Hallo,
Ik heb hier een verdamper van een koelinstallatie. Op deze verdamper zitten 5 ventilatoren.
Zoals:
https://www.gastroparts.com/en/fan-motor-5w-220240v-5060hz-l1-82mm-l2-…
Deze wil ik sneller laten draaien. Is dit mogelijk om hier een frequentieregelaar op te zetten en de ventilatoren er parallel achter?
Ik hoor het graag.
Werner
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Waarom zou je dat doen? Een probleem met de koeling en huidige warmte? In het slechtste geval vriest je verdamper gewoon dicht en wordt het nog moeilijker.
Je kan aan de verdamper nooit meer koude onttrekken dan je pomp kan leveren. Met deze hitte ligt het probleem meestal aan de andere zijde. De condenser geraakt zijn warmte niet kwijt. Wat water druppelen kan al voldoende zijn. Zo deed mijn nonkel het ook als de koeling van zijn ijsturbine niet voldoende was.
Less is soms more. Deze week nog een telefoontje gehad van een vriend. De absorptiekoelkast in zijn caravan koelde onvoldoende. Ze stond op maximum. Terug gedraaid naar half en hij had terug koeling. In de toekomst enkele ventilatoren plaatsen.
Ik snap je gedachte helemaal. Het is niet om de koeling beter te laten werken. betreft een koeltunnel waarbij de producten die er doorheen lopen meer flow van lucht nodig hebben om sneller warmte af te staan aan de omgevingslucht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucht is een beroerde warmtegeleider, dus snel zal het sowieso niet gaan...
Als je de fans harder laat draaien, zal de temperatuur waarschijnlijk ook oplopen. (dus een afweging maken of het wel zinvol is)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als ik het zo zie dan zijn deze motoren frekwentieafhankelijk, ca 5% lager dan de netfrekwentie.
Met een F.O. zou je ze sneller kunnen laten draaien.
Maarrrrr.
1: een FO van 1x 230 in en 1x 230 uit is geen standaard gevalletje.
2: met het toerenral neemt ook het vermogen toe, ik dacht kwadratisch. Pas als deze motor lang niet volbelast draait kun je het toerental iets opschroeven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Gezien: "koeltunnel" denk ik dat het om een enigszins commerciele toepassing gaat. Dat er dan 400V beschikbaar is... dat is ook aannemelijk.
Met een FO op 400V kan je een 230V motor in princiepe zo'n 40% sneller laten draaien. Met iedere 10% hogere snelheid van een ventilator heb je zo'n 30% meer vermogen nodig. Maar met 10% hogere spanning kan je met gelijkblijvende stroom (dat is het maximum waarbij de motor niet stuk gaat) slechts 10% meer vermogen leveren.
Dus terwijl ik dit begon te schrijven met de gedachte: "kan, maar zie maar eens een geschikte FO te vinden" ben ik van gedachte veranderd: Kan eigenlijk niet. (je zal heus een paar procent marge hebben dus misschien is 10% meer net te halen, maar gewoon een grotere ventilator kopen heeft meer kans-op-succes).
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:50:17 schreef Werner79:
Ik snap je gedachte helemaal. Het is niet om de koeling beter te laten werken. betreft een koeltunnel waarbij de producten die er doorheen lopen meer flow van lucht nodig hebben om sneller warmte af te staan aan de omgevingslucht.
Is de temperatuur naar beneden halen dan geen beter idee?
Op dinsdag 13 augustus 2024 15:45:31 schreef rew:... maar gewoon een grotere ventilator kopen heeft meer kans-op-succes.
Precies. Deze ventilatoren kunnen wel op 60Hz, maar ook dan heb je eigenlijk een iets hogere spanning nodig anders heb je kans dat die motortjes warmer worden.
Op dinsdag 13 augustus 2024 15:45:33 schreef buckfast_beekeeper:
Is de temperatuur naar beneden halen dan geen beter idee?
Ik neem aan de die temperatuur juist nodig is om iets te bereiken. Ik ken koeltunnels voor flessen, voor krimpfolie, en voor allerlei andere toepassingen. Daar is het verlagen van de temperatuur niet mogelijk voor het einde van dat proces.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
2 fans achter elkaar?
deed ik vroeger bij pc's overclocken (pentium 1-2 tijdperk).
gewoon 2 ventilatoren bovenop elkaar en je hoorde zo het toerental stijgen. of je daadwerkelijk veel meer flow zal bereiken....
Twee dingetjes:
- Meer toeren bij dezelfde belasting = meer vermogen.
- Een ventilator met meer toeren is een grotere belasting.
En in dit geval ga je die problemen dus optellen. Gewoon niet doen, daar gaat niemand blij van worden.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op dinsdag 13 augustus 2024 17:15:05 schreef fcapri:
2 fans achter elkaar?
deed ik vroeger bij pc's overclocken (pentium 1-2 tijdperk).gewoon 2 ventilatoren bovenop elkaar en je hoorde zo het toerental stijgen. of je daadwerkelijk veel meer flow zal bereiken....
Ik heb het wel eens getest
. Met 2 ventilatoren kreeg ik een grotere luchtverplaatsing. Echter werd het verschil steeds kleiner. Vier losse ventilatoren verplaatste meer lucht dan vier achter elkaar. Tevens resoneerde het geheel enorm omdat er kleine afwijkingen waren in toeren. Het toerental loopt waarschijnlijk op omdat er (deels) een vacuüm gecreëerd wordt - terwijl je dat juist niet wilt!
Er zijn waarschijnlijk andere oplossingen.
Het type ventilator bijvoorbeeld. Is een centrifugaalventilator mogelijk een oplossing?
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:37:54 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom zou je dat doen? Een probleem met de koeling en huidige warmte? In het slechtste geval vriest je verdamper gewoon dicht en wordt het nog moeilijker.
Dit snap ik niet.
Hoe meer warme lucht je over de verdamper blaast, des te warmer wordt de verdamper. Hoe warmer de verdamper des te minder kans dat de verdamper dicht vriest. Of de verdamper zit (ver) onder de nul graden en je blaast er veel vochtige warme lucht erdoorheen.
Met deze hitte ligt het probleem meestal aan de andere zijde. De condenser geraakt zijn warmte niet kwijt. Wat water druppelen kan al voldoende zijn. Zo deed mijn nonkel het ook als de koeling van zijn ijsturbine niet voldoende was.
Slimme onkel had jij!
Dit, of een variatie hierop, zou ik als eerste proberen.
Een opgevoerde ventilator gebruikt meer stroom dan de normale ventilator. Dit extra opgenomen vermogen moet ook door de koelinstallatie afgevoerd worden.
In plaats van opvoeren van de ventilator kan je beter op zoek gaan naar een andere ventilator met een hoger debiet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de truc met water over de condensor zie ik ook weleens in het groot, een centrale airco unit op dak van een kantoor waar men dan een gardena sproeier tegenaan heeft gezet om het nog wat gekoeld te krijgen met dagen van 30+ graden. feitelijk is de airco dan wat onderberekend maar dat is geen zeldzaamheid, zeker met hoge luchtvochtigheid kom je snel wat vermogen te kort.
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 13 augustus 2024 19:12:08 schreef ohm pi:
[...]Dit snap ik niet.
Hoe meer warme lucht je over de verdamper blaast, des te warmer wordt de verdamper. Hoe warmer de verdamper des te minder kans dat de verdamper dicht vriest. Of de verdamper zit (ver) onder de nul graden en je blaast er veel vochtige warme lucht erdoorheen.[...]Slimme onkel had jij!
Dit, of een variatie hierop, zou ik als eerste proberen.
Een opgevoerde ventilator gebruikt meer stroom dan de normale ventilator. Dit extra opgenomen vermogen moet ook door de koelinstallatie afgevoerd worden.
In plaats van opvoeren van de ventilator kan je beter op zoek gaan naar een andere ventilator met een hoger debiet.
Meer dan eens een dichtgevroren verdamper gezien in de koelcel van de bakkerij. Een neef van me staat met vlees op de markt. Met dit weer vriest die zijn verdamper dagelijks dicht. In plaats van 2 markten te doen op dinsdag en vrijdag moet hij het dan tot 1 beperken.
In de zomer moesten we vaak emmers water kappen over de koelgroepen. Deze stonden in een te krappe ruimte (mochten niet elders komen wegens vergunning) en de ventilatoren kregen de warmte onvoldoende weg.
Op dinsdag 13 augustus 2024 19:17:34 schreef testman:
de truc met water over de condensor zie ik ook weleens in het groot, een centrale airco unit op dak van een kantoor waar men dan een gardena sproeier tegenaan heeft gezet om het nog wat gekoeld te krijgen met dagen van 30+ graden. feitelijk is de airco dan wat onderberekend maar dat is geen zeldzaamheid, zeker met hoge luchtvochtigheid kom je snel wat vermogen te kort.
Op het werk hebben we dit ook al moeten doen. Daar was de airco van de serverruimte niet onderberekend. Wegens problemen met de dichtheid van de 1m80 hoge muur rond het dak hadden ze niet beter gevonden dan er zwart asfaltpapier tegen te plakken. Zo kwam de installatie in een snikhete kuip te staan. Uiteindelijk is de installatie op een stelling geplaatst zodat ze eigenlijk boven de rand uitsteekt en zo meer wind vangt.
Grote koelinstallaties hebben meestal een voorziening om water over de buizen te laten lopen.
Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12:07 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Meer dan eens een dichtgevroren verdamper gezien in de koelcel van de bakkerij. Een neef van me staat met vlees op de markt. Met dit weer vriest die zijn verdamper dagelijks dicht. In plaats van 2 markten te doen op dinsdag en vrijdag moet hij het dan tot 1 beperken.
Dit probleem komt niet omdat de ventilator teveel lucht over de verdamper blaast, maar omdat de deur tussen de buitenlucht en koelruimte te vaak opengaat.
Bij iedere opening wordt een hoeveelheid droge koude lucht vervangen door warme vochtige lucht. Het vocht in die lucht slaat neer op de verdamper in de vorm van ijs. Bij lage luchttransport duurt dat wat langer dan bij een hogere luchttransport, maar dan blijft de koelruimte ook langer te warm.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb de bewuste dag van het huidige 41,5 graden temperatuur record ook wat storingen aan koelingen gehad. ook 1 waar de fan was overleden op de buitenunit. elektronisch gestuurd ding, heb er een ouderwetse fan opgezet met spoel zonder elektronica en dat werkt nog steeds.
Kruimel
Honourable Member
De specs van de gelinkte fans hebben het over 220/240V en 50/60Hz, het lijkt er dus een beetje op dat de fans zelf wat marge hebben voor een iets hogere belasting. Volgens mij kan dit "overklokken" gewoon, maar er zit bij fans meestal een redelijk discreet punt dat ze opeens alleen meer herrie gaan maken en niet meer gaan doen. De bladen zijn meestal geoptimaliseerd voor een zeker maximum toerental. Dat ligt dan niet eens aan de motor.
Dit is waarschijnlijk een inductiemotor met schaduwpool, als je de spanning mee laat groeien met de frequentie houd je het koppel tot een grens redelijk in stand. Ik zou er zeker niet meer dan ~275V op zetten (maar met een beetje geluk red je de 75Hz dan zelfs). Helaas zijn fans kwadratisch in hun vermogensopname tegen toerental, dus je zult niet heel ver kunnen gaan voor de boel buiten zijn 'comfort zone' komt. Je kunt eens testen hoe ver je kan gaan. Op basis van de specificaties zou de slip van de motor ongeveer 13/14% zijn op 50/60Hz. Als je een toerenteller hebt en de slip onder de 15% houdt denk ik dat je zo makkelijk de grens op kan zoeken. Dan wel zorgen dat ze niet tegelijk op een andere manier mishandeld worden (geen koeling bijvoorbeeld). Het zou me niets verbazen dat de motor in de standaard applicatie onder zijn maximale koppel draait, dat is lastig om goed te optimaliseren als je geen mega massaproductie doet.
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:58:47 schreef Arco:
Lucht is een beroerde warmtegeleider, dus snel zal het sowieso niet gaan...
Als je de fans harder laat draaien, zal de temperatuur waarschijnlijk ook oplopen. (dus een afweging maken of het wel zinvol is)
Dus jij zegt dat luchtstroming niet uitmaakt voor koelsnelheid omdat de lucht dan warmer wordt? Volgens mij klopt dit om meerdere redenen tegelijk niet.
Op dinsdag 13 augustus 2024 21:13:56 schreef testman:
heb de bewuste dag van het huidige 41,5 graden temperatuur record (ook wat storingen aan koelingen gehad.) ook 1 waar de fan was overleden op de buitenunit. elektronisch gestuurd ding...
... waar men dan een gardena sproeier tegenaan heeft gezet om het nog wat gekoeld te krijgen met dagen van 30+ graden.
Je moet ook geen Gardena tuinsproeier op je electronica laten sproeien. Dat gaat natuurlijk niet goed
.
Kruimel
Honourable Member
Het is wel interessant om je te zien wat hij erna zegt:
feitelijk is de airco dan wat onderberekend maar dat is geen zeldzaamheid, zeker met hoge luchtvochtigheid kom je snel wat vermogen te kort.
De situatie is dus vochtige lucht, dus het verdampen van vocht op de condensor is een relatief kleine factor en je gebruikt het water voornamelijk omdat het kouder is dan de omgeving en meer warmtecapaciteit heeft dan lucht. De koelcapaciteit gaat dus blijkbaar op aan het condenseren van water op de verdamper, wat in mijn oren klinkt als koelen met het raam open, anders zou je dit probleem minder hebben.
Heerlijk, dat domme kantoorvee: ze snappen niet hoe die dingen werken, maar het kost ze geen moeite om een vergezochte reden te vinden om dan met water te spelen. Was het een gemeentehuis of ministerie of zo?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:29:55 schreef Werner79:
Ik heb hier een verdamper van een koelinstallatie.
Dat is de koude kant toch? De fabrikant zal de luchtstroom op het koelvermogen van de koelinstalltie hebben afgestemd. Dat betekent dat als je de ventilatoren harder laat draaien, de gekoelde lucht WARMER zal zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat zei ik ook al...
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2529329#2529329
De ventilatoren aan de 'warme' kant (condensor) harder laten draaien zou wel eens beter kunnen werken...
[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]
rew
I ben soms wel eens een beetje langzaam. Zo kwam ik er vanochtend op de fiets achter waarom in een elektrische auto "fors gas geven" om snel op de gewenste snelheid te zijn ook echt een hoger verbruik impliceert. Je investeert toch gewoon in kinetische energie wat gewoon toch moet? Nee het gaat niet alleen om "iets" extra verliezen in de motor(controller) bij hogere stromen.
Op dinsdag 13 augustus 2024 20:42:50 schreef ohm pi:
[...]Dit probleem komt niet omdat de ventilator teveel lucht over de verdamper blaast, maar omdat de deur tussen de buitenlucht en koelruimte te vaak opengaat.
Bij iedere opening wordt een hoeveelheid droge koude lucht vervangen door warme vochtige lucht. Het vocht in die lucht slaat neer op de verdamper in de vorm van ijs. Bij lage luchttransport duurt dat wat langer dan bij een hogere luchttransport, maar dan blijft de koelruimte ook langer te warm.
Ik denk dat er een andere oorzaak is. Hoe warmer de condensor wordt, hoe kouder de verdamper wordt.
dus hoe warmer buiten, hoe harder de installatie gaat koelen. Je mag dus de condensor niet teveel afkoelen, tenzij hij echt te héét wordt en het geheel in veiligheid gaat.
Op woensdag 14 augustus 2024 13:54:14 schreef rew:
[...]Dat betekent dat als je de ventilatoren harder laat draaien, de gekoelde lucht WARMER zal zijn.
Lekker boeiend!
Als het produkt door het harder laten draaien van de ventilator (sneller) KOELER wordt, dan is het doel bereikt.
Gedachte-experiment: Ik wil niet dat de gekoelde lucht door de ventilator warmer wordt. Ik zet de ventilator uit.
Op woensdag 14 augustus 2024 15:39:49 schreef kris van damme:
Hoe warmer de condensor wordt, hoe kouder de verdamper wordt.dus hoe warmer buiten, hoe harder de installatie gaat koelen. Je mag dus de condensor niet teveel afkoelen, tenzij hij echt te héét wordt en het geheel in veiligheid gaat.
Dit kan ik niet volgen.
Volgens Carnot kan je bij gelijkblijvend compressorvermogen meer warmteenergie van koud naar warm transporteren als de condensor koeler is.
Welke magische eigenschap heeft een koelinstallatie waardoor hij niet aan de wet van Carnot voldoet?
benleentje
Golden Member
Dat betekent dat als je de ventilatoren harder laat draaien, de gekoelde lucht WARMER zal zijn.
Bij verwarmen is dat ook zo. Als je meer lucht blaast over een warmte spiraal word de lucht steeds kouder, maar die lucht is nog steeds warmer dan de ruimte die je ermee wilt verwarmen