[Koosje] Ik vond het best ingewikkeld allemaal, ook waar ik dan weer die nieuwe componenten moest bestellen. Ik heb ook overwogen om in te gaan op het aanbod van Nonius, maar ik wist niet hoe ik in contact kon komen

Had het even in de thread zelf gevraagd, dat lijkt me het makkelijkste.

Maar m'n aanbod staat nog: mocht u de oude module nog hebben dan wil ik er best een keer een blik op werpen, gewoon uit nieuwsgierigheid van mezelf om te weten wat nu uiteindelijk het probleem was. Geen kosten (en garantie tot aan de deur.... ;) ), maar het is aan u om het apparaat bij mij te krijgen.

Bedankt voor de terugkoppeling trouwens. Altijd fijn om te weten hoe de zaak uiteindelijk aangepakt is (ook al was het dan geen (succesvolle) reparatie). Alhoewel, als het zonnescherm weer werkt dan was het toch een succes. Eén ding is zeker, zelfs de zonnescherm-leverancier/installateur repareert niet op componentenniveau....

Beste Vergeten,

Kan ik mijn e-mail zodanig erbij zetten dat het niet voor iedereen zichtbaar is? Ik zie bij jou ook geen e-mail staan, eigenlijk bij niemand…

Groetjes,
Koosje

Beste Nonius,

Wat leuk om te horen, ik ga proberen dit te regelen. Zoals ik ergens denk ik al aan heb gegeven, heb ik familie in jouw regio, Bergen op Zoom ligt ook in de buurt van Antwerpen.

Groetjes, Koosje

Er is een mogelijkheid om het email-adres toonbaar te maken voor mensen die ingelogd zijn; als u dit invult (en desnoods maar kort toont) kan ik u contacteren.

[Edit: ik heb zojuist een 'personeel aangeboden' advertentie geplaatst. Als u ingelogd bent en daarop reageert, ontvang ik uw bericht per email, waarop ik weer rechtstreeks naar uw e-mail adres kan reageren).]

https://www.circuitsonline.net/aanbod/34415/personeel/reparatie-halcom…

[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]

Op zondag 4 mei 2025 21:36:16 schreef Koosje:
Beste Vergeten,

Kan ik mijn e-mail zodanig erbij zetten dat het niet voor iedereen zichtbaar is? Ik zie bij jou ook geen e-mail staan, eigenlijk bij niemand…

Klopt!
Niet leden of niet ingelogde leden kunnen NIET in profielen kijken.
Dus inloggen, dan zie je wel het eventueel daar vermelde e-mail adres, anders niet.

Is het opnieuw programmeren niet voldoende? Als de spanning ervan af is geweest zal de back-up condensator wel volledig leeg zijn geweest en raakt het apparaat z'n instellingen kwijt, verwacht ik.
opnieuw programmeren had ik al gedaan. hij doet het weer. er zat een draad los van de zon/wind meting.
bedankt voor het meedenken

Het is even blijven liggen, maar ondertussen 2 condensatoren en de transistor vervangen en er is terug leven in het toestel. :) Nu nog alles hermonteren en herprogrammeren.

Dank voor de terugkoppeling. Altijd leuk voor ons, en mogelijk in de toekomast ook handig voor anderen die zo'n apparaat moeten repareren.

Overigens, ik neem aan dat u met 'de transistor' de 78L05 spanningsregelaar bedoelt? Maar dat is een IC (integrated circuit oftewel 'chip'), geen transistor, ook al zit hij in een TO-92 behuizing zoals veel transistors :)

Ik bedoelde inderdaad de 78L05 (U1)
Vermoedelijk was dat de boosdoener.
Maar ik heb ook de C1 en C2 vervangen ook al zagen die er nog perfect uit.
Heeft me minder dan 3 Euro aan onderdelen gekost. >:)

Wij hebben hetzelfde apparaat hangen bij ons thuis. Enkele jaren geleden heb ik de afvlak-condensator vervangen. Het fenomeen was dat het display stond te knipperen.

Na het vernieuwen was het probleem opgelost. Misschien eens een scoop over de condensator zetten of dat deze spanning wel zuiver genoeg is?