Dit toestel is een bediening voor een zonnegordijn, onlangs is het display uitgevallen. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt bij dit toestel,en hoe kan het defect verholpen worden?
Mvg,
De blauwe smurf...

en hoe kan het defect verholpen worden?

Door middel van reparatie.

Apparaat openschroeven en de voeding controleren.

Correcte voedingsspanning(en) aanwezig, primair en secundair? Zekering doorgebrand? Elco's in orde ?

Indien zekering doorgebrand: controleer of de schakelrelais (die motor bedienen) niet blijven plakken. En of evt. eindschakelaars (bij de motor?) nog goed zijn.

Indien dat het probleem niet verhelpt, dan goede foto's (overzicht en detail) maken en hier posten, samen met verdere relevante informatie (meetresultaten met DMM).

Oké, nonius, bedankt voor de info, ik hou U op de hoogte.
Mvg,
De blauwe smurf

Hoi Blauwe smurf,

Je vroeg of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt: bij mij is werkt de display van mijn Halcomaster sinds kort ook niet (goed) meer. Ik krijg dit in beeld:

Ik ben heel benieuwd of Nonius mij ook kan helpen…

De motor en sesor zijn losgekoppeld.
Als ik op de reset knop druk gaat de display helemaal uit en wanneer ik de knop loslaat krijg ik dit dus in beeld.

Toen ik de stekker in het stopcontact van de haspel deed, en aan moest drukken omdat hij wat terug veerde, en de disply uitviel, kreeg ik 1 keer een melding met V en een getal (4?) in beeld en leek hij op te starten, maar dit heb ik niet meer voor elkaar gekregen.

De zekering is niet kapot. Verder ben ik heel benieuwd of jullie me kunnen helpen.

Groeten,
Koosje

Als u die twee schroeven losdraait, kunt u dan het displayprint van de andere print loshalen (stekkerverbinding tussen displayprint en hoofdprint)? In dat geval eventjes die twee schroeven loshalen en de displayprint een paar keertjes in-en uitpluggen. Mogelijk een slecht contact in de stekkerverbinding. Als er andere stekkerverbindingen zijn, ook eventjes een paar keer in-en uitpluggen om evt. slechte contacten uit te sluiten. (n.b., wel eerst netsnoer uit het stopcontact trekken voordat u dit doet!)

Helpt dat niet, dan zou het mogelijk in de laagspanningsvoeding kunnen zitten, met een beetje geluk, waardoor de processor niet goed opstart.

Het zou handig zijn als u een paar foto's maakt en post hier. Een overzichtsfoto van de hele print (beide prints, voor- en achterkant) en details van de print, m.n. rond de laagspanningsvoeding.

Functioneren de apparaten van @blauwe smurf en @koosje nog wel en werkt alleen de display niet ?
Of werken de funties ook niet meer?

Dank je wel voor het advies Nonius, ik kom terug met foto’s. @Revado : Met de gewone schakelaar werkt het zonnescherm gelukkig wel, dus de motor is in orde. Maar de bediening kan ik niet gebruiken.

Dan lijkt het idee van @nonius wel te kloppen, de processor werkt niet (goed).
Zou best eens een slechte elco kunnen zijn.
Inderdaad foto's van alle printen maken voor meer duidelijkheid.

Hallo, daar ben ik weer met een paar foto’s:
De grote printplaat war het display vanaf is:

dit is het kleine plaatje, de achterkant
En de achterkant van de grote printplaat

Dank voor de scherpe en duidelijke foto's, maar als u ook het rechtergedeelte (m.n. de componenten rondom de lichtgroene transformator) zou kunnen fotograferen zou dat helpen.

Ik begrijp dat het een paar keertjes in-en uitpluggen van het displayboard, zoals ik eerder suggereerde, niet geholpen heeft?

Dan is het nu een kwestie van vast te stellen of er een nette 5V-voedingsspanning aanwezig is.

Ik had de spanningsregelaar verwacht in de buurt van de lichtgroene transformator, maar het zal waarschijnlijk 'U1' zijn in het midden van de print. Wat staat daar op gedrukt? 78L05?

Zo ja, dan is het een 5V-spanningsregelaar. Probeer met een digitale multimeter te meten wat de spanning hier is (instelling DMM: gelijkspanning, bereik 20V). (het makkelijkst gaat dit meten waarschijnlijk door de spanning over de kleine blauwe condensator C4 te meten); deze zou 5.0V moeten zijn. Meet ook de spanning over C3, deze zal waarschijnlijk een stuk hoger zijn dan 5V, zo rond 8-12V?

Probeer de 5V-spanning (op C4) te meten, eerst zonder displayprint, en daarna met displayprint ingeplugd.

Ook zie ik wat wit vuil/aanslag rond het witte relais zitten; is dit vochtschade? Probeer het met een beetje IPA (isopropylalcohol) een een kwastje of tandenborstel dit schoon te maken. Kan evt. ook voorzichtig met wasbenzine. Daarna de print goed laten drogen voor er weer spanning op de print gezet wordt.

Als er iets mis is met de voedingsspanning dan zijn de elco's voorlopig de hoofdverdachten (ook al is dit een lineaire voeding), dus C2, C5 en de grote blauwe elco bij de groene trafo en het zwarte gelijkrichtertje (nog half zichtbaar op de foto).

Dank je wel Nonius voor je uitgebreide toelichting. Ik heb nog een foto gemaakt:

Benieuwd of dit meer informatie geeft.
Ik ga dit weekend aan de slag en kijken of ik wat kan meten.
Groeten, Koosje

O ja, in en uitpluggen heb ik gedan, getest en geen verschil gemerkt.

De U1 (transistor?) heb ik gefotogreefd, maar ik doe dat morgen nog even bij daglicht, ik kan er nu geen cijfers op

zien.

Die opdruk op U1 is vaak alleen goed te lezen bij precies de juiste lichtinval. Vaak een kwestie van draaien in het juiste licht totdat het nét leesbaar is. U1 is geen transistor maar een spanningsregelaar, een chip (IC), hij maakt van de ongeregelde gelijkspanning uit de groene trafo & zwarte ronde gelijkrichtbrug G1 een nette, stabiele 5.0V spanning (als het tenminste een 78L05 is, zoals ik vermoed).

Schiet me zojuist te binnen:

Nog een ding om uit te proberen is de grote lage platte blauwe 'supercondensator' (1.0F, 5.5V) in de hoek van de print eventjes helemaal te ontladen door met een schroevendraaier o.i.d. zijn twee aansluitdraden ca. 5 seconden lang kort te sluiten aan de onderkant van de print. (uiteraard terwijl de stekker uit het stopcontact is!)

Dit ontlaadt deze backup-condensator, die de geheugeninstellingen vasthoudt als het apparaat een tijdje geen netspanning heeft.

Mogelijk dat een reset van de microprocessor hierdoor niet goed (genoeg) werkt. Met een volledig lege 'supercondensator' zou u daarna nog eens opnieuw kunnen proberen of de schakeling daarna wel goed opstart/werkt.

Hallo Nonius,

Het ontladen leek me een briljante tip, maar helaas…niet het gewenste resultaat :-(
Voor de zekerheid nog even de achterkant van de printplaat met in geel de 2 aansluitpunten die ik verbonden heb (hopelijk niet de juiste ;-)

Verdr heb ik geprobeerd de code op U1 te ontcijferen:

Ik meen iets van
06AF
M78L
05AC2
Te kunnen zien maar ik weet ook niet of ik op bepaalde posities een cijfer of letter zou moeten herkennen…

Groeten,
Koosje

Dan is het inderdaad een 78L05. (de '05' in de code slaat op de uitgangsspanning, in dit geval dus 5 volt)

Dus even de spanningen erover meten (bij C4 en C3). Hoort bij C4 5.0V te zijn, bij C3 een stuk hoger (iets tussen 8-12V, verwacht ik).

Jammer van de super-condensator, met een beetje geluk was het iets dergelijks als dat de processor door een 'glitch' in een rare toestand is gekomen en er zelfstandig niet meer uit kwam.

Volgende verdachte: de voedingsspanning.

Succes.

[Bericht gewijzigd door nonius op (31%)]

Wat ik me nog afvroeg: zou het nodig zijn om steeds alles aan te sluiten? Ook de motor en sensoren?

Nee, u hoeft niet alles terug aan te sluiten. Scherm/processor-printje terugplaatsen en 230V aansluiten op het apparaat, dat is genoeg.

Ook zonder al die rand-apparaten (sensors, motor) zou de processor netjes op moeten starten en het scherm 'zinnige' informatie vertonen.

De voltmeter geeft aan:
C4: 4,66
C3: 15,24

Het witte randje om de grijze blokjes kon ik trouwens gemakkelijk wegvegen, ik leek een soort rag.

4.66 Volt is duidelijk te weinig, als de meter tenminste goed/nauwkeurig is.

Kunt u een foto van de meter hier posten?

Meet u die 4.66 volt met of zonder het losse display/processor-printje?

Meet s.v.p. ook nog even het 'andere' geval (dus een meting met, en een meting zonder de displayprint)

Alvast een vraag vooraf: kunt u solderen?

De 5V-spanning (op C4) met displayprint ingeplugd lukt niet omdat hij er helemaal overheen zit. Maar misschien is 4,66 zonder dislpay al duidelijk te laag om te kunnen functioneren?

Die 4.66V is inderdaad te laag, maar ik wil weten hoever de spanning verder inzakt met de displayprint er bovenop.

U kunt dit het beste meten aan de onderkant van de print, dus waar de aansluitdraden van C4 door de print zijn gestoken, aan de onderzijde. En als u toch bezig bent, meet dan ook gelijk de spanning over C3, ook weer aan onderzijde print (en met displayprint ingeplugd).

Welk typenummer staat er op het grote vierkante IC aan de onderzijde van de displayprint?

[Bericht gewijzigd door nonius op (16%)]

Het is een huis tuin en keuken meter, ik heb er net een nieuwe batterij in gedaan, dat wel ;-)

Nog even de positie van C4 onder het display

Solderen hoeft geen probleem te zijn, moet ik mijn zoon even lief aankijken.

Het is een dubbelzijdige doorgemetalliseerde print, dus enige soldeervaardigheid is wel vereist (ge-aarde laagspanningssoldeerbout, om kunnen gaan met desoldeerlitze om de gaatjes 'vrij'/leeg te maken, vandaar mijn vraag).

En inderdaad, de nieuwe batterij stelt me gerust, de meting kunnen we dan dus vertrouwen.

S.v.p. dus ook nog even de '5V' meten met displayprint ingeplugd, en typenummer van het grote vierkante IC aan de onderzijde van de displayprint.

Vanaf de achterkant gemeten met het display erop:
C4: 4,63
C3: 15,10

Ik kreeg de waardes wel minder makkelijk stabiel in beeld, versprong steeds als ik de pennen erop zette.