of our devices. They are highly efficient, solid-state, silent

Solid-state en silent zijn in ieder geval waar.

(highly) efficient en peltier in dezelfde zin is een sprookje.

Misschien willen ze nog niet teveel prijs geven en het eerst goed testen.

Maar we wachten het af, misschien hoor je er nooit meer iets van en misschien wel.

Ik lees sprookjes, warmte die je moet afvoeren in energie omzetten klinkt leuk, maar om dat te doen heb je een temperatuurverschil nodig. Ofwel, je moet toch ergens met je energie naartoe.

Het artikel waar r-p naar linkt lijkt vooral te gaan om de vraag "verwarmen", en dat kan prima met een pelt. En ook beter dan dat met enkel een weerstand zou gaan. Maar dan nog is je winst marginaal.

Het rendement van een peltier is 10% of minder.

In refrigeration applications, thermoelectric junctions have about 1/4 the efficiency compared to conventional means (vapor compression refrigeration): they offer around 10–15% efficiency (COP of 1.0–1.5) of the ideal Carnot cycle refrigerator, compared with 40–60% achieved by conventional compression-cycle systems (reverse Rankine systems using compression/expansion).[14] Due to this lower efficiency, thermoelectric cooling is generally only used in environments where the solid-state nature (no moving parts), low maintenance, compact size, and orientation insensitivity outweighs pure efficiency.

Peltier gebruiken in huis voor koelen / verwarmen lijkt mij onmogelijk.
Een gemiddelde airco is 8000 Btu, dat is ongeveer 2500 watt.
Als ik kijk naar een peltier element van 40 watt bij 8 volt zou je er ( alles even theoretisch) 62 nodig hebben voor 2500 watt koelvermogen.
Dan heb je dus een voeding nodig van ( in mijn voorbeeld) 8 volt 500 Ampere.
Alleen dat al is niet haalbaar, alleen al vanwege de enorm hoge kosten.

En dan inderdaad wat @Sine zegt.
Kortom, een sprookje.

Op maandag 5 augustus 2024 10:39:38 schreef r-p:
Nogmaals, mijn begrip is beperkt maar ze zeggen ZUINIGER te zijn dan een compressor waar bij koelboxjes

Ik heb een mini koelkast die gebaseerd is op "peltier". Toen ik hem kocht stond er bij "jaarlijks gebruik" iets van 10kWh o.i.d. Ik heb geklaagd dat dit niet klopte. "jawel mijnheer". Na nog een keer klagen: volgens mij is het meer dan 360kWh/jaar was hun antwoord: "Mijnheer, dat zou absurd zijn, dat is meer dan het dubbele van een amerikaanse koelkast.". Een week of twee later bedacht ik me: "Als het nog steeds zo op de website staat, ga ik aangifte doen van een economisch delict"... En toen hadden ze het ondertussen aangepast.

JA. Die dingen zijn inefficient. De reden is dat het belangrijk is dat er stroom kan lopen tussen de koude en de warme kant.

Alleen het vervelende is: Als iets goed geleidt voor stroom dan geleidt het ook aardig voor "warmte". Er is dus een "niet te omzeilen" lomp warmte-lek in de koelkast.

Toen ik hem kocht stond er bij "jaarlijks gebruik" iets van 10kWh o.i.d. Ik heb geklaagd dat dit niet klopte. "jawel mijnheer". Na nog een keer klagen: volgens mij is het meer dan 360kWh/jaar

Rew, volgens mij wordt het werkelijke verbruik (in Watt) opzettelijk goed verborgen gehouden. In de andere thread, waarbij iemand een Peltier-element in z'n bootkoelkast wilde inbouwen, heb ik van een bepaalde koelbox die ik als voorbeeld voor die OP had vermeld, ZEER lang moeten zoeken voor ik het verbruik (in Watt) uiteindelijk had gevonden.

In plaats daarvan werd de nietszeggende waarde '53 kWh/jaar' uitgebreid vermeld in de literatuur van verkoper en fabrikant. Die 53 kWh/jaar is nietszeggend: draait het apparaat 365 dagen per jaar, of alleen in de vakantieperiode twee weekjes? Men kan beargumenteren dat, omdat een koelbox 'typisch' alleen in de vakantie wordt gebruikt, het daarom gerechtvaardigd zou zijn (in de ogen van de fabrikant) het 'jaarverbruik' over alleen die twee weken te nemen, terwijl het apparaat de overige 52 weken op zolder staat te verstoffen.

Daarom heb ik zo'n verdraaide hekel aan dergelijke vage verbruikswaardes en energieklasses, voor 'typische' gebruikers/situaties. Bonuspunten als ze met sterretjes en kleurtjes beginnen te werken....

Me dunkt dat het geen toeval is dat men er niet mee te koop loopt wat het werkelijke verbruik (in Watt) is van dergelijke apparaten. Het is namelijk niet iets wat tot vrolijkheid stemt....

Even zo vervelend vind ik het als de bestaande klasses worden veranderd.

Ik heb verpakkingen van lichtbronnen gezien waarbij de energieklasse B van een gasontladingslamp was omgekat naar een klasse F of G.

Zelfde zie je bij crash tests. Maakt het compleet onmogelijk om een 2e hands auto met 5 sterren te interpreteren aan de hand van de state of the art techniek. Zijn ze nu even veilig of niet?!

Op maandag 5 augustus 2024 10:39:38 schreef r-p:
Nu toch weer (een artikel) gevonden en hier staat er het een en ander over.

Een advertorial met clickbait titel van een startup die geld nodig heeft.

"Maakt deze Nederlandse vinding een einde aan koudemiddel in warm­te­pom­pen?"

Als de kop boven een artikel een vraag is, dan is, zonder verder het artikel te hoeven lezen, het antwoord 'nee'.

(Als het antwoord op de vraag nl. 'ja' zou zijn, zou de titel anders geformuleerd zijn en met een vet uitroepteken....)

Het is ook helemaal geen nederlandse vinding.
Het peltier element is in 1834 al ontdekt door Jean Peltier in Frankrijk.

Vroeger kon je bij sommige van dat soort sites commentaar achter laten. Dat kan hier dus niet, want dan zou dat artikel volledig de grond in geboord zijn (en in China uitkomen, zo diep).

Het skilloverzicht van het bedrijf op linkedin bevat geen enkele beta-skill. Alleen maar businessgerelateerd, zelfs al heeft er eentje ooit een B.Sc. Scheikunde gehaald o.i.d. waar Natuurkunde eigenlijk al wat handiger geweest was. Voor een lead scientist lijkt me dat wat dunnetjes.

Edit: de scheikundige lijkt als ik zo oppervlakkig kijk een basic serial entrepreneur, terwijl een van de andere mannen agenturen heeft voor smeermiddelen, brandstofadditieven, waterloze koelsystemen en koudemiddelen voor warmtepompen. Dat kan een oprechte handelaar (met andere interessant lijkende producten zoals een niet-giftig koelmiddel op basis van ethyleenglycol) zijn die zijn zaken wat breder probeert te trekken. Een beetje een rabbit-hole waar ik nu even niet verder in ga duiken.

De website is zo goed als contentloos, als je daar een positieve draai aan wilt geven kun je zeggen dat ze hem in elk geval niet bijelkaar-ge-ChatGPT'd hebben.

Jammer dat dit soort politieke hot-items door de eeuwen heen steevast altijd zwendelaars en nitwits aantrekken. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit niet de uitzondering kan zijn qua goede bedoelingen of revolutionaire patenten... Maar ik ga er ook niet op gokken.

Let wel, mijn alma mater, voor zover van toepassing want niet helemaal afgemaakt, fietst ook graag in de wolken met een Superbus en een Hyperloop (waarbij die eerste technisch in elk geval nog mogelijk is, alleen maar wat minder praktisch). Maar dat vind ik soort van te rechtvaardigen als interessante studieprojecten waar een hele resem studenten redelijke harde skills mee kan opdoen tijdens het afstuderen zonder echt dingen te beloven.

Dit riekt een beetje naar iets gelijks met de WUBARO CV vervanger
De man wist met zijn verhaal zelfs flinke subsidies los te peuteren.
Uiteindelijk bleken het gewoon warmtepompen met een fancy omkasting uit China te zijn.

https://www.installatie.nl/nieuws/gasloze-ketel-blijkt-warmtepomp-van-…

@Peter112: Humor: Ski-Dubai komt er ook nog in voor. Allemaal gelogen dus van die gast met zijn "koelsysteem", klare onzin.

Want Gea/Grasso heeft die koelinstallatie geleverd, mijn vader was daar de supervisor van dat hele (koel) project.

De koeling daar werkt met een secundaire warmtewisselaar die glycol bevat in het deel wat door mensen bevolkt wordt (vanwege de veiligheid). De eigenlijke koel installatie is met ammoniak en is het meest efficiënte en effectieve koelmiddel.

De isolatie is een dikke laag PIR/PUR + een lucht buffer van een paar meter dik (kun je gewoon doorheen lopen) en verliest relatief weinig 'koude'.

Omgevingstemperatuur buiten: Regelmatig +45 graden en meer.