maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor de zekerheid kun je dan het beste even het servicenummer van de machine opgeven. Dat geeft de beste kans op het vinden van het juiste onderdeel in geval er verschillende gebruikt zijn.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricN
C00731573
E15 is in alle gevallen die ik tegenkwam een motor as uitslijtingsprobleem. Dat het bij jouw dat is, is geen garantie. Wel statistisch significant. Eerst motor uiteen halen en fysiek de speling op de as verifiëren. Tenzij je de gok waagt.
Hi Eric,
Gezien jouw ervaring ga ik de gok wagen. Is het dat circulatiepompje dan toch niet, dan heb ik toch al die motor voor als hij later statistisch zeker ooit uitvalt 
Ik wil de vaatwasser uit het keukenmeubilair halen en direct kunnen herstellen zodat vrouwlief er zo weinig mogelijk last van heeft...
Nu, ik ga aan de slag om een goedkope leverancier te vinden 
Bedankt in ieder geval aan u en de andere meedenkers!
EricN
Ze zijn wel gek qua tarieven. Dit pompje van het tuttenfruttenkaske (kauwgumballenautomaat) kost meer dan 5€ 
Op ali zelfs 59€. Gek voor dit onding. https://nl.aliexpress.com/item/1005002727212430.html?albagn=888888&…
Mogelijk namaak.
Hmm niet gek: 59 Eu of ruim 100 Euro op NLD webshops.. Maar ga er maar vanuit dat het de omwalspomp is...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aswo heeft een echte, die is Indecent geprijsd, en een goede alternatieve is ook al net ff duurder dan bij Ali.
Maar of je zoiets nou bij Ali moet kopen?
Als je hem niet goedkoper online kunt vinden kan ik een alternatieve pomp (Bleckmann) voor 85 euro naar België sturen (of 21% eraf als je een BTW nummer hebt, maar dan kun je ook zelf bij Aswo bestellen vanuit België denk ik).
Edit: zo aan de plaatjes te zien, is Bleckmann ook gewoon de fabrikant van de duurdere door Whirlpool geleverde variant...
Reden voor de relatief hoge prijs zou kunnen zijn dat het om een BLDC type gaat; of er stuurelektronica op zit weet ik niet. In naam is het een DC motor maar op het etiket staat ook dat het een 3-fase motor is.
De Pompen zijn in 2 types: Electronica extern of on board. Wat je kan doen is de simpele pomp bestellen en rotor en lager overzetten, veel goedkoper!! IDD is wel Bleckmann, huisproducent van Indesjit/ Whirlpool..
Ik heb het alternatief kunnen bestellen bij FixPart aan een "aanvaardbare" prijs... Bedankt Maarten en allen die tips en duiding gaven!
maartenbakker
Golden Member
Een dropshop (dacht ik toch) met een nette prijsstelling. In het verleden heb ik hogere prijzen gezien bij Fixpart. Goed gezocht en gevonden dus!
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]
Heren,
De F15 is terug van weggeweest... Omwalspomp vervangen en is een paar maanden ok geweest. Nu weer de F15. Wat mij opvalt is dat de afvoerpomp op het einde van een cyclus eerst draait, dan stopt - al het water is weggepompt - en direct erna hoor ik dan nog eens de omwalspomp opstarten voor een korte tijd en dan weer de afvoerpomp, die stopt dan en dan weer de omwalspomp weer die eventjes draait en dan komt de F15 en de afvoerpomp start weer en blijft eeuwig draaien. Ik ben tevens hopeloos op zoek geweest naar een pressostaat in de machine maar vind die niet.. Uit pure ellende en om hoge kosten uit te sparen tijdens mijn zoektocht naar de foutoorzaak, heb ik dan die optische sensor vervangen die de troebelheid van het water en de temperatuur opmeet, omdat ik met mijn beperkte kennis van deze recente toestellen, ervan uitga dat deze misschien wel ook het waterniveau zou kunnen meten en de verklaring van continue starten en stoppen van de afvoerpomp zou kunnen verklaren. Helaas, F15 blijft ons leven delen. Wie heeft er een service doc van deze machine? Dan kan ik misschien wijzer worden. Dank bij voorbaat!
Edit: het spoelprogramma P8 werkt wel feilloos. Ik krijg het ervan 
Als pompen blijven pendelen, loopt een daarvan te zwaar, dus beste is pompen uit elkaar te halen, spoelen er af en kijken of ze zwaar in de behuizing draaien. Pressostaat hoeft niet meer, machine weet precies hoeveel liter er inkomt en DMV de pompen hoe dicht die lopen weet electronica of de water is weggepompt.. en bij jou gaat laatste niet OK!!
EricN
F15 is een virtuele sensor alarm. In de meeste gevallen komt dat neer op een uitgesleten motoras maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Gezien er geen pressostaat is werkt het enigszins anders.
1: de afvoerpomp start. Op een gegeven moment is het water weg en zakt de pompstroom dus. Dit wordt gemeten. En het toestel gaat naar 2:
2: de omwalspomp/circulatiepomp start. Is het water weg dan is de stroom laag. Is de stroom hoog dan is het water dus niet weg. Indien niet dan gaat hij terug over op pompen en indien wel weg gaat hij naar 3:
3: toestel begint water te nemen en wassen.
Indien tijdens 2 de stroom hoog is:
1. Het water was niet weggepompt
2. Het water loopt terug in de kuip via de afvoerdarm
3. De motor is uitgesleten en wrijft met het anker tegen het huis.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 21 augustus 2024 22:46:04 schreef EricN:
C00731573E15 is in alle gevallen....................
Het gaat hier over F15 
EricN
Hebben we de oorzaak hier al aangekaart? Als die niet weg is is het gegarandeerd terug prijs.
Oorzaak:
1. Vuil in de turbine die onbalans veroorzaakt en vroegslijtage veroorzaakt. De filter heeft dan niet mooi vast gezeten.
2. Er zitten silicaten in de motor. Aka zand. Dit komt uit de zepen. Meestal dreft uit de afprijzing.
....als het speling op de motoras betreft.
Ik heb nog geen uitgesleten afvoerpomp gehad maar vraag me af wat dat als foutcode geeft. Mss ook hetzelfde??
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Dag Eric, heel erg bedankt! Er gebeurt dus een stroommeting? Maar dat verklaart veel! En dat helpt mij zeker! Maar één ding is mij in de logica van de fouttriggering niet duidelijk: waarom werkt het Programma 8 (Spoelprogramma, zonder wassen dus) foutloos? Mijn fout treedt enkel op wanneer de (voor)wascyclus stopt bij P1 tot en met P7, dus juist na het wegpompen van (voor)wasprogramma, net vóór het willen binnentrekken van water? Bij Prog.8 moet hij ook water wegpompen en komt nooit in F15... Dus misschien geen stroommeting bij P8?
PS: E15 heeft waarschijnlijk met Engelse taal versies van SW te maken, bij mij is het wel degelijk F15 
EricN
Mss heeft het toestel of beter, anker, dan warm vh draaien en is hij 0,0001mm uitgezet???
In ieder geval. Bij deze fout moet je eerst uitzoeken of het water wel degelijk volledig is weggepompt en of tijdens het stoppen vd afvoerpomp het water uit de afloop niet terug in de kuip loopt. 2x nee? Dan is het openmaken vd motor en speling of stroefheid nagaan.
Weer nogabollen, dan zou ik de afvoerpomp eens nakijken maar dat is een ver gezochte strohalm.
Mogelijks heeft de leverancier vd aslager vd nieuwe chinese derivaat pomp aandelen bij cote d'or.
Hi Eric,
100% zeker dat de afvoerslang, sifonaansluiting etc. perfect zijn en al het water weg is, geen terugloop, etc. Maar met jouw motoras speling tips ga ik aan de slag! Heel hartelijk bedankt om mee te denken!!
is gemakkelijk te herkennen, haal je het pompje uit erlkaar, zitten er groeven in, dan is het aslager.. Gebruik je zout en glansspoel?? Zoniet slijten ze 3x zo hard
Hallo smd,
Bedankt voor de tip. Deze zaterdag haal ik de machine weer uit elkaar en check de pomp. Ja, we volgen heel getrouw de display aanduidingen voor het zout- en glansspoelmiddel bijvullen. Tevens het indrukken van de knop die aangeeft dat we tabletjes gebruiken
. Ik dacht even aan de mogelijkheid van een current sensing hack (verlagen current sensing weerstand) om de µcontroller te misleiden. Maar daar heb ik het beste het electrisch schema van de control module voor nodig. Maar misschien helpt dit ook helemaal niet als het algoritme tevens de delta checkt tussen de gemeten stroom tijdens water rondpompen en de gemeten stroom tijdens droog draaien. Indien die enkel de Imax in de gaten houdt, maak ik een "waterkansje" het te kunnen tweaken.
Maar ja, als het stug draaien alleen maar kan verergeren in de tijd, dan is het uitstelling van executie. Dus maar niet.
Ahhaa! als je de knop dat je tabletjes gebruikt, schakelt zoutnemen en glansspoel uit... Verlagen Current Sense weerstanden is geen optie, dan moet de 3 Ph generator harder werken als gevolg die weer kapot gaat..