Op 18 oktober 2006 01:10:50 schreef Jouke:

[...]
bij pc software meestal per regel(enter?) bij machines bijna altijd EOB

regeleinde ( EOL ) is hex 0D0A en is bij TurboCnc einde regel

0D(carriage return) 0A(line feed) is toch enter of ben ik nu mis?

jep, die laatste is het, of in vb simpel vbcrlf, carriage return met line feed. 13 en 10 ascii decimaal.

ik ben trouwens een beetje bezig geweest met een eigen 3d frees sim, omdat velen andere code willen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/3d%20cnc.GIF
blauw = G00, groen = G01

maar weet iemand toevallig hoe je in vb, opengl, makkelijk de view kan aanpassen, het lukt wel, maar ik zie de logica nog niet...

met wat is die print getekend?

Op 18 oktober 2006 10:41:22 schreef Jouke:
0D(carriage return) 0A(line feed) is toch enter of ben ik nu mis?

EOL klopt toch? 0D0A is einde regel ofwel terugloop wagen en nieuwe regel

EOL zit niet op mijn toetsenbord enter wel ;)

Op 18 oktober 2006 18:51:17 schreef Jouke:
EOL zit niet op mijn toetsenbord enter wel

Die term komt nog uit de vorige eeuw, toen de computer meest (nou ja meest) voor textverwerken werd gebruikt.
Als je aan het eind van de gewenste tekstregel of zin een enter gaf, was dit end of line, automatisch gevolgd door een line feed.

Op 18 oktober 2006 13:29:46 schreef nonkel_dw:
met wat is die print getekend?

zelfgemaakt visual basic programmaatje, ben een beetje opengl aan het leren, ik kan je de source wel sturen als je er iets aan hebt, of de exe als ie af is...

(met een eigen eagle plug-in om g-code te maken)

Op 18 oktober 2006 19:07:14 schreef legacy:
[...]
Die term komt nog uit de vorige eeuw, toen de computer meest (nou ja meest) voor textverwerken werd gebruikt.
Als je aan het eind van de gewenste tekstregel of zin een enter gaf, was dit end of line, automatisch gevolgd door een line feed.

was bedoelt met een knipoog, even aangepast.

Op 18 oktober 2006 19:32:58 schreef Jouke:
[...]

was bedoelt met een knipoog, even aangepast.

Klop wel, ik ben niet de jongste meer :-)

zo beter?:P

;tool T01 = 0.600000mm
G71 G21 G17 G28 G41
G94 F600
G00 X0.000000 Y0.000000 Z50.000000 M06 T01; 0.600000mm
G00 Z10
G00 X6.223300 Y49.763500
G01 Z1.000000
G01 X6.750000 Y49.763500
G01 X6.960900 Y49.552600
G01 X6.960900 Y48.815100
...

de frees gaat trouwens rechtsom om de baantjes heen.

ik ben niet de jongste meer

das nooit een excuus ;)

G28 zou ik niet gebruiken, is lastig als je meerdere malen het programma gebruikt.
je moet toch al refereren als je de machine start.
en als je zelf een cam programma maakt is het beter een keuze te kunnen maken
tussen G71 en G21 denk ik. en G41, bij de meeste cam programma`s is er een keuze
voor gereedschap en word deze dan met een ofset van 1/2 D verrekend en heb je G41,42 niet nodig.
en S M3? :p

Op 19 oktober 2006 01:26:35 schreef Jouke:
G28 zou ik niet gebruiken, is lastig als je meerdere malen het programma gebruikt.
je moet toch al refereren als je de machine start.

ik laat de machine zijn eigen 0 punt refereren, dus meerdere keren is wel handig als hij ooit stappen heeft gemist.

en als je zelf een cam programma maakt is het beter een keuze te kunnen maken
tussen G71 en G21 denk ik.

maar als het wordt verwerkt door een andere cam ben ik wel zeker van mijn zaak.

en G41, bij de meeste cam programma`s is er een keuze
voor gereedschap en word deze dan met een ofset van 1/2 D verrekend en heb je G41,42 niet nodig.
en S M3? :p

maar als ik G41 en G42 gebruik, weet ik wel weer zeker dat dit wordt toegepast, want anders zullen de baantjes ook niet kloppen...

en S, tja, ik kan de spindle speed op mijn eerste frees prototype toch nog niet regelen, alleen aan en uit zal het worden, dus daar moet ik maar wat invullen ala 20000:P

en M3 en M5 zullen we dan maar eens gaan toevoegen:P

als je wel al die G`s wilt gebruiken moet je ze verdelen over meerdere regels
ze zijn in groepen verdeeld en G21 (G71) zit in dezelfde groep als G41/42.
maar je mag één uit dezelfde groep per regel gebruiken nu krijg je een fout melding.

More than one G or M word per block can be used, as long as there are no shared parameters.

toch?

ja klopt, vooral dat stukje over de parameter`s ;)

er zijn toch geen gedeelde parameters?

G71 G21 G17 G28 G41
en
G00 X0.000000 Y0.000000 Z50.000000 M06 T01; 0.600000mm

G71, geen parameters
G21, geen parameters
G17, geen parameters
G28, geen parameters
G41, geen parameters

G00, XYZ parameters
M06, T parameters

het gaat over machine parameters, omreken factors van mm naar inch en dergelijke

Ik zit met een klein probleempje, ik gebruik(te) oude motoren uit een lexmark-2030 printer, maar daar is er nu eentje van kapot gegaan. (hij maakte altijd al het geluid van een koffiemolen) Schijnbaar liep er vanbinnen iets aan, en nu maken de spoelen niet altijd meer contact. Openmaken is er neit bij, het ding zit potdicht.

Heeft er iemand misschien nog 1 simpele bipolaire stappenmotor liggen? En zou diegene hem dan voor een zacht prijsje willen verkopen?
(kheb tot nu toe 40 euro uitgegeven voor alles bij elkaar, dus rond de 10 euro voor een andere motor zou mooi zijn)
Wat ik nu heb is geen bijzonder motortje, 5 Ohm spoelen, iets van 72 stappen ofzo, maar dat komt allemaal niet zo nauw.

de onderste 3 van damencnc.nl zijn wel wat voor jou,
http://www.damencnc.nl/steppermotors.htm

ik heb zelf 3 minebea's van 0,4 Nm
en 2 JPM's om te spelen.

hoi weetvoetje ik heb er waligen wat zoek je percies zal eens kijken

tja, wat zoek ik...
Het is niet erg kritisch, zolang het maar niet al te groot is. Volgens mij was hij ook niet ontzettend krachtig. gewoon een simpel bipolair dingetje met spoelen van rond de 5 Ohm.
De stroom of spanning waar ie voor bedoeld is maken geen barst uit, omdat ik gebruik maak van impulssturing. (dit omdat ik dan maar een halve H-brug hoefde te gebruiken)
Het maximum toerental hoeft ook niet hoog te zijn.
Nouja, gewoon een huis, tuin, keuken en printer-stappenmotor dus.
Liefst niet een ding dat al te groot is, want dan moet ik teveel aan het ontwerp van de machine veranderen. Het ding dat er nu in had zitten was zo'n 5x5x2cm. liefst de diameter niet heel veel groter (7cm is ook best hoor), mde diepte maakt eigenlijk niet uit.

Als je mij aan zo'n ding zou kunnen helpen, dan ben ik je harstikke dankbaar. :9~

ik heb er van aeg so21/24 2*652/0.118nt een sm35 2006-a een 42shm-32m6a

Zweetheer, als je wat aan een ouwe printer hebt (Canon Bubblejet BJC250 of HP Deskjet 690C), mag je me ervan komen bevrijden.
Als ik eens in de buurt van Zaltbommel ben, gooi ik hem wel naar binnen (met permissie).
Of U komt eens naar het fraaie Gooi?

Beide mag ook, anders gaat het toch maar naar de stort.......

@KT88: Hmm.. Dat klinkt dank ook wel weer aantrekkelijk.
Heb je enig idee wat voor stappenmotors erin zitten?
Nouja, ik mag denk ik aannemen dat ze niet zoveel zullen verschillen van de dingen die ik nu gebruik. Misschien is dit nog wel het makkelijkst.

Tenzij electronicaman de moeite zou willen nemen om foto's te nemen van de motoren die hij heeft (misschien zit er toevallig precies het goede ding bij), lijkt het mij het handigst om KT88 van zijn printers te verlossen..

Met de huidige reputatie van het gooi wens ik daar als communist niet gezien te worden :P
m.a.w: Ik zou het zeer op prijs stellen als je die zooi ooit een keertje hier zou willen dumpen. Lijkt me zeer handig. Kunnen we wel afspreken op de carpoolplaats, da's het handigst.
Nouja, als het iig niet teveel moeite is.