Op 25 oktober 2006 10:42:47 schreef (Z)weetvoetje:
Met de huidige reputatie van het gooi wens ik daar als communist niet gezien te worden
Je wilt niet weten wat voor erkend armoedzaaier ik wel niet ben 
m.a.w: Ik zou het zeer op prijs stellen als je die zooi ooit een keertje hier zou willen dumpen. Lijkt me zeer handig. Kunnen we wel afspreken op de carpoolplaats, da's het handigst.
Nouja, als het iig niet teveel moeite is.
Schiet maar even een mailtje, spreken we wel wat af.
Zal wel een weekend worden vrees ik, heb je er erge haast mee?
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
kolos
Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf
Op 25 oktober 2006 10:42:47 schreef (Z)weetvoetje:
@KT88: Hmm.. Dat klinkt dank ook wel weer aantrekkelijk.
Heb je enig idee wat voor stappenmotors erin zitten?
Nouja, ik mag denk ik aannemen dat ze niet zoveel zullen verschillen van de dingen die ik nu gebruik. Misschien is dit nog wel het makkelijkst.
(...)
de cardridge van een 690 wordt volgensmij servo-gestuurd. Veel inktjet-koppen gaan servo, alleen nog een klein, heeel klein stappertje voor de papiertoevoer. Canon kan ik geen zinnig woord over zeggen: bij mij sneuvelen vooral hp's en ouwe STAR's/OKI op de werkbank.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rimco
Digitaal - Mijn ding :P
ik val weer met de deur is huis.
als ik microstepping wil gebruiken, met een 200 stap/rev motor,
en ik heb dan 160 microsteps/stap. dus 200*160=32000 microstappen/rev.
dan moet ik dus bij een snelheid van 20 rev/s, (spoed van 1.25) = 2,5 cm/s
20*32000= 640000 keer per seconde de spanning instellen.
dus 1000000/640000 = 1,5625 us per keer.
dus ik heb dus 15 instructies daarvoor beschikbaar bij 40 Mhz (=100ns instructiecycle)?
is 32000 microsteps overkill? ik denk dat ik anders maar automatisch minder steps doe bij hogere snelheden.
ps. het worden 3 steppers op 1 pic18F4420
rimco
resolutie van 0,0000390625 mm
misschien iets voor latere projecten:P
edit:
25 micro/step is misschien beter, 200*25=5000 microsteps/rev
resolutie met spoed van 1,25 = 0,00025mm
20*5000 = 10000 stappen/s
1000000/10000=100 instructies, dat moet haalbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door rimco op ]
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
dat bedoel ik, zie eerst maar eens een machine te bouwen die een
nauwkeurigheid van ,01mm haalt 
edit:
0,00025mm heeft ook geen zin zo nauwkeurig kun je toch niet bouwen.
in de industrie hebben ze meestal drie decimalen achter de coma.
[Bericht gewijzigd door Jouke op ]
rimco
ik kan dat alleen niet met mijn blote oog zien;) gelukkig dat we een micrometer hebbem:)
maar X en Y zijn nog spelingsloos zoals ik wel vaker heb gezegd:P
maar moet nog eerst verder werken, Z nog maken.
heb wel lang na zitten denken over hoe alles op 1 pic te krijgen zeg...
de pic zal nu 2 dac's hebben met R2R princiepe.
6 74HC373 in paren van 2 per motor om de waarden over te nemen en vast te houden.
daarachter een l6506 op 50 kHz en l298 combinatie per motor.
edit:
ik heb dat aantal microsteps eigenlijk niet voor alleen de resolutie, maar vooral om te zorgen dat de motor geruisloos kan lopen op lage snelheden.
Jouke
maar X en Y zijn nog spelingsloos zoals ik wel vaker heb gezegd
ach ja, als je er zelf maar in gelooft 
en trouwens de meeste micrometers gaan ook maar tot een resolutie van 0,01mm
rimco
hij voelt spelingsloos, nu een keer verkeerd gezegd:P
de digitale schuifmaat is 0,01 mm
de micrometer ook... dus ja, daar heb je gelijk in:P
maar zoals ik ook al zei, het is vooral om geruisloos te kunnen lopen zonder schokken.
Jouke
ik ben aan een plot van hp draftmaster aan het ombouwen tot een cnc frees machine te bouwen maar ik wil ook de stuurkart blijven gebruiken
ps:tips een idee zijn altijd welk kom
rimco
de pic wordt serieel aangestuurd, dus de snelheid zal alleen van de pic afhangen, ik ga toch nog maar eens naar ASM kijken. basic is echt zooo noobjes;) maar zeker te langzaam en onoverzichtelijk voor dit project.
rimco
met microsteps kan je toch echt wel op plaatsen tussen de stappen stoppen hoor.
de schakelfrequentie van de l6506, die het analoge signaal vergelijkt wordt 50 kHz,
met een 74HC373 buffer voor elke motor om zijn eigen positie te onthouden.
edit:
beetje wezen tekenen:
klik
dit is met een 4 bits dac per spoel, dus 1 8bit dac voor 2 fasemotor.met extra +/- sin en +/- cos sturing afzonderlijk per motor, en die blijft ook staan, misschien maak in alles wel ik 1 8bit dac per motor, met latch. dus 4 bit per spoel.
zou 16 micro/step genoeg zijn? dit is nu 32/step
wie kan mij helpen ik werk met een plotter masterdraft rx
als ik sp1 zet dan doet hij pen-dn een als ik sp0 zet dan doet hij geen pen-dn hoe kom dat?
Hallo Rimco, ik ben met een soortgelijke aansturing bezig, alleen ik was in eerste instantie niet van plan microstepping toe te passen.
Heb jij misschien wat goede links waar ik kan vinden hoe microstepping precies werkt, en hoe ik het zelf kan bouwen?
rimco
microstepping is ipv. een enkele 1 en 0, dus
links rechts spoel en hoog laag spoel
LR|HL
01|01
10|01
10|10
01|10
een sinus en cosinus vorm te geven aan de resp. ene spoel en andere spoel.
bij een pos. punt is de ene kant van een spoel de + kant, en bij neg. punt de andere kant.
ik ben nu al aardig bezig met een 5 motor aansturing dmv. 1 pic, met een 8 bits parrallele bus en een enable+latch lijn per expansieboard
32 microstappen per stap met 10 euro per motor is de richtprijs
Op 24 oktober 2006 00:13:06 schreef Jouke:
http://www.st.com/stonline/products/literature/an/1650.pdf
http://www.st.com/stonline/products/literature/an/1675.pdf
http://www.allegromicro.com/techpub2/airpax/smh29.pdf
http://www.allegromicro.com/techpub2/stp/stp01-2.pdf
zijn wel interresant om het te leren
Steffel
I am on a Mission and nothing will stop me............well maybe if my money runs out :P
rimco
heb je steffel nogwel, met zijn 1e post, wat doe jij hier? en kom vaker op msn jij, das wat handiger dan hier nat.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nog een probleempje met mach2:
Ik wil een PCB maken, en dat doe ik in target. Dan krijg krijg ik een PCB in HPGL formaat (*.plt). Dan ga ik daarna naar mach2, en dan doe ik 'import HPGL'. Dan krijg ik dus mooi mijn printje, te zien. Dan doe ik create-G-code, en dan krijg ik idd een bestand waar mach 2 wat mee kan.
Er zit echter nog één probleem: Op de een of andere manier vind het ding dat ie steeds gaatjes moet boren op bepaalde plekken. (nou is dat nog niet zo heel erg), maar het probleem is dat ie nadat ie denkt dat te moeten doen de spindle uitzet, en de rest van de printbaan verder met de spindle uit doet. En da's natuurlijk niet de bedoeling. Iemand enig idee wat ik eraan kan doen?
Over een maand komt Elektuur met een CNC frees machine bouwpakket.. In het December nummer staat een plaatje met een berg metaal wat de onderdelen zijn.. Verder wordt er nog niet veel vertelt over het project..
Ik ben benieuwd wat in Januari hun CNC machine gaat doen en kosten..
Mijn eigen cnc is eigenlijk is de ijskast beland sinds ik een auto gekocht heb en die aan het opknappen ben..
Mijn auto is bijna af.. Dus een leuk nieuw project om aan verder te gaan werken..
(Z)weetvoetje
hmm, ik ben bang dat ze het niet voor de 50 euro halen, die ik er totaal aan besteed heb...
Maar de hele tijd dat geklooi met de sofware dat niet werkt is wel erg irritant. Ik hoop dat er iemand een oplossing weet?
kolos
Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf
Op 11 november 2006 12:28:37 schreef (Z)weetvoetje:
(...)
Er zit echter nog één probleem: Op de een of andere manier vind het ding dat ie steeds gaatjes moet boren op bepaalde plekken. (nou is dat nog niet zo heel erg), maar het probleem is dat ie nadat ie denkt dat te moeten doen de spindle uitzet, en de rest van de printbaan verder met de spindle uit doet. En da's natuurlijk niet de bedoeling. Iemand enig idee wat ik eraan kan doen?
Ik neem aan dat je het bestand gewoon kan openen in iedere tekst-editor? Dan zoek je naar het punt waar hij om een boor vraagt (stopt via een opt-stop M01, of een wissel M06). Dan gaat hij dus (misschien met boorcyclus G81..G89) de gaten boren. Hier mis je dan een M03 (spindel rechtsom.)
Voor de volledigheid:
M00 algehele stop. Doorgaan met start feed oid
M01 Opt stop. Kan via een functie ingeschakeld worden en werkt dan als M00.
M03 spindel rechtsom
M04 spindel linksom
M05 spindel stop
M06 tool wissel
Probeer wat g-codes te begrijpen, dan kom je er wel uit.
Even iets anders,
weet iemand een goed programma om je gemaakte g-code te simuleren? Alleen simulatie is genoeg, het liefst in solid, maar draad mag ook.