hallo
wie kan mij vertellen hoe voeding werkt die fietsaccu moet laden?
voeding heeft 3 poten, + en -- en controle
over controle en -- staat 5v, dat zou voeding toch aan moeten zetten?
er zou dan 36v moeten zijn.
roadrunner84
Meep! Meep!
Beetje giswerk, maar ik gok inderdaad dat de controle lijn is om te detecteren dat er een accu aanwewzig is. Echter, het kan zijn dat de voeding stopt met laden zodra de stroom onder een drempel valt om overladen te voorkomen. Je zou dus een geschikte weerstand tussen + en - moeten plaatsen alvorens de 5V aan te bieden op de controle draad.
het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de zekering in de voeding kapot is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Vaak is een 36V (nominaal) accu een lithium ion accu die leeg 30-33V is en vol 42V. De lader moet dan 42V geven.
Gezien de manier van vraagstelling vermoed ik dat jij niet de juiste bent om dit weer werkend te krijgen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn laders die pas output geven als er een accu aanzit. Ik gebruik dan een lab voeding en een diode. De lader ziet dan een load en de voeding hoeft dankzij de diode niet te sinken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben vergeten te vertellen dat je er misschien ook een instelbare load bij nodig hebt als de lader de laadstroom meet. Of een paar dikke vermogensweerstanden.
Sinken is een Engelse kreet die vrij ingeburgerd is bij voedingen/laders ik denk dat een Nederlandse term opnemen zou kunnen zijn. In dit geval stroom opnemen.
Maar idd gezien je vraagstelling is het misschien beter er niet zelf aan beginnen. Ik denk dat het te complex wordt en je de apparatuur niet hebt.
Mocht je die wel hebben:
Diode moet in serie met de voeding. Anode aan de plus van de voeding (Mogelijk in CC mode met eventueel OVP ingesteld op de max accu spanning) Kathode aan de plus van de lader. Compenseren voor de diode drop (die je dus moet meten. Dus een echte labvoeding gebruiken.
De meeste voedingen gaan kapot als er meer spanning op gezet wordt dan waar ze zelf op staan ingesteld. In dat geval gaat de lader de voeding proberen op te laden. De diode voorkomt dat terwijl de lader een spanning ziet waarvan hij "denkt" dat het een accu is.
Als de lader ook zijn stroom controleert dan moet je een instelbare load gebruiken welke je zo instelt dat hij de juiste laadstroom opneemt (incl de stroom van de labvoeding. Het is wat priegelen om alles net goed te krijgen en dat vereist ervaring en goede elektronica kennis. Niet zomaar wat gaan doen. Maar waarschijnlijk heb je zo'n load niet.
Het beste gebruik je hier een 4 kwadrant voeding voor maar ik weet zeker dat je die niet hebt
(erg prijzige apparaten)
Er bestaan accu emulators voor dit soort reparatie werk.
bedankt voor de uitgebreide info.
de + van de accu gaat naar een tyristor op controle printje in accu.
die tyristor zou +36v van cellen met die + van uitgang verbinden.
als ik die tyristor doorverbind komt er 36v op accu uitgang.
dan zou voeding gaan laden?
fred101
Golden Member
Zomaar onderdelen gaan overbruggen is meestal geen goed idee, tenzij je precies weet hoe de boel werkt. Anders is het de ideale manier om dingen verder kapot te maken. Meestal zijn het beginners die denken dat dat een goed idee is. Tweede populaire nono is onderdelen verwijderen en dan de boel aanzetten. Geen idee waarom men denkt dat dat een goed idee is
Er kan een reden zijn dat die thyristor niet schakelt. Er kan iets kapot zijn en een beveiliging grijpt in om schade te voorkomen. Dingen moeten in een volgorde gebeuren etc, zo zijn er veel meer redenen waardoor het geen goed idee is om dingen te overbruggen (heel voorzichtig gezegd
)
Wat niet wil zeggen dat het hier een fout plan is. Je hebt 3 kansen, het werkt wel, of het werkt nog minder dan voorheen, of het werkt nooit meer omdat je bv de processor gemold hebt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 22 augustus 2024 13:37:28 schreef fred101:
Er zijn laders die pas output geven als er een accu aanzit. Ik gebruik dan een lab voeding en een diode. De lader ziet dan een load en de voeding hoeft dankzij de diode niet te sinken.
ik weet dat ze bestaan. Maar de meeste zijn gewoon stroom begrensde spanningsbronnen.
rew
Op zaterdag 24 augustus 2024 22:52:59 schreef gerard1:
bedankt voor de uitgebreide info.
de + van de accu gaat naar een tyristor op controle printje in accu.
die tyristor zou +36v van cellen met die + van uitgang verbinden.
als ik die tyristor doorverbind komt er 36v op accu uitgang.
dan zou voeding gaan laden?
als die mosfet die jij een ander naampje geeft uit staat, dan vind het bms dat het onvelig is om je accu te gaan laden. Dan zou ik aanraden: zoek eerst uit of ie misschien gelijk heeft.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat is echt minimaal kwa schade en lijkt alleen wat oppervlakkige corrosie bij de chip links. Met wat alcohol en een borsteltje de corrosie verwijderen en eventueel een paar pootjes hersolderen (maar daar heb je een goede bout en flux voor nodig, die heb je denk ik niet) moet denk ik voldoende zijn, tenzij er onder de chip problemen zijn, maar dat weet je pas als je 'm los soldeert.
Het punt is dat je niet weet hoe de chip zich gedraagt als de cellen los genomen worden, dus of je met een gebruikte print nog iets opschiet is gissen , naast het feit dat een gebruikte print een stuk geheugen kan hebben die de staat (leeftijd) van de cellen bijhoudt. Nieuwe cellen aansluiten kan dan zinloos zijn zolang de chip niet verteld wordt dat de cellen nieuw zijn (of in ieder geval beter dan wat er daarvoor aan hing) of dat 'ie gereset is en weer gewoon moet toestaan dat 'ie mag laden en ontladen.
Handwarm, in elk geval nooit hoger dan 50 graden want dit type accu begint boven die temperatuur zichzelf te ontleden en kan dan met enorme hitte exploderen of wegvliegen. De laadspanning van elke cel mag ook nooit hoger worden dan 4,2 volt, want dan wordt hij ook instabiel. Vandaar dat dit type accu's zeer veel elektronica hebben die niet alleen de spanning regelen en bewaken maar ook de temperatuur in verschillende delen van het accupakket controleren.
Als je de accu niet met een ferme grip vol in de hand vast kunt houden is de accu te heet. Accu's worden het liefste helemaal niet heet.
Ik denk dat het wijsheid is om deze reparatie uit te besteden. Knuteselen met accu is niet geheel ongevaarlijk. Misschien kun je korting vragen op die 125 euro als je een oude print inlevert.
ik zou ook die corrosie verwijderen en zien of de accu weer wil starten.
die print vervangen aan 125€ vind ik al veel geld. de uitgangfet kan uitgeschakeld zijn, omdat het ic daar groene troep aan zijn pootjes heeft. dus dat moet zowieso eerst weg, en dan is het mogelijk dat de BMS weer te herstarten is.
maar als er vochtschade is, MOET je ook alle accuspanningen gaan verifieren. als daar 1 cel/pakket cellen leeggelopen is, terwijl de rest nog goed is, zal die bms niet starten. ook een andere BMS van 125€ zal die accu ook niet meer tot leven wekken
rew
Op zondag 1 september 2024 21:06:37 schreef gerard1:
weet iemand hoe warm de accu,s mogen worden bij het laden?
Chemisch kost het opladen warmte: En goede accu wordt kouder dan de omgeving.
Daarnaast is er weerstand in de accu die juist voor een opwarming zorgt.
Ga je bijvoorbeeld een tesla accu snelladen, dan overheerst dat laatste. Laad je langzaam dan zou het eerste moeten overheersen.
Als je een fietsaccu laad zou ie eigenlijk nauwelijks warm moeten worden omdat de lader 2A is, de accu > 10 Ah, dus de laadtijd meer dan 5 uur is. Dat kan je niet "snelladen" noemen.
wel niet vergeten dat er een BMS in zit.
dus dat je een warme plaats voelt aan de behuizing (buitenkant dus) van de accu, wil niet persé zeggen dat het de cellen zijn die warm worden.
ik kan ook voelen waar mijn BMS zit
battery management system.
die beheert de hele accu. bv opladen, diep ontlaad beveiliging, ...
als die vind dat de boel onveilig wordt, zet die de boel opslot